Gå til innhold

Et flaut spørsmål..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hudflik utenfor anus. (Har prøvd å Google tror ikke det er hemoroider) Det gjør ikke vont, kjenner egentlig ikke at den er der.. vet ikke når den oppstod. Da jeg fant den med en "tilfeldighet" 

Den er kanskje 3cm. Har noen peiling på hva det kan være? Jeg skal bestille time hos privat gyn neste uke. Har lyst å fjerne den raskt :)  det gjør meg veldig ukomfortabel med tanke på sex (er heldigvis singel) 

Det må vel ikke et omfattende inngrep til? Bruker de laser? Har noen gjort noe lignende? 

Hilsen kvinne 28år (har ikke født) 

Anonymkode: b8343...ba3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hemoroide eller marisk. Mtp infeksjonsrisiko siden tarmen er full i bakterier er det ikke lurt å fjerne noe som ikke du har plager av. Skjønner ikke hvorfor det er flaut når det er noe svært mange har. 

Anonymkode: bc57b...871

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hemoroide eller marisk. Mtp infeksjonsrisiko siden tarmen er full i bakterier er det ikke lurt å fjerne noe som ikke du har plager av. Skjønner ikke hvorfor det er flaut når det er noe svært mange har. 

Etter det jeg har lest på nettet så er det ingen problem å få det fjernet? :klo:

Jeg synstes det er sjenerende og vil ha det bort..

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det bare er en hudflik? Har den alltid vært der?

Anonymkode: 0c5f0...a26

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter det jeg har lest på nettet så er det ingen problem å få det fjernet? :klo:

Jeg synstes det er sjenerende og vil ha det bort..

Det er veldig sannsynlig at du vil ha en god del smerter i opp til flere uker etterpå. Og naturligvis er det å ha et operasjonssår et sted det er mye bakterier forbundet med infeksjonsrisiko. Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Det er en infeksjonsrisiko med alle inngrep, om du så skal fjerne en føflekk på arma der det "kun" er bakterier fra huden (som også er veldig mange bakterier som ikke er ufarlige lengre om de kommer inn i sår) så en må vurdere selv om det er verdt det. 

Jeg har selv en marisk i rumpa og det kunne aldri falt meg inn å fjerne den. Er vel ingen som skal se på rumpehullet mitt med lyskaster heller andre enn gynekologen, men det er sikkert noen som titter inn i analen til hverandre med lyskaster også.. 

Når du har gått gravid et par ganger kommer du ikke lengre til å tenke så mye over slikt, for da skal du se at du har fått enda flere hemoroider :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig sannsynlig at du vil ha en god del smerter i opp til flere uker etterpå. Og naturligvis er det å ha et operasjonssår et sted det er mye bakterier forbundet med infeksjonsrisiko. Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Det er en infeksjonsrisiko med alle inngrep, om du så skal fjerne en føflekk på arma der det "kun" er bakterier fra huden (som også er veldig mange bakterier som ikke er ufarlige lengre om de kommer inn i sår) så en må vurdere selv om det er verdt det. 

Jeg har selv en marisk i rumpa og det kunne aldri falt meg inn å fjerne den. Er vel ingen som skal se på rumpehullet mitt med lyskaster heller andre enn gynekologen, men det er sikkert noen som titter inn i analen til hverandre med lyskaster også.. 

Når du har gått gravid et par ganger kommer du ikke lengre til å tenke så mye over slikt, for da skal du se at du har fått enda flere hemoroider :)

Jeg kjenner jeg blir så irritert over slike innlegg som dette.

Nei, ts trenger ikke leve med dette om hun ikke vil. Og nei, hun trenger HELLER ikke leve med hemoroider etter fødsel heller. 

Anonymkode: 0f49b...8bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan hemoridekrem hjelpe på dette?

Anonymkode: 16e1e...f47

AnonymBruker
Skrevet

Bilde?

Anonymkode: b1ed6...9cd

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir så irritert over slike innlegg som dette.

Nei, ts trenger ikke leve med dette om hun ikke vil. Og nei, hun trenger HELLER ikke leve med hemoroider etter fødsel heller. 

Anonymkode: 0f49b...8bc

Hvor har jeg sagt at TS må leve med dette? Hvis man ønsker å fjerne noe av kosmetiske årsaker må man kunne tåle å høre hva mulige konsekvenser ved et inngrep er uten å tro at den som informerer om det ønsker at den personen ikke skal gjøre det inngrepet. TS gjør vel hva hun vil hun, men nå har hun vel gitt uttrykk for at hun synes det er flaut og da er det mer stygt av DEG å reagere på at noen svarer at det er helt normalt og finnes ikke flaut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan hemoridekrem hjelpe på dette?

Anonymkode: 16e1e...f47

Nei. Hemoroidekrem får blodårene til å trekke seg sammen, om det bare er en hudflik så er det ikke noen stor åre i den.

Den eneste måten å få den bort på er å skjære den bort. Du får ikke dekket det av det offentlige, da må det være mer ev større hemoroider. Men privat kan du selvfølgelig gjøre det.

Anonymkode: 9e1b4...50d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle! Etter jeg fikk tips om hva det kunne være så har jeg googlet meg i hel :fnise: 

Det korte svaret er at man for dekket det av det offentlige selv om det bare er kosmetisk. Det gjøres under lokalbedøvelse, og er ingen "big deal" ( kan til og med fryses bort) SELFØLGELIG er det infeksjons fare, det er det med alle små/store inngrep. Er infeksjons faren over en viss % så for en forebyggende antibiotika før og etterkant :) 

så spørs det hvor lang ventetiden er for å få det gjort på sykehuset, kan ikke tenke med at det er alt for lenge da det er inn/ut inngrep. Men hvis det drøyer så går jeg privat :) 

jeg har forståelse at noen ikke bryr seg om sånt. Men jeg gjør, jeg vil heller ikke at en partner skal tro at jeg har kjønnsydom. Kan sikkert ta feil av en hudflik og kjønnsvorter i kampenshete. "Nei nei du, ikke vær bekymret det er bare en marisk i verste fall en hemoroide, det smitter ikke" :fnise: 

jeg har forstått nå at dette er et vanlig "problem" men jeg viste ikke om dette "problemet" før jeg fikk det selv. Kan ikke forvente at andre skal vite at dette er en normal og ufarlig ting. Den største og viktigste grunnen for fjerning er for min egen del! 

Og nei, dette er ikke et inngrep som er assosiert med smerter i flere uker. Hvis det blir fryst bort så er det like vont som å fjerne en vorte. 

usikker på om det er nr 1 eller 3 jeg har: https://www.onlinelege.no/svar/_hva-er-den-hudfolden-jeg-kjenner-ved-endetarmen_ref:bdigjaa54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Normal ventetid på de største sykehusene for å få en konsultasjon for hemoroider ol er minst 6 mnd, så er det ventetid for fjerning.

Anonymkode: 9e1b4...50d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...