Gå til innhold

hvordan vaske sykkel?


evelynn

Anbefalte innlegg

...for dummies :)

Min sykkelen har blitt sikkelig skitten nå, etter et par dager av sykkling i regn og gjørme. Jeg kan høre at det er masse sand i kjeden og giret fungerer ikke som de skal. 

Leste et sted at grønnsåpe, som inneholder litt fet også, fungerer fint, men kan jeg bruke den til å rense kjede og "mekanisme" (eller hva det heter, de små hjulene som brukes til å skifte gir ;)) Jeg tenkte å lage såpevann i en sprayflaske og spraye til sykkelen og mekanisme og rense med en kost og klut, de til de er rene og deretter smøre på nytt de delene som skal smøres. Tenker jeg riktig? Er det nok, tror dere?

Eller har dere andre tips og gode råd til en dame som skal rense sykkel for første gang og må gjøre det raskt, før barna begynner å kjede seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres bra ut. Men husk å smøre kjedet etterpå :) 

Anonymkode: 8da63...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig hvilken type av smør? Ser at der et smør i spray og den andre som skal dryppes (tror jeg). Smører jeg bare kjede, eller de små gir-hjulene og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, evelynn skrev:

Er det viktig hvilken type av smør? Ser at der et smør i spray og den andre som skal dryppes (tror jeg). Smører jeg bare kjede, eller de små gir-hjulene og?

Så lenge det er beregnet på feks sykkelkjede så spiller det ingen rolle. Bare handlet på kjedet mens sykkelen er opp ned og du spinner det rundt. Gir hjulene kan godt få litt, men de vil også bli smurt av kjedet 

Anonymkode: 8da63...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så er det ikke smør. Det er olje 

Anonymkode: 8da63...470

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Grønnsåpe kjem ikkje til å løyse så mykje, Zalo derimot, det tek mykje. Du bør eigentleg ha ein kjedevaskar for å få kjedet ordentleg reint, men om du ikkje har det, så er oppvaskbørste ein god stad å byrje. Du treng berre å smøre kjedet, både kassetten (tannhjula bak på hjulet), kranken (den som pedalane sitt på) og pulley-hjula (dei små hjula som sitt mellom girskiftaren og kassetten) vil få det dei treng frå kjedet. Du treng ikkje å bruke så mykje heller, og tørk av kjedet når du har smurt det rundt, elles har det ein tendens til å renne. Og du vil ikkje ha olje på felgen, for det kan gjere bremsing litt interessant om du har felgbremser, og felgene generelt meir utsette for møkk om du ikkje har felgbremser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle tips, jeg har sånne bremser 

hamulce_tarczowe_rodzaje_mechaniczny_mer

men vet allrede nå at det skal ikke være fet på de :)

Som gjelder zalo - avfetter den ikke for mye? er den ikke for sterk? Som jeg forstår skal kjedet ikke være helt avfettet? Eller spiller det ingen rolle, siden jeg kommer til å smøre det etterpå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...