Gå til innhold

Når bussen mister hjulet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer dersom en bil eller buss mister hjulet i fart? Vet noen noe om dette? 

Triller hjulet fremover eller bakover, eller er det avhengig av hellingen på veien?

Tanker som kom på motorveien i dag når en buss med et helt merkelig dansende hjul kjørte forbi. 

Anonymkode: 0c3e7...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hva som ellers skjer.

Jeg har opplevd det to ganger. Første gang merket vi ingenting på bilen, men så et hjul trille forbi. Først når sjåføren bremset, skjønte vi at hjulet kom fra bilen vår! Det var en slak nedoverbakke.

Den andre gangen ble det bråstopp for bilen, mens hjulet fortsatte kanskje ti meter framover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, stan skrev:

Det kommer helt an på hva som ellers skjer.

Jeg har opplevd det to ganger. Første gang merket vi ingenting på bilen, men så et hjul trille forbi. Først når sjåføren bremset, skjønte vi at hjulet kom fra bilen vår! Det var en slak nedoverbakke.

Den andre gangen ble det bråstopp for bilen, mens hjulet fortsatte kanskje ti meter framover.

 

Kanskje du bør la et verksted ta seg av hjulskift i fremtiden? Det skal ikke gå an 2 ganger.

Anonymkode: 3aca4...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer dersom en bil eller buss mister hjulet i fart? Vet noen noe om dette? 

Triller hjulet fremover eller bakover, eller er det avhengig av hellingen på veien?

Tanker som kom på motorveien i dag når en buss med et helt merkelig dansende hjul kjørte forbi. 

Anonymkode: 0c3e7...78b

Et viktigere spørsmål, du hev deg forhåpentligvis på telefonen eller fikk varslet på et annet vis? 

Anonymkode: bead7...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil fortsette i fartsretningen for så å skråne utover til den siden det falt av på. 

Men for- og bakhjul oppfører seg litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du bør la et verksted ta seg av hjulskift i fremtiden? Det skal ikke gå an 2 ganger.

Anonymkode: 3aca4...904

Sant nok. 

Første gang var jeg passasjer. Han som kjørte hadde nettopp skiftet til sommerdekk, og nok glemt et eller annet :)

Andre gangen løsnet hele hjulet med felgen! Flere har fortalt meg at det ikke er mulig, men det visste dessverre ikke bilen. Det var en gammel bil, men den var EU godkjent bare måneden før. 

En gang jeg overlot til verkstedet å skifte dekk, hadde de brukt feile bolter. Men det var kona som kjørte når de røyk.

Heldigvis var farten lav i alle disse tilfellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et viktigere spørsmål, du hev deg forhåpentligvis på telefonen eller fikk varslet på et annet vis? 

Anonymkode: bead7...5f7

Nei, jeg gjorde ikke det. 

Anonymkode: 0c3e7...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår jo ikke feil hver vår og høst, da står personbilene langs motorveien med et hjul i minus. 

Hjulmutterne må ettertrekkes etter noen mil. Det gidder ikke folk. 

Anonymkode: aa7c5...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...