Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere fortsatt at det ikke er noe galt med norsk barnevern?

"Barne- og likestillingsdepartementet bekrefter overfor Dagbladet at Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) i Strasbourg har kommunisert nok en barnevernssak mot Norge.

- Vi er nylig gjort kjent med saken, og har ikke gått inn i den ennå. Saken vil bli behandlet på lik linje med andre saker i EMD, sier statssekretær Kai-Morten Terning (Frp).

Mye tyder på at EMD ønsker å sette norsk barnevern under lupen. Nå er det i alt ni barnevernssaker domstolen krever at Norge må svare for.

Den siste saken har akkurat passert det første, trange nåløyet i EMD. Norge er bedt om å redegjøre for sitt syn i klagesaken som omhandler et foreldrepar som ble fratatt sin datter like etter fødselen. Deretter vil EMD ta stilling til om saken skal fremmes for videre behandling.

- Dette er en rystende sak som viser det totale havari av systemet. I denne saken er det mange fagpersoner som gir disse foreldrene de beste beskrivelser, uten at barnevernet tar til seg disse vurderingene, sier psykolog Ragnhild Pettersen som har 18 års erfaring som psykologisk sakkyndig i barnevernssaker."

http://www.dagbladet.no/nyheter/emd-har-apnet-den-niende-barnevernssaken-mot-norge---viser-det-totale-havari/67627806

Anonymkode: b345f...352

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere fortsatt at det ikke er noe galt med norsk barnevern?

"Barne- og likestillingsdepartementet bekrefter overfor Dagbladet at Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) i Strasbourg har kommunisert nok en barnevernssak mot Norge.

- Vi er nylig gjort kjent med saken, og har ikke gått inn i den ennå. Saken vil bli behandlet på lik linje med andre saker i EMD, sier statssekretær Kai-Morten Terning (Frp).

Mye tyder på at EMD ønsker å sette norsk barnevern under lupen. Nå er det i alt ni barnevernssaker domstolen krever at Norge må svare for.

Den siste saken har akkurat passert det første, trange nåløyet i EMD. Norge er bedt om å redegjøre for sitt syn i klagesaken som omhandler et foreldrepar som ble fratatt sin datter like etter fødselen. Deretter vil EMD ta stilling til om saken skal fremmes for videre behandling.

- Dette er en rystende sak som viser det totale havari av systemet. I denne saken er det mange fagpersoner som gir disse foreldrene de beste beskrivelser, uten at barnevernet tar til seg disse vurderingene, sier psykolog Ragnhild Pettersen som har 18 års erfaring som psykologisk sakkyndig i barnevernssaker."

http://www.dagbladet.no/nyheter/emd-har-apnet-den-niende-barnevernssaken-mot-norge---viser-det-totale-havari/67627806

Ja.

Anonymkode: 04a1c...2fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når man jobber med mennesker finnes det ikke alltid ideelle løsninger på problemer eller svart-hvite svar. Man må gjøre sitt beste og ta avgjørelser ut i fra hva man på det gitte tidspunktet sitter med av informasjon. Av og til viser de vurderingene seg å være feil. Det er trist og tragisk når det skjer, men feil er ikke til å unngå i et slikt fagfelt (eller noe annet fagfelt for den del). Det å gripe inn for lite eller for sent er dog en vanligere feil som gjøres av barnevernet enn å gripe inn for raskt eller omfattende. 

Når det er sagt, kjenner jeg til to av disse ni sakene personlig og jeg er i høyeste grad glad for at de aktuelle foreldrene ikke har omsorg for barna sine. Jeg har dessuten lest dokumenter i tre av de andre sakene (foreldrene har selv lagt de ut på internett) og det har virkelig vært grunn til å frata foreldrene omsorgen i de sakene også. 

Anonymkode: b61eb...3f3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man jobber med mennesker finnes det ikke alltid ideelle løsninger på problemer eller svart-hvite svar. Man må gjøre sitt beste og ta avgjørelser ut i fra hva man på det gitte tidspunktet sitter med av informasjon. Av og til viser de vurderingene seg å være feil. Det er trist og tragisk når det skjer, men feil er ikke til å unngå i et slikt fagfelt (eller noe annet fagfelt for den del). Det å gripe inn for lite eller for sent er dog en vanligere feil som gjøres av barnevernet enn å gripe inn for raskt eller omfattende. 

Når det er sagt, kjenner jeg til to av disse ni sakene personlig og jeg er i høyeste grad glad for at de aktuelle foreldrene ikke har omsorg for barna sine. Jeg har dessuten lest dokumenter i tre av de andre sakene (foreldrene har selv lagt de ut på internett) og det har virkelig vært grunn til å frata foreldrene omsorgen i de sakene også. 

Hvor ligger disse dokumentene? Har du link? Skulle likt å lese dem.

- barnevernstudent

Anonymkode: 4ed71...4a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pga ni saker? Tviler. Typisk tabloid avis å overdrive. Hvor mange saker har andre land inne så vi kan sammenligne hvor jævlig det norske barnevernet virkelig er i følge dere anti-folk.

:roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll:

Anonymkode: 6d2f7...6c7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ligger disse dokumentene? Har du link? Skulle likt å lese dem.

- barnevernstudent

Anonymkode: 4ed71...4a7

Vet ikke om de ligger ute nå lenger (sånn sett bort fra at ting som har vært innom internett sjeldent forsvinner igjen 100%), men jeg har lest de på facebookgrupper av typen "Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet". Det legges ut sensitive dokumenter der flere ganger i uka, ofte med barnas fulle navn og personnummer og informasjon om helse, seksuelle overgrep og transkriberinger av det barna selv har sagt i samtaler og avhør. Mye av det fjernes igjen raskt, men noe ligger i dagesvis. En rapport om foreldrenes bruk av fysisk vold mot barna sine under samvær, lå ute i minst et par uker som "bevis på at barnevernet hadde kidnappet barna uten grunn".

De er ikke bare ute på viddene de fleste av foreldrene i disse gruppene, de er i tillegg på feil vidde og de støtter og backer hverandre opp hva enn de kommer med av vanvittige histiorier. En av foreldrene der inne påstår til og med at barna hennes er tatt fra henne fordi barnevernet er ute etter mannen hennes, Keiseren av Østerrike-Ungarn. Hun er jo opplagt ikke frisk, men det verste er at resten av gjengen der inne synes det er helt forferdelig hvordan barnevernet herser med henne på grunn av noe sånt og støtter alt hun sier. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når noen av barnevernsansatte blir hengt ut som barnetyv på en anti-barnevernsgruppe, er det da helt feil å informere vedkommende?

Anonymkode: b33c7...6d3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når noen av barnevernsansatte blir hengt ut som barnetyv på en anti-barnevernsgruppe, er det da helt feil å informere vedkommende?

Anonymkode: b33c7...6d3

Nei, jeg synes du skal ta en skjermdump av det og si fra. Spesielt hvis det er trusler mot vedkommende der. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I saker som det er det ikke barnevernet som må svare, men staten Norge som har fattet og vedtatt lovene som fylkesnemnd, tingrett, lagmannsrett og høyesterett dømmer etter. Det er lovene som må svares for. Ikke barneverntjenesten som følger lovene og som heller ikke bestemmer omsorgsovertagelse.

Anonymkode: 99236...9ce

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I saker som det er det ikke barnevernet som må svare, men staten Norge som har fattet og vedtatt lovene som fylkesnemnd, tingrett, lagmannsrett og høyesterett dømmer etter. Det er lovene som må svares for. Ikke barneverntjenesten som følger lovene og som heller ikke bestemmer omsorgsovertagelse.

Jepp. Så TS tar jo helt enkelt feil, det er staten Norge som skal undersøkes, ikke barnevernsetaten og definitivt ikke den enkelte ansatte.

Dessuten skal de 9 sakene granskes, ingen dom er altså felt enda. Og interessante hadde vært å sammenligne med andre land. Men er jo vanskelig da mange land ikke HAR barnevern, der synes på familien er at alt/mye er lov innenfor husets fire vegger - inkludert fysisk og psykisk avstraffelse. 

Det AB ...3f3 beskriver er jo bare helt horribelt! Noen har virkelig mistet all gangsyn totalt. Og verste er jo denne oppbakkingen, og alt skjer på barns bekostning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det kun PK som gjelder. Er en ikke det så mister en barnet. 

Anonymkode: da8c1...202

Skrevet

Ah statistikk er herlig dere!

Her et knippe saker fra europeiske menneskerettighetsdomstolen. Note:handler altså om at stat/etat IKKE har grepet inn på barnets vegne, at barn har blitt utsatt for krenkelser uten at myndigheter har grepet inn.

http://www.echr.coe.int/Documents/FS_Minors_ENG.pdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Jepp. Så TS tar jo helt enkelt feil, det er staten Norge som skal undersøkes, ikke barnevernsetaten og definitivt ikke den enkelte ansatte.

Dessuten skal de 9 sakene granskes, ingen dom er altså felt enda. Og interessante hadde vært å sammenligne med andre land. Men er jo vanskelig da mange land ikke HAR barnevern, der synes på familien er at alt/mye er lov innenfor husets fire vegger - inkludert fysisk og psykisk avstraffelse. 

Det AB ...3f3 beskriver er jo bare helt horribelt! Noen har virkelig mistet all gangsyn totalt. Og verste er jo denne oppbakkingen, og alt skjer på barns bekostning.

:)

Det er saker som heller ikke er tatt inn, men som Norge skal svare noe på. Å skulle svare noe for 9 saker er ufattelig lite, med tanke på hvor mange familier som trenger, og får, hjelp fra barnevernet hvert år.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:)

Det er saker som heller ikke er tatt inn, men som Norge skal svare noe på. Å skulle svare noe for 9 saker er ufattelig lite, med tanke på hvor mange familier som trenger, og får, hjelp fra barnevernet hvert år.

Lurer på hvor mange saker som har blitt forsøkt sendt inn, men blitt avvist direkte. 

Men klart, å se hele bildet i et samfunnskontekst, analysere statistikk og ikke minst kunne sammenligne epler og pærer (eller Norge vs land med tillatt fysisk/psykisk avstraffelse), er vanskelig - selv for faglærte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det mye galt i norsk BV og det er bare bra at det blir flere saker i EMD. Jeg håper dette fører til mindre prestisje i arbeidet til BV og mer fokus på kompetanse.

Anonymkode: 7aa67...87b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kjenner du til to av sakene personlig, er de tilfeldigvis dine venner, eller jobber du i bv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kjenner du til to av sakene personlig, er de tilfeldigvis dine venner, eller jobber du i bv?

Jeg har ikke tenkt å fortelle her inne verken hvem de eller jeg er, men som de fleste andre mennesker kjenner jeg ikke bare vennene mine. Jeg har slekt og familie, naboer, kollegaer, gamle klassekamerater/medstudenter, venner og bekjente av familie og venner, folk jeg deler interesser med/er i samme foreninger som, folk jeg møter daglig enten jeg vil eller ikke fordi vi ferdes på samme sted. Det er mange muligheter å ta av. En mulighet er dessuten at jeg ikke kjenner disse foreldrene, men derimot barna deres og derfor vet detaljer om sakene. 

Og nei, jeg jobber ikke i barnevernet. Ikke har jeg fått opplysningene via jobb ikke har jeg noen form for taushetsplikt angående opplysningene heller, eller noen form for interesse av å beskytte foreldrene. Barna, derimot, er uskyldige midt oppe i dette og fortjener ikke å henges ut. 

Jeg minner og om at det er fire saker jeg ikke vet noenting om, så ikke skjær alle sakene over en kam. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet gjør en god jobb. Det er bare synd at de ikke rekker å hjelpe i tide, slik som med en venninne jeg hadde. Hun stakk til utlandet med barnet fordi hun ikke var interessert i å jobbe med barnevernet for å finne en løsning. 

Hun er nå alvorlig syk og kan risikere å dø om noen få år og da er det ingen som kan hjelpe barnet hennes

Anonymkode: 50a65...38f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet gjør en god jobb. Det er bare synd at de ikke rekker å hjelpe i tide, slik som med en venninne jeg hadde. Hun stakk til utlandet med barnet fordi hun ikke var interessert i å jobbe med barnevernet for å finne en løsning. 

Hun er nå alvorlig syk og kan risikere å dø om noen få år og da er det ingen som kan hjelpe barnet hennes

Anonymkode: 50a65...38f

Ikke rart hun ble syk etter kampen mot BV for å beholde barnet sitt. 

Anonymkode: 7aa67...87b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns barnevernet er topp jeg!

Kontaktet de av egen fri vilje, føler det er tabu å snakke om og folk ser rat på meg når jeg forteller at vi har hatt barnevernet på besøk og at jeg har vært der på mange møter osv.  Folk har såååå mange fordommer mot BVT! Jeg har kun positive ting å si om de. Hadde to supersøte og hyggelige damer som hadde saken min. Og jeg har fått de hjelpetiltak jeg ville, og angrer på at jeg ikke kontaktet de før. 

Og grunnen til at jeg ikke kontaktet de før?  Frykt og forutintatthet. 

Jeg leste en kjent blogg hvor familien hadde blitt meldt til BVT. Hun skrev at barna var redde for BVT. Sånn seriøst, hvordan kan barn være redde for BVT? Mine barn visste ikke engang at de fantes før for et par år siden,  og da har jeg kun sagt positive ting om BVT til ungene. De er jo til for ungene!

Anonymkode: 8b8ca...18b

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...