Gå til innhold

Utsette skolestart?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Våre naboer kom rett fra Tyskland og barnet på 6 år snakket ikke norsk, selv om de har en norsk forelder. Barnet ville ikke snakke, var rett og slett helt stumt, og svarte bare når han ble tilsnakket på tysk. Jeg tenkte med gru på hvordan dette skulle gå på skolen.

Etter en uke snakket han i vei! Litt blanding i starten, men etter noen mnd var det svært ltie tysk igjen.

Oppstart på skolen av førsteklassinger går SVÆRT sent. I store grupper som på vår skole er det alltid flere barn med utfordringer, og tempo er svært lavt. Den første uka øvde de på å stå i kø, for eksempel. Det var knapt noen som fikk med seg at nabogutten ikke sa noe på norsk, det var flere fra Somalia der som ikke snakkert noe særlig norsk, og andre med enda større utfordringer.

Jeg ville ikke ventet, i allefall ikke med tanke på språket. Hun har godt av å gå i klasse med jevnaldrende, det er disse hun vil ha med å gjøre på fritiden, i eventuelle fritidsaktiviteter, etc. Hun kommer til å lære kjemperaskt når hun begynner på skolen.

Anonymkode: 934b3...34b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er hun født sent på året vil hun strengt tatt gå i klasse med jevnaldrende uansett, så jeg synes egentlig at det argumentet ikke er så godt.  Når ts også har fått tilbud om å utsette skolestart, så kan det faktisk være verdt å vurdere. Det er sikkert flere faktorer enn bare språket som er en utfordring. Selv har jeg flerspråklige barn og har utsatt skolestart (men skole her er business fra første dag da..), rett og slett for å gi barna mulighet til å henge med fra første stund i stedet for å slite med språk, lite skolemodne, yngst... 

Forøvrig vil jeg si at å øve inn et språk krever faktisk en god del innsats og man kan ikke bare belage seg på at de lærer fra de andre barna. TS bør faktisk konsekvent snakke norsk hjemme. Hvis de skal bo i Norge kan. mannen bare hive seg rundt og lære først som sist..

Anonymkode: db680...09a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun født sent på året vil hun strengt tatt gå i klasse med jevnaldrende uansett, så jeg synes egentlig at det argumentet ikke er så godt.  Når ts også har fått tilbud om å utsette skolestart, så kan det faktisk være verdt å vurdere. Det er sikkert flere faktorer enn bare språket som er en utfordring. Selv har jeg flerspråklige barn og har utsatt skolestart (men skole her er business fra første dag da..), rett og slett for å gi barna mulighet til å henge med fra første stund i stedet for å slite med språk, lite skolemodne, yngst... 

Forøvrig vil jeg si at å øve inn et språk krever faktisk en god del innsats og man kan ikke bare belage seg på at de lærer fra de andre barna. TS bør faktisk konsekvent snakke norsk hjemme. Hvis de skal bo i Norge kan. mannen bare hive seg rundt og lære først som sist..

Anonymkode: db680...09a

Men det blir kanskje feil å sammenligne norsk førsteklasse med utenlandske skoler som er "business fra første dag" som flere her gjør.

Som en annen skriver, er det svært lite faglig avansert innhold i første klasse, i hvert fall i første halvår. Det går mer på å lære seg rutiner, lære seg å sitte stille og rekke opp hånda, sosiale ferdigheter og denlags. Leksene gikk mye på tegning og å skrive en og en bokstav, man trenger ikke all verdens språkkunnskaper for å henge med. Og TS nevnte vel at barnet også hadde begynt å lese litt på tysk? Hvis barnet har knekt lesekoden (om enn på et annet språk) har det jo kommet lengre enn mange av klassekameratene som ikke har begynt å lese enda.

Anonymkode: 75cc7...b12

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Magnifiq skrev:

I klassen til datteren min startet det en gutt i førsteklasse som kom rett fra Frankrike, og kunne kun noen få ord på norsk. 

Der har de hatt språkgruppene og diverse for han, sammen med noen norske barn i klassen. Innen høstferien var språket hans veldig godt.

husk det er enda en del måneder til skolestart. 

Så bruk konsekvent norsk til henne når du prater. Språket kommer!

Det er absolutt ikke anbefalt at en omsorgspersom som har snakket et språk med barnet inntil barnet er flere år gammelt begynner å prate et helt annet språk med barnet. Det bryter bånd, tillit og kontakt mellom mor og barn. 

Synes ts her skal søke råd hos helsestasjonen og eventuelt be om henvisning videre fra Helsestasjonen. Helsestasjonen har og gratis, lavterskeltilbud til foreldre i form av helsestasjonspsykolog. Hensikten er å være lett tilgjengelig og at man heller stiller få spørsmål når man er usikker enn at man venter til situasjonen krever mer eller mye hjelp. 

Ts er nok ikke den første til å stå i dette dilemmaet. 

Anonymkode: 2437b...2d4

Skrevet

Ikke utsett

Skrevet
På 5/27/2017 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?  

Anonymkode: e752f...780

Er det ikke mulig å spørre noen fagpersoner om hva som er best?

AnonymBruker
Skrevet

Det er sjelden det er lurt å utsette skolestart for barn, og i dette tilfellet ville jeg definitivt ikke anbefalt det siden det er første klasse hun skal starte i, og hun mestrer engelsk og tysk. Dette er jo også to språk som ligger tett opptil vårt eget! 

Jobb litt med språket hjemme, les på norsk og se på norsk barnetv ol. Ville fortsatt å snakke en blanding av språkene med henne, og ikke tvinge frem norsk. Det kommer nok raskt nok som hun får norske venner! Lykke til!

Anonymkode: 06b5f...b05

Skrevet
På ‎28‎.‎05‎.‎2017 den 11.19, stan skrev:

Siden man begynner å innse at unger som er født sent på året oftere har problemer i skolen har man blitt mer åpen for å utsette skolestart. 

Tilbudet 6-åringene får er i altfor mange tilfeller det gamle opplegget for 7-åringer. Skolene har ikke lykkes med å lage et mer lekbasert undervisningsopplegg. 

Jeg jobber mye med de ungene som skolen ikke lykkes med. All erfaring tilsier at utsatt skolestart er en fordel i de aller fleste tilfellene. 

Men er dette riktig, da? Mitt inntrykk er at det er ganske vanskelig å få innvilget utsatt skolestart, og det samme med fremskutt skolestart for så vidt. Jeg har hvertfall hørt om barn med en del utfordringer som ikke har fått innvilget utsatt skolestart. PPT mener at det for de fleste er best å gå sammen med årskullet sitt, fordi det handler om identitet og følelse av mestring. Om du ikke utsetter skolestarten av en veldig god grunn, kan du ende opp med å føle deg "for dum" for å starte med årskullet ditt, og det kan henge igjen hele skoletiden.

I ts sitt tilfelle ville jeg tenkt vanlig skolestart. Språket lærer hun seg jo, og sikkert ganske raskt også. Med mindre barn har store utfordringer tror jeg det er viktig(ere) å føle en tilhørighet til årskullet sitt. Og jo mindre problemene skyldes veldig tydelig forsinkelse i modning eller andre ting, jo mer vil hun være klar over at hun egentlig skulle gått et trinn over.

• Liker 1
Skrevet

Snakk med ped-leder i barnehagen før du tar et valg. Kanskje de har innspill til hva som er bra for datteren din? De vet også hvilke ressurser de har i barnehagen til neste år (noen ganger har de barn der som det følger ekstra ressurser med, og som kan ha god kompetanse på språk), og lederen vil også vite hvor mange andre barn det vil være på (nesten) hennes alder til neste år osv. Hvis det er flere andre barn som er født tidlig på året, slik at det blir 5-6åringer å leke med, så er det veldig annerledes enn om hun er den eneste og de andre er mye yngre.

For meg ville kvaliteten på barnehagen hatt stor betydning for dette valget. Hvis det som barnehagen kan tilby ikke er veldig bra, ville jeg valgt skolen.

Hvis hun begynner på skolen, er det å være på aktivitetsskolen/ skolefrititdsordningen hver ettermiddag veldig viktig for det sosiale og språket. Jeg ser på skolen vår, så er det på AKS de fremmed/flerspråklige barna lærer mye av "daglig-norsken".

Og hvis dere foreldre har overskudd til det, så anbefaler jeg _veldig_ at mannen din går på norskkurs og du på tyskkurs, slik at dere kan snakke deres eget språk til hverandre hjemme. Hvis han lærer seg nok norsk til at du kan snakke ditt eget språk hjemme, og han kan snakke tysk til dere, så får hun høre disse to språkene helt perfekt uttalt hjemme. At engelsk er et fint supplement å lære for henne, er helt klart, men kan ikke erstatte det å høre foreldrenes morsmål snakket hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine utsatte min skolestart fordi jeg er født skikkelig sent på året. Har aldri hatt problemer, heller motsatt.

Anonymkode: 64047...bed

Skrevet
1 time siden, Vera Vinge skrev:

Men er dette riktig, da? Mitt inntrykk er at det er ganske vanskelig å få innvilget utsatt skolestart, og det samme med fremskutt skolestart for så vidt. Jeg har hvertfall hørt om barn med en del utfordringer som ikke har fått innvilget utsatt skolestart. PPT mener at det for de fleste er best å gå sammen med årskullet sitt, fordi det handler om identitet og følelse av mestring. Om du ikke utsetter skolestarten av en veldig god grunn, kan du ende opp med å føle deg "for dum" for å starte med årskullet ditt, og det kan henge igjen hele skoletiden.

I ts sitt tilfelle ville jeg tenkt vanlig skolestart. Språket lærer hun seg jo, og sikkert ganske raskt også. Med mindre barn har store utfordringer tror jeg det er viktig(ere) å føle en tilhørighet til årskullet sitt. Og jo mindre problemene skyldes veldig tydelig forsinkelse i modning eller andre ting, jo mer vil hun være klar over at hun egentlig skulle gått et trinn over.

Det er riktig at det har vært slik. Men ihvertfall i kommunen jeg bor har det blitt en mindre steil holdning enn tidligere. 

De har erfart at de ungene som ble nektet utsatt skolestart ofte får er stort oppfølgings og tilretteleggingsbehov. I tillegg har det kommet forskning som viser at det er en overhyppighet blant unger som er født sent på året å lykkes dårlig i skolen.

For kommunen og den enkelte skole / rektor kan det nok være økonomiske grunner til dette. 

Det er jo først og fremst riktig med utsatt skolestart når ungene  ikke er modne nok. Slik at de med et år ekstra kan bli mer klar til å begynne på skolen uten så mye tilrettelegging.

I TS sitt tilfelle så er språket sentralt. Og selv om unger lærer språk fort, så vil jo ungen samtidig gå glipp av undervisning fordi den foregår på et språk ungen ikke fullt ut forstår. Min erfaring fra at unger tar til seg nye språk er at selv om det ofte skjer raskt, går det på bekostning av annen læring. Hjernen klarer bare å fordøye så mye.
Denne norsk undervisningen bør heller skje før skolestart. Derfor anbefaler jeg, særlig når de har tilbud om det, å utsette skolestarten.

Skrevet

Her jeg bor i en en by med vel 40 000 innbyggere, så har 1 skole noe de kaller velkomstklasse. I denne klassen er det innvandrere og flyktningebarn som ikke har norsk som morsmål. Der kommer det elever ikke bare til skolestart og det fungere flott. En pappa jeg snakker med, har lenge bodd i Thailand og er gift med en dame derfra, sier at for hans datter har dette skoleåret vært redningen språkmessig.
Finnes det noe sånt der der bor?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har de ikke innføringsklasse? Har du snakket med skolen? Hun har krav på ekstra norskundervisning, når det snakkes et annet språk enn norsk til daglig hjemme. Det er ikke sikkert skolen vet at hun trenger, hvis det er du som har skrevet henne inn, og nasjonaliteten er norsk (og du har kanskje krysset av for "snakker norsk"? Hør med skolen hvor mange andre "ikke-norsktalende" dere kan regne med begynner i klassen, og hva som er deres holdning og plan for dem i første klasse.

Anonymkode: 098ec...c6c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...