AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Noen som blir med? Jeg var godt i gang for noen uker siden, men så ble jeg alvorlig fysisk syk og datt helt av lasset. Nå er jeg klar for en ny runde. Synes det er så deilig å komme dit hvor en ikke lenger har cravings på sjokolade, yoghurtnøtter, is osv. Føler jeg slapper mye mer av med kostholdet da. Jeg har ikke tenkt å være råstreng. Blir jeg servert kake, vaffel eller lignende på besøk, så takker jeg ja til det hvis jeg har lyst på. Har jeg lyst på litt syltetøy oppå osteskiven så tar jeg det og det samme gjelder brunost. Nå er jeg veldig glad i brunost da, så jeg må definitivt kutte ned på det, men jeg blir ikke å nekte meg det helt. Litt søtt innimellom synes jeg er greit. Godteri derimot ser jeg bare ikke hensikten i å spise. Spesielt ikke siden jeg blir så avhengig av det at jeg klarer ikke å spise bare en liiiten sjokolade. Det klarer jeg hvis jeg spiser det sjeldent, men ikke når det blir hver helg. Jeg skal heller lage meg noe god mat i helgene, kutte opp frukt og dyppe i yoghurt. Slike ting. Det har jeg trivdes veldig godt med når jeg ikke har vært på "the candy-train" Ofte er det bare det å ha noe å kose seg med på lørdagskvelden jeg trenger. Det er ikke nødt til å være flere hundre gram snop. Målet er å fortsette å unngå godteri på generell basis etter denne måneden, men at jeg slakker mer opp. Skal besøke en venninne om akkurat en måned. Da kommer jeg til å unne meg det jeg har lyst på, også fortsetter jeg å ikke spise mye sånt når jeg er tilbake. Dette funket utmerket for ett år siden. Var mye mer tilfreds så snart avvenningsperioden var over. Anonymkode: 100ff...33e 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 En hel mnd uten godtesnop?! Anonymkode: a4624...c66 4
Skadeskutt Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: En hel mnd uten godtesnop?! Anonymkode: a4624...c66 Ja, da slipper jeg at venninner blir fornærmet fordi jeg ikke deler og har godtesnopet liggende i veskebagen! De blir så sursinte da. Endret 29. mai 2017 av Skadeskutt 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Jeg har vært uten godtesnop i 2-3 mnd når. Er med denne måned og! Mistet helt lysten på sukker. Jeg har spist chips da men tenker det er noe annet enn godterier! Jeg har forresten ikke spist i besøk heller. 100% fri. Anonymkode: e1c5d...a9d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 Har ikke tro på sånt, aldri hørt om noen som faktisk har greid å fortsette sånn år etter år. Men håper du får det til, good luck!😊 Anonymkode: cc95a...b60
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 Flott tiltak! Da blir det mer godtesnop på meg Mvh Ronja Anonymkode: ffc44...53c 4
Miss.Wildfox Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 Jeg er med! Har tenkt på det da jeg feiret 1mnd uten brus i går og det har gått så fint 🙌🏼 1
Skadeskutt Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært uten godtesnop i 2-3 mnd når. Er med denne måned og! Mistet helt lysten på sukker. Jeg har spist chips da men tenker det er noe annet enn godterier! Jeg har forresten ikke spist i besøk heller. 100% fri. Anonymkode: e1c5d...a9d Godt jobba! 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke tro på sånt, aldri hørt om noen som faktisk har greid å fortsette sånn år etter år. Men håper du får det til, good luck!😊 Anonymkode: cc95a...b60 Har ikke noe mål om å holde på sånn år etter år, men akkurat nå er jeg i overkant avhengig og jeg har dessuten gått opp i vekt etter veldig lang tids sykdom. Jeg synes det er artig og motiverende å få det til. Å ta et par runder med godtefrie perioder per år er bare fint synes jeg. Og det hjelper meg dessuten til å regulere mengdene når jeg slutter med godtestopp. I motsetning til nå hvor jeg må spise meg kvalm omtrent før jeg er tilfredsstilt. Endret 29. mai 2017 av Skadeskutt 1
Pringle Skrevet 29. mai 2017 #12 Skrevet 29. mai 2017 For å utdype/prøve å oppklare/bare bryte inn, så er HI nesten en perfekt beskrivelse av hvordan jeg har gjort/spist/tenkt siden høsten 2013. Dette er så langt unna å "holde på" og så nært et normalt forhold til mat en som har hatt et vanskelig forhold til mat kan komme. Det fungerer finfint for meg og jeg har ikke tenkt å slutte med det. Ikke om en måned, ikke noen gang.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #13 Skrevet 29. mai 2017 7 minutter siden, Pringle skrev: For å utdype/prøve å oppklare/bare bryte inn, så er HI nesten en perfekt beskrivelse av hvordan jeg har gjort/spist/tenkt siden høsten 2013. Dette er så langt unna å "holde på" og så nært et normalt forhold til mat en som har hatt et vanskelig forhold til mat kan komme. Det fungerer finfint for meg og jeg har ikke tenkt å slutte med det. Ikke om en måned, ikke noen gang. Akkurat. Slik er det for meg også. Jeg er lei av å føle meg som en "slave" av godteriet. Å ha lyst på hele tiden, men når helgen kommer så er det ikke bare en liten sjokolade. Det blir alt for mye. Jeg kan feks lett spise en hel boks yoghurt-nøtter på én kveld. Det er sånn 2000 kcal det. Yoghurt-nøtter og sjokolade. Mine to store svakheter. Siden jeg ikke klarer å begrense meg når jeg først setter i gang så er det bedre å bryte vanen helt. - Ts Anonymkode: 100ff...33e
Warum Skrevet 31. mai 2017 #14 Skrevet 31. mai 2017 Jeg er med! Veldig fint å være en gjeng, kanskje oppmuntre hverandre osv:) Jeg har vært ekstremt avhengig av sjokolade over en lang periode. Og vi snakker ikke kun helgene, men hver dag, hele dagen! Har gått mye hjemme grunnet sykdom det siste året og da blir det mye småspising av sjokolade. Er ikke overvektig, men veier ca 10kg mer enn jeg pleide før og trives bedre som litt slankere enn nå. Jeg begynte forrige uke, da byttet jeg ut sjokolade med smågodt. Måtte ha en slags nedtrapping. Denne uka har det kun vært bittelitt daglig(enormt steg for meg). Merker motivasjonen er stor, og suger er allerede mindre.
Skadeskutt Skrevet 1. juni 2017 #15 Skrevet 1. juni 2017 16 timer siden, Dentista skrev: Jeg er med! Veldig fint å være en gjeng, kanskje oppmuntre hverandre osv:) Jeg har vært ekstremt avhengig av sjokolade over en lang periode. Og vi snakker ikke kun helgene, men hver dag, hele dagen! Har gått mye hjemme grunnet sykdom det siste året og da blir det mye småspising av sjokolade. Er ikke overvektig, men veier ca 10kg mer enn jeg pleide før og trives bedre som litt slankere enn nå. Jeg begynte forrige uke, da byttet jeg ut sjokolade med smågodt. Måtte ha en slags nedtrapping. Denne uka har det kun vært bittelitt daglig(enormt steg for meg). Merker motivasjonen er stor, og suger er allerede mindre. Heihei! Det er frustrerende å gå opp i vekt pga sykdom, stillesitting og småspising ja. Det har jeg gjort selv. Sikkert en god strategi å ikke gå "cold turkey". For noen funker det for andre ikke. Man kjenner seg selv best. Jeg elsker brunost så når det settes ut ved måltid her på sykehuset så tar jeg som oftest brunost på ett av de to knekkebrødene mine. Kommer derimot ikke til å kjøpe det og ha det hjemme for da kommer jeg til å småspise brunost og det er jo tross alt like ille som sjokolade. I alle fall nesten. Skal trappe ned til Max annen hver dag med brunost etter hvert, men akkurat nå hvor målet er å klare meg uten godtesnop hele uka og helgen så er det greit å ha det knekkebrødet med brunost enten til lunsj eller til kveldsmat. Jeg synes hittil det er tyngre å avvenne meg enn det var for noen uker siden. Da gikk det overraskende greit og jeg hadde ikke såå mange situasjoner hvor jeg måtte bruke mye viljestyrke. Er nå på dag fire og har hatt cravings hele uka. Ikke bare etter snop da, men appetitten min som lenge har vært nedsatt har blusset opp igjen og jeg har lyst på noe nesten hele tiden. Må bare holde ut i 1-2 uker så roer det seg. Jeg har en tabell hvor jeg får smilefjes for hver dag jeg klarer. Sånn belønningssystem for unger. Det funker på meg. Typisk tanke i butikken "Hvis du kjøper yoghurtnøtter nå så får du ikke smilefjes!". 1
Warum Skrevet 1. juni 2017 #16 Skrevet 1. juni 2017 Ja det er veldig kjedelig når det er sykdom som på en måte er litt årsaken. Hadde veldig lav vekt for litt over et år siden grunnet totalt nedsatt matlyst, så når den kom tilbake (og i tillegg medisiner som man kan legge på seg av) tror jeg kroppen bare holder på alt den kan! Så lurt med det belønningssystemet egentlig! Her nytter det kun å ikke ha sjokolade i huset. PepsiMax hjelper veldig mot søtsuget da. Har nok brukt sjokolade litt som trøstespising og jeg merker jo at når jeg mister den muligheten er ting vanskeligere..
Pringle Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 (endret) Haha, jeg har sånne teite belønningssystemer jeg også Jeg klapper meg -seriøst og helt sant og konkret- på skuldra når jeg har stått imot impulskjøp, eller overvunnet "indre motstand" på andre måter (igangsetting, feks pusse tenner, gå ut med søpla, kan være vanskelig innimellom). Det fungerer. Jeg føler meg teit, men også stolt, fordi jeg føler at jeg har gjort noe vanskelig, og får ros jeg fortjener. Jeg har bestemt at jeg kan spise hva som helst jeg har lyst på, bare jeg planlegger for det. Men sjokolade og potetgull havner i grunnen aldri på planen, så noen veldig lyst har jeg egentlig ikke på det, jeg foretrekker andre ting nå. Så jeg har tenkt at jeg kan "stole på" handlelista mi. Men jeg har likevel vært usikker under handleturene nå og da. Tenk om... jeg burde kanskje... Men i går slo det meg: Hvis jeg har lyst på noe, så har jeg lyst på det også når jeg skriver handleliste. Hvis jeg får "lyst på" noe i butikken, er det en impuls, fremkalt av syn/lukt, ikke noe jeg egentlig har lyst på. Jeg har ikke helt skjønt forskjellen ("jeg har lyst på, men ikke lyst på??"). (Og jeg skjønte plutselig enda bedre hvorfor man anbefaler handleliste. Jeg har alltid hørt "skriv handleliste", men skjønte ikke hensikten med å skrive potetgull på handleliste, så jeg lot være å skrive handleliste, og kjøpte potetgull. Poenget er at man tenker seg om når man skriver handleliste. Man ser for seg hva man ønsker framover, ikke bare å få en tilfredsstillelse i øyeblikket. Enda "verre" er det at det ikke er noen tilfredsstillelse; det er kun en forventning om tilfredsstillelse, som ikke blir oppfylt. Så jeg graver lenger ned i posen på jakt etter den. Ihvertfall er det sånn jeg har det.) Nå tror jeg det blir lettere å ignorere fristelser. Men jeg vet aldri. Hjernen min er utspekulert og finner stadig nye måter å overbevise meg om at jeg må spise. Endret 1. juni 2017 av Pringle
Skadeskutt Skrevet 1. juni 2017 #18 Skrevet 1. juni 2017 (endret) 34 minutter siden, Pringle skrev: Haha, jeg har sånne teite belønningssystemer jeg også Jeg klapper meg -seriøst og helt sant og konkret- på skuldra når jeg har stått imot impulskjøp, eller overvunnet "indre motstand" på andre måter (igangsetting, feks pusse tenner, gå ut med søpla, kan være vanskelig innimellom). Det fungerer. Jeg føler meg teit, men også stolt, fordi jeg føler at jeg har gjort noe vanskelig, og får ros jeg fortjener. Jeg har bestemt at jeg kan spise hva som helst jeg har lyst på, bare jeg planlegger for det. Men sjokolade og potetgull havner i grunnen aldri på planen, så noen veldig lyst har jeg egentlig ikke på det, jeg foretrekker andre ting nå. Så jeg har tenkt at jeg kan "stole på" handlelista mi. Men jeg har likevel vært usikker under handleturene nå og da. Tenk om... jeg burde kanskje... Men i går slo det meg: Hvis jeg har lyst på noe, så har jeg lyst på det også når jeg skriver handleliste. Hvis jeg får "lyst på" noe i butikken, er det en impuls, fremkalt av syn/lukt, ikke noe jeg egentlig har lyst på. Jeg har ikke helt skjønt forskjellen ("jeg har lyst på, men ikke lyst på??"). (Og jeg skjønte plutselig enda bedre hvorfor man anbefaler handleliste. Jeg har alltid hørt "skriv handleliste", men skjønte ikke hensikten med å skrive potetgull på handleliste, så jeg lot være å skrive handleliste, og kjøpte potetgull. Poenget er at man tenker seg om når man skriver handleliste. Man ser for seg hva man ønsker framover, ikke bare å få en tilfredsstillelse i øyeblikket. Enda "verre" er det at det ikke er noen tilfredsstillelse; det er kun en forventning om tilfredsstillelse, som ikke blir oppfylt. Så jeg graver lenger ned i posen på jakt etter den. Ihvertfall er det sånn jeg har det.) Nå tror jeg det blir lettere å ignorere fristelser. Men jeg vet aldri. Hjernen min er utspekulert og finner stadig nye måter å overbevise meg om at jeg må spise. Det er utrolig hvor mye sånne små belønningsmetoder fungerer. Hjernen har jo et eget belønningssenter og det stimuleres jo på ulike måter. For mange er det å kjøpe sjokolade og annen søppelmat, for noen er det alkohol osv. Men man kan trene seg på å bytte ut belønningen med noe annet enn usunne og destruktive belønninger. Som å klappe seg på skulderen, gi seg selv et smilefjes osv. Eller å lage seg noe god mat i helgen. For å belønne seg selv er noe som ligger i oss og som vi trenger. Det gjelder bare å finne en mer hensiktsmessig måte å belønne seg på. Kjempelurt med handleliste ja. Billigere blir det jo også fordi man unngår ikke bare impulskjøp i form av snop, men andre kjøp også. Jeg har mange ganger hatt cravings på sjokolade i forkant av å feks gå tur. Da har jeg "lurt" meg selv ved å tenke at hvis jeg enda har lyst på sjokolade etter turen så kan jeg kjøpe, men innen da har lysten på det gått over. For det suget etter noe godt er ofte som du sier midlertidig og en impuls utløst av ett eller annet. Jeg er veldig med på den at hvis man faktisk HAR skikkelig lyst på noe så vil man ha lyst når man skriver handleliste, når man er mett etter mat, når man har gått en tur osv. Jeg synes det er veldig interessant hvordan hjernen og kroppen vår fungerer. Det kan være så enkelt at hvis man etter en god middag kjenner i hele kroppen at man vil ha mer, at hvis man bare venter en halvtime så skjønner man at det er ikke kroppen som vil ha mer. Det er hodet og lysten på noe mer smakfullt. Lysten går rett og slett over bare man klarer å ikke følge impulsene med en gang. Endret 1. juni 2017 av Skadeskutt 1
Warum Skrevet 2. juni 2017 #19 Skrevet 2. juni 2017 Hvordan går det med dere andre? Jeg sprakk litt i dag og mumset litt mariekjeks vi hadde i skapet, samt to biter smågodt. Litt irriterende, men unnskylder det med en tøff terapitime tidligere i dag. Jeg hadde egentlig tenkt å ikke være så superstreng med godteriet, men tror det beste er å holde seg helt unna, det er egentlig lettest!
Gjest Cyrus Skrevet 2. juni 2017 #20 Skrevet 2. juni 2017 En måned bare?? Jeg har ikke spist godis på hvertfall 3 måneder nå 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå