Gå til innhold

Trenger jeg psykolog?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg er med folk på reise eller en opplevelse, så blir jeg innmari sliten inni hodet mitt. Det er ofte sånn at når opplevelsen er over, trenger jeg litt tid alene for å samle krefter igjen. Slik har det vert så lenge jeg kan huske, jeg er 27 år forresten. 

forrige helg var jeg på hyttetur sammen med 4 nære familiemedlem. jeg ble som vanlig sliten, og det vet de om, jeg er delvis åpen om det.  når jeg kom hjem på søndagen, fikk jeg så sykt dårlig samvittighet. Jeg tenkte gjennom hele helgen, og alle situasjoner, og lurer på hva jeg kunne sagt annerledes eller bedre for at de ikke skal merke at jeg er sliten, eller at de ikke skal tro at jeg er lei eller sint.. Det med samvittigheten har jeg opplevd ganske ofte. Jeg skulle ønsket foreksempel at jeg hadde mer energi, var mer aktiv  og virket mer interessert i sosiale sammenhenger osv. Trenger jeg å gå til psykolog? Eller hva kan jeg gjøre for å slippe samvittigheten? Den er uten grunn, tror jeg da. Jeg sliter veldig med det. Det går flere dager før jeg er tilbake til meg selv igjen.. Er jeg syk? :( 

Anonymkode: ec140...43c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er veldig introvert? Da blir du sliten av å være med mennesker over lengre tid og får energi av å være alene. Det er helt ok å være sånn. Er sånn selv. 

Kanskje du kan prøve å godta at du trenger mer tid for seg selv? Det er lov å si nei til å være med på ting uten å ha andre ting. "takk for invitasjonen, men jeg er litt sliten i da og blir hjemme". Dårlig samvittighet rundt dette kan sikkert en sykelig hjelpe deg med. Trenger ikke å ta mange timer hvis ikke det er noe større det handler om. 

Anonymkode: 5d4c6...053

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er veldig introvert? Da blir du sliten av å være med mennesker over lengre tid og får energi av å være alene. Det er helt ok å være sånn. Er sånn selv. 

Kanskje du kan prøve å godta at du trenger mer tid for seg selv? Det er lov å si nei til å være med på ting uten å ha andre ting. "takk for invitasjonen, men jeg er litt sliten i da og blir hjemme". Dårlig samvittighet rundt dette kan sikkert en sykelig hjelpe deg med. Trenger ikke å ta mange timer hvis ikke det er noe større det handler om. 

Anonymkode: 5d4c6...053

Er nok veldig introvert ja.. Jeg har blitt bedre til å kjenne mine egne grenser, men føler ikke jeg kan si nei når det er så lenge mellom hver gang jeg treffer familien :(  Det jeg er redd for er å gå til psykolog med et så ¨lite¨ (les stort for meg) problem når det sikkert er flere som trenger hjelp før meg. 

Skrevet

Du trenger ikke være syk. Men jeg tror nesten alle har godt av en time eller flere til psykolog i løpet av livet. Det er ingen skam å gå til psykolog. Lykke til! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok veldig introvert ja.. Jeg har blitt bedre til å kjenne mine egne grenser, men føler ikke jeg kan si nei når det er så lenge mellom hver gang jeg treffer familien :(  Det jeg er redd for er å gå til psykolog med et så ¨lite¨ (les stort for meg) problem når det sikkert er flere som trenger hjelp før meg. 

Har du råd til å gå til en privatpraktiserende psykolog? De har ofte som mål at du ikke skal trenge å gå dit mer enn noen få ganger, så det trenger ikke å bli alt for dyrt. Da slipper du å "ta" plassen til noen. Dessuten er det å få psykolog gjennom fastlegen er en langsom og seig prosess som kanskje ikke er verdt det i dette tilfellet(?)

Anonymkode: 55698...fc7

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du råd til å gå til en privatpraktiserende psykolog? De har ofte som mål at du ikke skal trenge å gå dit mer enn noen få ganger, så det trenger ikke å bli alt for dyrt. Da slipper du å "ta" plassen til noen. Dessuten er det å få psykolog gjennom fastlegen er en langsom og seig prosess som kanskje ikke er verdt det i dette tilfellet(?)

Anonymkode: 55698...fc7

Jeg tror at jeg har råd til det , men jeg finner ikke ut hva de ligger ca på i pris. Vet du det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...