Gå til innhold

Psykisk mishandling: Sykemelding?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt psykisk mishandlet av en mann i et halvt år, og endelig i dag klart å bryte ut. Jeg er et totalt vrak, og kjenner at jeg hadde hatt godt av en uke for å komme meg til hektene. Er dette noe man kan få sykemelding for, og som legen vil ha forståelse for? Eller må jeg bare ta meg sammen og komme meg på jobb? 

Anonymkode: c137b...eea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:klem:@

Så bra at du har klart å bryte ut.

Du kontakter lege imorgen og forklarer situasjonen, mest sannsynlig vil du få sykemelding grunnet din psykiske tilstand.

Anonymkode: f2268...271

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du noe ferie eller avspasering til gode du kan ta ut? Det går kanskje an å ta en dag eller to med egenmelding slik at du kan komme til hektene igjen og så gå tilbake på jobb? Jeg vet ikke hva leger kan gi sykemelding for men om du føler at du er såpass ute av det at du har problemer med å håndtere jobben så synes jeg det er helt ok å snakke med legen og spørre, eller ta et par dager egenmelding.

Anonymkode: cc508...660

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klem:@

Så bra at du har klart å bryte ut.

Du kontakter lege imorgen og forklarer situasjonen, mest sannsynlig vil du få sykemelding grunnet din psykiske tilstand.

Anonymkode: f2268...271

Tusen takk! Kanskje jeg ringer legen og ber om en haste time i morgen, så kan jeg jo se hva legen sier? Jeg føler meg som et totalt vrak, og vet ikke hvordan jeg skal komme meg opp igjen. Samtidig vet jeg jo at det jeg trenger bare å finne tryggheten i meg selv og la det gå tid. Og komme meg til psykolog. Ikke minst. 

Skrevet

Fiks deg en sykemelding. Tenk samtidig på om du kanskje trenger terapi for eventuelle traumer du har blitt påført. Lykke til videre - veldig bra at du kom deg ut!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe ferie eller avspasering til gode du kan ta ut? Det går kanskje an å ta en dag eller to med egenmelding slik at du kan komme til hektene igjen og så gå tilbake på jobb? Jeg vet ikke hva leger kan gi sykemelding for men om du føler at du er såpass ute av det at du har problemer med å håndtere jobben så synes jeg det er helt ok å snakke med legen og spørre, eller ta et par dager egenmelding.

Anonymkode: cc508...660

Jeg har masse ferie jeg kan ta ut, men vi kan ikke ta ut ferie sånn på sparket. Egenmelding er en mulighet. Dessverre har jeg allerede brukt en del egenmeldingsdager på grunn av denne mannen, og jeg vil egentlig ikke bruke mer av det på grunn av denne mannen :( Ønsker å spare de dagene til jeg er syk av forkjølelse/annen fysisk sykdom... Strengt talt vil jeg ikke gi han "gleden" av jeg blir borte fra jobb. Det i seg selv er jo et nederlag... 

Gjest Snuppi
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Kanskje jeg ringer legen og ber om en haste time i morgen, så kan jeg jo se hva legen sier? Jeg føler meg som et totalt vrak, og vet ikke hvordan jeg skal komme meg opp igjen. Samtidig vet jeg jo at det jeg trenger bare å finne tryggheten i meg selv og la det gå tid. Og komme meg til psykolog. Ikke minst. 

Det høres ut som en god ide, Ts :) Snakk med legen din og sammen finner dere ut hva som er best for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Bare ikke vær for lenge utenfor jobb. Det kan være bra å være sykemeldt for noe akutt, men lengre sykemeldinger er nesten aldri bra, spesielt når det er noe psykisk. 

Supert at du kom deg ut av noe slikt! Det krever mot :-)

Anonymkode: c941e...6a3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Silje Lien skrev:

Fiks deg en sykemelding. Tenk samtidig på om du kanskje trenger terapi for eventuelle traumer du har blitt påført. Lykke til videre - veldig bra at du kom deg ut!

Takk! :) Jeg tror jeg må komme meg til psykolog også. Ønsker ikke at disse månedene skal påvirke hvordan fremtidige forhold blir. Selv om jeg ikke kan forså noe annet enn at alt nå fremover vil bli totalt ødelagt av dette. Men, jeg skal være heldig som kom ut etter et halvt år. 

AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan be om en sykmelding. Jeg tror jeg ville bedt om mer enn en uke for å komme deg på. 

Anonymkode: f4ac5...bf2

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare ikke vær for lenge utenfor jobb. Det kan være bra å være sykemeldt for noe akutt, men lengre sykemeldinger er nesten aldri bra, spesielt når det er noe psykisk. 

Supert at du kom deg ut av noe slikt! Det krever mot :-)

Anonymkode: c941e...6a3

Det er helt sant! Jeg tror ikke det er lurt å være sykmeldt for lenge. Hvis jeg ikke hadde hatt en så krevende jobb kunne jeg kanskje klart det, eller om jeg kunne hatt hjemmekontor noen dager. Vi har dessverre ikke muligheten for hjemmekontor. På en side så vil jeg veldig gjerne bare ta meg sammen og komme meg på jobb i morgen. På den andre siden så forstår jeg ikke hvordan i alle dager jeg skal klare det. Veldig mange av mine kolleger kjenner denne mannen, og de kjenner han som en svært hyggelig mann og aner ikke hva som har foregått mellom oss. Sjefen min er også en venn av han, så hele jobben er egentlig bare en vond påminner. Tror jeg må skifte jobb rett og slett. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klart du kan be om en sykmelding. Jeg tror jeg ville bedt om mer enn en uke for å komme deg på. 

Anonymkode: f4ac5...bf2

Nei, jeg er også veldig redd for at om jeg blir hjemme så vil det også bare bli verre. Føler jeg står mellom to onder her: jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare jobb, men er også redd for at om jeg er hjemme vil det bli verre. Samtidig som jeg virkelig kjenner på behovet for å få roen og komme meg litt ovenpå så jeg kan takle hverdagen igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er naturligvis helt i orden, men husk på at dette vil bli loggført i journal som situasjonsbetinget psykisk sykdom ol. Det vil vanligvis være uproblematisk men kan gjøre det vanskelig for deg å tegne uføreforsikring senere.

Anonymkode: 86b76...fce

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er naturligvis helt i orden, men husk på at dette vil bli loggført i journal som situasjonsbetinget psykisk sykdom ol. Det vil vanligvis være uproblematisk men kan gjøre det vanskelig for deg å tegne uføreforsikring senere.

Anonymkode: 86b76...fce

Jeg har et lite lass med gamle psykiske lidelser (frisk nå), så tror ikke det her kan gjøre det så mye verre :P Men takk for at du sier i fra :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det TS? 

Anonymkode: c2aba...f83

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tror at du vil bli langvarig sykemeldt ved en senere anledning hvis du ikke tar ut sykemelding nå, så er det bare å komme seg til fastlegen og be om sykemelding nå. Skjønner deg godt, psykisk vold har vist seg som den verste form for mishandling, og hvor offeret blir mest skadelidende.

Anonymkode: 7b348...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...