AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 På nhi.no står dette: Diagnosen stilles ut fra en sjekkliste. Dersom du har minst fire av følgende funn, får du diagnosen SLE: Sommerfuglutslett i ansiktet Hudlupus, som er typiske forandringer i huden med flekkvise røde utslett med avskalling Lysoverfølsomhet Sår i slimhinner Leddbetennelse med symptomer fra mange ledd Betennelse i lungehinne, hjertepose eller det innerste laget i hjertet Nyresykdom, med påvist proteiner i urinen, eller andre typiske funn ved mikroskopi av urin Påvirkning av sentralnervesystemet med epilepsi eller psykiske forandringer som depresjon eller forvirring Påvirkning av blodet med ødeleggelse av røde blodceller og/eller blodplater og få hvite blodceller Typiske antistoffer mot eget vev Påvisning av antistoffet ANA Jeg har noen av dem, men usikker på noe. Spørsmålet er hva det nest siste kriteriet betyr? Jeg har testet positiv på ana, med videre visning av anti-ds-dna. Teller dette som to punkter (de to siste) eller bare ett(det siste)? Trodde anti-dna var en underform av ana, men er vel også et antistoff mot eget vev? Noen som kan hjelpe? (: Anonymkode: 9fa6f...f0b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Dette må du snakke med legen din om. Anonymkode: 5aacd...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Alle kan kjenne seg igjen i noen symptomer på sykdommer med lang symptom liste. Slapp av du har sannsynligvis ikke lupus, det er farlig å sykeliggjøre seg selv mer enn man er. Ta opp problemene dine med legen så får han vurdere, ta prøver og eventuelt sende deg til spesialister innenfor de punktene du sliter med så får de kategorisere deg og gi deg diagnose. Hadde vært ganske mange med lupus, me eller kreft om det var sånn at bare fordi man kjente seg litt igjen betydde det at man hadde det.. Anonymkode: f3a5a...499
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #4 Skrevet 30. mai 2017 Hehe, har en time hos revmatolog om noen uker. Det er selvsagt opp til ham med diagnose. Jeg vet allerede svaret på blodprøvene, og jeg har fått bekreftet andre kriteriepunkter på lista ved ulike undersøkelser. Jeg hadde et enkelt og greit spørsmål. Noen som vet? Anonymkode: 9fa6f...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 Krysser fingrene for at du ikke har lupus. Min venninne døde av det i en alder av 36. Anonymkode: 57830...bd0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå