AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Jeg er 34 år og har ikke hatt menstruasjon på 3 måneder. Det er ingenting som tyder på at den kommer heller. I tillegg har jeg begynt å svette som en gal, selv om det er vind og kaldt ute. Det har pågått i et par måneder nå. Jeg har prøvd å google hva dette kan komme av, men det eneste jeg får til å stemme ordentlig med alle småting er tidlig overgangsalder. Kan ellers si at jeg har hatt kraftige smerter både ved eggløsning og menstruasjon tidligere. Blødningene har vært veldig kraftige. Faktisk i den grad at det har rent nedover beina et par ganger når jeg har stått opp om morgenen. Hvis det er til hjelp fikk jeg første menstruasjon når jeg var 9-10 år gammel. Anonymkode: 6d667...e2b
Gjest Springfjær Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Det kan jo være det, har du snakket med en lege? Av og til kan hormonene klusse litt, så skal ikke se bort ifra at det er noe så enkelt som hormonubalanse, men da bør du ta det opp med legen
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Det kan være tidlig overgangsalder, men det finner legen lett ut med en blodprøve. Det kan være andre årsaker. Overdreven trening, slanking, ekstremt stress, noe galt med hypofysen etc. Ta en tur til legen du. Om det er tidlig overgangsalder, så anbefales hormontabletter. Anonymkode: eeac6...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 3 minutter siden, Springfjær skrev: Det kan jo være det, har du snakket med en lege? Av og til kan hormonene klusse litt, så skal ikke se bort ifra at det er noe så enkelt som hormonubalanse, men da bør du ta det opp med legen Jeg har ikke snakket med lege enda siden jeg ikke en gang tenkte over det før eska med tamponger kom til syne i skapet når noe annet falt ut. Da skjønte jeg at det er jo faktisk en stund siden. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan være tidlig overgangsalder, men det finner legen lett ut med en blodprøve. Det kan være andre årsaker. Overdreven trening, slanking, ekstremt stress, noe galt med hypofysen etc. Ta en tur til legen du. Om det er tidlig overgangsalder, så anbefales hormontabletter. Anonymkode: eeac6...2a0 Jeg har ikke trent kraftig, jeg har ikke gått ned mye i vekt (faktisk har jeg gått opp 6-7 kg på halvannen måned!), og de fleste årsaker til stress har vært fjernet fra livet permanent. Så jeg har ikke klart å finne noen god forklaring på dette. Hypofyse og hormonubalanse har jeg ikke tenkt over før dere sier det nå, så takk for svar! Jeg skal til lege. Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg vil se om det er andre mer "ufarlige" forklaringer å se etter. Takk for svar igjen! TS Anonymkode: 6d667...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Når kom din mor i overgangalderen? Hvis din mor for eksempel kom i overgangsalderen da hun var 52, er det lite trolig at du kommer i overgangsalderen når du er 34, det er veldig arvelig. Anonymkode: fc626...642
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Når kom din mor i overgangalderen? Hvis din mor for eksempel kom i overgangsalderen da hun var 52, er det lite trolig at du kommer i overgangsalderen når du er 34, det er veldig arvelig. Anonymkode: fc626...642 Det er ingen automatikk i dette. Mamma var over 50 da hun kom i overgangsalderen, jeg var 37. Til TS Ta deg en tur til legen. Har du kommet i tidlig overgangsalder er det enkelte ting du bør ta stilling til. (Medisiner og lignende) Anonymkode: e3d46...0a7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen automatikk i dette. Mamma var over 50 da hun kom i overgangsalderen, jeg var 37. Til TS Ta deg en tur til legen. Har du kommet i tidlig overgangsalder er det enkelte ting du bør ta stilling til. (Medisiner og lignende) Anonymkode: e3d46...0a7 Nå stjeler jeg tråden til TS, men hvilke symptomer fikk du da du kom i overgangsalderen. Har lest at man legger på seg mye, at brystene blir tunge og full av fett siden melkekjertlene skrumper inn, at folk bader i sin egen svette på nattestid og at de får sånne " flush" pga akutt varmefølelse. Gruer meg til det blir min tur, så håper du kan si at det meste av det jeg har skrevet er overdrevet . Anonymkode: fc626...642
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Når kom din mor i overgangalderen? Hvis din mor for eksempel kom i overgangsalderen da hun var 52, er det lite trolig at du kommer i overgangsalderen når du er 34, det er veldig arvelig. Anonymkode: fc626...642 Det er umulig å finne ut av. Hun rakk aldri å komme i overgangsalder. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen automatikk i dette. Mamma var over 50 da hun kom i overgangsalderen, jeg var 37. Til TS Ta deg en tur til legen. Har du kommet i tidlig overgangsalder er det enkelte ting du bør ta stilling til. (Medisiner og lignende) Anonymkode: e3d46...0a7 Takk for svar, og ikke minst påvisning av feil i vanlige oppfatninger. Dersom ingenting skjer nå i løpet av et par uker kommer jeg til å ta kontakt med lege. Jeg har ingen planer om å sitte uvirksom og bare vente og se hva som skjer i lang tid. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå stjeler jeg tråden til TS, men hvilke symptomer fikk du da du kom i overgangsalderen. Har lest at man legger på seg mye, at brystene blir tunge og full av fett siden melkekjertlene skrumper inn, at folk bader i sin egen svette på nattestid og at de får sånne " flush" pga akutt varmefølelse. Gruer meg til det blir min tur, så håper du kan si at det meste av det jeg har skrevet er overdrevet . Anonymkode: fc626...642 Det er helt greit. Det kan komme mye info som kan være greit for flere å vite om TS Anonymkode: 6d667...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 Hvordan er kostholdet ditt ts? Beveger du deg regelmessig? Sover du godt og nok om natten? Har du en regelmessig døgnrytme? Tar du tilskudd av noe slag? Kostholdstilskudd/vitaminer, omega 3? Tar du medisiner? Drikker du mye koffein, alkohol, røyker du? Alt dette påvirker hormonene dine. Anonymkode: 0a34c...430
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #10 Skrevet 30. mai 2017 Kanskje litt dumt spørsmål, men er det en mulighet for at du er gravid? Siden du har mistet mens + lagt på deg... Anonymkode: 31e18...c92
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #11 Skrevet 31. mai 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå stjeler jeg tråden til TS, men hvilke symptomer fikk du da du kom i overgangsalderen. Har lest at man legger på seg mye, at brystene blir tunge og full av fett siden melkekjertlene skrumper inn, at folk bader i sin egen svette på nattestid og at de får sånne " flush" pga akutt varmefølelse. Gruer meg til det blir min tur, så håper du kan si at det meste av det jeg har skrevet er overdrevet . Anonymkode: fc626...642 Jeg fikk hetetokter og uregelmessige blødninger, så mye annet kunne jeg ikke klage på. Gynekologen anbefalte østrogentilskudd frem til normal overgangsalder skulle inntrådt (til jeg ble ca 50) for å forebygge økt risiko for beinskjørhet og hjerte- karsykdommer, og det dempet sikkert de verste symptomene, men det var ikke så ille før jeg begynte på dem heller. Anonymkode: e3d46...0a7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk hetetokter og uregelmessige blødninger, så mye annet kunne jeg ikke klage på. Gynekologen anbefalte østrogentilskudd frem til normal overgangsalder skulle inntrådt (til jeg ble ca 50) for å forebygge økt risiko for beinskjørhet og hjerte- karsykdommer, og det dempet sikkert de verste symptomene, men det var ikke så ille før jeg begynte på dem heller. Anonymkode: e3d46...0a7 Takk for at du informerte, for jeg har rett og slett begynt å grue meg til overgangsalderen, hører så mye rart. Et spørsmål til, er det slik at huden blir veldig tynn når man kommer i overgangsalderen, at man på en måte blir akutt gammel? Anonymkode: fc626...642
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #13 Skrevet 31. mai 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du informerte, for jeg har rett og slett begynt å grue meg til overgangsalderen, hører så mye rart. Et spørsmål til, er det slik at huden blir veldig tynn når man kommer i overgangsalderen, at man på en måte blir akutt gammel? Anonymkode: fc626...642 Huden blir tynnere og mindre elastisk, men det er heldigvis noe som skjer over tid, ikke over natten. ☺ Jeg har ikke merket noen drastisk endring. Jeg sliter litt med tørre slimhinner i underlivet, men det finnes det hjelpemidler for ☺ Noen få smilerynker rundt øynene har også kommet, men de hadde nok kommet uansett. Anonymkode: e3d46...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #14 Skrevet 13. juni 2017 TS her. Takk for svar alle sammen. Angående spørsmål om jeg kan være gravid så er ikke det mulig. Samboer har steriliert seg. Han har sjekket to ganger at han er steril etterpå så det er ikke noen tvil der. Ellers fikk jeg noen gode svar her som kan peke mot andre årsaker. Nå når jeg har gått uten nok en menstruasjon og vekten bare fortsetter å gå oppover i unormal fart så har jeg mer konkret og vedvarende å gå etter når jeg skal ta kontakt med lege. Takk for svar alle sammen!!! TS Anonymkode: 6d667...e2b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå