Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt ny heim, og trenger i den forbindelse noen nye gardiner til stuen. Vanskeliiiiig!!

Vi har en 4 m lang gulv-til-tak glasskyvedør. Der passer gardinene fra gamleheimen forsåvidt greit. De er hvite. Men de er også såpass gamle at vi ikke får tak i make gardiner til de andre vinduene. Det er 2 vinduer på naboveggen. 

Ser det rart ut med ulike gardiner på to vegger i samme rom? 

En annen ting er fargevalg... Veggene er hvite (lys antikk), gulvet er muligens eik (ihvertfall varm gyllen trefarge), møblene er hvite og grå (med unntak av en knallrød stol). Ellers har vi mye grønne planter. Hva i alle dager passer her? 

Stuen er en stor vinkelstue, så det er ikke et lite rom. 

Og hva med lengden? Alle vinduene har ulik høyde. Skyvedørsgardinene må naturlig nok gå helt i gulvet. Men ellers er det et vindu som er av "normal" størrelse, altså slutter sånn i hoftehøyde oppå veggen, og et annet vindu som slutter rett over en ca knehøy forlengelse av peisen. 

De to vinduene er på samme vegg, mens skyvedøren er på naboveggen igjen. Bør gardinene på det korteste vinduet slutte rett under vinduet, eller så helt i gulvet, eller ha samme lengde som litt-over-knehøyde-vinduet? 

Jeg er veldig dårlig til å se for meg hvordan ting kommer til å se ut, ei heller er jeg flink med form og farge. Jeg driter langt i hva som er "in", så å velge noe bare fordi det er trendy er ikke aktuelt. 

Noen som har noen råd? 

Anonymkode: 68470...c34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvite persienner i de to vinduene? Da slipper du å spekulere på lengden av gardinene også. 

Vi har hvite persienner og ingen gardiner. Lyst og enkelt, og kan slippes ned helt og lukkes når man ikke vil ha innsyn. 

Anonymkode: aa778...3e0

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvite persienner i de to vinduene? Da slipper du å spekulere på lengden av gardinene også. 

Vi har hvite persienner og ingen gardiner. Lyst og enkelt, og kan slippes ned helt og lukkes når man ikke vil ha innsyn. 

Anonymkode: aa778...3e0

Vi har det, men det ser veldig nakent ut rundt spesielt minste vinduet. I tillegg er det greit å ha det for å dempe romklang. Er litt mye ekko her nå.

Anonymkode: 68470...c34

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha valgt gardiner fra tak til gulv på alle vindusåpningene, sånn at det blir "likt" selv om vinduene er forskjellige. Med en farge som dere liker (ikke hvit eller blass) men dere kan nok velge ganske fritt siden rommet nesten er fargeløst. Jeg liker både blå, grønn og brun. Den røde stolen blir fin kontrast uansett. Kanskje også hatt to lag gardiner med tynne lyse gardiner nærmest vinduet, og kraftige (mye stoff) inn mot rommet. 

Anonymkode: 7444b...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...