Gå til innhold

Langtids oppbevaring av bil.


stan

Anbefalte innlegg

Vi har en bil som ikke kommer til å bli brukt på ca 6 måneder.

Er det noe jeg bør gjøre på forhånd?

Bilen vil stå i en garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør fylle opp drivstofftanken med drivstoff, ellers risikerer du at det danner seg kondens. Fyll også på godt med frostvæske. 

Anonymkode: fbd1c...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over, men er det lenge siden oljeskift? Er det det så skift olje og filter, ig få kjørt det gjennom motoren. Gjør det med mc'n før hver vinter så den står med frisk olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gitt bilen en skikkelig vask først, og satt inn noe luftavfuktergreier ala Torrbollen. 

Anonymkode: fbd1c...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at batteriet er skikkelig fulladet, og demonter batterikablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å oppsummere:

Full tank

Fyll på frostveske

Skifte olje og filter

Vask og avfukting

Fulladet batteri - der har jeg en "smart" lader jeg vurderer å koble på, den sjekker batteriets tilstand og holder batteriet fulladet.

 

Ellers tenker jeg å parkere med fronten ut, slik at det er lettere å dra den ut om den likevel ikke vil starte.

 

Dekkene, tåler de at bilen står i ro så lenge som et halvt år? Kan de ble skjeve / flate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, stan skrev:

Så for å oppsummere:

Full tank

Fyll på frostveske

Skifte olje og filter

Vask og avfukting

Fulladet batteri - der har jeg en "smart" lader jeg vurderer å koble på, den sjekker batteriets tilstand og holder batteriet fulladet.

 

Ellers tenker jeg å parkere med fronten ut, slik at det er lettere å dra den ut om den likevel ikke vil starte.

 

Dekkene, tåler de at bilen står i ro så lenge som et halvt år? Kan de ble skjeve / flate?

Nja, jeg i allefall er ikke helt sikker på om det gjør noe. Eneste du kan merke det på er om den humper litt i starten når du begynner å kjøre med den igjen. Veit det var slik på vinterdekk før i tida, når det var bitkaldt og bilen sto ute. Men har ikke merka noe til det selv. Batterilader som er en type Ctek som har vedlikeholdsfunksjon er greit å sette på. Om bilen er forholdsvis ny kan den vel stå med strømmen på også, så slipper du noe krøll når den skal startes igjen. Noen merker/modeller er litt sære om du ikke gjør ting rett. En kollega av meg har en fransk bil, den måtte gjøres en prosedyre på med tenningsnøkkel etter at strømmen hadde vært kobla fra. Men det var noe han fant ut etter at den hadde gått i lås, og det var ingen vei utenom en tur på verksted for å få den i orden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...