AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #1 Skrevet 28. mai 2017 Hvis man ønsker å sjekke om alt er i orden med hjertet, undersøke hjerte-kammer, blodårer og så videre... Hva slags forskjellige undersøkelser er det mulig å få gjennomført, og hva heter de forskjellige testene ? Anonymkode: 4d0a1...263
Skadeskutt Skrevet 28. mai 2017 #2 Skrevet 28. mai 2017 Du kan blant annet ta blodtrykk, puls og EKG i tillegg til at legen lytter på deg. Det gir en veldig god indikasjon for hjertets funksjon. Du kan også få henvisning til ultralydundersøkelse, men da må det gjerne være på grunn av at det er funnet avvik. Ikke bare det at en vil sjekke at alt er ok. For eksempel ble det oppdaget en bilyd på hjertet til min eldste sønn. Da ble vi henvist til kardiologisk avdeling hvor det ble tatt ultralyd av alt av hjertekamre, klaffer etc. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #3 Skrevet 28. mai 2017 Hvis du ikke har noen symptomer, får du ingen undersøkelse. Annet enn en auskultasjon (norrmal stetoskopundersøkelse). Det er ikke noe poeng i å undersøke åpenbart friske strukturer. Anonymkode: c3a51...58b 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #4 Skrevet 28. mai 2017 1 minutt siden, Skadeskutt skrev: Du kan blant annet ta blodtrykk, puls og EKG i tillegg til at legen lytter på deg. Det gir en veldig god indikasjon for hjertets funksjon. Du kan også få henvisning til ultralydundersøkelse, men da må det gjerne være på grunn av at det er funnet avvik. Ikke bare det at en vil sjekke at alt er ok. For eksempel ble det oppdaget en bilyd på hjertet til min eldste sønn. Da ble vi henvist til kardiologisk avdeling hvor det ble tatt ultralyd av alt av hjertekamre, klaffer etc. Men man kan vel ha høy/lav blodtrykk uten at det er noe sammenheng med hjertet? Anonymkode: f3a2e...de9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #5 Skrevet 28. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ønsker å sjekke om alt er i orden med hjertet, undersøke hjerte-kammer, blodårer og så videre... Hva slags forskjellige undersøkelser er det mulig å få gjennomført, og hva heter de forskjellige testene ? Anonymkode: 4d0a1...263 Det får du ikke undersøkt uten mistanke om sykdom og gjerne arvelig sykdom. Du må da til spesialist noe som koster mye og er forbeholdt dem med plager og ikke minst høyt blodtrykk og andre hjerte kar relaterte problemer. Anonymkode: 00b7b...624 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #6 Skrevet 28. mai 2017 Volvat tilbyr: Registrering av rytmeforstyrrelser fra 24 timer opp til 30 dager Arbeids-EKG: Foretas på ergometersykkel for å undersøke hvordan hjertet reagerer på fysisk anstrengelse.Denne undersøkelsen gir informasjon om hjertekransårene og hjerterytmen. Ultralyd av hjertet: Her undersøkes hjertets anatomi, samt pumpe- og klaffefunksjon. 24- timers blodtrykksmåling: Vanlige blodtrykksmålinger varierer i stor grad. 24-timers måling er en godt etablert metode for å få et nøyaktig blodtrykksmål som utgangspunkt for kontroller, utredning og behandling. 24-timers EKG: Ved hjertebank eller urolig hjerte vil en døgnregistrering av EKG kunne fange opp hjerterytmeforstyrrelser. Samarbeid med Varde-klinikken i Danmark og Feiring-klinikken for behandling av rytmeforstyrrelser med kirurgi Undersøkelser hos hjertespesialist kan være nyttig for personer med hjertelidelser i nær familie, eller hvis man har en eller flere av følgende symptomer: brystsmerter hjertebank uavklart pustebesvær episoder med uregelmessig puls/hjertebank svimmelhets-/besvimelsesanfall hevelser i beina tungpustethet Anonymkode: 00123...f7d
Lattea Skrevet 28. mai 2017 #7 Skrevet 28. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Volvat tilbyr: Registrering av rytmeforstyrrelser fra 24 timer opp til 30 dager Arbeids-EKG: Foretas på ergometersykkel for å undersøke hvordan hjertet reagerer på fysisk anstrengelse.Denne undersøkelsen gir informasjon om hjertekransårene og hjerterytmen. Ultralyd av hjertet: Her undersøkes hjertets anatomi, samt pumpe- og klaffefunksjon. 24- timers blodtrykksmåling: Vanlige blodtrykksmålinger varierer i stor grad. 24-timers måling er en godt etablert metode for å få et nøyaktig blodtrykksmål som utgangspunkt for kontroller, utredning og behandling. 24-timers EKG: Ved hjertebank eller urolig hjerte vil en døgnregistrering av EKG kunne fange opp hjerterytmeforstyrrelser. Samarbeid med Varde-klinikken i Danmark og Feiring-klinikken for behandling av rytmeforstyrrelser med kirurgi Undersøkelser hos hjertespesialist kan være nyttig for personer med hjertelidelser i nær familie, eller hvis man har en eller flere av følgende symptomer: brystsmerter hjertebank uavklart pustebesvær episoder med uregelmessig puls/hjertebank svimmelhets-/besvimelsesanfall hevelser i beina tungpustethet Anonymkode: 00123...f7d Denne samma undersøkelsen får du hos en kardiolog med avtale etter mottatt henvisning fra fastlege ved mistanke på hjertesykdom. Forskjellen er at du betaler 6000kr på Volvat og 500 kr hos kardiolog med avtale 1
Kanutte Skrevet 28. mai 2017 #8 Skrevet 28. mai 2017 2 minutter siden, Lattea skrev: Denne samma undersøkelsen får du hos en kardiolog med avtale etter mottatt henvisning fra fastlege ved mistanke på hjertesykdom. Forskjellen er at du betaler 6000kr på Volvat og 500 kr hos kardiolog med avtale Jepp, men greit om man betaler for det selv dersom man bare vil vite og det ikke er mistanke om sykdom eller hjertefeil.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #9 Skrevet 28. mai 2017 6 minutter siden, Lattea skrev: Denne samma undersøkelsen får du hos en kardiolog med avtale etter mottatt henvisning fra fastlege ved mistanke på hjertesykdom. Forskjellen er at du betaler 6000kr på Volvat og 500 kr hos kardiolog med avtale Jeg klistret det inn fordi det var en liste over undersøkelser man kunne ta - og symptomer som gir grunn til å faktisk gidde å undersøke. 4 minutter siden, Kanutte skrev: Jepp, men greit om man betaler for det selv dersom man bare vil vite og det ikke er mistanke om sykdom eller hjertefeil. For øvrig enig i denne. Anonymkode: 00123...f7d 1
Vitenskapsmannen Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 Du kan få EKG (i mange varianter) Ultralyd MRI (i mange varianter) CT med kontrastmiddel IVUS Biopsi Perkusjon Auskulasjon Blodtrykkmåling (i mange varianter) EPS Angiografi Blodprøver med tester for hjertefunksjonsmarkører DNA test med tanke på arvelige sykdommer som kan påhvirke hjertefunkjon Men for å være på den helt sikre siden kan du få åpen toraks kirurgi med visuell inspeksjon av hjertet ditt! Eller du kan la legen stille diagnosen din og bestille relevante prøver for din situasjon. Lykke til! Morten.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 15 timer siden, Vitenskapsmannen skrev: Du kan få EKG (i mange varianter) Ultralyd MRI (i mange varianter) CT med kontrastmiddel IVUS Biopsi Perkusjon Auskulasjon Blodtrykkmåling (i mange varianter) EPS Angiografi Blodprøver med tester for hjertefunksjonsmarkører DNA test med tanke på arvelige sykdommer som kan påhvirke hjertefunkjon Men for å være på den helt sikre siden kan du få åpen toraks kirurgi med visuell inspeksjon av hjertet ditt! Eller du kan la legen stille diagnosen din og bestille relevante prøver for din situasjon. Lykke til! Morten. Er du en lege, Morten? Anonymkode: f3a2e...de9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #12 Skrevet 29. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du en lege, Morten? Anonymkode: f3a2e...de9 Hvis han var det, ville han aldri ha foreslått alle disse undersøkelsene. Og i hvert fall ikke foreslå eksplorativ thoraxkirurgi. Det gjør man aldri om det ikke foreligger svært alvorlig hjertesykdom som ikke kan utredes på annen måte. Det vil si i praksis aldri. Man er ikke på den sikre siden om man underkaster seg en så risikofylt invasiv prosedyre for "å være på den sikre siden." Anonymkode: c3a51...58b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #13 Skrevet 29. mai 2017 Noen av de vanligste undersøkelsene er EKG, ultralyd av hjertet, utholdenhetstest (sykling) og MR-scan. Anonymkode: 34a78...cd8
Skadeskutt Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis han var det, ville han aldri ha foreslått alle disse undersøkelsene. Og i hvert fall ikke foreslå eksplorativ thoraxkirurgi. Det gjør man aldri om det ikke foreligger svært alvorlig hjertesykdom som ikke kan utredes på annen måte. Det vil si i praksis aldri. Man er ikke på den sikre siden om man underkaster seg en så risikofylt invasiv prosedyre for "å være på den sikre siden." Anonymkode: c3a51...58b Det var neppe seriøst ment. Faktisk oppfordrer han henne til å dra til legen og la legen stille diagnose og evt. bestille videre prøver. I første omgang er det blodtrykk og puls samt at legen lytter på hjerte og lunger med stetoskop. Hvis det oppdages abnormaliteter så undersøkes det videre. Ts trenger selvsagt ikke en hel masse grundige og unødvendige undersøkelser og det var nok poenget til Morten.
Skadeskutt Skrevet 30. mai 2017 #15 Skrevet 30. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen av de vanligste undersøkelsene er EKG, ultralyd av hjertet, utholdenhetstest (sykling) og MR-scan. Anonymkode: 34a78...cd8 Det er unødvendig dersom ts ikke har spesifikke plager som må undersøkes videre. Hvis hun bare vil vite at alt er greit så kommer ikke legen til å henvise henne til dette. Da blir det blodtrykk, puls og lytting med stetoskop. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #16 Skrevet 30. mai 2017 Fullstendig unødvendig undersøkelse dersom du ikke har symptomer. Anonymkode: b7684...002 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #17 Skrevet 30. mai 2017 27 minutter siden, Skadeskutt skrev: Det var neppe seriøst ment. Faktisk oppfordrer han henne til å dra til legen og la legen stille diagnose og evt. bestille videre prøver. I første omgang er det blodtrykk og puls samt at legen lytter på hjerte og lunger med stetoskop. Hvis det oppdages abnormaliteter så undersøkes det videre. Ts trenger selvsagt ikke en hel masse grundige og unødvendige undersøkelser og det var nok poenget til Morten. Hei Skadeskutt! Jeg er ikke trådstarter, men vet du litt om dette? Hvis man har lav puls, er det noe å undersøke videre? Er også plaget med at det (i perioder) svartner for øynene, sånn at jeg må stoppe opp/støtte meg til noe. Men har ikke lavt blodtrykk, det har jeg målt med blodtrykksmåleren til min mor. Men pulsen ligger innimellom på sånn 37-38 (målt med både klokke, blodtrykksmåler og "app" på mobilen), og jeg er ikke godt trent liksom. Er i slutten av tjueårene da, så mest sannsynlig er det vel ikke noe galt med hjertet. Men stusser litt over pulsen, og det at det svartner mye i perioder (helst i perioder når kroppen føles litt "sliten"), men da er det akkurat som om hjertet går fort når det skjer. Så vet ikke. Og aner ikke hvordan jeg skal gå frem med dette heller. Jeg er en av de som blir rimelig nervøs hos legen, så noe lav puls vil legen neppe fange opp. Har hatt den lave pulsen lenge da, så jeg tror ikke det er noe farlig, da hadde jeg sikkert dødd for lenge siden, hehe, men det er jo litt plagsomt med de periodene formen ikke føles så bra, og at det svartner. Rare greier... Anonymkode: b883d...cf5
Vitenskapsmannen Skrevet 30. mai 2017 #18 Skrevet 30. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei Skadeskutt! Jeg er ikke trådstarter, men vet du litt om dette? Hvis man har lav puls, er det noe å undersøke videre? Er også plaget med at det (i perioder) svartner for øynene, sånn at jeg må stoppe opp/støtte meg til noe. Men har ikke lavt blodtrykk, det har jeg målt med blodtrykksmåleren til min mor. Men pulsen ligger innimellom på sånn 37-38 (målt med både klokke, blodtrykksmåler og "app" på mobilen), og jeg er ikke godt trent liksom. Er i slutten av tjueårene da, så mest sannsynlig er det vel ikke noe galt med hjertet. Men stusser litt over pulsen, og det at det svartner mye i perioder (helst i perioder når kroppen føles litt "sliten"), men da er det akkurat som om hjertet går fort når det skjer. Så vet ikke. Og aner ikke hvordan jeg skal gå frem med dette heller. Jeg er en av de som blir rimelig nervøs hos legen, så noe lav puls vil legen neppe fange opp. Har hatt den lave pulsen lenge da, så jeg tror ikke det er noe farlig, da hadde jeg sikkert dødd for lenge siden, hehe, men det er jo litt plagsomt med de periodene formen ikke føles så bra, og at det svartner. Rare greier... Anonymkode: b883d...cf5 Hei. Skyndt deg til legen. Så lav puls er unormalt og kan tyde på at du har blokkeringer i de strømførende cellene og sentrene i hjertet ditt. Du trenger mest sannsynlig en pacemaker. Mener ikke å skremme deg, det er ikke slik at du kommer til å dø av det i morgen, men jo før du går til legen med dette jo bedre. Det at du er ung er ikke noe som utelukker hjertesykdom. Du kan ha hatt en medfødt hjertefeil. Riktignok er hjertefeil som oftest en "alderssykdom" (dvs 35+), men det forekommer tilfeller hos yngre pasienter også. At det svartner for deg er også et symptom på hjertefeil. Det er ikke uvanlig å være nervøs hos legen. Det er så vanlig at legene omtaler det som ´hvit frakk´ puls/blodtrykk. Men du kan jo ta med deg screenshot av pulsmålingen du gjør på mobilen når du har lav pulsfrekvens, samt ta bilde av blodtrykksapparatet/klokken, og ta det med til legen. Lykke til! Morten.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #19 Skrevet 30. mai 2017 2 timer siden, Vitenskapsmannen skrev: Hei. Skyndt deg til legen. Så lav puls er unormalt og kan tyde på at du har blokkeringer i de strømførende cellene og sentrene i hjertet ditt. Du trenger mest sannsynlig en pacemaker. Mener ikke å skremme deg, det er ikke slik at du kommer til å dø av det i morgen, men jo før du går til legen med dette jo bedre. Det at du er ung er ikke noe som utelukker hjertesykdom. Du kan ha hatt en medfødt hjertefeil. Riktignok er hjertefeil som oftest en "alderssykdom" (dvs 35+), men det forekommer tilfeller hos yngre pasienter også. At det svartner for deg er også et symptom på hjertefeil. Det er ikke uvanlig å være nervøs hos legen. Det er så vanlig at legene omtaler det som ´hvit frakk´ puls/blodtrykk. Men du kan jo ta med deg screenshot av pulsmålingen du gjør på mobilen når du har lav pulsfrekvens, samt ta bilde av blodtrykksapparatet/klokken, og ta det med til legen. Lykke til! Morten. Jeg reagerer på at du nærmest automatisk konkluderer med at ts er hjertesyk og trenger pacemaker. Her er det snakk om puls som beskrives som "innimellom" patologisk lav, uten at det spesifiseres hvor ofte, at blodtrykket er "ikke lavt", og at det tidvis oppleves som at det svartner for øynene - gjerne i forbindelse med at pasienten er sliten, og at han/hun da opplever at "hjertet går fort." Det finnes en hel del ikke-kardiogene årsaker til dette symptombildet, og konkludere med ledningsforstyrrelser i hjertemuskulatur uten mer informasjon eller undersøkelse virker svært spekulativt, og kun egnet til å skremme pasienten. Jeg er enig i at dette bør undersøkes, men ieg ser for meg en hel del andre, lett korrigerbare årsaker til tilstanden før man skal begynne med et slikt skremmebilde. Uansett er det mye som skal utelukkes før man begynner å snakke om hjertesykdom, og vi har alt for liten informasjon til å kunne trekke en slik konklusjon. Jeg synes ditt svar er mer enn ugreit. Ts bør ha en konsultasjon, og ta det derfra. Jeg vil ikke spekulere i årsaker, men det er mye som kommer foran ditt skremmebilde i den diagnostiske algoritmen her. Anonymkode: c3a51...58b 2
Vitenskapsmannen Skrevet 30. mai 2017 #20 Skrevet 30. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg reagerer på at du nærmest automatisk konkluderer med at ts er hjertesyk og trenger pacemaker. Her er det snakk om puls som beskrives som "innimellom" patologisk lav, uten at det spesifiseres hvor ofte, at blodtrykket er "ikke lavt", og at det tidvis oppleves som at det svartner for øynene - gjerne i forbindelse med at pasienten er sliten, og at han/hun da opplever at "hjertet går fort." Det finnes en hel del ikke-kardiogene årsaker til dette symptombildet, og konkludere med ledningsforstyrrelser i hjertemuskulatur uten mer informasjon eller undersøkelse virker svært spekulativt, og kun egnet til å skremme pasienten. Jeg er enig i at dette bør undersøkes, men ieg ser for meg en hel del andre, lett korrigerbare årsaker til tilstanden før man skal begynne med et slikt skremmebilde. Uansett er det mye som skal utelukkes før man begynner å snakke om hjertesykdom, og vi har alt for liten informasjon til å kunne trekke en slik konklusjon. Jeg synes ditt svar er mer enn ugreit. Ts bør ha en konsultasjon, og ta det derfra. Jeg vil ikke spekulere i årsaker, men det er mye som kommer foran ditt skremmebilde i den diagnostiske algoritmen her. Anonymkode: c3a51...58b Ok. Bradykardia er alltid forårsaket av forstyrrelser i de elektriske impulsene i hjertet. Årsakene til dette kan være flere. I de fleste tilfellene skyldes dette hjertet selv, og da er pacemaker løsningen. TS beskrev ikke andre problemer som kunne tilsi andre ting som forstyrrelse av elektrolyttbalansen, eller hemokromatose eller andre differensial diagnoser. Uansett underliggende årsak bør TS gå til lege for å få dette undersøkt. Det var hensikten med innlegget mitt. Dersom du har konkrete differensial diagnoser eller tiltak TS burde gjøre annet ennå gå til lege, vær vennlig å liste opp disse. Ha en fortsatt fin dag. Morten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå