Gå til innhold

Hva skal til for at du parkere bilen når bompengesatsene går opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I kveld har Bergen økt sine bompengesatser. For en dieselbil koster det feks 53 kr å passere i rushtiden.

Dere som bor i store byer og kjører bil, hvor går smertegrensen slik at du parkere bilen din og bruker kollektiv eller sykkel/gangen? 

Dyrt i Bergen

Anonymkode: 20a91...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Busser som faktisk kommer :) Nå er valget å kjøre bil eller å ta sjangsen på at bussen kanskje bestemmer seg for å ta seg en tur i dag.

Anonymkode: e25ef...6e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det er et poeng som de fleste politikere og grønne hoder misser. Det er ingen som kjører i rushtiden for at det er moro eller digg, de som kjører til jobb gjør det fordi det er den beste løsningen. Så lenge det ikke kommer noen bedre løsninger så er vi stuck der.

Uansett hvor dyrt det blir med bompenger kan jeg ikke ta bussen eller toget til mine kunder for mine kunder ønsker ikke betale for min reisetid med kollektivt.

Anonymkode: a3f0b...5d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker bil fordi kollektiv-tilbudet ikke er godt nok. Der jeg bodde tidligere gikk det knapt busser. I helgene gikk den ene bussen som gikk hjem fra byen før den gikk til... Og nå er busstilbudet der enda værre; Nå må man ringe et døgn i forveien og få minibuss tilkjørt på et oppsatt tidspunkt dagen etter. Vi flyttet til et sted med bedre kollektiv-tilbud og nå tar jeg og mannen buss eller sykler dersom det kun er vi som behøver transport, men med små barn? Glem det! Enten kan man ta buss med usikret vogn som man må kjempe for å holde stødig i krappe svinger, eller så kan man la de små barna sitte i et buss-sete som på ingen måte har seler tilpasset et lite barn. Spedbarnssetet som finnes på noen busser er barna for store til. Tar man med vogna er den ikke bare usikret, men man får heller ikke være med dersom bussen er full eller det er to vogner i bussen fra før. For selv om det er plass er det ikke lov med mer enn to barnevogner i bussen, må vite. 

Inntil kollektiv-tilbudet blir kraftig forbedret både med flere avganger og bedre sikring av barn så er det faktisk helt på trynet å øke bom-og parkeringsavgiftene for å hindre folk i å kjøre bil. For de har faktisk ikke noen andre gode alternativer. 

Anonymkode: f864f...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vil gjerne tilføye et punkt til innlegget over. Med bil bruker jeg 25-35 minutter til kontoret avhengig av trafikk. Med kollektivt er det ca 1time og 40 minutter. Denne timen er verdt ganske mye for meg, mye mer enn bompengesatsen.

Anonymkode: a3f0b...5d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må stortsett bruke bil. Er avhengig å komme meg til å fra kundemøter osv. 

Om jeg skulle brukt kollektivtransport mer så skulle det gått raskere.

Som den over sier, så er det ikke prisen det kommer an på, men tiden.

Anonymkode: bc8a7...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer aldri til å parkere bilen. Unngår heller å kjøre inn til byen og handler i butikker andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min smertegrense gikk på 25 kroner. Da solgte jeg bilen og flyttet til sentrum. Sparer masse tid og penger, og elsker friheten ved å ha alt jeg trenger innen gangavstand. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I kveld har Bergen økt sine bompengesatser. For en dieselbil koster det feks 53 kr å passere i rushtiden.

Dere som bor i store byer og kjører bil, hvor går smertegrensen slik at du parkere bilen din og bruker kollektiv eller sykkel/gangen? 

Dyrt i Bergen

Anonymkode: 20a91...0ba

Smertegrensen er vel på et par hundre kroner. Over det vil det lønne seg å bli arbeidsledig da det koster jo å kjøre bilen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har elbil og er klar over at jeg er en del av køen.

Kjører jeg bil bruker jeg 30 min (60 i rushet), tar jeg bussen må jeg først komme meg til terminalen 3 km unna. Derfra tar bussturen 90 min inkludert et bussbytte. Det er bare et kollektivfelt på strekningen, dermed kan buss fort ta 120 minutter til jobben min. 1 time i kø vs 2 timer i kø per vei... hmmmm.

Anonymkode: 7bdc3...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Busser som kommer oftere enn to ganger i timen. Jeg bor 30-40 minutter gangavstand fra sentrum i Stavanger, og det er ikke bestandig at man ønsker å gå dersom det regner eller man har en del å handle. En annen ting er dersom man skal til større varehus på Forus, da bil faktisk er fullstendig nødvendig. 

Smertegrensen min er nok på over 150 kr, men nå har vi også el-bil også for å spare inn på bompenger. Sånn sett så skaper jo høyere bompenger og andre avgifter mot diesel- og bensinbil en form for klasseskille. 

Anonymkode: e4f70...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Busser som kommer oftere enn to ganger i timen. Jeg bor 30-40 minutter gangavstand fra sentrum i Stavanger, og det er ikke bestandig at man ønsker å gå dersom det regner eller man har en del å handle. En annen ting er dersom man skal til større varehus på Forus, da bil faktisk er fullstendig nødvendig. 

Smertegrensen min er nok på over 150 kr, men nå har vi også el-bil også for å spare inn på bompenger. Sånn sett så skaper jo høyere bompenger og andre avgifter mot diesel- og bensinbil en form for klasseskille. 

Anonymkode: e4f70...fb1

Hva mener du med den siste setningen?

Anonymkode: 7bdc3...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting er at kollektivtilbudet må bedres drastisk. Nå bruker jeg på en god dag 1 time til jobb med kollektiven. Men siden jeg må skifte buss, og det er helt bingo om bussene kommer når de skal, hender det jeg bruker langt mer. I tillegg er bussene stappfulle, så det er forferdlig ubehagelig å ta bussen. Jeg hater trengsel og folkemengder, og etter en lang dag på jobben er det siste jeg vil å bli stuet sammen med høyrøstede fjortiser, svetteluktende eklinger, narkiser som truer med å banke opp folk, unger som peller seg i nesen og prøver tørke det av på meg, osv osv. Neitakk. Da er det så veldig verdt pengene å ta bilen i stedet, og bruke 20 minutter i fred og ro og fordragelighet for meg selv. Jeg tok bussen til jobb i over 15 år, men da var det én buss, ikke noe bytting, og jeg måtte ikke innom sentrum. Da brukte jeg 40 min med buss, kontra 15 min om jeg hadde kjørt. Men det var ikke ubehagelig å ta bussen, så da var det greit nok å bruke den ekstra tiden. 

Det er også håpløst å komme seg steder utenom rushet med bare buss, om man ikke skal til og fra sentrum. Å reise på kryss av bydeler er helt håpløst. De rutene som går, har veldig få avganger, og i tillegg tar de så mange omveier som overhodet mulig. 

Siden kollektivtilbudet er så dårlig, må man nesten ha bil i tillegg, om man har slekt/venner/hobbyer/fritidsinteresser man vil komme seg til på kveldstid, som bor i en annen bydel. I tillegg skal man gjerne reise på hytten, og da er det greit å ha bil. 

Og når man først har bil, er det ofte billigere å bruke den enn å ta bussen om man er flere. Som eksempel er det MYE billigere for meg og samboeren å ta bilen til byn og parkere i parkeringshus enn å ta bussen, siden ingen av oss har månedskort på bussen og en enkeltbillett koster over 30 kr hver vei. 

Anonymkode: 8be2a...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ingen tvil om at mange MÅ kjøre bil i hverdagen for å få det til å gå rundt. Flere eksempler på det i denne tråden. Det man må forsøke er å få alle som ikke er bevegelseshemmet til å bruke bena eller sykkelen når det er mulig. Mange setter seg i bil bare de skal bevege seg en kilometer, på fritiden. Og vi er i ferd med å lære disse vanene videre, barn og ungdom blir kjørt i stedet for å sykle til trening og venner. 

Her tror jeg på opplysning og bedre tilbud fremfor pisk. Buss to ganger i timen i byen er ikke ok selv om det er utenfor rushtid. Bussen må være presis og hyppig.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så denne saken på nrk nå: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/uenige-om-hvor-trangt-det-kan-vaere-pa-t-bane-1.13536380

Jeg kjenner jeg blir lettere oppgitt. Det er utrolig rart at det skal være så vanskelig å forstå at komfort faktisk er en viktig faktor for folk når de skal velge transportmiddel. Om man skal være 4 personer pr kvadratmeter, og minst et par av disse personene har håndvesker/sekker og gjerne en tykk vinterjakke, og kanskje en våt paraply i tillegg, og det forventes at man skal stå slik i minst 20 minutter, så er det virkelig ikke rart at de som har råd til det tar bilen i stedet! Så får vi et fint klasseskille der "fattiglusene" må ta til takke med sild-i-tønne-busser, mens eliten får kjøre bil. 

Gah... For mitt vedkommende er trengsel og påtvungen kontakt med andre folk en vesentlig del av grunnen til at jeg sluttet å ta bussen til jobb. 

Anonymkode: 8be2a...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med den siste setningen?

Anonymkode: 7bdc3...402

Dem som har råd til det kjøper gjerne el-bil eller flytter til sentrum for å slippe bompenger. 

Anonymkode: e4f70...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dem som har råd til det kjøper gjerne el-bil eller flytter til sentrum for å slippe bompenger. 

Anonymkode: e4f70...fb1

Ja, og de som har god råd kan fortsette å kjøre bil, mens de med dårlig råd MÅ ta bussen. Det å kjøre bil blir et tegn på at man er godt økonomisk stilt. 

Anonymkode: 8be2a...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I kveld har Bergen økt sine bompengesatser. For en dieselbil koster det feks 53 kr å passere i rushtiden.

Dere som bor i store byer og kjører bil, hvor går smertegrensen slik at du parkere bilen din og bruker kollektiv eller sykkel/gangen? 

Dyrt i Bergen

Anonymkode: 20a91...0ba

Finnes ingen smertegrense, kjører bil uten å betale i bomringer. 

Anonymkode: 6c6f5...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville satt meg ned og rengnet på det.

Kostnader ved å jobbe: Bensin, bompenger, eu-kontroll, service, verditap, rentetap, reperasjoner osv

Hvis lønn minus transportkostnader blir lavere enn trygd. Hvorfor jobbe....

Jeg er en ressursterk person som har opparbeidet meg en ok pensjon. Men når jeg må betale for å jobbe , da gidder ikke jeg lenger heller. Når alle de ressursvake klarer å skrape seg til uføretrygd skal jeg klare det og. Deretter sette meg på flyet til et lavkostland og kose meg i solen. Så kan de andre brødhodene betale seg blakke for å få lov til å jobbe.

Anonymkode: 8c414...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dem som har råd til det kjøper gjerne el-bil eller flytter til sentrum for å slippe bompenger. 

Anonymkode: e4f70...fb1

Begge deler er dårlige løsninger. Elbilene vil måtte betale bompenger når andelen elbiler overstiger 20%. Å bo i sentrum betyr at folk må betale bompenger når de kjører ut av sentrum. Alle jobber helelr ikke i sentrum selv om de bor i sentrum og vise versa. 

Anonymkode: 6c6f5...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...