Gå til innhold

Barn og trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei datter på 13 år som alltid har vært aktiv og driver med en idrett hvor det er 4 store konkuranser i året.

Nå trener hun 4-5 dager i uka pga konkuranse og litt ekstra hjemme. Men blir det for mye?  Hun gjør d bra på skolen så d virker jo som hun trives bra om dagen.

Men som mamma føler jeg jo til tider det blir mye trening og er redd det kan bli for mye eller er barn flink til og styre dette selv?

Anonymkode: 5210a...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge karakterene holder seg, hun trives med det hun gjør og det ikke kommer av "flink pike-syndromet" så tenker jeg det er greit? Hun må jo ta seg tid til å slappe av og være med venner også, men noen har jo bare mer energi enn andre. Likevel må du jo ta en vurdering på hva du tenker er best for henne. Er jo ikke alltid det beste å bare kjøre på. 

Lillesøsteren min driver på med hest sammen med moren hennes (min stemor). Hun pleide også å gå på fotball, men da ble det fort trening/hest sånn fem ganger i uken pluss at det går bort mye tid i helger til turneringer osv. Selv om hun hadde gode karakterer så ble det til at hun måtte velge mellom fotball eller trappe ned på travsporten. Hun var ikkel tvil hva hun ville velge i alle fall. Hun begynner i niende klasse til høsten. Var da hun begynte ungdomsskolen at hun måtte ta en prioritering. Rett og slett fordi foreldrene mente det ble for mye. Hun var nok ikke enig i det da, men tror at da hun kjente at hun fikk mer tid til å slappe av og henge med venner så at det var rett avgjørelse. 

Endret av Skadeskutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok. Så lenge hun er frisk og glad, er det ikke noe problem i det hele tatt. 

Anonymkode: 141c6...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei datter på 13 år som alltid har vært aktiv og driver med en idrett hvor det er 4 store konkuranser i året.

Nå trener hun 4-5 dager i uka pga konkuranse og litt ekstra hjemme. Men blir det for mye?  Hun gjør d bra på skolen så d virker jo som hun trives bra om dagen.

Men som mamma føler jeg jo til tider det blir mye trening og er redd det kan bli for mye eller er barn flink til og styre dette selv?

Anonymkode: 5210a...e42

Barn er ikke flinke til å styre slikt selv, og selv om jeg var sinna på foreldrene mine da, er jeg i dag veldig glad at de satte ned beinet da de syntes det ble for mye for meg da jeg var på den alderen.
Det som er skummelt med slike overaktive perioder, er at konsekvensene som oftest ikke kommer med en gang, men i etterkant.
Hun gjør noe hun liker veldig godt, hun trives og har det kjempemoro når adrenalinet flommer, og hun har all verdens overskudd.
Men hvor sliten hun egentlig er merker hun først når hun setter seg ned, adrenalinrushet gir seg,  og hun skal slappe av.
 

Når det er sagt, slik du beskriver det er ikke dette normalen, men en kort periode med ekstra trening på grunn av konkurranse.
Og det kan fungere over kortere perioder.  (2-3 uker før konkurranse)
Men igjen, når det er konkurranse 4 ganger i året vil slike ekstratreningsperioder komme hver 3.mnd året igjennom, og det høres veldig mye ut for meg.
Hun er ikke toppidrettsutøver, hun har skole, lekser, sosialt samvær med venner osv i tillegg.

Anonymkode: c3f17...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...