AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 En yngre slektning av meg skal gifte seg i august, og vi er invitert i bryllup. Hyggelig det. Men nå fikk jeg invitasjon til noe som hun kaller "Bridal Shower". Det skal være i juni, det er kun for damene, og vedlagt ligger det gaveliste/ønskeliste. Hva er dette for noe? Er det meningen at jeg skal gå i denne brudedusj-greiene og kjøpe dyr gave, og deretter i bryllupet og kjøpe enda en gave? Har selvfølgelig googlet litt for å finne ut hva dette er. Og ser at dette opprinnelig var for at bruden skulle få nok utstyr (kjøkkenutstyr, sengetøy o.l.) til det nye hjemmet sitt. Men slektningen min har allerede vært samboer i 7 år, og de har absolutt alt. På ønskelisten til brudedusj-greiene er dyre vinglass, serviser, bestikk og litografier av kjente kunstnere. Ønskelisten er litt kortere enn den til bryllupet, men inneholder mange av de samme tingene. Jeg synes det er rimelig frekt.... Utifra det jeg vet foreløpig, riktignok. Hvordan fungerer dette i Norge? Er det vanlig blant den yngre garde? Nok en idiotisk amerikansk skikk som skal innføres til Norge? Anonymkode: 0a078...1d0 44
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Hadde ikke villet sende ut en sånn invitasjon engang. Brudedusj-selskap høres bare utfattelig dumt ut. Anonymkode: 69012...6b6 26
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Jeg er ikke så godt kjent med bryllup generelt sett, men hvis du har googlet det og det egentlig var ment å være gaver til hjemmet så hadde jeg kjøpt noe til kjøkkenet eller sengetøy, jeg. Selv om de har bodd sammen lenge så kan det jo hende at de trenger nytt sengetøy uansett... Og er det noen som himler med øynene så kan du jo bare si at du ikke visste hva det gikk ut på og spurte google... Enig med deg i at det er teit. Og litt frekt, ja. Det er så mye styr med sånne dusjer til alt. Dusj for forlovelse, dusj for å gifte seg, dusj før babyen blir født osv. Vi MÅ ikke gjøre alt amerikanerne gjør... Anonymkode: 68b8b...74c 17
Gjest O.G. Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 Amerikansk skikk de prøver å innføre det der.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 I min omgangskrets er dette ikke vanlig. Har faktisk ikke hørt om det en gang, bortsett fra i amerikanske serier og filmer. Selv syntes jeg det er temmelig frekt å forvente gave både til en "gavedusj" av bruden samt til bryllupet. Bryllup er dyrt nok for gjestene! Anonymkode: d5af8...d7a 8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 Er dette i tillegg til utdrinkningslag? Hvis ikke, så er vel dette utdrinkningslaget da. De bare kaller det noe annet. Men det er jo ikke alltid vanlig å gi gave i utdrinkningslag. Anonymkode: 63fa1...a76 14
Måbarefåsiat... Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Er det ikke et forsøk på et utdrikningslag? Har hørt at for tiden er det forventet at man skal spytte i en høvding for å få delta, og i tillegg er visst gaver i vinden. Hva skjedde med å bare treffes og drikke og fortelle kleine historier og bare ha det gøy? Nå er det NM i "bestevenninne" og alt skal være så fancy. I mitt utdrikningslag dro de meg til skogs og jeg skjøt med luftgevær og så grillet og drakk vi og avsluttet med dobbelt av alt på Burger King dagen derpå. 13
Populært innlegg MangoMani Skrevet 29. mai 2017 Populært innlegg #8 Skrevet 29. mai 2017 Gi henne et nytt dusjhode! Billig på Europris, til hjemmet, og meget morsomt! "En brudedusj til en brudedust. Gi meg kake. Hilsen xxx" 74
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 Nei, det er ikke utdrikningslag. Utdrikningslaget ligger på Facebook allerede og er 2 uker før bryllupet, og jeg er heldigvis ikke invitert (er nok for gammal, hehe). Så det er rett og slett en dame/jentekveld før bryllupet der man skal ha med seg (dyre) gaver. - ts - Anonymkode: 0a078...1d0 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 Hvor vanlig er det egentlig med dette, i Norge? Jeg har iallefall aldri hørt om noen som har arrangert noe sånn, eller som ønsker å ha dette.... Det er selvdølgelig vanlig med ett "utdrikningslag" hvor kompiser / venniner møtes for å finne på noe. Men ike med gaver, så vidt jeg vet... Anonymkode: 8840b...7de 2
Mollie Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 Denne var ny! Ufattelig frekt i mine øyne! Jeg misliker egentlig uttrykket gavetigging, men dette kan jo ikke være noe annet.... 19
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #12 Skrevet 29. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke utdrikningslag. Utdrikningslaget ligger på Facebook allerede og er 2 uker før bryllupet, og jeg er heldigvis ikke invitert (er nok for gammal, hehe). Så det er rett og slett en dame/jentekveld før bryllupet der man skal ha med seg (dyre) gaver. - ts - Anonymkode: 0a078...1d0 Fyttikatta..... Bra du ikke er invitert da Anonymkode: be01e...f13 3
Måbarefåsiat... Skrevet 29. mai 2017 #13 Skrevet 29. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke utdrikningslag. Utdrikningslaget ligger på Facebook allerede og er 2 uker før bryllupet, og jeg er heldigvis ikke invitert (er nok for gammal, hehe). Så det er rett og slett en dame/jentekveld før bryllupet der man skal ha med seg (dyre) gaver. - ts - Anonymkode: 0a078...1d0 Noe så utrolig frekt! Nei, dette kan da umulig være vanlig i Norge? Glad jeg aldri har vært invitert på noe slikt. Direkte ufint er det. 4
Arabella Skrevet 29. mai 2017 #14 Skrevet 29. mai 2017 Du blir da vel ikke med på noe sånt, TS? Det må være måte på hvor mange amerikanske (u)skikker norske skal føle seg tvunget til å være med på. 11
PaperFlower Skrevet 29. mai 2017 #15 Skrevet 29. mai 2017 Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt den summen jeg hadde tenkt å bruke på bryllupsgave, dele den i to, og gi halve nå i denne brudedusjen og halve i bryllupet. En enkel ting som gavekort på et kjøpesenter eller lignende er det jeg hadde kommet til å gitt i denne runden, så hadde jeg heller lagt litt mer tanke bak selve bryllupsgaven hvis jeg hadde ønsket det. 8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #16 Skrevet 29. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke utdrikningslag. Utdrikningslaget ligger på Facebook allerede og er 2 uker før bryllupet, og jeg er heldigvis ikke invitert (er nok for gammal, hehe). Så det er rett og slett en dame/jentekveld før bryllupet der man skal ha med seg (dyre) gaver. - ts - Anonymkode: 0a078...1d0 Da er det ufattelig frekt! Anonymkode: 63fa1...a76 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #17 Skrevet 29. mai 2017 For de som har babyshower gis det gave til mor/baby før barnet er født. Når vi da har kommet på bsrselbesøk har vi ikke gitt gave i og med de allerede har fått det. Så da bør det jo bli samme greia? Synes det generelt er frekt å organisere noe for å få mest mulig gaver. Vi skal gifte oss neste år og det føles utrolig unaturlig å sette opp en dyr "tiggeliste" med ting man skal forvente at gjestene gir oss. Går litt utenom dette men føles ikke komfortabelt og jeg har ofte tenkt at invitasjonene vi har fått til andres bryllup har vært frekke. Anonymkode: 7c376...a18 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #18 Skrevet 29. mai 2017 Hmm. Jeg tenkte først at dette måtte være en annen variant av utdrikningslag, og tenkte at det jo er greit nok. For meg spiller det liten rolle hva man kaller det - selv om jeg reagerer veldig på det store gavefokuset/pengefokuset som jeg synes henger med både "bridal shower" (som jeg ikke hadde hørt om før nå) og utdrikningslag. Jeg tenker som så at jeg som brud får gaver i bryllupet, og det får pinadø være nok! Jeg kunne godt hatt et utdrikningslag for å samle venner til en hyggelig sammenkomst, men aldri i livet om det skulle koste masse penger for den som skulle delta! Det får holde at de kanskje må bruke penger på transport osv. MEN så ser jeg jo at dette er i tillegg til utdrikningslag. Da blir det bare rart. Det får være grenser for hvor mange ganger man skal feire at man gifter seg altså! I tillegg til bryllupsfesten skal altså bruden ha to fester/sammenkomster for å markere det forestående bryllupet?! Jeg er over middels glad i bryllup altså, men man skal være bra selvopptatt for å tro at andre er SÅ interesserte i at man skal gifte seg. Folk har da andre ting å gjøre enn å feire andres kjærlighet igjen og igjen. For ikke å snakke om at det blir dyrt. Bryllup koster da endel for folk, med transport, klær, gave og alt annet. Brudedusjen har åpenbart forventninger om gave. Utdrikningslag koster ofte endel for gjestene har jeg hørt. Det er vel antakelig endel som er inviterte på alle tre. Nei, dette virker bare selvopptatt og frekt. Forutsatt at det er hun selv som inviterer da, og ikke noe hennes venner har stelt i stand. Men det høres ikke slik ut. Anonymkode: 7e056...2ce 7
Ginny Skrevet 29. mai 2017 #19 Skrevet 29. mai 2017 Sært å invitere til slikt selv. Hvis hun hadde noen venninner som absolutt ville holde noe sånt, utenom utdrikningslag, så kunne jeg skjønt det, men å invitere selv og legge ved ønskeliste? Nei, det blir for teit. Hvor mye penger tror folk at andre har for å bruke på andres bryllup egentlig? 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #20 Skrevet 29. mai 2017 1 time siden, MangoMani skrev: Gi henne et nytt dusjhode! Billig på Europris, til hjemmet, og meget morsomt! "En brudedusj til en brudedust. Gi meg kake. Hilsen xxx" Fantastisk! 😂 Synd det ikke kan gis flere plusser. Anonymkode: eb05b...c50 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå