AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Barnet har bodd hos meg fulltid fra hun var 2, hun er nå 8 år. Far vil nå ha 50% samvær. Han har ikke betalt bidrag på flere år og jeg mottar kun forskudd på 1000 kr. Om han skal ha 50% må han vel betale 50% på alt? Sfo, klær, ++. Stoler ikke på at han kommer til å betale et rødt øre pga at han er student og går på aap og aldri har bidratt økonomisk. Han bruker også økonomien som et argument, at han får bedre økonomi om han har henne 50%. Hva skal jeg gjøre? Jeg har full jobb, og studier 50. Anonymkode: 8988f...d44
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Har du spurt hvorfor han tror han får bedre økonomi av å forsørge et barn 50%? Mulig at bidragskrav forsvinner, men han må da altså betale 50% av de faktiske utgiftene... Anonymkode: f9035...4c2 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Tviler på at han får det når du har hatt henne nesten alene hittil. Det fikk i alle fall min eks beskjed om. Han flytta langt vekk da lille var liten og mente han skulle ha full omsorg nå. Ble ikke sånn. Nå har han vært mye fraværende,vet ikke hvordan det er hos dere? Anonymkode: 48446...cea 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 Iom at jeg jobber turnus kunne det vært bra om han kan ha henne litt mere (jeg er alene med henne og søsteren på 3 som har en annen far). Jeg vil derimot ha en sikkerhet på at han betaler det han skal. Tror ikke han får mere i inntekt? Han betaler som sagt ikke bidrag engang. Halve Sfo regning utgjør 1500 kr, det er mer enn han har betalt det siste året. Bidrag har vært frem og tilbake. Han har alltid hatt ordinært samvær, annenhver helg Anonymkode: 8988f...d44
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Iom at jeg jobber turnus kunne det vært bra om han kan ha henne litt mere (jeg er alene med henne og søsteren på 3 som har en annen far). Jeg vil derimot ha en sikkerhet på at han betaler det han skal. Tror ikke han får mere i inntekt? Han betaler som sagt ikke bidrag engang. Halve Sfo regning utgjør 1500 kr, det er mer enn han har betalt det siste året. Bidrag har vært frem og tilbake. Han har alltid hatt ordinært samvær, annenhver helg Anonymkode: 8988f...d44 Hadde ikke stolt på ham. Men min erfaring med barnefar preger min holdning. Jeg må også betale alt selv. Anonymkode: 48446...cea 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet har bodd hos meg fulltid fra hun var 2, hun er nå 8 år. Far vil nå ha 50% samvær. Han har ikke betalt bidrag på flere år og jeg mottar kun forskudd på 1000 kr. Om han skal ha 50% må han vel betale 50% på alt? Sfo, klær, ++. Stoler ikke på at han kommer til å betale et rødt øre pga at han er student og går på aap og aldri har bidratt økonomisk. Han bruker også økonomien som et argument, at han får bedre økonomi om han har henne 50%. Hva skal jeg gjøre? Jeg har full jobb, og studier 50. Anonymkode: 8988f...d44 Jeg skjemmes når jeg ser tråder som denne, der økonomi er viktigere enn at barnet kan få samvær med begge foreldre 50/50. Er det bare penger og økonomi som svirrer i hodet på enkelte, fremfor viktigheten av å la sine barn få være sammen med og bli like godt kjent med begge foreldre? Gi nå mannen en sjangse og få hjelp til å fastsette klare avtaler. Og nei, jer er ikke mann. Og ja, jeg vet jeg er på Kvinneguiden. Anonymkode: c8230...30a 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjemmes når jeg ser tråder som denne, der økonomi er viktigere enn at barnet kan få samvær med begge foreldre 50/50. Er det bare penger og økonomi som svirrer i hodet på enkelte, fremfor viktigheten av å la sine barn få være sammen med og bli like godt kjent med begge foreldre? Gi nå mannen en sjangse og få hjelp til å fastsette klare avtaler. Og nei, jer er ikke mann. Og ja, jeg vet jeg er på Kvinneguiden. Anonymkode: c8230...30a Skal jeg ikke få lov til å tenke på økonomien i det hele? Jeg er alene med 2 barn, han har samboer, som forøvrig er kronisk syk. Vet ikke engang om han har diskutert dette med henne i tilfelle sykdommen utvikler seg til det verre. Han har aldri hatt henne mer enn annenhver helg og bruker selv økonomi som et argument for å ha henne mer. Vurderer skaffe advokat for å fastsette avtaler. Anonymkode: 8988f...d44 16
Zanzibar3 Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Gjør ei avtale om at han mottar regning for SFO. Så kan du feks betale klær og utstyr (og eventuelt innbetale en liten sum til ham for SFO hvis klær og utstyr koster mindre enn SFO). Det dummeste du gjør er å ta ansvar for utgiftene og forvente at han skal betale en sum til deg for det. Det fungerer ikke, det ser du jo i at det ikke fungerer med barnebidrag. Han får selvfølgelig heller ikke bedre økonomi med 50%. Barn er dyrt. 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg ikke få lov til å tenke på økonomien i det hele? Jeg er alene med 2 barn, han har samboer, som forøvrig er kronisk syk. Vet ikke engang om han har diskutert dette med henne i tilfelle sykdommen utvikler seg til det verre. Han har aldri hatt henne mer enn annenhver helg og bruker selv økonomi som et argument for å ha henne mer. Vurderer skaffe advokat for å fastsette avtaler. Anonymkode: 8988f...d44 Hva du tenker er din sak, det er når du åpner opp for tankene dine og poster dem på nettet andre har like mye lov til å reagere på din måte å tenke på. Da er nemlig ikke tankene dine bare tanker lengre. Forventer du kanskje at alle skal snakke deg etter munnen og være enig med deg? Tankesettet ditt er nemlig at økonomi går foran alle andre verdier. Skaff gjerne advokat, og en som ikke snakker deg etter munnen. Den andre foreldren vil gjerne og få fri rettshjelp her, så han har knapt noe å tape på å fremme en sak om samvær for domstolen. Anonymkode: c8230...30a 1
SesameStreet Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet har bodd hos meg fulltid fra hun var 2, hun er nå 8 år. Far vil nå ha 50% samvær. Han har ikke betalt bidrag på flere år og jeg mottar kun forskudd på 1000 kr. Om han skal ha 50% må han vel betale 50% på alt? Sfo, klær, ++. Stoler ikke på at han kommer til å betale et rødt øre pga at han er student og går på aap og aldri har bidratt økonomisk. Han bruker også økonomien som et argument, at han får bedre økonomi om han har henne 50%. Hva skal jeg gjøre? Jeg har full jobb, og studier 50. Anonymkode: 8988f...d44 Jeg tenker at han er fryktelig naiv om han tror at han vil få bedre økonomi av å ha et barn halvparten av tiden. Hvis han argumenterer for at han får bedre økonomi, så antar jeg at du har gitt han beskjed om hva det koster å ha barn. Du er bare nødt til å dytte over noen utgifter på han. Lag en fordeling, tenk ut hva kan han betale for og hva kan jeg betale for. Den av dere som har best økonomi bidrar mest. Uansett, hvordan ordning har dere per dagens dato? Endret 1. juni 2017 av SesameStreet 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjemmes når jeg ser tråder som denne, der økonomi er viktigere enn at barnet kan få samvær med begge foreldre 50/50. Er det bare penger og økonomi som svirrer i hodet på enkelte, fremfor viktigheten av å la sine barn få være sammen med og bli like godt kjent med begge foreldre? Gi nå mannen en sjangse og få hjelp til å fastsette klare avtaler. Og nei, jer er ikke mann. Og ja, jeg vet jeg er på Kvinneguiden. Anonymkode: c8230...30a Hvis han virkelig ønsker samvær med barnet, vil han også godta å bidra økonomisk. Anonymkode: 3dbc8...3ad 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 24 minutter siden, SesameStreet skrev: Jeg tenker at han er fryktelig naiv om han tror at han vil få bedre økonomi av å ha et barn halvparten av tiden. Hvis han argumenterer for at han får bedre økonomi, så antar jeg at du har gitt han beskjed om hva det koster å ha barn. Du er bare nødt til å dytte over noen utgifter på han. Lag en fordeling, tenk ut hva kan han betale for og hva kan jeg betale for. Den av dere som har best økonomi bidrar mest. Uansett, hvordan ordning har dere per dagens dato? Barnet bor 80% hos meg og jeg betaler alt. Klær, utstyr, sfo. Bidraget er egentlig fastsatt til 3500, mottar forskudd på 1000 kr fra nav. Anonymkode: 8988f...d44 3
SesameStreet Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Barnet bor 80% hos meg og jeg betaler alt. Klær, utstyr, sfo. Bidraget er egentlig fastsatt til 3500, mottar forskudd på 1000 kr fra nav. Anonymkode: 8988f...d44 Så det er det han kanskje mener med at han får bedre økonomi? Fordi at nå så samler han seg opp gjeld, men hvis barnet bor hos han 50 % så vil han ikke samle seg opp gjeld men kanskje til og med oppleve å få bidrag fra deg? Gjeld til staten er jo i kategorien ille, ganske ille. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #14 Skrevet 1. juni 2017 2 minutter siden, SesameStreet skrev: Så det er det han kanskje mener med at han får bedre økonomi? Fordi at nå så samler han seg opp gjeld, men hvis barnet bor hos han 50 % så vil han ikke samle seg opp gjeld men kanskje til og med oppleve å få bidrag fra deg? Gjeld til staten er jo i kategorien ille, ganske ille. Muligens. Men han betaler ikke bidrag per dd og har fått innvilget fra nav at han slipper det til han får jobb. Bidragsgjeld opparbeider han seg enda og har fortsatt gjeld fra tidligere av. Jeg har selv 22000 i netto fra lønn, er ikke riktig selv:) Anonymkode: 8988f...d44 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #15 Skrevet 1. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Muligens. Men han betaler ikke bidrag per dd og har fått innvilget fra nav at han slipper det til han får jobb. Bidragsgjeld opparbeider han seg enda og har fortsatt gjeld fra tidligere av. Jeg har selv 22000 i netto fra lønn, er ikke riktig selv:) Anonymkode: 8988f...d44 Rik* Anonymkode: 8988f...d44
regine Skrevet 1. juni 2017 #16 Skrevet 1. juni 2017 (endret) TS- på hvilken måte har far fremmet dette forslaget? Har han bare nevnt det i forbindelse med henting/bringing, eller har han sendt en skriftlig henvendelse eller på annen måte gjort det som en formell sak? For det er jo kun det det er - et forslag. Og det er ikke slik at far alene skal bestemme hvordan det skal være - det er faktisk BARNETS beste dette handler om, ikke hva far vil. Og hva sier egentlig barnet? Hun skal høres, men ikke selv avgjøre hvordan samværet skal være, det er det de voksne som skal ta ansvaret for. De som er voksne og som ser konsekvenser, noe hun ikke gjør. Dersom barnet skal høres er det også svært viktig at dette gjøres profesjonelt, så ikke ungen presses til å si det hun tror de voksne vil høre. Det er han som har kommet med et innspill til endring - da er det også han som må ta initiativ til hva og hvordan dette skal bli. Dersom du mener ting fungerer greit som de er PR i dag, så er det ingen grunn til at du skal ta ansvar for å følge opp hans innspill. Han er voksen og må derfor selv ta ansvar for å følge opp slikt. Gjør han ikke det så sier jo det svært mye om hvor lite ansvarlig og voksen han er, hvis han bare forventer at du skal tilrettelegge for ham. Så nevner han det igjen så sier du bare at du vil ha en begrunnelse, opptrappingsplan ifht samvær (for han kan ikke mene at en slik endring skal tres ned over hodet på ungen fra en dag til neste) og utgiftsdekning. Så bare venter du. Tviler på at han fikser det, han forventer nok at du - igjen - skal tilrettelegge for ham og hans behov. Du må rett og slett legge ansvaret der det hører hjemme for at dette skal være en reell diskusjon - dvs hos far. Og husk: han kan ikke alene bestemme samværet og han har ikke rett på noen ting. Det er barnets beste som er viktig og din mening teller minst like mye som fars. Endret 1. juni 2017 av regine 8
Carrot Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 Sørg for en bunnsolid samværsavtale og en minst like solid bidragsordning før dere starter tilvenning om barnet selv ønsker denne løsningen. Når man er 8 år bør man få lov å mene noe om hvor man skal bo og hvor mye innenfor noen grenser.. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #18 Skrevet 1. juni 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Muligens. Men han betaler ikke bidrag per dd og har fått innvilget fra nav at han slipper det til han får jobb. Bidragsgjeld opparbeider han seg enda og har fortsatt gjeld fra tidligere av. Jeg har selv 22000 i netto fra lønn, er ikke riktig selv:) Anonymkode: 8988f...d44 Jeg ville vært skeptisk, av erfaring. Han tror nok han skal spare penger og det vil han gjøre dersom det alltid er du som for eksempel kjøper inn solkrem til barnehagen, dekker medisiner/apotekvarer, yttertøy og sko, betaler aktiviteter og barnehage. Hvis han leverer barnet tilbake til deg med for små klær for eksempel, da må du dekke alt. Jeg har vært i 50% og 80% med en som ikke betaler bidrag, og han dekket ikke nyttige ting når han hadde 50%. Men jeg kan jo ikke si at det alltid er sånn, kanskje din mann nekter å betale bidrag av prinsipp fordi han tror det går til deg. Anonymkode: bf208...9b7 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #19 Skrevet 1. juni 2017 6 timer siden, Zanzibar3 skrev: Gjør ei avtale om at han mottar regning for SFO. Så kan du feks betale klær og utstyr (og eventuelt innbetale en liten sum til ham for SFO hvis klær og utstyr koster mindre enn SFO). Det dummeste du gjør er å ta ansvar for utgiftene og forvente at han skal betale en sum til deg for det. Det fungerer ikke, det ser du jo i at det ikke fungerer med barnebidrag. Han får selvfølgelig heller ikke bedre økonomi med 50%. Barn er dyrt. Er ikke alle som betaler regningene sine.. Anonymkode: 48446...cea
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #20 Skrevet 1. juni 2017 Mer samvær gir mindre bidrag.. og om du mener at det koster å ha barnet så vil jo du og tjene på det siden far betaler mer mat og shampoo.. Om far da skal betale noe er avhengig av to ting 1) har han fremdeles kun samvær? 2) hva tjener han i forhold til deg videre ser han vel at han kan få barnetrygd og skattefordeler .. jeg mener at den som får skatte fordelene og barnetrygden bør betale SFO , Anonymkode: 8e6fa...581
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå