AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Vi skal gifte oss neste år, er i slutten av 20årene og har bodd sammen i halvparten av dem. En av mine utfordringer er at det virker så innmari unaturlig å skulle sette opp en ønskeliste i ulike butikker. Rett og slett grådige krav som enkelte gjester vil føle seg presset til å gi. Jeg har selv følt på at jeg synes brudeparet har vært frekke og grådige i sine invitasjoner med vedlegg og side opp og ned med forventninger om diverse gaver, og lurer på om det er flere som tenker som meg. Hvordan løser dere det i så fall? Har alle brudepar dette, eller kan man velge å droppe ønskelisten? Som allerede etablerte samboere trenger vi heller ikke så mye. Synes ikke jeg allerede gjør annet enn å rydde vekk ting her hjemme. Hadde nok satt mer pris på forbruksvarer og ferie/bryllupsreisekonto. Hilsen anti-materalisten Anonymkode: c4f7c...b36 3
Minlillelykke Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Vi hadde ønskeliste, men det ble kun opplyst om noen spurte. Ønskelisten vår innholdt ting fra 50 -1000kr ish, så følte vi ga gjestene mye frihet. Vi fikk også ett hjemmeheklet sengeteppe fra min mormor samt endel penger 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Jeg tror mange synes det er fint å ha en ønskeliste å forholde seg til. Man ønsker jo gjerne å gi noe, ikke bare en konvolutt med penger, og med en ønskeliste bet man at man gir noe brudeparet faktisk ønsker seg, slik at de ikke ender opp med masse ting som bare samler støv. Men det er viktig også å ha listet opp ting i forskjellige prisklasser. Om man bare oppgir ting til flere tusen kr så tenker jeg det er litt frekt. Anonymkode: 44a87...97b 10
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #4 Skrevet 30. mai 2017 Det er mye lettere for gjestene å forholde seg til konkrete ønsker. Anonymkode: f4cc8...8ed 4
emilie123 Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 (endret) Brudeparet gjør det lettere for gjestene hvis de har en ønskeliste fra lite til stort. Det går fint an å ønske seg penger feks til noe dyrt. Helt greit at dere bare gir ønskelisten til de som spør. Tror faktisk at de fleste gjestene vil spørre etter en ønskeliste. Endret 30. mai 2017 av emilie123 3
Fjaselina Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Vi gifta oss før ønskelister på butikk var normalen. Vi fekk 14 kakefat og 16 ildfaste skåler. Hadde gjerne laga ønskeliste😂 9
Eustoma Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 Som gjest setter jeg veldig stor pris på at brudeparet har ønskeliste og at de informerer om hvilke butikker de har lagt ut ønskeliste. Synes det er veldig vanskelig å finne på gaver, spesielt til de som er godt etablert og har "alt". Ønskeliste er derfor til veldig god hjelp og jeg vet jeg da gir noe de ønsker seg. Brudeparet slipper å få X antall av noe de ikke trenger. Dere trenger ikke sende ønskelisten med invitasjonen, kun oppgi i hvilke butikker ønskelistene ligger. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 Bare skriv at dere ikke ønsker gaver? Anonymkode: db4b5...899 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 Jeg erfarte at gjester hater å ikke ha en ønskeliste å forholde seg til. Vår var visstnok "for dårlig" og vi måtte adde mer ting på de for alt ble kjøpt med en gang og diverse. Vi hadde liten og billig liste, men vi hadde det. Nevnte steder og navn på listene på bloggen vi opprettet. La det ikke ved i invitasjonen. Anonymkode: 56847...e4d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #10 Skrevet 31. mai 2017 Jeg forstår tanken din om at du ikke vil virke grisk, men med mindre dere er helt tydelige på at dere ikke ønsker noen gaver, vil nok de fleste kjøpe noe, og hvis dere da ikke har ønskeliste, kan dere ende opp med temmelig mye som dere ikke har behov for. Tror jeg ville opprettet en ønskeliste og passet på at det var noe i alle prisklasser der, og så opplyst om denne når dere får spm om gaveønsker. Da kan du samtidig legge til at dere jo har mye av det dere trenger, så et ønske er også penger til bryllupsreise el.l. Anonymkode: a7b42...f63 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #11 Skrevet 31. mai 2017 Jeg er invitert i bryllup i sommer der det ikke stod noe om ønskeliste i invitasjonen. Ønsker jo å gi gave så kommer til å spørre bruden på forhånd. Anonymkode: 1bdc5...113 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 Jeg mener du virker mer grisk ved å ønske deg penger til feriekonto. Har vært i så utrolig mange bryllup som blir finansiert av pengegaver fra gjestene fordi det er alt brudeparet ønsker seg. Jeg tenker at du enten sier du ikke ønsker gaver, eller setter opp venteliste. Anonymkode: c81f2...698
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #13 Skrevet 31. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener du virker mer grisk ved å ønske deg penger til feriekonto. Har vært i så utrolig mange bryllup som blir finansiert av pengegaver fra gjestene fordi det er alt brudeparet ønsker seg. Jeg tenker at du enten sier du ikke ønsker gaver, eller setter opp venteliste. Anonymkode: c81f2...698 Bryllup finansierer vi jo selv, men med en bryllupsreisekonto har man mulighet til å kanskje velge et reisemål man ikke hadde hatt råd til ellers. Forstår ikke problemet? Jeg er iallfall såpass etisk av meg at jeg ikke bruker penger som er myntet på 1 ting til noe annet. TS Anonymkode: c4f7c...b36
Teddi Skrevet 31. mai 2017 #14 Skrevet 31. mai 2017 Du sender jo ut en ønskeliste for å hjelpe gjestene dine, ikke for å stille krav. Det kommer jo ikke som noen overraskelse at dere får gaver når dere gifter dere. De få bryllupene jeg har vært i der de ikke har gitt noen ønskeliste, har jeg hatet så inderlig. Nettopp fordi jeg er redd for å gi noe veldig feil. En bryllupsgave er ikke noe man bytter eller pakker langt vekk; det er et minne fra den spesielle dagen. Da er det ikke kult å tenke at jeg kanskje gir fra meg et udyr av en gave eller noe de overhodet ikke har bruk for.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #15 Skrevet 31. mai 2017 Har inntrykk av at de fleste liker å ha en ønskeliste å støtte seg til når de skal handle gaver. Så lenge listen inneholder ting i ulike prisklasser, og ikke bare dyre ting, synes jeg ikke det er grådig i det hele tatt. Anonymkode: 7f2bc...eaa
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #16 Skrevet 31. mai 2017 Jeg synes det er grådig når ønskeliste ligger sammen med invitasjonen! Anonymkode: 153a7...403 2
Timsy Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 På 30.5.2017 den 20.35, AnonymBruker skrev: Vi skal gifte oss neste år, er i slutten av 20årene og har bodd sammen i halvparten av dem. En av mine utfordringer er at det virker så innmari unaturlig å skulle sette opp en ønskeliste i ulike butikker. Rett og slett grådige krav som enkelte gjester vil føle seg presset til å gi. Jeg har selv følt på at jeg synes brudeparet har vært frekke og grådige i sine invitasjoner med vedlegg og side opp og ned med forventninger om diverse gaver, og lurer på om det er flere som tenker som meg. Hvordan løser dere det i så fall? Har alle brudepar dette, eller kan man velge å droppe ønskelisten? Som allerede etablerte samboere trenger vi heller ikke så mye. Synes ikke jeg allerede gjør annet enn å rydde vekk ting her hjemme. Hadde nok satt mer pris på forbruksvarer og ferie/bryllupsreisekonto. Hilsen anti-materalisten Anonymkode: c4f7c...b36 Jeg synes ikke det er grådig å opprette en ønskeliste i alle prisklasser. Det jeg derimot synes er grådig er å flashe ønskelista allerede i invitasjonen, eller å spamme ned bloggen og andre sosiale medier med ønskelister i prisklassen 1000kr og oppover. For ikke å glemme kontonr som "dukker opp" på facebook, fordi "noen har bedt om det". Lag ønskelister, og gi gjerne kontonr. Men vent til du blir spurt. Og gi da den infoen spesifikt til de som spør om det. Hele gjestelista trenger ikke få ønskelista og kontonummeret flasha i trynet på facebook søndag formiddag fordi tante Ingrid bad om det. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #18 Skrevet 1. juni 2017 2 timer siden, Timsy skrev: Jeg synes ikke det er grådig å opprette en ønskeliste i alle prisklasser. Det jeg derimot synes er grådig er å flashe ønskelista allerede i invitasjonen, eller å spamme ned bloggen og andre sosiale medier med ønskelister i prisklassen 1000kr og oppover. For ikke å glemme kontonr som "dukker opp" på facebook, fordi "noen har bedt om det". Lag ønskelister, og gi gjerne kontonr. Men vent til du blir spurt. Og gi da den infoen spesifikt til de som spør om det. Hele gjestelista trenger ikke få ønskelista og kontonummeret flasha i trynet på facebook søndag formiddag fordi tante Ingrid bad om det. Takk for svar alle sammen Er nok dette som er et godt eksempel på hvorfor jeg har følt invitasjoner og gavelister har vært grådig fordi jeg har fått trykket dem opp i ansiktet på denne måten. Å ha den litt mer diskret høres fint ut. Jeg har også sett at jeg har endret litt oppfattelse etter å ha lest her at de fleste gjestene liker å ha en gaveliste å forholde seg til Ts Anonymkode: c4f7c...b36
Poserose Skrevet 4. juni 2017 #19 Skrevet 4. juni 2017 Den beste ønskelista jeg har sett hadde alt fra kjøkkenvekt, ildfaste former (ikke noe spesifikt merke) til dyre dyner og puter. Da kunne gjestene selv velge prisklasse på gaven. I tillegg sa de at de aller helst ønsket seg bidrag til bryllupsreise. Det her var et ungt par som ikke hadde etablert seg, så syns det var helt greit.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #20 Skrevet 5. juni 2017 På Wednesday, May 31, 2017 den 8.41, AnonymBruker skrev: Jeg mener du virker mer grisk ved å ønske deg penger til feriekonto. Har vært i så utrolig mange bryllup som blir finansiert av pengegaver fra gjestene fordi det er alt brudeparet ønsker seg. Jeg tenker at du enten sier du ikke ønsker gaver, eller setter opp venteliste. Anonymkode: c81f2...698 Venteliste hvor gjestene kan stå å vente til brudeparet ønsker seg noe da? Anonymkode: 53437...787
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå