Gå til innhold

Gode, hjemmesnekra gryteretter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er flink på gryter:yvonne:

Man tager vad man haver, litt protein av et eller flere slag (ikke egg, og fisk må stå alene), grønnsaker, karbohydrat og annet man har lyst til å bruke opp (frukt, melk, fløte) og har i gryta i passende intervall, gjør et eller annet som gir en slags saus og har oppi krydder for å fremheve eller maskere gode eller mindre gode kombinasjoner av ingredienser.

Stort sett blir det bra.

Gulrot, løk og hvitløk er standard, for det er alltid billig og har lang nok holdbarhet til at jeg kan ha et lager. Høne (kokt, renset og fryst i kraften) og pølser har jeg stort sett i fryseren, så bare å ta opp, halvtine, dele opp og dumpe oppi. En neve linser metter mye. Poteter, pasta og ris gir metthet, samtidig som de tykner gryta. De fleste grønnsaker kan brukes, untatt agurk som heller kan serveres som tilbehør. Frukt gir en uventet sødme, og egner seg spesielt i krydrede gryter. Buljongterning løfter smaken og dæsj soyasaus eller eplesidereddikk gir det lille ekstra. Kakao kan redde gryta ved chilli-uhell, og gir dessuten muligheten til å servere "varm sjokoladegryte med appelsin og høne".

Anonymkode: b54d2...883

• Liker 1
Skrevet

Åh herlighet, får nesten anfall bare av å lese :spise: SKulle gjerne brukt både kakao og soya altså. Høres godt ut! Men kan ikke. 

Så at sosekjøtt har få ingredienser. Men jeg er ikke noe god på brun saus, dvs jeg har krafti fryseren osv, men får ikke til den mørke smaken. Selv om jeg brenner smør+mel

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Simbyxor skrev:

Åh herlighet, får nesten anfall bare av å lese :spise: SKulle gjerne brukt både kakao og soya altså. Høres godt ut! Men kan ikke. 

Så at sosekjøtt har få ingredienser. Men jeg er ikke noe god på brun saus, dvs jeg har krafti fryseren osv, men får ikke til den mørke smaken. Selv om jeg brenner smør+mel

Prøv litt balsamico eller en skvett rødvin. Bronost hever også smaken på brun saus. Sukkerkulør er greit for oss pyser som ikke tør å få melet mørkt nok.

Eller du kan gjøre som min farmor og bruke Toro.

Anonymkode: b54d2...883

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Simbyxor skrev:

Jeg har laget brun oksegryte noen ganger. Oksekjøtt brunes i mye smør/margarin. Når smøret og kjøttet er godt brunt tilsettes mel. Når det er nummeret før svidd, tilsettes vann. Dette får putre lenge og vel. Underveis tilsettes gulrot, potet, rosenkål, brokkoli, brekkbønner og/eller annet snadder. Krydres gjerne med chili (jeg bruker tørket på kvern), hvitløk, salt og pepper. 

Om den ikke blir veldig brun så smaker den godt likevel. Jeg bruker gjerne frosne grønnsaker i, så slipper jeg at det blir gammelt 😊

Anonymkode: 33871...5b4

Skrevet

www.matprat.no/oppskrifter/sunn/egg-i-spicy-bonnegryte

Denne er supergod. Jeg koker eggene og har i mer chilli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...