Gå til innhold

Forsikrings-tips!!!!!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Jeg har et tips til dere alle...

La oss si at huset/leiligheten deres brant ned med rubb og rake inni. Vi vet at forsikringsselskapene ofte kan være vrange når det gjelder å gi erstatning på ting dere ikke kan dokumentere på et eller annet vis at dere hadde, så her er det smarte trikset: Vær føre var!! Skriv lister over alle småting dere eier; boktitler, cd`er, møbler, klær, alt. Ta bilder, eller film med videokamera. Ta vare på listene/bildene/videoen i en bankboks eller oppbevar dem hos venner/familie på et trygt sted.

Det vil da være mye lettere å få erstatning på alt dersom ulykken skulle være ute!

Hilsen Vinga, som setter i gang med listene nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har vi gjort i alle år vi.

Tar bilder med digitalkamera, lagrer på en Cd eller to og gir dem til foreldrene våre.

Av erfaring vet jeg at lister teller veldig lite. Det er jo fort gjort å sette opp en sånn etter at skaden har skjedd også. mange bruker slike lister for å svindle til seg ting. Bilder er best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi og gjord i alle år. Vi tar bilder av de forskjellige rom. Prøver å oppdatere dette årlig. Itillegg tar vi bilder av dyrere ting som stereo, CD`er, TV, sølvtøy. osv. Har og en nokså detaljert liste over vanlige eiendeler. Dette oppbevarer vi i en bankboks sammen med alle negativene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Jeg har aldri gjort det. Men jeg har tenkt på det mange ganger...

Nå skal jeg tenke på det en gang til.... Takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svært lurt, Vinga! Ved forsikringsoppgjør er det ofte tre ting som teller og det dokumentasjon, dokumentasjon og dokumentasjon :P

Problemet oppstår ikke først og fremst ved totalskade (Som for øvrig er svært sjelden) fordi man da vil ha krav på å få utbetalt den totale forsikringssummen.

Brannskader er heller ikke det verste; Tingene finnes jo fremdeles der og kan ofte fremdelse identifiseres.

Problemet oppstår oftest ved innbrudd/tyveri. Stereoanlegg/TV/CD'er er en gjenganger i så måte. Her bør det tas bilder, samles kvitteringer & skrives lister!

Husk også og åpne skuffer og skap når dere tar bilder/filmer. Her befinner det seg ofte store verdier!

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi også gjort, med åpne skapdører og skuffer. negativene har vi lagt hos mine foreldres safe.

Det er også lurt å ta bilde av alle cder video samling e.l. vi har ca 500 cder, og det er greit å kunne dokumentere det, store verdier bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...

Jeg har IKKE den erfaring at forsikringsselskapet er vriene. Tvert imot.

Men det å være føre var kan være til hjelp for deg selv dersom du sitter i den situasjon at hele huset er brent ned og du lurer å hva i all verden du hadde?

(Dokumentasjon vil det vel kun være snakk om dersom du har noe spesielt dyrt. Eller en spesiell stor samling osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lister har vi, men som nevnt her tidligere så kan jo de også lages etter at skaden/tyveriet har skjedd. Skal derfor ta en runde og ta bilder i nermeste fremtid. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips! To andre tips: Brennmerk alt potensielt tjuvgods (Tv, stereo osv.). Uten brennmerking, evt. at du veit serienummeret og det fortsatt er inntakt, vil du ikke kunne få tilbake sakene dine om politiet skulle finne dem.

Legg også alt uerstattelig, som du ikke bruker daglig, i en bankboks. F.eks. negativer til dine mest dyrebare bilder.

Så gjenstår det bare at jeg følger mine egne tips... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...