Gå til innhold

Godtestopp i en mnd!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Dentista skrev:

Hvordan går det med dere andre?

Jeg sprakk litt i dag og mumset litt mariekjeks vi hadde i skapet, samt to biter smågodt. Litt irriterende, men unnskylder det med en tøff terapitime tidligere i dag. Jeg hadde egentlig tenkt å ikke være så superstreng med godteriet, men tror det beste er å holde seg helt unna, det er egentlig lettest!

Litt kjeks og et par biter smågodt er ingen krise i alle fall. :) Hadde vært verre hvis du spise en hel pakke feks. 

Synes det går greit med meg. Jeg spiser litt brunost hver dag, men så lenge jeg er på sykehus så tenker jeg det er greit. Kommer ikke til å kjøpe brunost til å ha hjemme og jeg er dessuten så fysisk aktiv nå at jeg går gradvis ned i vekt selv om jeg unner meg litt brunost. :)

Har ellers klart meg hele uken. Har hatt voldsomme cravings, men har klart å stå i mot. I morgen blir det vegetarnachos på kvelden sammen med en venn, så det blir lett å holde seg unna i morgen som er den dagen i uken jeg har lettest for å sprekke. "Lørdagsgodt" er en meget innarbeidet vane. ;)

44 minutter siden, Cyrus skrev:

En måned bare?? Jeg har ikke spist godis på hvertfall 3 måneder nå 😂

Ett sted må man begynne. ;) Jeg skal til en venninne i slutten av måneden og da kommer jeg til å ta pause fra alt av slanking, sukkerredusert kosthold osv. Har heller ikke som mål å slutte "for alltid", men bare bryte vanen om at jeg hver helg skal kjøpe masse snop. Heller bare kose meg av og til enten det er lørdag eller mandag. :) Rett og slett bare få et mer avslappet forhold til det. Men siden jeg har noen kg jeg vil ned etter lang tids sykdom så er jeg mer streng nå enn jeg kommer til å være når jeg har nådd målstørrelsen min. :)

Veldig godt gjort å ikke ha rørt snop på over tre mnd da! Jeg følte meg sykt flink da jeg hadde holdt på i tre uker sist. ;) Selv da jeg var på mitt mest spiseforstyrrede og undervektig i fjor så kjøpte jeg meg snop hver lørdag. Jeg bare kompenserte for det på forhånd. :P

Endret av Skadeskutt
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjekt å lese om!!

Jeg gjør det ikke helt likt, men prøver også å planlegge for når og hvis jeg skal spise godteri. Da blir det ikke så ofte, velger heller en bedre middag ol.

Ingen problem å ikke handle det, men blir det servert derimot glemmer jeg all god grunn til å ikke spise ;)

Har selv ikke spist annet enn litt mørk sjokolade denne uka, og et par safarikjeks med barna i kveld. 

Blir snart litt ferie og reising på meg, så det kan brått bli litt ekstra godt. Men skal prøve å holde meg :)

Skrevet (endret)
12 timer siden, Sharon90 skrev:

Kjekt å lese om!!

Jeg gjør det ikke helt likt, men prøver også å planlegge for når og hvis jeg skal spise godteri. Da blir det ikke så ofte, velger heller en bedre middag ol.

Ingen problem å ikke handle det, men blir det servert derimot glemmer jeg all god grunn til å ikke spise ;)

Har selv ikke spist annet enn litt mørk sjokolade denne uka, og et par safarikjeks med barna i kveld. 

Blir snart litt ferie og reising på meg, så det kan brått bli litt ekstra godt. Men skal prøve å holde meg :)

Jeg sliter også veldig hvis jeg blir servert noe, men det er ikke så ofte så prøver å tenke at "litt er greit". Skulle jeg derimot kjøpe sjokolade og heller legger den i kjøleskapet og jeg setter meg ned i sofaen for å liksom slappe av så er det nesten som om jeg hører "kom og hent meeeg. Ååååpne meeeg! Spiiiis meg. SPIS MEG!". Så tenker jeg at nei, skal holde meg unna, men plutselig bare tenker jeg "ok da, fuck that jeg henter den sjokoladen". Før jeg vet ordet av det er hele sjokolade borte. :P

Klarer du å bare ha det liggende i skapet?  Jeg kan rett og slett ikke det. Derfor har jeg pleid å ukeshandle på lørdager. Evt. skrevet en godterihandleliste som jeg legger til side fram til lørdag. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Skadeskutt skrev:

Jeg sliter også veldig hvis jeg blir servert noe, men det er ikke så ofte så prøver å tenke at "litt er greit". Skulle jeg derimot kjøpe sjokolade og heller legger den i kjøleskapet og jeg setter meg ned i sofaen for å liksom slappe av så er det nesten som om jeg hører "kom og hent meeeg. Ååååpne meeeg! Spiiiis meg. SPIS MEG!". Så tenker jeg at nei, skal holde meg unna, men plutselig bare tenker jeg "ok da, fuck that jeg henter den sjokoladen". Før jeg vet ordet av det er hele sjokolade borte. :P

Klarer du å bare ha det liggende i skapet?  Jeg kan rett og slett ikke det. Derfor har jeg pleid å ukeshandle på lørdager. Evt. skrevet en godterihandleliste som jeg legger til side fram til lørdag. 

Akkurat slik roper sjokoladen på meg også! Jeg klarer ikke la det ligge, det er helt grusomt ;) blir helt urolig nesten, bare MÅ hente den. 

Så jeg har ikke så mye liggende. Kun litt mørk sjokolade, det går fint :) 

Ble litt godt i dag faktisk ... vært på løp :)

Skrevet

Vi hadde egentlig godtestopp i 1 mnd her i huset, men det ble rett og slett for slitsomt! Det var det eneste som det ble snakket om HELE tiden, så i går sa vi stopp! Skal heller forsøke å begrense inntaket, så i går spiste jeg en sjokoladerute i små biter. 

Merker forøvrig at kroppen min ikke tåler godterier så godt lengre. Spiste en is i dag, og ble skikkelig ekkel i kroppen. Sikkert blodsukkeret som stiger og synker i rasende fart. Og da frister det ikke så mye å spise alt det usunne...

Skrevet

Jeg vil gjerne være med fra og med mandag! Har hatt godtestopp en stund og så spist det igjen i ca én uke. Merker at både kropp og sjel har det bedre når jeg holder meg helt unna ☺️

Skrevet (endret)

Jeg sprakk i går! Ble både sjokolade og is. Jeg spiser såpass sunt og er i så mye aktivitet at jeg går likevel gradvis ned i vekt i løpet av en uke, men jeg ønsker ikke trykke i meg så mye sukker på en kveld. 

I går var halvårsdagen til min lange sykehusinnleggelse som etter planen skal ta slutt om to uker. Jeg var hjemme for å øve meg og skulle ha overnatting nr to etter at jeg begynte med permisjoner. Såå der er nok utspringet for sprekken min. Jeg slet på kvelden, men jeg jobber hardt i mot å ta til destruktive handlinger. Så da gikk jeg for den minst skadelige varianten; Å spise godteri. 

Likevel spiste jeg jo mindre enn jeg gjorde forrige helg før jeg bestemte meg for godtestopp. Konmer ikke til å spise noe snop i dag, så må jeg bare se framover nå og fortsette med det som er planen min. Har i alle fall da klart seks av syv dager den første uka. Og jeg merker jeg sakte, men sikkert kommer inn i klærne mine igjen. :)

Endret av Skadeskutt
Skrevet
1 time siden, Skadeskutt skrev:

Jeg sprakk i går! Ble både sjokolade og is. Jeg spiser såpass sunt og er i så mye aktivitet at jeg går likevel gradvis ned i vekt i løpet av en uke, men jeg ønsker ikke trykke i meg så mye sukker på en kveld. 

I går var halvårsdagen til min lange sykehusinnleggelse som etter planen skal ta slutt om to uker. Jeg var hjemme for å øve meg og skulle ha overnatting nr to etter at jeg begynte med permisjoner. Såå der er nok utspringet for sprekken min. Jeg slet på kvelden, men jeg jobber hardt i mot å ta til destruktive handlinger. Så da gikk jeg for den minst skadelige varianten; Å spise godteri. 

Likevel spiste jeg jo mindre enn jeg gjorde forrige helg før jeg bestemte meg for godtestopp. Konmer ikke til å spise noe snop i dag, så må jeg bare se framover nå og fortsette med det som er planen min. Har i alle fall da klart seks av syv dager den første uka. Og jeg merker jeg sakte, men sikkert kommer inn i klærne mine igjen. :)

Klem til deg! Jeg syns du var kjempeflink jeg, det er ingen skade med sjokolade og is! Du har faktisk klart to netter hjemme og det er kjempebra! (Har vært i samme situasjon og vet hvor tøft det er)

Jeg merker selv nå at de dagene jeg har det ekstra kjipt er da det er vanskeligst å stå i mot godteri. Og i går er jeg veldig stolt over at jeg klarte å holde ut.

Skrevet
4 timer siden, Dentista skrev:

Klem til deg! Jeg syns du var kjempeflink jeg, det er ingen skade med sjokolade og is! Du har faktisk klart to netter hjemme og det er kjempebra! (Har vært i samme situasjon og vet hvor tøft det er)

Jeg merker selv nå at de dagene jeg har det ekstra kjipt er da det er vanskeligst å stå i mot godteri. Og i går er jeg veldig stolt over at jeg klarte å holde ut.

Tusen takk. :) Svaret ditt gjorde at jeg ble litt mindre irritert på meg selv for at jeg sprakk. :) Det er mye tøffere enn man kan forestille seg etter så lang tid på institusjon ja. Håper du kom deg greit gjennom det selv til slutt. 

Og tommel opp for å ha klart å stå i mot lysten på godteri i går! 

Skrevet
2 timer siden, Skadeskutt skrev:

Tusen takk. :) Svaret ditt gjorde at jeg ble litt mindre irritert på meg selv for at jeg sprakk. :) Det er mye tøffere enn man kan forestille seg etter så lang tid på institusjon ja. Håper du kom deg greit gjennom det selv til slutt. 

Så bra! Man blir jo litt fokusert på denne godtestoppen, så kan være greit å bli minnet om at det er ting som er viktigere:) Overgangen til å komme hjem var tøff og tok lengre tid enn jeg var innstilt på. Men man må være tålmodig og ta små skritt. Nå går det fint hjemme. Men merker jo at godteri har vært en mestringsstrategi for meg, og uten den er jeg svakere.

Skrevet

Jeg er også med :) Har avstått fra sjokolade, snop, potetgull og alt siden 26.05 og det har gått overraskende bra! Nå har jeg planer om å ha godtestop lengre enn 1 mnd, så brukte litt tid på å motivere meg mentalt før jeg startet! Høres kanskje teit ut, men det er kanskje en av grunnene til at det har gått så bra hittil også? Var som flere over her, totalt avhengig av sjokolade.. spiste hver dag og i helgene når man "kan kose seg ekstra" gikk det fort 2 plater på 200gr! 

Så det her skal vi klare :) 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2017 den 13.39, Skadeskutt skrev:

Jeg tenker at du skal være kjempefornøyd med at du har vært hjemme på permisjon, og at du i tillegg ikke har vært destruktiv på andre måter, som jeg i alle fall har erfaring kan være skikkelig vanskelig. Jeg har så lenge tenkt at trøstespising og overspising er en mildere form for selvskading enn andre ting, og selv om joda, det er jo virkelig det. Så innser jeg også at helsa mi virkelig har fått lide av at jeg har vært så syk i mange år (jeg er svært overvektig nå). Jeg driver ikke med sånn godtestopp, men heller dette som Pringle skriver litt om at jeg planlegger utskeielsene. Jeg tenker at sjokolade og annet godt er en naturlig del av et balansert kosthold og jeg må slutte med slike alt eller ingenting-tanker. Så for meg er dette å kutte HELT ut mer destruktivt, enn å dette å jobbe med mengdene. For jeg vet at hvis jeg kutter ut i en hel måned fullstendig, ender jeg likevel opp med at jeg ikke har lært meg noe måtehold. 

Men ja, synes du har grunn til å være fornøyd med deg selv! Man skal faktisk være fornøyd med seg selv for å klare å la være noe som man har slitt mye med. Jeg selv sliter mye med å være fornøyd med disse tingene, fordi jeg sammenligner meg med helt friske mennesker. Det er ikke bra for "Siri" å la være å skade seg, hvorfor skulle det være bra for meg, tenker jeg. Men det er jo nettopp bra for meg fordi JEG sliter med det! :P 

Heier på dere alle her inne! :) 

Anonymkode: 4ae52...4dd

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du skal være kjempefornøyd med at du har vært hjemme på permisjon, og at du i tillegg ikke har vært destruktiv på andre måter, som jeg i alle fall har erfaring kan være skikkelig vanskelig. Jeg har så lenge tenkt at trøstespising og overspising er en mildere form for selvskading enn andre ting, og selv om joda, det er jo virkelig det. Så innser jeg også at helsa mi virkelig har fått lide av at jeg har vært så syk i mange år (jeg er svært overvektig nå). Jeg driver ikke med sånn godtestopp, men heller dette som Pringle skriver litt om at jeg planlegger utskeielsene. Jeg tenker at sjokolade og annet godt er en naturlig del av et balansert kosthold og jeg må slutte med slike alt eller ingenting-tanker. Så for meg er dette å kutte HELT ut mer destruktivt, enn å dette å jobbe med mengdene. For jeg vet at hvis jeg kutter ut i en hel måned fullstendig, ender jeg likevel opp med at jeg ikke har lært meg noe måtehold. 

Men ja, synes du har grunn til å være fornøyd med deg selv! Man skal faktisk være fornøyd med seg selv for å klare å la være noe som man har slitt mye med. Jeg selv sliter mye med å være fornøyd med disse tingene, fordi jeg sammenligner meg med helt friske mennesker. Det er ikke bra for "Siri" å la være å skade seg, hvorfor skulle det være bra for meg, tenker jeg. Men det er jo nettopp bra for meg fordi JEG sliter med det! :P 

Heier på dere alle her inne! :) 

Tusen takk for det! :)

Jeg er i grunn veldig enig i det du sier her. Det er bedre å sprekke og spise godteri enn å skade seg på andre måter. Ingen tvil om det! Jeg kan jo ikke skrive noe om de destruktive metodene for det er ikke tillatt, men jeg har fem metoder. Hvor den ene er å overtrene og den andre er å innimellom drite i alt og bare spise akkurat og hvor mye jeg vil ha. Trøstespising som det så fint heter. Det er definitivt langt bedre for både liv og helse at jeg benytter meg av de to der enn de tre andre. Så selv om jeg kunne tenkt meg til å ikke spise noe som helst snop så har jeg reflektert litt rundt det de siste dagene. Det ene er at det å ha en regel på at jeg ikke skal spise noe som helst snop, hvor jeg er flink når jeg klarer det og mislykket når jeg ikke klarer det, bare trigger meg tilbake til spiseforstyrrelsen. Det baller lett på seg for meg. Plutselig har jeg ti regler å forholde meg til og livet blir igjen styrt av kcal og trening døgnet rundt. Det abdre er at jeg lærer meg jo ikke måtehold slik som du sier. 

Jeg sliter veldig med at når jeg en lørdags kveld først begynner å spise godteri så klarer jeg ikke stoppe. Jeg bare MÅ ha mer. For jeg elsker sjokolade, is og yoghurtnøtter. Og ekte, myke, seige cookies. Det jeg har erfart før er at godtestopp gjør meg mindre søtsugen og når jeg spiser det klarer jeg å spise langt mindre mengder. Men gradvis etter at jeg har opphevet godtestoppet så øker mengden også. Så ja, min store utfordring er nok en gang måtehold. Balanse. Balanse balanse balanse. Akkurat som at jeg kjører for hardt på i de fleste områder i livet mitt til jeg blir helt utslitt. Alt handler om en balanse. Kosthold, trening, hvile, søvn, sosiale settinger, tid for seg selv osv. 

Jeg er rimelig strikt og flink til å holde meg unna godteri fra mandag til fredag. Men lørdag og søndag sliter jeg. Da vil jeg gjerne ha store mengder. Hvis jeg er alene da. Er jeg opptatt med venner kommer ikke samme behovet. 

Så etter litt tenking fram og tilbake så har jeg funnet ut at jeg skal ikke ha fullstendig godtestopp. Jeg skal heller øve meg på å spise mindre mengder i helgene. Jeg er veldig aktiv så er ikke det at jeg går opp i vekt, men liker ikke å tilføre kroppen såpass mye sukker. 

Vil likevel fortsette å følge med/delta her da jeg uansett får motivasjon av å lese i slike tråder. 

Skrevet

Dag 1 - igang! Lettere nå som butikkene er stengt, så dette er en fin dag å starte på. 

Heia alle sammen 😄

AnonymBruker
Skrevet
På 29.5.2017 den 7.17, AnonymBruker skrev:

Noen som blir med?

Jeg var godt i gang for noen uker siden, men så ble jeg alvorlig fysisk syk og datt helt av lasset. Nå er jeg klar for en ny runde. :) Synes det er så deilig å komme dit hvor en ikke lenger har cravings på sjokolade, yoghurtnøtter, is osv. Føler jeg slapper mye mer av med kostholdet da. 

Jeg har ikke tenkt å være råstreng. Blir jeg servert kake, vaffel eller lignende på besøk, så takker jeg ja til det hvis jeg har lyst på. Har jeg lyst på litt syltetøy oppå osteskiven så tar jeg det og det samme gjelder brunost. Nå er jeg veldig glad i brunost da, så jeg må definitivt kutte ned på det, men jeg blir ikke å nekte meg det helt. Litt søtt innimellom synes jeg er greit. :) Godteri derimot ser jeg bare ikke hensikten i å spise. Spesielt ikke siden jeg blir så avhengig av det at jeg klarer ikke å spise bare en liiiten sjokolade. Det klarer jeg hvis jeg spiser det sjeldent, men ikke når det blir hver helg. 

Jeg skal heller lage meg noe god mat i helgene, kutte opp frukt og dyppe i yoghurt. Slike ting. Det har jeg trivdes veldig godt med når jeg ikke har vært på "the candy-train" ;) Ofte er det bare det å ha noe å kose seg med på lørdagskvelden jeg trenger. Det er ikke nødt til å være flere hundre gram snop. 

Målet er å fortsette å unngå godteri på generell basis etter denne måneden, men at jeg slakker mer opp. Skal besøke en venninne om akkurat en måned. Da kommer jeg til å unne meg det jeg har lyst på, også fortsetter jeg å ikke spise mye sånt når jeg er tilbake. 

Dette funket utmerket for ett år siden. Var mye mer tilfreds så snart avvenningsperioden var over. :)

Anonymkode: 100ff...33e

Lettere sagt enn gjort. 
Jeg fikk så lyst på sjokolade til kaffen, men gubben hadde spist opp resten av min mørke sjokolade...

MEN jeg visste råd. Inn i skapet fant jeg en sånn gulrotkakemix... jeg tømte litt av pulveret (ikke de tørkede gulrotstrimlene), helte oppi litt vann, vita hjertegod olje, og en god dæsj med oboy... rørte sammen, hadde i mikroen i 3.5 minutter, og gomla i meg...... mmmmmmmm - ja jeg dryssa litt melis på kaka og :D 

Anonymkode: ed750...b57

AnonymBruker
Skrevet
På 29.5.2017 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Har ikke tro på sånt, aldri hørt om noen som faktisk har greid å fortsette sånn år etter år. Men håper du får det til, good luck!😊

Anonymkode: cc95a...b60

Spiser man lavkarbo holder man seg også unna alt av godteri og andre ting med sukker/karbohydrater, så joda, mange som klarer å holde seg uten år etter år. ;) 

Anonymkode: 83e42...8f1

Skrevet

Jeg merker at helt avholdenhet ikke går for meg. Ble litt kake i helgen og litt is. Men det å ha sluttet med det enorme sjokoladekonsumet i hverdagen er en stor seier for meg! Og jeg tror det skal være målet framover og. Jeg er ikke i jobb for tiden, og det å gå hjemme hele dagen gjør at jeg har god tid til å ha lyst på godis:p 

Skrevet
1 time siden, Dentista skrev:

Jeg merker at helt avholdenhet ikke går for meg. Ble litt kake i helgen og litt is. Men det å ha sluttet med det enorme sjokoladekonsumet i hverdagen er en stor seier for meg! Og jeg tror det skal være målet framover og. Jeg er ikke i jobb for tiden, og det å gå hjemme hele dagen gjør at jeg har god tid til å ha lyst på godis:p 

Har nådd samme konklusjon! :) Også blir det litt mye kaffe da jeg gjerne tar meg en kopp når søtsuget kommer. :ler:

Men jeg føler jeg får det greit til bare jeg klarer å holde det til en gang i uka og ikke gi etter for trøstespising når jeg har nedtur nr x antall i løpet av en dag. 

Skrevet
18 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Har nådd samme konklusjon! :) Også blir det litt mye kaffe da jeg gjerne tar meg en kopp når søtsuget kommer. :ler:

Men jeg føler jeg får det greit til bare jeg klarer å holde det til en gang i uka og ikke gi etter for trøstespising når jeg har nedtur nr x antall i løpet av en dag. 

Tror jeg bruker PepsiMax på samme måte du bruker kaffe🙃 Men det får bli et senere prosjekt.

Jeg kan hvertfal ikke ha sjokolade eller annet godteri i huset på hverdager, for når den generelle nedstemtheten og meningsløsheten kommer, er ikke viljestyrken tilstede.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Skadeskutt skrev:

For meg har det viktigste vært å bli oppmerksom på trøstespisingen. Stoppe meg selv når jeg skal til å medisinere følelsene med mat, og etter at jeg begynte med det så har sukkerspisingen blitt mye bedre. For jeg innser at det er en stor forskjell å planlegge at man skal spise "en Japp" på lørdag kveld og det å gjøre det fordi man er så ensom at man bare må ha noe mat som trøst. I tillegg blir jo gapet av smerte inni meg aldri fylt opp av mat, for det er jo så mye smerte at ingen mat kan noen gang reparere det. Så jeg minner meg på at "hey, du vet at dette ikke egentlig hjelper! Du blir bare i tillegg til å være depressiv dårlig i magen, sur på deg selv, og tjukk!". Men shit så vanskelig det er å lære seg å mestre følelsene! Jeg bare føler at jeg sprenger av følelser, de er så vanskelige å håndtere uten å løse det med substitutter enten i form av mat eller destruktiv atferd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...