Gå til innhold

Blir utmattet og har null overskudd av trening..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.5.2017 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar forresten! 

Jeg spiste en proteinbar på 50 gram og en banan ca 20 minutter etter trening. 

1 time og 30 minutter senere spiste jeg 60 gram ørret, en kokt potet og gullerot, blomkål og kål. Men var ikke helt tilfredsstilt etterpå så det er sikkert sant at jeg spiser for lite. Jeg tok en test på treningsenteret før jeg begynte å trene der for 2-3 mnd siden og der stod det at jeg skulle ha 1300 kalorier daglig med det trenings programmet. Jeg syntes dette var veldig lite. I går spiste jeg ca 1700 kalorier. Jeg legger ikke på meg av å spise mer enn hva de anbefalte. For jeg spiser alltid mer enn 1300 kalorier og jeg har gått ned 1 kg. 

Det lukter muffins her. 

Ts

Anonymkode: 75331...6c2

1300 høres lite ut ja, er du sikker på at dette ikke var BMR-en din? 

Spis mer! Hvis du ikke går ned i vekt er det bare å spise mer, bedre å fylle kroppen din med energi så du har overskudd og orker å ta tak på utfordringene i hverdagen! 

Anonymkode: 6add5...c62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Froning skrev:

Dette er er tull i forhold til tråden.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor folk anbefaler tung styrke til folk på slankern?

Da må du lese deg litt opp 😉 kombinasjon av styrke og kondisjon anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
2 timer siden, Silje92 skrev:

Da må du lese deg litt opp 😉 kombinasjon av styrke og kondisjon anbefales. 

Tung stod det :) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Froning skrev:

Tung stod det :) *

Spørs hva du definerer som tung styrke? 5x5? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da! Du skal ikke trene styrke med kaloriunderskudd. Det bryter ned musklene :unsure: Klart du blir sliten. Du trenger masse masse masse mer mat!

Anonymkode: 4778b...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
1 time siden, Silje92 skrev:

Spørs hva du definerer som tung styrke? 5x5? 

Alt over 80% 1RM over 5 reps og 3 sets anser jeg som unødvendig tungt for en som er på underskudd. Ga det mening?

Hvor hardt 5x5 er kan variere i fra hvor godt trent man er og hvor hardt man velger å pushe seg i øvelsen.

Spesielt i baseløftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff da! Du skal ikke trene styrke med kaloriunderskudd. Det bryter ned musklene :unsure: Klart du blir sliten. Du trenger masse masse masse mer mat!

Anonymkode: 4778b...a73

Dette er ikke rett. Man anbefaler å trene styrke når man går ned i vekt slik at vekten man mister er mest fett og ikke muskler. Kaloriunderskuddet kan ikke være for stort, men uten å trene muskler vil mye av vekten være muskler i stedet for fett. 

All styrketrening bryter ned musklene, og selv med et kaloriunderskudd vil man kunne ha nok næring til å få i gang prosessen med å bygge de opp igjen etter treningsøkta, til tross for kaloriunderskudd. Man bygger gjerne ikke MER muskler enn det man har hatt hele veien, men styrketreningen gjør definitivt slik at man ikke mister alle musklene når man går ned i vekt. 

Anonymkode: 6add5...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Froning skrev:

Alt over 80% 1RM over 5 reps og 3 sets anser jeg som unødvendig tungt for en som er på underskudd. Ga det mening?

Hvor hardt 5x5 er kan variere i fra hvor godt trent man er og hvor hardt man velger å pushe seg i øvelsen.

Spesielt i baseløftene.

Man trener som regel såpass tungt fordi man ønsker å bli sterkere og jeg tenker at en person ikke ligger på underskudd i perioder man ønsker å bli sterk 😉 

Jeg ville vel anbefalt lett-moderat styrketrening i de periodene man ønsker å gå ned i fett:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser altfor lite og det vet du vel godt selv.

Anonymkode: ac2cd...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
7 timer siden, Silje92 skrev:

Man trener som regel såpass tungt fordi man ønsker å bli sterkere og jeg tenker at en person ikke ligger på underskudd i perioder man ønsker å bli sterk 😉 

Jeg ville vel anbefalt lett-moderat styrketrening i de periodene man ønsker å gå ned i fett:)

Har jeg sagt noe annet ?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Froning skrev:

Har jeg sagt noe annet ?🤔

Men hvor står det at folk anbefaler tung styrke 🤔?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
3 minutter siden, Silje92 skrev:

Men hvor står det at folk anbefaler tung styrke 🤔?  

 

På 28.5.2017 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Spis mer og tren oftere og gjerne litt hardere enn det du gjør. 

Anonymkode: af7eb...aa7

Min tolkning 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Froning skrev:

 

Min tolkning 😉

Fordi hardt trenger ikke nødvendigvis å være tungt 😉 jeg har ikke hørt noen enda som har anbefalt tung styrketrening, men hardt  kan jo diskuteres. Mange som skal ned i vekt eller øke aktivitetsnivået sitt og kan komme fort med unnskyldninger som "åh nå orker jeg ikke mer" eller "nå har jeg trent hardt og lenge nok". Saken er vel heller den at folk ikke vet hva kroppen er i stand til og trener kanskje mindre og lettere enn det kroppen har godt av. Kjenner flere jeg som hadde hatt godt av å øke aktivitetsnivået sitt og klager så fort de skal opp en trapp. Handler vel litt om å presse kroppen sin for å bli bedre i noe og ikke leve i komforsonen sin, for trening skal tross alt ikke være komfortabelt 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.5.2017 den 12.03, AnonymBruker skrev:

Ja, det samme tenker jeg! 2 ganger i uken kan ikke være overtrening. Men blir ut måttet og støl hver gang. Litt mindre støl nå enn i begynnelsen. Men er utrolig sliten som jeg beskrev. 

Jeg glemte å skrive at jeg har vært igjennom en alvorlig sak og det har gått mye utover psyken. Kanskje det påvirker det fysiske? 

Det er bare så irriterenes når jeg har viljen og liker å trene også blir jeg for utmattet til å trene. Jeg vil egentlig trene mer men har vært forsiktig pga hvordan kroppen har reagert. 

Ts 

Anonymkode: 75331...6c2

Nå er det jo ikke helt sammenliknbart kanskje, men jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg blir mer sliten enn andre(i tillegg til endel annet da). Jeg kan heller ikke f.eks gå en fjelltur eller lengre fysisk aktivitet, og trening begrenser seg til ca 1 time. 

Jeg har det på samme måte som deg, altså at jeg blir veldig sliten/slapp etter trening.

Jeg løser det slik:

Spiser rett før trening(ja, faktisk). Ikke tung middag, men type havregryn eller et par skiver. Om jeg skal trene ordentlig styrke med høyere intensitet må jeg ha en spisepause i midten av økten, type spise en banan eller noe sånt. Skal jeg jogge eller på spinning i 1 time tar jeg ikke spisepause. Om jeg ikke spiser imellom der ved hardere trening får jeg nesten føling/blir ekstremt kvalm og svimmel.

Og uansett tilfelle MÅ jeg spise noe rett etter trening, altså det kan ikke gå mer enn 20-30 minutter før jeg spiser ordentlig. Type middag eller noe sånt. Skal jeg kun ha kveldsmat må jeg ha nøtter til, eller makrell i tomat som pålegg - det holder ikke med knekkebrød og skinke.

Så må jeg velge hvile på dager hvor en er såpass sliten at en er fysisk dårlig(kvalm/svimmel) - men om jeg bare er trøtt(noe jeg som regel er ganske ofte uansett tilfelle) så bare drikker jeg litt kaffe før trening(pluss mat da). Da er det erfairngsmessig ett fett, trøtt/småsliten er man uansett. 

På sikt får jeg bedre søvnkvalitet og bedret helse av å trene, men det skjer ingenting på kort sikt - og jeg får aldri energi etterpå. Men helsefordelene på sikt er altså større. De helsefordelene merkes ikke om jeg bare trener avgtil/lite.

Om en er ekstra sliten kan en droppe anstrengende økter og heller fokusere på teknikk/uttøying eller ta en liten økt på spinning, eller enklere yoga.

Meld deg på timer som varer 40 minutter på dårlige dager, og tenk at du skal trene fordi det gir deg bedre helse.

Den energien får iallefall ikke jeg uansett, og jeg har trent i årevis. Men det er jo en god grunn til at jeg forsøker prioritere det uansett, og det handler jo om langvarig effekt.

Trener jeg mer enn 4 dager i uken blir kroppen bare utmattet, så for meg er det ideelle 3-4 ganger i uken. Men, nå som jeg har barn og full jobb i tillegg til andre plikter synes jeg 2 ganger i uka er bra også - alt er bedre enn ingenting.

Men jeg har og hatt perioder hvor jeg har vært på kanten til sykemelding, og det er litt sånn "enten eller" om trening er bra for meg da. Er jeg utmattet trenger jeg å hvile mye, og så kjenner jeg på kroppen at nå tåler den å trene forsiktig - medium - litt mer etc.

Men jeg brukte 2 år på å trene opp kroppen til å bli "aktiv" og trene relativt intensivt, så du har kanskje litt for høye forventninger her.

Ta det sakte, og vær fornøyd bare du dukker opp på trening. Det er positivt for helsa di uansett, spesielt når du sliter med psyken. Men ja - det kan tenkes at kroppen og hjernen din trenger litt gåturer innimellom eller yoga istedetfor veldig aktiv trening. Prøv å kombinere det heller, det hjelper mange.

Anonymkode: 7d20a...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...