AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Hei. I det siste har jeg tenkt en del på jusstudiet, og jeg har satt advokat øverst på listen min. Mitt spørsmål er om hvor bra karakterer må man egentlig ha? Jeg tar yrkesfaglig utdanning(Service og Samferdsel), er ferdig med første året på vgs nå til sommeren og skal ta påbygg i tredje klasse. Jeg sliter veldig med matte, klarer så vidt å bestå. Har det en stor betydning for mine muligheter som jusstudent? Mine karakterer akkurat nå: Engelsk- 3 Naturfag- 4 Matte- 2 Norsk- 5 Økonomi- 5 Gym- 4 Sikkerhetsfaget- 5 Markedsføring- 5 Yrkesfag(utplassering osv)- 6 Anonymkode: ddedf...00c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Du må ha nærmere 6 i snitt, med mindre du går under førstegangsvitnemål Anonymkode: f654a...ed2 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må ha nærmere 6 i snitt, med mindre du går under førstegangsvitnemål Anonymkode: f654a...ed2 Hvem er det som kommer med slike utsagn som dette? Nei, man må ikke nærmere ha 6 i snitt. Anonymkode: 3e5c8...ea8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som kommer med slike utsagn som dette? Nei, man må ikke nærmere ha 6 i snitt. Anonymkode: 3e5c8...ea8 Dersom man går under ordinær kvote ligger femårig masterprogram i rettsvitskap på UiB på 57,7. Rettsvitenskap på UiO ligger på 59.2 og 60.5. Derimot ligger Bachelor i rettsvitenskap ved UiA på 52,3 så det kommer helt an på hvor man søker. Så om man går har førstegangsvitnemål synker poengene til 51,7 på UiB, 53.9 og 51,9 på UiO og 48,6 på UiA. Anonymkode: 2450a...057
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dersom man går under ordinær kvote ligger femårig masterprogram i rettsvitskap på UiB på 57,7. Rettsvitenskap på UiO ligger på 59.2 og 60.5. Derimot ligger Bachelor i rettsvitenskap ved UiA på 52,3 så det kommer helt an på hvor man søker. Så om man går har førstegangsvitnemål synker poengene til 51,7 på UiB, 53.9 og 51,9 på UiO og 48,6 på UiA. Anonymkode: 2450a...057 https://utdanning.no/studiebeskrivelse/juss glemte å legge til hvor jeg fant det. Anonymkode: 2450a...057
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom man går under ordinær kvote ligger femårig masterprogram i rettsvitskap på UiB på 57,7. Rettsvitenskap på UiO ligger på 59.2 og 60.5. Derimot ligger Bachelor i rettsvitenskap ved UiA på 52,3 så det kommer helt an på hvor man søker. Så om man går har førstegangsvitnemål synker poengene til 51,7 på UiB, 53.9 og 51,9 på UiO og 48,6 på UiA. Anonymkode: 2450a...057 Man kan få opptil 4 realfags- eller språkpoeng som teller med i førstegangskvoten. Det innebærer at man faktisk kan ha et karaktersnitt på under 5 for å komme inn på juss i Norge. Dette er vitterlig ikke "nærmere 6 i snitt". Anonymkode: 3e5c8...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kan få opptil 4 realfags- eller språkpoeng som teller med i førstegangskvoten. Det innebærer at man faktisk kan ha et karaktersnitt på under 5 for å komme inn på juss i Norge. Dette er vitterlig ikke "nærmere 6 i snitt". Anonymkode: 3e5c8...ea8 Men da må man ha de fagene, noe han ikke har. Derfor blir det nærmere 6 i snitt. Dersom han vil inn på UiO må han ha over 5 i snitt, selv med tilleggspoeng når hen nå må ta opp fag for å komme inn. Anonymkode: 67fe0...515
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få opptil 4 realfags- eller språkpoeng som teller med i førstegangskvoten. Det innebærer at man faktisk kan ha et karaktersnitt på under 5 for å komme inn på juss i Norge. Dette er vitterlig ikke "nærmere 6 i snitt". Anonymkode: 3e5c8...ea8 Anbefaler ikke TS å ta realfag dersom man er 2 fra før i matte. Realfag er beintøft å ta opp som privatist. Hvorfor får man realfagspoeng for enkelte fag? Jo, fordi fagene generelt er vanskeligere å oppnå gode karakterer i Anonymkode: d869b...37d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #9 Skrevet 31. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få opptil 4 realfags- eller språkpoeng som teller med i førstegangskvoten. Det innebærer at man faktisk kan ha et karaktersnitt på under 5 for å komme inn på juss i Norge. Dette er vitterlig ikke "nærmere 6 i snitt". Anonymkode: 3e5c8...ea8 Ja, selvfølgelig dersom personen som skrev HI hadde hatt realfag og fått ekstrapoeng hadde han/hun selvfølgelig ikke trengt å ha "nærmere 6 i snitt" men så har ikke denne personen realfag så det vil derfor ikke bli aktuelt med disse ekstrapoengene. Så, med mindre personen i HI søker med førstegangsvitnemål må han/hun ha nærmere 6 i snitt, jo. Anonymkode: 2450a...057
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #10 Skrevet 31. mai 2017 Det er flott at du har satt deg et mål! Stå på og du vil nå det! Det er tross alt mulig å ta opp karakterer, om det skulle være nødvendig. Matteferdighetene dine er imidlertid ikke noe å bekymre deg for, annet enn hvilken innvirkning det vil ha på karaktersnittet ditt. Går selv juss, og anbefaler studiet på det varmeste. Det er til tider mye arbeid, men dersom en er innstilt på dette, er arbeidsmengden ikke noe problem. Vær imidlertid oppmerksom på at kun en andel av jusstudentene ender opp som advokater. Juristforbundet anslår at ca. 25 % får stilling som advokatfullmektig etter studiet, og det er disse som blir advokater. Det er hard kamp om stillingene og arbeidsgiverne stiller som hovedregel krav til svært gode karakterer. Det er imidlertid mange andre interessante karrieremuligheter. Anonymkode: 4780e...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #11 Skrevet 31. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da må man ha de fagene, noe han ikke har. Derfor blir det nærmere 6 i snitt. Dersom han vil inn på UiO må han ha over 5 i snitt, selv med tilleggspoeng når hen nå må ta opp fag for å komme inn. Anonymkode: 67fe0...515 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvfølgelig dersom personen som skrev HI hadde hatt realfag og fått ekstrapoeng hadde han/hun selvfølgelig ikke trengt å ha "nærmere 6 i snitt" men så har ikke denne personen realfag så det vil derfor ikke bli aktuelt med disse ekstrapoengene. Så, med mindre personen i HI søker med førstegangsvitnemål må han/hun ha nærmere 6 i snitt, jo. Anonymkode: 2450a...057 Nei, du skriver jo selv at den høyeste karaktergrensen i førstegangskvoten er 53,9. Det innebærer et karaktersnitt på 5,39 dersom man ikke har noen språk- eller realfagspoeng. Dette er ikke "nærmere 6 i snitt". Lol. Eller er dere sånne typer som tenker at alt over 5 er nesten 6 i snitt? I den ordinære kvoten har man mange andre tilleggspoeng. Anonymkode: 3e5c8...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler ikke TS å ta realfag dersom man er 2 fra før i matte. Realfag er beintøft å ta opp som privatist. Hvorfor får man realfagspoeng for enkelte fag? Jo, fordi fagene generelt er vanskeligere å oppnå gode karakterer i Anonymkode: d869b...37d Nei, det er ikke vanskelig å ta biologi 1 eller geologi 1 som privatist for eksempel. De skriftlige fagene i norsk krever mer for eksempel. Anonymkode: 3e5c8...ea8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #13 Skrevet 31. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke vanskelig å ta biologi 1 eller geologi 1 som privatist for eksempel. De skriftlige fagene i norsk krever mer for eksempel. Anonymkode: 3e5c8...ea8 Geofag mener jeg selvfølgelig. Anonymkode: 3e5c8...ea8
ElineRB Skrevet 31. mai 2017 #14 Skrevet 31. mai 2017 Hei TS Gå å snakk med en rådgiver på skolen din. De kan vise deg inne på nettet hvilket snitt man må ha for å komme inn på diverse skoler og forklare deg forskjellen på førstemålsvitnemål og vitnemål. De over er litt unige om nøyaktig hvor gode karakterer du må ha for å komme inn, men dette kan en rådgiver hjelpe deg med. Det er også slik at du kan få tilleggspoeng for språk fag, real fag, alder, annen utdannelse etter vgs ( for eksempel om du tar et års studium eller folkehøyskole ) eller for militæret. jeg syntes dette var vanskelig å fatte da jeg gikk vg 1 så ta det med en rådgiver. Det du må fokusere på er å få så gode karakterer som mulig. For å oppnå det vil jeg anbefale deg å bruke sommerferien på å forberede deg litt til neste skole år. Det kan f.eks være å finne en privatlærer i mattematikk slik at du kan heve snittet ditt. Lese igjennom skole bøkene før skolen har startet eller å lese bøker om studie teknikk. Noe som også kan være greit er å printe ut læreplanen i alle fag slik at du får en oversikt over hva som kommer. Jeg tok påbygg selv og syntes det var vanskelig. Om du har mulighet til det så kan du gjøre 3 året litt lettere ved å f.eks ta et 3 års fag som privatist i 2 klasse. Så får du ha en fin sommer og satser på at du kommer inn på jus om noen år :D 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #15 Skrevet 31. mai 2017 Hvis du er fra nordnorge og søker i Tromsø med nordnorsk kvote, så kan du komme inn med 4,3-4,4 i snitt. Anonymkode: 340d7...b88
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #16 Skrevet 31. mai 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke vanskelig å ta biologi 1 eller geologi 1 som privatist for eksempel. De skriftlige fagene i norsk krever mer for eksempel. Anonymkode: 3e5c8...ea8 Hvordan får man 4 realfagspoeng ut av biologi 1 eller geofag 1 ? Anonymkode: d869b...37d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #17 Skrevet 31. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får man 4 realfagspoeng ut av biologi 1 eller geofag 1 ? Anonymkode: d869b...37d Man får 0,5 poeng for hver av dem. Ikke gjør deg dum. Man kan maksimalt få 4 poeng for språkfag eller realfag, men det er jo ingen fag som gir 4 poeng alene. Det er uansett ingenting som hindrer TS i å ta realfag eller språkfag slik at hun får disse poengene. Anonymkode: 3e5c8...ea8 1
Atea Skrevet 1. juni 2017 #18 Skrevet 1. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. I det siste har jeg tenkt en del på jusstudiet, og jeg har satt advokat øverst på listen min. Mitt spørsmål er om hvor bra karakterer må man egentlig ha? Jeg tar yrkesfaglig utdanning(Service og Samferdsel), er ferdig med første året på vgs nå til sommeren og skal ta påbygg i tredje klasse. Jeg sliter veldig med matte, klarer så vidt å bestå. Har det en stor betydning for mine muligheter som jusstudent? Mine karakterer akkurat nå: Engelsk- 3 Naturfag- 4 Matte- 2 Norsk- 5 Økonomi- 5 Gym- 4 Sikkerhetsfaget- 5 Markedsføring- 5 Yrkesfag(utplassering osv)- 6 Anonymkode: ddedf...00c Matte er alfa omega.
SemperFi Skrevet 1. juni 2017 #19 Skrevet 1. juni 2017 En av mine venner startet via privatskole, så kom han inn i Bergen etter 2 år.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #20 Skrevet 1. juni 2017 Vet om tre advokatfullmektiger som ble fullmektiger med karakterene A, C og D. Anonymkode: 6790e...fff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå