Simbyxor Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 (endret) Uten alt for mange ingredienser. Tips? Oppskrifter? Endret 1. juni 2017 av Simbyxor
Gjøksuppe Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 (endret) Her i huset går det i chilli, viltgryte, stroganov, lapskaus, oksegryte, erte"suppe" med flesk av det som en har det meste til "i skapet". Endret 31. mai 2017 av Gjøksuppe
Simbyxor Skrevet 31. mai 2017 Forfatter #3 Skrevet 31. mai 2017 1 minutt siden, Gjøksuppe skrev: Her i huset går det i chilli, viltgryte, stroganov, lapskaus oksegryte, erte"suppe" med flesk av det som en har det meste til "i skapet" Ja, har i tankene en oksekjøttgryte.. men ingen oppskrift. Har du en god å dele?
Gjøksuppe Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 3 minutter siden, Simbyxor skrev: Ja, har i tankene en oksekjøttgryte.. men ingen oppskrift. Har du en god å dele? For uten stroganov så laget jeg den som ei betasuppe hvor jeg koker oksekjøttet ferdig, tar det ut av kraften og så koker jeg det resterende før jeg hiver kjøtt og litt urter oppi til slutt. Stroganov ca halvkilo kjøtt, ca 2 løk, ca 400g sopp 1-2 boks crem fraise, 1 boks fløte om 1 boks crem fraise, 3 ts tomatpure, 2 ts paprikapulver, salt pepper og sukker til smak. Til 4 porsj. Måler sjeldent, smak underveis
Simbyxor Skrevet 31. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2017 3 minutter siden, Gjøksuppe skrev: For uten stroganov så laget jeg den som ei betasuppe hvor jeg koker oksekjøttet ferdig, tar det ut av kraften og så koker jeg det resterende før jeg hiver kjøtt og litt urter oppi til slutt. Stroganov ca halvkilo kjøtt, ca 2 løk, ca 400g sopp 1-2 boks crem fraise, 1 boks fløte om 1 boks crem fraise, 3 ts tomatpure, 2 ts paprikapulver, salt pepper og sukker til smak. Til 4 porsj. Måler sjeldent, smak underveis ok er sopp obligatorisk?
Gjøksuppe Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 13 minutter siden, Simbyxor skrev: ok er sopp obligatorisk? Ingenting er obligatorisk 2
Pringle Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 Mitt heteste tips (og ikke ment nedlatende på noe som hels vis) er at du lærer deg å lage mat, ikke bare følge oppskrifter, at antall ingredienser ikke er proporsjonal med vanskelighetsgraden, og at ingenting er obligatorisk, det meste blir spiselig, men du vil kanskje ikke sitte igjen med akkurat dén retten. Jeg lager disse relativt ofte: Chili (med lammekjøttdeig, bønner, byggryn, løk, hvitløk, squash, paprika, rød chili, hermetisk tomat); risotto (med sopp og edamame, stilkselleri, løk, hvitløk, parmesan); pastaskjell med ricotta og erter (og sitronsaft, persille og parmesan), Pasta with ham and peas (skal være fløtesaus, men bruker Snøfrisk isteden); Trinidadian Chicken Curry with Coconut Grits & Collard Greens (google it - jeg forenkler en hel masse); Simple One-Skillet Chicken Alfredo Pasta (google it - jeg forenkler den også); wok (strimlet kjøtt eller sjømat, wokmix, paprika, grønne bønner); sjømat, asparges, pasta og fløte/snøfrisk; i dag har jeg spist opp restene av spaghetti med kjøttsaus, det var nydelig (kjøttdeig, løk, hvitløk, chili, paprika, squash, gulrot, hermetisk tomat) - og hel enkelt: stekt ris med kjøttdeig, løk og paprika. 1
Gjøksuppe Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 Tolket "ikke så mange ingredienser" som at en ikke har et ønske om å kjøre fylket rundt på jakt etter det ene og det andre fra fjerne land, for så å sitte igjen med store mengder av en ingrediens som du ikke finner noe annet bruksområde til. Penger koster det og 2
Pringle Skrevet 31. mai 2017 #9 Skrevet 31. mai 2017 4 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Tolket "ikke så mange ingredienser" som at en ikke har et ønske om å kjøre fylket rundt på jakt etter det ene og det andre fra fjerne land, for så å sitte igjen med store mengder av en ingrediens som du ikke finner noe annet bruksområde til. Penger koster det og Ok, skjønner. Det er lurt å tenke gjennom hvor mye man trenger og får brukt opp.
Simbyxor Skrevet 1. juni 2017 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2017 12 timer siden, Pringle skrev: Mitt heteste tips (og ikke ment nedlatende på noe som hels vis) er at du lærer deg å lage mat, ikke bare følge oppskrifter, at antall ingredienser ikke er proporsjonal med vanskelighetsgraden, og at ingenting er obligatorisk, det meste blir spiselig, men du vil kanskje ikke sitte igjen med akkurat dén retten. Jeg lager disse relativt ofte: Chili (med lammekjøttdeig, bønner, byggryn, løk, hvitløk, squash, paprika, rød chili, hermetisk tomat); risotto (med sopp og edamame, stilkselleri, løk, hvitløk, parmesan); pastaskjell med ricotta og erter (og sitronsaft, persille og parmesan), Pasta with ham and peas (skal være fløtesaus, men bruker Snøfrisk isteden); Trinidadian Chicken Curry with Coconut Grits & Collard Greens (google it - jeg forenkler en hel masse); Simple One-Skillet Chicken Alfredo Pasta (google it - jeg forenkler den også); wok (strimlet kjøtt eller sjømat, wokmix, paprika, grønne bønner); sjømat, asparges, pasta og fløte/snøfrisk; i dag har jeg spist opp restene av spaghetti med kjøttsaus, det var nydelig (kjøttdeig, løk, hvitløk, chili, paprika, squash, gulrot, hermetisk tomat) - og hel enkelt: stekt ris med kjøttdeig, løk og paprika. Det handler ikke om mat generelt (wok, spagetti, stekt ris og pasta........). Tråden handler om gryteretter. Jeg kan lage mat. God mat. Bedre enn mange jeg kjenner, men gryteretter er noe jeg sjelden lager. 11 timer siden, Gjøksuppe skrev: Tolket "ikke så mange ingredienser" som at en ikke har et ønske om å kjøre fylket rundt på jakt etter det ene og det andre fra fjerne land, for så å sitte igjen med store mengder av en ingrediens som du ikke finner noe annet bruksområde til. Penger koster det og Ja, det også Men aller mest fordi jeg er allergisk mot bønner, squash, sopp, erter, sitron, kokosnøtt, skalldyr - for å ta eksempel fra hva @Pringle nevnte i sin kommentar. Derfor ville jeg ha få ingredienser. 2
Jerry Lee Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 Lapskaus. Restematgryte. Det blir ikke bedre og billigere.
Simbyxor Skrevet 1. juni 2017 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2017 6 minutter siden, Jerry Lee skrev: Lapskaus. Restematgryte. Det blir ikke bedre og billigere. Tror vi spiser litt forskjellig mat, hehe. Husmannskost er sjelden vare her i hus, her går det i salater, taco, pizza, koteletter (krydret), kyllingfilet (sterkt krydret). Ikke mye salt og pepper/grytevennlig mat dessverre. Og jeg lager alltid akkurat passe, så alt blir spist opp. Med unntak av pizza, men langtidskokt pizza er nok ikke noe å trakte etter Men enig i at rester er snadder! Veldig og Smaken får satt seg.
Jerry Lee Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 2 minutter siden, Simbyxor skrev: Tror vi spiser litt forskjellig mat, hehe. Husmannskost er sjelden vare her i hus, her går det i salater, taco, pizza, koteletter (krydret), kyllingfilet (sterkt krydret). Ikke mye salt og pepper/grytevennlig mat dessverre. Og jeg lager alltid akkurat passe, så alt blir spist opp. Med unntak av pizza, men langtidskokt pizza er nok ikke noe å trakte etter Men enig i at rester er snadder! Veldig og Smaken får satt seg. Var det ikke GRYTERETT du spurte om?? Ikke alt annet du nå nevner såvidt jeg kan se av HI. 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 1. juni 2017 #14 Skrevet 1. juni 2017 Gulasj, Biff Stroganov, Chili con carne, Jambalaya og Paella.
Simbyxor Skrevet 1. juni 2017 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2017 7 minutter siden, Jerry Lee skrev: Var det ikke GRYTERETT du spurte om?? Ikke alt annet du nå nevner såvidt jeg kan se av HI. Jo. Og? Du skrev at RESTER blir god grytemat. Jeg nevnte hva MINE RESTER er, og at det ikke er god grytemat
Aldrisur Skrevet 1. juni 2017 #16 Skrevet 1. juni 2017 Mitt tips til deg Simbyxor er en god og gammeldags svensk Kalops. http://www.ica.se/recept/klassisk-kalops-632631/
Jerry Lee Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 4 minutter siden, Simbyxor skrev: Jo. Og? Du skrev at RESTER blir god grytemat. Jeg nevnte hva MINE RESTER er, og at det ikke er god grytemat Ok. Beklager.
Simbyxor Skrevet 1. juni 2017 Forfatter #18 Skrevet 1. juni 2017 9 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: Gulasj, Biff Stroganov, Chili con carne, Jambalaya og Paella. Har du noen deilige oppskrifter? Elsker alt med chili, da. 2 minutter siden, Aldrisur skrev: Mitt tips til deg Simbyxor er en god og gammeldags svensk Kalops. http://www.ica.se/recept/klassisk-kalops-632631/ Oi, ikke hørt om den! Men ser ut som en vanlig lapskaus. Nam nam
Aldrisur Skrevet 1. juni 2017 #19 Skrevet 1. juni 2017 3 minutter siden, Simbyxor skrev: Har du noen deilige oppskrifter? Elsker alt med chili, da. Oi, ikke hørt om den! Men ser ut som en vanlig lapskaus. Nam nam Nope, ligner ikke så veldig på lapskaus da du ikke skal ha poteter i gryta. Så kan du gjerne ha chili i. 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 1. juni 2017 #20 Skrevet 1. juni 2017 4 minutter siden, Simbyxor skrev: Har du noen deilige oppskrifter? Elsker alt med chili, da. Oi, ikke hørt om den! Men ser ut som en vanlig lapskaus. Nam nam http://trinesmatblogg.no/2014/02/21/ungarsk-gulasj/ http://enestaaendemat.no/2015/10/10/biff-stroganoff/ http://trinesmatblogg.no/2011/03/03/chili-con-carne/ http://trinesmatblogg.no/2015/03/13/jambalaya/ https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/spansk-paella/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå