AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Fikk et *veldig* slitt bord som har potensiale til å bli ganske fint, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal shine det opp. Jeg er ikke så kjempe fan av den oransje-lignende lakken som er brukt originalt, så tenker derfor å gå hakket mørkere (mocca lakk, kanskje?). Så siden jeg har null erfaring med dette, har jeg noen spm; 1) Går det greit å bruke sandpapir for å få vekk lakken som er der? Har ikke noe å slipe med. 2) Vil helst oppnå en så glatt og fin overflate som mulig - må jeg gjøre noe mer med bordet etter å ha lakket det på nytt for å få til det? Setter pris på alle råd. Anonymkode: 1211d...a08
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Hvis du skal endre fargen på lakken må du pusse bort all den lakken som er der der. Mye jobb. Jeg ville heller malt i en fage som passer inn. Et bord i den stilen vil få et veldig ulikt utrykk avhengig av hvilken farge og glansgrad du velger. Anonymkode: e885f...23b
Leo Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Den dårlige nyheten er at hvis du skal lakkere på nytt må du, ganske riktig, fjerne all den gamle lakken. Den gode nyheten er at de fleste typer lakk ganske enkelt lar seg fjerne med grønnsåpe og plastfolie (Type "Gladpack"). Man smører på et tykt lag med grønnsåpe i fast form der man vil fjerne lakken, legger plastfolie over og lar det virke ca. ett døgn. Deretter spyler man grundig og lar det hele tørke før man pusser over til slutt. Liberon Bistrot lakk, som fås kjøpt hos bl.a. Maxbo er super til møbler. Hvis du ikke ser for deg veldig mye arbeid, ikke har tilgang til å holde på utendørs og heller ikke pussemaskin, er det selvfølgelig enklest å male. Da kan du bare pusse lett over for hånd, grunne med to strøk sperregrunn og male i den fargen/glansgraden du ønsker.
Leo Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 Her er bilder av et gammelt skap hvor jeg har fjernet gammel lakk med grønnsåpe og lakkert på nytt. 4
OppNedPåAlt Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 1 time siden, Leo skrev: Her er bilder av et gammelt skap hvor jeg har fjernet gammel lakk med grønnsåpe og lakkert på nytt. Wow! 1
Leo Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 43 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Wow! Ville bare vise at gammel lakk kan fjernes og at det går an få til helt greie ting av noe som nærmest må karakteriseres som søppel! 1
OppNedPåAlt Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 1 minutt siden, Leo skrev: Ville bare vise at gammel lakk kan fjernes og at det går an få til helt greie ting av noe som nærmest må karakteriseres som søppel! Du er flink ass! Men enig, finnes mange fine møbler som bare trenger en liten makeover 😄 1
Leo Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 41 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Du er flink ass! Men enig, finnes mange fine møbler som bare trenger en liten makeover 😄 Takk! Og det er ofte mye fint håndverk i gamle møbler selv om overflatene er ødelagt. Dette skapet har for eksempel fått forferdelig mye "juling", men alt er utrolig bra tilpasset og både dør og skuff glir fremdeles perfekt. En helt annen kvalitet enn dagens skap fra IKEA, Skeidar osv. som ikke tåler å flyttes på en gang før de blir skjeve og merkelige Men nå skal jeg ikke avspore tråden mer. Det var ment som inspirasjon! 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 Dersom du ikke benytter deg av Leos forslag må du pusse ned alt. Jeg har nettopp gjort dette. Det var mye arbeid, men det ble til gjengjeld veldig fint. Anbefaler virkelig å bruke pussemus, det koster 300 kroner og gjør arbeidet MYE lettere. Jeg pusset først med 100 og så 180 (etter råd fra de jeg kjøpte olje av). Jeg oljet mitt og tror ikke jeg skal lakke. Olje gir en veldig fin glød og overflate, den blir bare ikke speilblank. Du bør uansett olje treet før du lakker (ikke omvendt, det går ikke) da tre gjerne blir ganske tørt med tiden. Kjøp en god olje på malebutikk (koster alt fra 150 til 300 kr), les bruksanvisningen, la det tørke godt mellom hvert lag. Det blir maaaange lag... Men det blir veldig fint Jeg synes bordet ditt ser koselig ut med fin patina, men sandpapir + olje (og da kanskje lakk til slutt, men ikke kjøp den før du har sett hvordan det blir med bare olje) fører til en fin overflate. Anonymkode: 2d08d...cf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå