Gå til innhold

Jeg blir ikke kvitt stammingen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stammet siden jeg startet på skolen, og nå nærmer jeg meg 30. Det er ikke ekstrem stamming, men det er så mye at det er plagsomt. Gikk til logoped da jeg var yngre, men snakket visst helt fint da jeg var der. Teorien var at det var angst e.l. som var grunnen til stammingen. Jeg sliter spesielt med starten av ord, og spesielt ord som begynner på visse bokstaver. 

Det har gått litt opp og ned etter at jeg ble voksen, men nå har jeg vært i en ganske dårlig periode i mange år, og aner ikke hva jeg skal gjøre med det. Synes det er flaut når jeg skal presentere meg eller snakke med folk, og tror usikkerheten min bare gjør det verre.

Er det noen her som har lignende erfaringer? Det hjelper nok lite å gå til en logoped igjen, da jeg tror dette er mer situasjonsbetinget. Innimellom går det helt fint å si ordene, men i neste setning blir det kluss. Synes det er utrolig flaut..

Anonymkode: 623cd...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale deg å gå til logoped:

1) har du noe særlig å tape på å gi det et forsøk? 

2) logopeden kan hjelpe deg med mestringsstrategier og/eller alternative ord dersom dette kan hjelpe deg (basert på hvilke situasjoner du ønsker å trives bedre i). For eksempel sliter en god venn av meg med å si konkrete fraser som f.eks. "takk for maten". Logopeden hjalp henne med å ha en alternativ setning klar; "nydelig mat" (og flere andre i ulike situadjoner som jeg ikke husker)

Lykke til, håper du finner ut av hva som fungerer for deg!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale McGuire-programmet.

http://www.mcguireprogramme.no/?page_id=278

Stammer selv og har hatt god nytte av det. 

Det er ingen kur, men for min del har det hjulpet mye.

I grunn litt vanskelig å forklare hva det er, men det er et intensivkurs hvor du får jobbe mye med talen din, og alle instruktørerer stammer selv som har tatt kurset tidligere og bestemt seg for å hjelpe andre stamnere.

Det er en langvarig personlig oppfølging i etterkant, og man kan delta på senere kurs til kostpris. Kursene foregår over hele verden, og man får en kontaktliste med personer man kan ringe hvis man ønsker å prate/øve/stresse ned.

Dessverre koster det litt penger, men det er såvidt jeg husker gratis å møte den første kursdagen før man bestemmer seg.

De lover ingen mirakler, men jeg kan love deg mestringsfølelse og bedre kontroll over talen din.

hadde jeg visst det jeg vet i dag, ville jeg tatt kurset mye tidligere i livet, jeg var nemlig 27 første gangen

Anonymkode: 2a063...783

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på at du kommer til å stamme.

Så anstrenger du deg alt du kan for å ikke gjøre det.

Problem løst! :tommelsmil:

Anonymkode: 4318a...eb6

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Ild skrev:

2) logopeden kan hjelpe deg med mestringsstrategier og/eller alternative ord dersom dette kan hjelpe deg (basert på hvilke situasjoner du ønsker å trives bedre i). For eksempel sliter en god venn av meg med å si konkrete fraser som f.eks. "takk for maten". Logopeden hjalp henne med å ha en alternativ setning klar; "nydelig mat" (og flere andre i ulike situadjoner som jeg ikke husker)

Nei, jeg taper forsåvidt ingenting. Men sist jeg var hos logoped stammet jeg ikke i det hele tatt, men problemet var tilbake med en gang jeg gikk ut derifra. Han mente at det kom av angst, usikkerhet etc. Jeg merker at jeg stammer mer når jeg snakker med enkelte personer, mens hos noen går det mye bedre.

Jeg regner med at jeg må ha en henvisning fra fastlege for å komme til logoped?

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale McGuire-programmet.

http://www.mcguireprogramme.no/?page_id=278

Stammer selv og har hatt god nytte av det. 

Det er ingen kur, men for min del har det hjulpet mye.

I grunn litt vanskelig å forklare hva det er, men det er et intensivkurs hvor du får jobbe mye med talen din, og alle instruktørerer stammer selv som har tatt kurset tidligere og bestemt seg for å hjelpe andre stamnere.

Det er en langvarig personlig oppfølging i etterkant, og man kan delta på senere kurs til kostpris. Kursene foregår over hele verden, og man får en kontaktliste med personer man kan ringe hvis man ønsker å prate/øve/stresse ned.

Dessverre koster det litt penger, men det er såvidt jeg husker gratis å møte den første kursdagen før man bestemmer seg.

De lover ingen mirakler, men jeg kan love deg mestringsfølelse og bedre kontroll over talen din.

hadde jeg visst det jeg vet i dag, ville jeg tatt kurset mye tidligere i livet, jeg var nemlig 27 første gangen

Takk for tips. Jeg har hørt om dette tidligere. Det er dessverre ikke noe jeg har økonomi til å prøve :/

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på at du kommer til å stamme.

Så anstrenger du deg alt du kan for å ikke gjøre det.

Problem løst! :tommelsmil:

Anonymkode: 4318a...eb6

Hadde det vært så enkelt hadde jeg ikke stammet i over 20 år ;)

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Ild skrev:

1) tid, livet er kort

2) unnvikelse, strategier med bytting av ord og lignende er en dårlig løsning. Det kan fungere en stund, men du graver deg bare lenger ned i myra med angst og frykt for situasjoner/setninger.

de fleste stammere har hatt et eller flere 'tricks' for å hjelpe seg ut av en blokkering. Bytting av ord, legge til lyder som 'øh', 'um' og lignende, fysiske ting som å knipse, trampe med ben etc.

felles for alle er at de bare fungerer en stund/i gitte situasjoner.

Neste gang du snakker med en stammer, legg merke til vedkommendes blikk. Sannsynligvis er det ikke mot ditt blikk, men ned/opp/et annet sted. Det er skammen og frykten vedkommende føler...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg taper forsåvidt ingenting. Men sist jeg var hos logoped stammet jeg ikke i det hele tatt, men problemet var tilbake med en gang jeg gikk ut derifra. Han mente at det kom av angst, usikkerhet etc. Jeg merker at jeg stammer mer når jeg snakker med enkelte personer, mens hos noen går det mye bedre.

Jeg regner med at jeg må ha en henvisning fra fastlege for å komme til logoped?

Takk for tips. Jeg har hørt om dette tidligere. Det er dessverre ikke noe jeg har økonomi til å prøve :/

Hadde det vært så enkelt hadde jeg ikke stammet i over 20 år ;)

Det er synd, hvis det er mulig så hør med familie, arbeidsgiver og andre om bistand. Det er mange som er medhjelpelige når de vet hvorfor/hva det går til.

AnonymBruker
Skrevet

Boka man bruker i kurset kan forresten kjøpes av hvem som helst og heter 'Beyond Stammering'. Den forklarer det man lærer på kurset, men jeg vil tro det krever en god del mer disiplin å gjennomføre på egenhånd.

Det er likevel en relativt liten kostnad som kan hjelpe deg et stykke på rett vei.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) tid, livet er kort

2) unnvikelse, strategier med bytting av ord og lignende er en dårlig løsning. Det kan fungere en stund, men du graver deg bare lenger ned i myra med angst og frykt for situasjoner/setninger.

de fleste stammere har hatt et eller flere 'tricks' for å hjelpe seg ut av en blokkering. Bytting av ord, legge til lyder som 'øh', 'um' og lignende, fysiske ting som å knipse, trampe med ben etc.

felles for alle er at de bare fungerer en stund/i gitte situasjoner.

Neste gang du snakker med en stammer, legg merke til vedkommendes blikk. Sannsynligvis er det ikke mot ditt blikk, men ned/opp/et annet sted. Det er skammen og frykten vedkommende føler...

Ut fra min erfaring er dette helt på bærtur. Min venn ble trygg i vanskelige situasjoner med hjelp av logoped, og mestringsstrategiene var det som kick-startet at det løsnet. Sier ikke at det gjelder alle, men jeg ville bare gi ts et tips om noe som potensielt kan fungere.

Jobber også sammen med en som stammer, og det er ikke noe problem, dvs ingen frykt, skam eller manglende blikk-kontakt. Som leder har jeg måttet ta en prat med et par unge or uerfarne medarbeidere om 'beste praksis' oppførsel i samtale med medarbeideren som stammer (ta det med ro og vent rolig, oppfør deg normalt, ikke fullfør setninger). Dette går helt greit, og er ikke noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et tips som fungerer på meg. Jeg er trygg rundt familie og venner så da stammer jeg ikke, men hos andre så har jeg lett for å stamme "litt" dersom jeg sier lange ord som inneholder r, s, t. 

Så dersom jeg snakker med noen jeg ikke er 100% trygg på så forsøker jeg å etterligne en annen dialekt (som er nær den jeg snakker) eller sosiolekt. Da fokuserer jeg såpass mye på uttalen at det går helt fint. Fungerer også veldig bra foran større forsamlinger :) 

Anonymkode: ab7ca...8a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...