Gå til innhold

Mann m irriterende uvane (telefon)

Fremhevede innlegg

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Da ble svarene litt mer nyanserte og jeg ser at jeg kanskje ikke er helt på jordet allikevel. Likte forslaget om å ha ei uke hvor vi legger bort telefonen etter jobb. Han har selv sagt at han synes det er for lett å ta den fram, så da kan det jo være forsøket verdt. Kan jo si at den skal få ligge et sted hvor vi hører at den ringer, sånn at han kan ta den hvis noen vil ha tak i ham. Kan bli spennende! 

Anonymkode: 4460a...0b2

Du likte forslaget ja, men jeg tror nok ikke han liker det like godt. Han er vel inne på mobilen fordi han koser seg med å sjekke nettaviser, fotballresultater, skrive med kompiser på Chat osv. Han er jo ikke inne på mobilen for å irritere deg, det er jo for å kose seg og ha noe å gjøre i ledige stunder. Så kan jeg være enig i at det kan bli for mye, og spesielt om det knapt er mulig å få kontakt når han først kikker på mobilen. Men du ønsker jo faktisk å ta fra han noe han trives med å gjøre, slik at du kan få mer oppmerksomhet.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forslaget er veldig dårlig, og jeg ville bare blitt irritert. Man setter ikke slike regler for voksne mennesker. Voksne mennesker snakker sammen og prøver å tilpasse seg litt, men i denne saken virker det som at du bryr deg for mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du reagerer. Og jeg synes ikke at du overreagerer, eller lager storm i et vannglass. Du sier jo ikke at det er krise eller noe sånt, bare at det er sårt. Og det skjønner jeg innmari godt. 

Jeg synes det virker mye bedre å ha avsatt egentid nesten der man gjør hver sin greie, enn i hvert eneste ledige øyeblikk så er man fokuser på noe annet. Jeg vil ikke ha oppmerksomheten til kjæresten min hele tiden, og jeg er supertakknemlig for at han ikke vil ha min heller. Men hvis hver gang vi gjorde noe sammen, når det liksom var noe som skjedde, at det var oss-tid eller vi hadde middagsbesøk eller hva søren, eller at det alltid når vi faktisk gjorde noe OGSÅ skulle ha den jævle telefonen der hadde jeg blitt irritert, og lei, og følt meg i veien og uviktig. 

En ting er hvis vi bare slapper av på sofaen en kveld, da er vi hver for oss, og hvis jeg ser på TV så må for all del han surfe på telefonen. Men hvis vi er ute og går og liksom pleier forholdet og han skal sjekke alt mulig på telefonen, hvorfor det egentlig? Hvorfor skal jeg akseptere at han ikke kan ha fokuset her og nå? Jeg tror det rett og slett er en avhengighet. 

En annen ting er at barn merker veldig lett hvis de ikke får nok blikk-kontakt med foreldrene sine. Det at de snakker til en forelder og nærmest må mase før de får kontakt, gjør noe med deres emosjonelle tilgjengelighet eller noe sånt (husker ikke helt hvordan det var). Det er skrevet artikler om hvordan foreldre som alltid er påkoblet telefonen gjør noe med barnas tilpasning. 

Anonymkode: 413f1...34f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, OnFire skrev:

Det forslaget er veldig dårlig, og jeg ville bare blitt irritert. Man setter ikke slike regler for voksne mennesker. Voksne mennesker snakker sammen og prøver å tilpasse seg litt, men i denne saken virker det som at du bryr deg for mye.

Jeg mener det egentlig som et eksperiment i noen dager for å bevisstgjøre oss begge to på hva vi bruker tida på. Som sagt har hal selv nevnt at det er litt for lett å bli sittende på telefonen, så da kan dette være et forsøk i noen få dager for å se hvordan vi begge tar det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det egentlig som et eksperiment i noen dager for å bevisstgjøre oss begge to på hva vi bruker tida på. Som sagt har hal selv nevnt at det er litt for lett å bli sittende på telefonen, så da kan dette være et forsøk i noen få dager for å se hvordan vi begge tar det.

Vurderer det samme her men ser for meg at han vil si ja (for han sier selv at det er en irriterende uvane), men så kommer han til å solere alt fordi han ikke klarer holde seg unna. . Så påpeker jeg drt,så blir han sint.... 

Anonymkode: e5c89...9c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt så sur om samboeren min skulle lage mobilregler for meg?? Herregud... føler det blir helt feil. Hvis du fortsetter sånn som du gjør med detaljstyringen din så vil dette fortsette å være et irritasjonsmoment for begge to. 

Anonymkode: 69477...943

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du ikke ser samme nytten i mobilen som han. Det blir som feks mannen din skulle ha nektet deg kontakt med venninnene dine på ei uke. Du skriver selv at du kan la mobilen ligge fra du kommer hjem til barna er lagt. Ergo stiller dere jo ikke likt i dette eksperimentet. Dette handler jo om at du ikke er tilfreds med hans "uvaner" og vil han skal bli slik du vil ha han. Du vil han skal bruke mindre tid på noe han liker å gjøre, og mer tid på noe du liker han gjør. Eneste jeg er enig med deg i er at han ikke skal bruke mobilen i bilen.

Hvis dere skal ha dette eksprimentet så mener jeg han skal få legge frem ett eksperiment du også må følge. Det er ikke bare han som må bli bevisst på at hans vaner ikke alltid er godt likt hos andre, du har garantert noe han irriterer seg over også.

Anonymkode: 562fc...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fins jo en mellomting. Xen min kunne dra opp mobilen under middagsselskap og sånt. Det syns jeg ikke noe om. 

Og jeg har ei venninne som plutselig kan begynne å dra opp mobilen mens vi snakker, også får hun ikke med seg hva jeg sier til henne. Det er også litt dumt. 

Men om det bare er sånn innimellom syns ikke jeg det gjør noe. Som når du går ut av rommet, så skal du jo uansett ikke snakke med han. Så det er vel det samme hva han gjør da. 

Jeg syns det høres ut som du føler du iblant har lite kontakt med mannen din. Er ikke nødvendigvis at det er mobilen som er det største problemet. Han tar den ikke opp midt i en samtale eller noe sånt? Du kan jo foreslå at dere prøver å sette av litt tid her og der til bare dere to, for å prate og kose dere. En times tid etter at ungene har lagt seg eller noe :) 

Anonymkode: 763d2...8bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift med en flott mann som har mange gode egenskaper. Han er slettes ingen sløving som sitter på en PC og spiller hele natta. Han er aktiv med jobb og barna, trener litt når han har tid etc. Men han har en veldig irriterende uvane, nemlig å alltid ta opp telefonen når han får et lite øyeblikk ledig. For eksempel arrangerte vi barnebursdag i forrige uke, og han var like aktiv som meg med å servere mat, arrangere leker etc, men med en gang han hadde et lite minutt ledig, var det opp med telefonen. Regner med at han sjekket fb, Instagram og leste nettaviser, og jeg kan virkelig ikke forstå at det var så mye nytt der mellom hver gang han sjekket. Samme skjer om han kjører bil og stopper på rødt lys, står i kø på butikken, har noen minutter ledig mens barna ser barne-TV eller når som helst ellers. I går kveld satt vi to og vår eldste datter og spiste og snakket sammen, og så ville hun vise meg noe i en annen del av stua. Med en gang vi reiser oss fra stolene, er det fram med telefonen. Hvis vi skal legge oss og han går på soverommet to minutter før meg, ligger han med telefonen i hånda når jeg kommer inn. Jeg har absolutt ikke tenkt å nekte han å bruke telefonen altså, men han blir så fjern og utilgjengelig når han sitter med den, og registrerer liksom ikke at vi snakker til ham for eksempel. Jeg mener også at det er meningsløst å ha regler for skjermtid for ungene når han bruker telefonen så mye selv. De gangene jeg har kommentert det, blir han sur og slenger tilbake at jeg bruker den like mye, noe som ikke stemmer. Jeg har den ofte liggende i veska fra jeg kommer hjem og til ungene er i seng, og svarer ofte ikke på telefoner og meldinger før det er i ro i huset på kveldstid. Jeg har vært inne på tanken om å ta bilder av ham gjennom en hel dag hver gang han sitter med telefonen, bare for å vise ham hvor mye han bruker den, men et vil han vel mest sannsynlig gjennomskue, så jeg trenger egentlig andre forslag til hvordan jeg kan bevisstgjøre ham dette, gjerne på en litt morsom måte...eller synes dere jeg overreagerer? 

Han er utro. Skjønner du ikke det selv?

Anonymkode: 37963...94c

• Liker 1
Skrevet

Foreslå at dere som familie har mobilfri tid f.eks 16-20 hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn som mannen din. Er litt avhengig antar jeg. Synes det er veldig artig å sjekke blogger, aviser, forum osv. Mannen min klaget, men så fikk han seg ny telefon og nå sitter han der selv haha

Anonymkode: d90b6...310

AnonymBruker
Skrevet

Forferdelig irriterende.. I går da vi kom fra jobb, dumpet han rett ned i godstolen med mobilen og satt der og glodde på alt mulig. Jeg prøbvde å ta initiativ til samtale 5-6 ganger, han svarte åndsfraværende. 1 gang tok han insj, og det var for å fortelle meg noe på en video han så på... etter å ha spist mat alene gikk jeg i en annen etasje, for å se om han i det hele tatt registrerte min tilstedeværelse. Han kom faktisk etter. Og koste. Men faen så kjedelig det er å kjempe om oppmerksomheten med mobilen hele tiden. Det burde vel gå an å bare legge den bort og SE hverandre en times tid etter jobb, om ikke annet? Spørre hvordan dagen har vært... Jeg hadde tom gått inn i ny stilling den dagen, men han spurte ikke om det en gang, måtte fortelle det selv :(

Anonymkode: e5c89...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...