Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Funker det? Har hørt om flere som bruker både faktor 20 og 30. Selvom det ikke beskytter 100%, så hjelper det iallfall mer enn man sitter der uten.

Anonymkode: 70e41...091

AnonymBruker
Skrevet

Du burde absolutt ikke ta solarium uten solkrem. Anbefaler minst solfaktor 20, men høyere er også bra. Ingenting beskytter 100 %, men hvis du bruker høy faktor og nok solkrem unngår du mest sannsynlig å bli brent

Anonymkode: ac49c...bd5

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde absolutt ikke ta solarium uten solkrem. Anbefaler minst solfaktor 20, men høyere er også bra. Ingenting beskytter 100 %, men hvis du bruker høy faktor og nok solkrem unngår du mest sannsynlig å bli brent

Anonymkode: ac49c...bd5

Så sjansen for eventuelle føflekker er mindre ved solkrem?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor statens strålevern fraråder all bruk av vanlig solkrem i solarium, http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solarium

Skrevet

Nå har jeg ikke tatt sol på 10 år, men man skal vel helst bruke solkrem beregnet på solariumsbruk? Det selges på automater på solariene. Strålingen fra solarium er jo mye sterkere enn fra naturlig sommersol her i Norge, så sikkert best med krem beregnet på solarium. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så sjansen for eventuelle føflekker er mindre ved solkrem?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor statens strålevern fraråder all bruk av vanlig solkrem i solarium, http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solarium

De fraråder jo all bruk av solarium gjør de ikke? 

Anonymkode: 4cba6...d95

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fraråder jo all bruk av solarium gjør de ikke? 

De anbefaler heller å sole seg kort tid, enn å sole seg lenge med solkrem, det er sånn jeg forstår artikkelen. Det er jo ikke farlig å sole seg med solkrem..

Anonymkode: a9aa8...b6b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De anbefaler heller å sole seg kort tid, enn å sole seg lenge med solkrem, det er sånn jeg forstår artikkelen. Det er jo ikke farlig å sole seg med solkrem..

Det beste er jo å ikke ta solarium i det hele tatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er jo å ikke ta solarium i det hele tatt. 

Jepp. Jeg skjønner ikke hvorfor folk utsetter seg for den faren, men det får være deres problem.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen mener at kjemiske filtre i solkremer ikke er bra.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Simbyxor skrev:

Noen mener at kjemiske filtre i solkremer ikke er bra.

Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Spekulasjoner&hets skrev:

Nå har jeg ikke tatt sol på 10 år, men man skal vel helst bruke solkrem beregnet på solariumsbruk? Det selges på automater på solariene. Strålingen fra solarium er jo mye sterkere enn fra naturlig sommersol her i Norge, så sikkert best med krem beregnet på solarium. 

Ja, men hvorfor?

Synes det er veldig rart at man fraråder bruk av vanlig solkrem i solarium. Er det noen grunn?

AnonymBruker
Skrevet
På Monday, May 29, 2017 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Funker det? Har hørt om flere som bruker både faktor 20 og 30. Selvom det ikke beskytter 100%, så hjelper det iallfall mer enn man sitter der uten.

Du kan få helt motsatt effekt og bli steikt i solkrem beregnet for utendørs bruk. Fatter ikke at noen vil seg selv så vondt at de tar solarium i sommerhalvåret. Gå ut og få lys på deg.

Anonymkode: 6f605...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Solkrem beskytter mot UVA og UVB stråler. En tommelfingerregel er at UVA gir alder til huden (tørker ut kollagen, gir rynker, linjer og solskader) og at UVB brenner. Solarium har kun UVA, ikke UVB. Så man trenger ikke bruke solkrem for å unngå å bli brent, men man bør bruke det for å beskytte huden mot tidlig aldring, solskader og kreftfare. Hvorfor det frarådes i solarium vet jeg ikke, jeg unngår solarium. Kanskje man trenger spesifikke solkremer for UVA. 

Anonymkode: 7def5...c30

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få helt motsatt effekt og bli steikt i solkrem beregnet for utendørs bruk. Fatter ikke at noen vil seg selv så vondt at de tar solarium i sommerhalvåret. Gå ut og få lys på deg.

Anonymkode: 6f605...f67

Hvor i alle dager har du lest dette? Hvorfor i alle dager skulle jeg bli stekt av en solkrem?

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Solkrem beskytter mot UVA og UVB stråler. En tommelfingerregel er at UVA gir alder til huden (tørker ut kollagen, gir rynker, linjer og solskader) og at UVB brenner. Solarium har kun UVA, ikke UVB. Så man trenger ikke bruke solkrem for å unngå å bli brent, men man bør bruke det for å beskytte huden mot tidlig aldring, solskader og kreftfare. Hvorfor det frarådes i solarium vet jeg ikke, jeg unngår solarium. Kanskje man trenger spesifikke solkremer for UVA. 

Det finnes da ingen spesifikke solkremer for UVA?

• Liker 1
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Det er filtre i solkremer for at UV-strålene ikke skal slippe gjennom så lett. Noen filtre er kjemiske og noen mener at de ikke er bra for kroppen (de absorberes av kroppen)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Simbyxor skrev:

Det er filtre i solkremer for at UV-strålene ikke skal slippe gjennom så lett. Noen filtre er kjemiske og noen mener at de ikke er bra for kroppen (de absorberes av kroppen)

Daså. Men finnes det noen solariumskremer da, som beskytter noenlunde mot disse strålene? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åjoda, man blir brent i solarium og.

Anonymkode: 2ce3c...69c

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Daså. Men finnes det noen solariumskremer da, som beskytter noenlunde mot disse strålene? 

Sikkert :) Aldri tatt solarium.. Hvis man først skal ta solarium, trenger man nok ikke å bry seg om kjemiske filtre i solkrem akkurat..

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvorfor?

Synes det er veldig rart at man fraråder bruk av vanlig solkrem i solarium. Er det noen grunn?

Hvorfor vet jeg ikke, vet bare at det anbefales egne solkremer for solarium. Kanskje de har kraftigere og annerledes filter siden strålingen er kraftigere i solarium, jeg vet ikke. Har ikke tatt sol på10 år som sagt, tror ikke jeg tør ta det mer heller. Selvbruning er tiltak (orker ikke, gidder ikke), men er nok det som er den tryggeste måten å bli brun på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...