AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #1 Skrevet 27. mai 2017 Hei! Jeg har en datter som etter planen skal begynne på skolen til høsten. Jeg har vært på innskriving, men har også fått tilbud om utsatt skolestart og bør snart bestemme meg. Er usikker på hva som blir best. Grunnen til at vi har fått tilbud er at datteren min snakker dårlig norsk. Hun forstår en del, men ikke like mye som andre på hennes alder, og hun snakker ikke norsk selv. Jeg er norsk, men samboer er tysk. Vi har bodd og jobbet i Tyskland i mange år og planen var å bli værende, frem til hendelser i familien gjorde at vi flyttet til Norge for et halvt år siden. Sambo snakker dårlig norsk og jeg snakker dårlig tysk, så engelsk har vært språket som vi har brukt oss i mellom. Siden datteren vår uansett har måttet forholde seg til to språk, så har vi ikke stresset så alt for mye med å lære henne norsk før vi flyttet hit. Jeg har jo selvsagt prøvd å snakke norsk til henne, og det samme har familien min når vi har vært på besøk eller fått besøk fra dem, men i hverdagen blir det jo ofte litt kunstig, særlig siden ingen rundt oss forstår eller bruker språket. Hun forstår nok det meste når jeg snakker norsk til henne, men foretrekker å bruke engelsk og tysk. Selv svarer hun på tysk og engelsk, svarer kun på norsk hvis jeg ber henne om det, og da er det alltid enkeltord, ikke setninger. Fordi vi flyttet hit midt i barnehageåret så har vi måttet vente en stund på barnehageplass. Nå går hun i barnehage og jeg ser at norsken hennes har forbedret seg mye nå som hun blir tvunget til å bruke språket mer og ikke bare kan legge om til engelsk og tysk når det blir vanskelig for henne. Merker stor forskjell fra uke til uke, men er likevel usikker på om det er "nok" til å starte på skolen med gode forutsetninger. Hun kan alfabetet og leser litt på tysk. Vi øver sammen på å lese norsk, men der er hun mye mer avhengig av hjelp fra meg. Jeg tenker at det er flest fordeler med å vente ett år med skole. Hun vil da bli mye tryggere i norsk og ikke minst ha rukket å tilpasse seg mer til et nytt land og en ny kultur. Hun er også født sent på året og er ganske liten/spinkel av vekst, og hun er relativt barnslig for alderen (men ikke utenfor normalområdet altså). Hva tenker dere? Anonymkode: e752f...780
stan Skrevet 27. mai 2017 #2 Skrevet 27. mai 2017 Utsett skolestarten. Det er den beste gaven du kan gi barnet. Hun får være barn et år til. Og dere får ha henne som barn et ekstra år. I tillegg vil hun ha bedre forutsetninger for skolen, når hun starter neste år. Av de jeg kjenner er det ingen som har angret på at de, eller deres barn startet senere. Men flere angrer på at de startet for tidlig. 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #3 Skrevet 27. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en datter som etter planen skal begynne på skolen til høsten. Jeg har vært på innskriving, men har også fått tilbud om utsatt skolestart og bør snart bestemme meg. Er usikker på hva som blir best. Grunnen til at vi har fått tilbud er at datteren min snakker dårlig norsk. Hun forstår en del, men ikke like mye som andre på hennes alder, og hun snakker ikke norsk selv. Jeg er norsk, men samboer er tysk. Vi har bodd og jobbet i Tyskland i mange år og planen var å bli værende, frem til hendelser i familien gjorde at vi flyttet til Norge for et halvt år siden. Sambo snakker dårlig norsk og jeg snakker dårlig tysk, så engelsk har vært språket som vi har brukt oss i mellom. Siden datteren vår uansett har måttet forholde seg til to språk, så har vi ikke stresset så alt for mye med å lære henne norsk før vi flyttet hit. Jeg har jo selvsagt prøvd å snakke norsk til henne, og det samme har familien min når vi har vært på besøk eller fått besøk fra dem, men i hverdagen blir det jo ofte litt kunstig, særlig siden ingen rundt oss forstår eller bruker språket. Hun forstår nok det meste når jeg snakker norsk til henne, men foretrekker å bruke engelsk og tysk. Selv svarer hun på tysk og engelsk, svarer kun på norsk hvis jeg ber henne om det, og da er det alltid enkeltord, ikke setninger. Fordi vi flyttet hit midt i barnehageåret så har vi måttet vente en stund på barnehageplass. Nå går hun i barnehage og jeg ser at norsken hennes har forbedret seg mye nå som hun blir tvunget til å bruke språket mer og ikke bare kan legge om til engelsk og tysk når det blir vanskelig for henne. Merker stor forskjell fra uke til uke, men er likevel usikker på om det er "nok" til å starte på skolen med gode forutsetninger. Hun kan alfabetet og leser litt på tysk. Vi øver sammen på å lese norsk, men der er hun mye mer avhengig av hjelp fra meg. Jeg tenker at det er flest fordeler med å vente ett år med skole. Hun vil da bli mye tryggere i norsk og ikke minst ha rukket å tilpasse seg mer til et nytt land og en ny kultur. Hun er også født sent på året og er ganske liten/spinkel av vekst, og hun er relativt barnslig for alderen (men ikke utenfor normalområdet altså). Hva tenker dere? Anonymkode: e752f...780 Jeg tenkerr umiddelbart at du sender henne til skolen denne høsten. Jeg har familie som har fått utsatt skolestart i tilsvarende situasjon som din. Det ene barnet har klart seg utmerket, den andre barnet har slitt hele livet etter at barna kom tilbake til Norge. Det barnet som har slitt ble satt tilbake i det norske skolesystemet, etter en tid og kom dårlig ut. Jeg vet ikke om jenta di har venner eller barn på samme avdeling/barnehage som skal begynne på samme skole? Da er det viktig at hun får følge dem til skolen og ikke må. uansett, begynne med nye barn i barnehagen til høsten. Det er nærmere tre måneder til skolen begynner. Mye vil kunne endre seg over sommeren. Gå og på biblioteket og lån lydbøker til jenta. Be henne spørre når det er ord hun ikke forstår eller stopp når du opplever at hun ikke forstår. Anne Kath Vestly sine bøker vet jeg mange har hatt stor glede av på lyd når de lærer nosk, uansett alder. Språklig er vel dette en av de beste forfatterne av barnebøker. I tillegg tar hun opp og lager historier dete r lett å kjenne seg igjen i, også for en fem, seksåring. Du kan jo og diskutere med barnehagen om de synes hun skal vente med skolestart. Jeg ville sendt henne på skolen og ikke skuffet henne i tillegg når hun har vært på innskrivning. Går det ikke bra, så går det jo og an å revurdere bestemmelsen ut på høsten. Lykke til, håper du finner den rette avgjørelsen for nettopp ditt barn. Anonymkode: 2437b...2d4 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #4 Skrevet 27. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkerr umiddelbart at du sender henne til skolen denne høsten. Jeg har familie som har fått utsatt skolestart i tilsvarende situasjon som din. Det ene barnet har klart seg utmerket, den andre barnet har slitt hele livet etter at barna kom tilbake til Norge. Det barnet som har slitt ble satt tilbake i det norske skolesystemet, etter en tid og kom dårlig ut. Jeg vet ikke om jenta di har venner eller barn på samme avdeling/barnehage som skal begynne på samme skole? Da er det viktig at hun får følge dem til skolen og ikke må. uansett, begynne med nye barn i barnehagen til høsten. Det er nærmere tre måneder til skolen begynner. Mye vil kunne endre seg over sommeren. Gå og på biblioteket og lån lydbøker til jenta. Be henne spørre når det er ord hun ikke forstår eller stopp når du opplever at hun ikke forstår. Anne Kath Vestly sine bøker vet jeg mange har hatt stor glede av på lyd når de lærer nosk, uansett alder. Språklig er vel dette en av de beste forfatterne av barnebøker. I tillegg tar hun opp og lager historier dete r lett å kjenne seg igjen i, også for en fem, seksåring. Du kan jo og diskutere med barnehagen om de synes hun skal vente med skolestart. Jeg ville sendt henne på skolen og ikke skuffet henne i tillegg når hun har vært på innskrivning. Går det ikke bra, så går det jo og an å revurdere bestemmelsen ut på høsten. Lykke til, håper du finner den rette avgjørelsen for nettopp ditt barn. Anonymkode: 2437b...2d4 Hva var årsaken til at barnet slet? Var det snakk om et spesialpedagogisk tilfelle, eller var det kun på grunn av at barnet hadde norsk som et fremmedspråk? Datteren min går på en avdeling med de som fyller både fem og seks år. Hun trives godt generelt, men leker mest med 5-åringene, antakelig fordi hun er mindre verbalt aktiv i lek. Anonymkode: e752f...780
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #5 Skrevet 27. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva var årsaken til at barnet slet? Var det snakk om et spesialpedagogisk tilfelle, eller var det kun på grunn av at barnet hadde norsk som et fremmedspråk? Datteren min går på en avdeling med de som fyller både fem og seks år. Hun trives godt generelt, men leker mest med 5-åringene, antakelig fordi hun er mindre verbalt aktiv i lek. Anonymkode: e752f...780 Ønsker ikke å utbrodere så mye, men det språklige var det mest utfordrende. Barnet fungerte helt utmerket i det landet de kom fra. Husk og på at forsiktige barn ofte også er smarte barn. Forsiktige barn observerer også andre på en annen måte enn dem som ikke trenger disse mekanismene. De ser at de klarer lettere å forholde seg til yngre barn eller at de blir beskyttet og tatt vare på av eldre barn. Jeg tror det er denne mekanismen som slår inn hos din datter. Anonymkode: 2437b...2d4 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #6 Skrevet 28. mai 2017 Hvordan er modenhetsnivået ellers? Altså, er hun klar for skolestart, snakker om det og gleder seg eller er det egentlig likegyldig og hun helst vil leke et år til? Husk det er heller ingen fordel å være yngst i klassen! Vi utsatte skolestart for våre tvillinger fordi de er født sent på året, var lite skolemodne og snakket språket her (tilfeldigvis tysk, hahaha) ikke fullt så bra som vi kunne ønsket. Vi følte helt klart at skolen her vi bor kan være tøff nok uten å slite med språket i tillegg, samt at de andre faktorene ikke ville gjort starten enklere. Nå i ettertid angrer vi ikke, de er klare nå og jeg tror det blir en mye enklere start til høsten! Anonymkode: db680...09a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #7 Skrevet 28. mai 2017 Så lenge barnet er normalt utviklet og ikke feiler noe så er det virkelig ikke anbefalt å utsette skolestart. Er da flere barn som er født seint på året men det går seg jo til. Rart at du i det hele tatt har fått tilbud om å utsette skolestart når barnet er frsikt. Men hvis det er slik at dere prater mye engelsk så har du jo den internasjonale skolen som et alternativ som helst er bedre enn den norske skolen. Anonymkode: 4d6f1...4ee 13
Minlillesky Skrevet 28. mai 2017 #8 Skrevet 28. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en datter som etter planen skal begynne på skolen til høsten. Jeg har vært på innskriving, men har også fått tilbud om utsatt skolestart og bør snart bestemme meg. Er usikker på hva som blir best. Grunnen til at vi har fått tilbud er at datteren min snakker dårlig norsk. Hun forstår en del, men ikke like mye som andre på hennes alder, og hun snakker ikke norsk selv. Jeg er norsk, men samboer er tysk. Vi har bodd og jobbet i Tyskland i mange år og planen var å bli værende, frem til hendelser i familien gjorde at vi flyttet til Norge for et halvt år siden. Sambo snakker dårlig norsk og jeg snakker dårlig tysk, så engelsk har vært språket som vi har brukt oss i mellom. Siden datteren vår uansett har måttet forholde seg til to språk, så har vi ikke stresset så alt for mye med å lære henne norsk før vi flyttet hit. Jeg har jo selvsagt prøvd å snakke norsk til henne, og det samme har familien min når vi har vært på besøk eller fått besøk fra dem, men i hverdagen blir det jo ofte litt kunstig, særlig siden ingen rundt oss forstår eller bruker språket. Hun forstår nok det meste når jeg snakker norsk til henne, men foretrekker å bruke engelsk og tysk. Selv svarer hun på tysk og engelsk, svarer kun på norsk hvis jeg ber henne om det, og da er det alltid enkeltord, ikke setninger. Fordi vi flyttet hit midt i barnehageåret så har vi måttet vente en stund på barnehageplass. Nå går hun i barnehage og jeg ser at norsken hennes har forbedret seg mye nå som hun blir tvunget til å bruke språket mer og ikke bare kan legge om til engelsk og tysk når det blir vanskelig for henne. Merker stor forskjell fra uke til uke, men er likevel usikker på om det er "nok" til å starte på skolen med gode forutsetninger. Hun kan alfabetet og leser litt på tysk. Vi øver sammen på å lese norsk, men der er hun mye mer avhengig av hjelp fra meg. Jeg tenker at det er flest fordeler med å vente ett år med skole. Hun vil da bli mye tryggere i norsk og ikke minst ha rukket å tilpasse seg mer til et nytt land og en ny kultur. Hun er også født sent på året og er ganske liten/spinkel av vekst, og hun er relativt barnslig for alderen (men ikke utenfor normalområdet altså). Hva tenker dere? Anonymkode: e752f...780 Ikke utsett skolestart. Hun kommer til å lære seg norsk på null komma niks, når hun begynner på skolen. En flyktning som kom til vår bygd i fjor høst, startet i første klasse. Kunne ikke norsk. Etter 2-3 mnd, var norsken nesten flytende. Barn er som svamper, de lærer raskt og tar innover seg alt. Barnet ditt har hatt fremgang i barnehagen, og den fremgangen stopper ikke på skolen. Den går raskere der, pga fokuset er å lære... 10
Ulrikke Skrevet 28. mai 2017 #9 Skrevet 28. mai 2017 Jeg ville ikke utsatt! Hun er ikke alene om å være født sent på året og å være litt umoden. Så lenge hun på en måte har språket "inne" vil det komme fort når hun blir nødt! Har vært borti tilsvarende tidligere (også med tysk som "hovedspråk"), og det gikk seg til før man fikk blunket (jobber på barneskole). Dersom hun er innenfor "normalen" på alle måter ville jeg latt henne begynne på skolen nå. Det kan skje MYE på en sommer! Se norske filmer, hør norsk musikk, lån/last ned norske lydbøker, syng norske sanger. DU kan jo dette, så om du konsekvent snakker norsk til henne fra nå av gjør du det enklere for henne! Så fortsetter pappa å snakke tysk til henne konsekvent, mens dere har engelsk som "fellesspråk". Ungen får utrolig mye gratis! Men send henne på skolen til "rett tid" 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #10 Skrevet 28. mai 2017 Unger lærer språk utrolig fort. Tipper at dattera di kan norsk flytende etter et par måneder. I tillegg bør dere søke om undervisning på tysk (morsmålslærer) slik at hun får vedlikeholdt sitt opprinnelige språk. Anonymkode: f777a...378 1
stan Skrevet 28. mai 2017 #11 Skrevet 28. mai 2017 Siden man begynner å innse at unger som er født sent på året oftere har problemer i skolen har man blitt mer åpen for å utsette skolestart. Tilbudet 6-åringene får er i altfor mange tilfeller det gamle opplegget for 7-åringer. Skolene har ikke lykkes med å lage et mer lekbasert undervisningsopplegg. Jeg jobber mye med de ungene som skolen ikke lykkes med. All erfaring tilsier at utsatt skolestart er en fordel i de aller fleste tilfellene. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #12 Skrevet 28. mai 2017 Utsette skolestart pga dårlig norsk? Ikke anbefalt, da dette er noe som barnet vil ta igjen i løpet av kort tid. Har barnet venner som skal begynner i samme klasse, er det lurt å spleise dem sammen allerede nå, for språktrening og samhold. Inviter vennene hjem, ta dem med på lekeplass eller annen aktivitet en og annen ettermiddag. Utsette skolestart pga umodent og født tidlig på året? Det er en helt annen situasjon, og bør vurderes. Vi hadde en seksåring som var født i januar som overhodet ikke var skolemoden da han startet opp selv om han var 6,5 år. Brukte hele første klasse på å lære seg å sitte stille i mer enn fem minutter. Broren som er født sist i desember året etter, startet opp til riktig tid, og kunne lese da han begynte, selv om han bare var 5,5 år. Mitt budskap er: ikke vurder etter alder eller språk, men etter utvikling og modenhet. Anonymkode: 80137...7df 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #13 Skrevet 28. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utsette skolestart pga dårlig norsk? Ikke anbefalt, da dette er noe som barnet vil ta igjen i løpet av kort tid. Har barnet venner som skal begynner i samme klasse, er det lurt å spleise dem sammen allerede nå, for språktrening og samhold. Inviter vennene hjem, ta dem med på lekeplass eller annen aktivitet en og annen ettermiddag. Utsette skolestart pga umodent og født tidlig på året? Det er en helt annen situasjon, og bør vurderes. Vi hadde en seksåring som var født i januar som overhodet ikke var skolemoden da han startet opp selv om han var 6,5 år. Brukte hele første klasse på å lære seg å sitte stille i mer enn fem minutter. Broren som er født sist i desember året etter, startet opp til riktig tid, og kunne lese da han begynte, selv om han bare var 5,5 år. Mitt budskap er: ikke vurder etter alder eller språk, men etter utvikling og modenhet. Anonymkode: 80137...7df Jeg må si meg enig i dette. Å utsette kun pga. språk ville jeg ikke ha gjort. At hun er umoden er ikke uvanlig blandt førsteklassinger. Det er nok av barn som er umodne i den alderen og det skjer en utrolig utvikling iløpet av 1. og 2.klasse. La henne begynne på skolen med jevnaldrende. Og så får dere foreldre ta i et tak for å hjelpe jenta deres med språk og god utvikling. Anonymkode: 8de58...910 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #14 Skrevet 28. mai 2017 Hvis jenta de begynner nå, vil jeg tro at språket kommer på plass rimelig fort, og hun vil sannsynligvis få god hjelp fram til det sitter. Hvis hun skal vente et år vil språket antagelig være på plass når hun begynner, samtidig vil hun ha et år til til å utvikle seg på andre områder, som f.eks.lesing, og kan dermed risikere å ligge langt forran de andre. Jeg ville vært nervøs for om hun ville være for langt forran de andre hvis dere venter et år. Jenta snakker allerede to språk godt, og lærer det tredje nå, og hun kan også lese. Skolen har i utgangspunktet plikt til å tilpasse undervisningen til den enkelte elev, men veldig ofte faller de beste likevel litt utenfor. Ikke fordi læreren ikke vil, men fordi det er en kolosal oppgave å skulle klare å tilrettelegge for absolutt alle. Dermed er det ofte sånn at undervisningen legges til de som er midt på treet, og tilretteleggingen i hovedsak går ut på å løfte de som ligger under opp på nivå med de andre. Elever som allerede kan mye, og f.eks.leser og regner en del når de begynner på skolen, ender ofte opp med å kjede seg, noe som kan føre til misstrivsel på skolen. Hvis du vurderer å vente ville jeg prøvd å undersøke ryktet til skolen, hvor gode er de på å tilpasse undervisningen, og hvordan takler de elever som ligger forran de andre? Anonymkode: 41c01...71c 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #15 Skrevet 28. mai 2017 Jeg ville ha vurdert internasjonal skole eller Steinerskolen hvis dere har mulighet til det. Anonymkode: 738b3...e69
Athene Skrevet 28. mai 2017 #16 Skrevet 28. mai 2017 Enig med mange her i at dårlig norsk alene ikke bør avgjøre. Hvordan er hun ellers? Lærer hun raskt, omgås andre barn på en god måte og tilpasser seg nye situasjoner? Språket ordner seg, barn lærer raskt. Men det er en fin balansegang. Er enig i de fleste argumenter i denne tråden. Det er kjedelig å henge et år etter, og det kan legge opp til "lave forventninger" resten av livet. Samtidig, om man faktisk blir hengende etter er det nok det riktige valget. Her er det bare du som kjenner ditt barn.
Rotemor Skrevet 28. mai 2017 #17 Skrevet 28. mai 2017 Barn lærer seg jo språk på et par måneder. Jeg synes virkelig ikke dette er grunn nok til utsatt skolestart og stiller spørsmål ved hvorfor dere har fått tilbud om dette. Det er IKKE vanlig. Viser hun tegn på lærevansker? 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #18 Skrevet 28. mai 2017 Hvis hun fungerer normalt ellers evnemessig, ville jeg latt henne starte nå og følge sitt kull. Det at hun ikke snakker så godt norsk, skyldes jo at hun ikke har blitt så eksponert for språket. Ikke at hun ikke evnet å ta det til seg. Vil tro at utviklingen skyter fart når hun begynner på skolen og må forholde seg til jevnaldrende. Noe annet er det hvis hun er svært umoden (altså utenfor normalområdet), og at hun generelt strever med læring, men jeg får ikke inntrykk av at det er tilfellet her. At hun er litt umoden er ikke så rart om hun er født sent på året. Spriket er stort og det jevnet seg gjerne ut etterhvert. Anonymkode: 231b8...2db
Kanutte Skrevet 28. mai 2017 #19 Skrevet 28. mai 2017 Siden en av foreldrene snakker flytende norsk hjemme ville jeg ikke nølt med å velge skolestart nå til høsten. Min erfaring er at det går veldig fint.
Gjest Magnifiq Skrevet 29. mai 2017 #20 Skrevet 29. mai 2017 I klassen til datteren min startet det en gutt i førsteklasse som kom rett fra Frankrike, og kunne kun noen få ord på norsk. Der har de hatt språkgruppene og diverse for han, sammen med noen norske barn i klassen. Innen høstferien var språket hans veldig godt. husk det er enda en del måneder til skolestart. Så bruk konsekvent norsk til henne når du prater. Språket kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå