Gå til innhold

Blodsukker - diabetes 2????

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er livredd for å ha spist på meg diabetes 2 :(

I familien min har de diabetes 2 på begge sider, jeg er overvektig og hadde høyt blodsukker i svangerskapene (fikk ikke påvist svangerskapsdiabetes, men det var nok ren flax).

Saken er at jeg ved forrige legetime fikk målt blodsukkeret (skulle egentlig ta en annen blodprøve, så slang legen med disse), og begge kom ut som for høye. Ikke veldig mye, men litt.

Jeg har siden da gått ned ca fire kilo, og kom plutselig på at jeg skulle måle i dag når jeg stod opp. Jeg hadde forventet et tall på ca 5-6, men det var 8,7!!!!!!

Dette må og VIL jeg virkelig gjøre noe med, men hvor begynner jeg? Jeg tenker at dersom jeg går ned i vekt, så vil det regulere seg selv? Hvilke erfaringer har andre???

I mitt forrige svangerskap målte jeg blodsukkeret regelmessig, da lå jeg mye på 6-7. Men jeg var mye dårlig og gikk ned vel 3 kilo i starten, da gikk det ned til 4-5. Jeg er ca ti kilo over den vekten nå, derfor tenker jeg at dersom jeg klarer å ta av ti kilo, så vil blodsukkeret normalisere seg.

Dette er et utrolig sårt tema, og jeg vil helst slippe og gå til legen :( Jeg vil ikke snakke med noen om det, derfor skriver jeg heller her :( 

Anonymkode: 78076...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/5848

Hvis du tok blodsukkeret ditt fastende er du på god vei mot en diabetesdiagnose.... Hvis ikke får du ta det som en vekker. Mye kan rette seg med kosthold og aktivitet, men du vil også trenge oppfølging. HVIS du nå har en diabetes er det kjempeviktig for å kunne forebygge senskader (og det vet du sikkert). Jeg ser det er et sårt tema for deg, men ikke la det gå på bekostning av din egen helse! Gå tilbake til legen!

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger god oppfølging av lege for å unngå å utvikle diabetes. Regelmessige blodsukkermålinger. Ved diabetes 2 kan man bli frisk av kostholdsendringer og fysisk aktivitet, dersom det er tidlig i sykdomsfasen. Du bør unngå mat med mye sukker, og spise generelt sunt i tillegg til minst 30 min fysisk aktivitet daglig (ved aktivitet forbruker kroppen glukose). Om du røyker må du for all del slutte med det, da røyk er med på å utvikle sykdommen betraktelig med tanke på kolesteroldannelse i blodårene. Ta tak i dette med en gang, i samarbeid med legen! Det er viktig å tilføye at selv om du med livsstilsendringer og vektreduksjon blir frisk, så må du opprettholde den gode livsstilen for å forhindre tilbakefall. :)

Hilsen sykepleierstudent 

Anonymkode: 0cf0e...db5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to!!

Siden dette ikke er noe jeg har veldig lyst til å gå med legen min med, enda i hvert fall, så må jeg legge en plan.

Pri 1 - vektnedgang!!!

Punkt 2. regelmessige målinger for å se om vektnedgang hjelper.

Punkt 3. dersom det ikke har forbedret seg innen 1. august, så går jeg til legen.

Jeg er allerede veldig fysisk aktiv, røyker ikke, men er for overvektig + arvelig belastet. Jeg er på "evig slankekur" og slurver med regelmessigheten i maten. Jeg må prøve å flytte fokus fra slanking til blodsukkerregulering! Jeg har begynt i dag med å ta med en pakke grove knekkebrød på jobb.

Anonymkode: 78076...3f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...