Gå til innhold

Forbrukslån på 33.000,- = ?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen her som erfaringer fra å ha tatt opp lån hos de med høye renter (GE money bank, osv..) ?

Skal man handle møbler i de store kjedene kan man utsette betalingen i noen måneder for så å betale tilbake- dette er bare ett av mange slike tilbud.

Det dumme er at rentene er urimelig høye på slike steder..

Selv har jeg et lån der (GE) på 33.000,- fordi jeg måtte ha møbler - raskt.

Hvor mye betaler man egentlig tilbake på en slik sum? Noen som har regnestykket?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Er det ikke opp mot 24 % rente på slike lån? Så har du vl et gebyr for hver mnd du ikke betaler?

Det blir veldig dyre møbler

Ja de kan utsette betaling i mndvis på butikkene, men da bør du ha pengene klare også. De mnd du slipper betaler du bare gebyret.

Har du enda ikke penger da dagen kommer og kansje betaler små beløp, så blir du sittenede igjen med byens dyreste møbler.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har mastercard på 40.000 dersom jeg trenger noe veldig fort. Men den står ubrukt ennå og det skal litt til før jeg benytter et så dyrt forbrukslån.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Lån fra GE money bank og alle de andre som annonserer f eks "bakpå VG" er verdens dyreste lån! Kikket nå og renten var på 21%, mens i banken får du lån til omtrent 2,1%. Det er litt forskjell. "Alle" banker løper jo etter oss for å gi deg/meg lån om dagen og da skjønner ikke jeg folk som tar opp lån andre steder enn i vanlig bank. De aller fleste av oss har kredittkort i form av Master- eller Visakort og disse er også dyre, men ikke så dyre som GE money bank. Det gjelder å ha litt kontroll på økonomien sin og økonomien blir iallefall ikke bedre av lån til 21% rente.

Trådstarter skrev:

Selv har jeg et lån der (GE) på 33.000,- fordi jeg måtte ha møbler - raskt.

Måtte du ha møbler så raskt at du ikke hadde tid til å vente til banken åpnet evt dagen etter? Beklager, men jeg skjønner ikke argumentet ditt. Du blir flådd - og det aner meg at du har dårlig råd, men nå får du enda dårligere råd. Kvitt deg med lånet ditt i GE Money bank på mandag 3.januar. Det er antagelig det smarteste du gjør i 2005.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil betale kr. 3000,- på det pr.måned, så livet går nok videre.

Men at det ikke er særlig økonomisk smart, det er jeg enig i.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den nominelle renten er på 14,75 prosent i GE.

Gjest Gjest2
Skrevet

GE money bank:

Nominell rente er for tiden 14,75 % p.a. I tillegg kommer et etableringsgebyr på kr 950 som blir lagt til lånebeløpet. Vi beregner også et månedlig faktureringsgebyr på kr 35. Effektiv rente vil variere med lånets størrelse og tilbakebetalingstid. Låner du f.eks. 100 000 og betaler tilbake på 5 år, er effektiv rente 17,50 % p.a. Alle kostnader er da tatt med i beregningen.

Fortsatt stum pga høy rente.................

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, sånn er det. Det er faktisk ikke alltid de med dårlig råd som tar opp lån hos sliek dyre kred.institusjoner. Folk med penger som venter penger først om 1-2 måneder kan se på dette som en nødløsning- og betaler tilbake nesten alt med en gang etterpå. På den måten har de ikke tapt så mye.

Det er dyrt å leve som single i Norge: strømregninger, reiser, husleier, banklån, studielån, dyr mat og drikke, fornøyelser, klær, utstyr, osv..

Det er greit å ha f.eks. GE til nødløsninger.

Men det er ikke noe å satse på....

Skrevet
Kikket nå og renten var på 21%, mens i banken får du lån til omtrent 2,1%. Det er litt forskjell. "Alle" banker løper jo etter oss for å gi deg/meg lån om dagen og da skjønner ikke jeg folk som tar opp lån andre steder enn i vanlig bank.

Man får IKKE forbrukslån i bank til 2,1% rente.. :wink: Forbrukslån er dyrt uansett, men det finnes selvsagt alternativer som ikke er fullt så ille som de verste.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den eneste gangen jeg har gjort dette var for noen

år siden da spererenten var MYE høyere. Da lønte det

seg å utsette betalingen (25 tusen) i ni månder da jeg

fikk mer i renter for de 25 tusen enn startgebyret.

Betalte selvfølgelig alt da ni månder var gått.

Må man låne og betale avdrag så gjør det på en lån

i en vanlig bank. Helst den faste banken. Kanskje kan

det snikes inn i et regulært huslån.

Gjest Anonymous
Skrevet

For det første får du ike forbrukslån i bank til 2.1 % rente.

Ge bank og alle de andre blir mest brukt av de som ikke får banklån. Altså de med dårligst råd.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Du går da ikke til banken og ber om et forbrukslån! Du ber om refinansiering av lånet du har på leiligheten/huset ditt for du skal jo pusse opp "badet- kjøkkenet". Når du får lånet SÅ kjøper du møbler, drar på ferie osv. Slik får du forbrukslån til 2,1%

Dette betyr at du også må ha en smule kontroll på økonomien din.

Selvfølgelig skjønner jeg at GE-bank og "alle de andre" blir mest brukt av de med dårligst råd fordi de ikke får lån i banken. Kaster litt bensin på bålet - det er ikke uten grunn (ofte, men ikke alltid) de ikke får "vanlige" lån. Som ekspempel tar jeg et vennepar, de klager nesten alltid over dårlig råd. Hvem er det som aldri panter flasker, alltid kjøper 2 stk cola - og setter igjen begge halvfulle - istedet for å kjøpe kun 1. GE-bank og "alle de andre" de tyner de folkene som aldri klarer å få sin økonomi på rett kjøl. I en periode må man faktisk kunne klare seg med litt mindre for å få økonomien "over kneika" eller låne av f eks mor og far istedet for GE-bank og "alle de andre" . Rett før jul var det en reportasje i "Dine penger" om hvor godt det gikk for låneformidlerne i nettopp GE-bank og "alle de andre". At du kan få lån mens du er ute på byen bare ved å sende en SMS er for meg utrolig, og særlig at noen benytter seg av tilbudet. Det er ikke alltid verden går fremover...............

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er godt mulig at det er de med dårlig økonomisk sans som låner penger i GE. Men jeg vet da om flere som absolutt kunne ha fått lån i vanlig bank, men som har valgt GE likevel....kanskej fordi de nettopp har lånt i banken og vil ha mer?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet om en student som har fullt studielån og som i tillegg fikk et lån på 40.000,- i GE. Han klager ikke over økonomiske problemer eller noe....tror det går greit å nedbetale.

Men han kunne vel ha handlet smartere.

Skrevet

Jeg har faktisk gått til min bank for å be om et forbrukslån. Jeg var datastudent, 19 år, gikk på skole der jeg betalte skolepenger, og hadde virkelig behov for en bærbar pc. Ikke hadde jeg noe oppspart, og ikke hadde jeg familie jeg kunne låne av.

Men, jeg gikk altså til banken, og fikk et lån med rente rett under 10%. Lånte 12000, og betalte ned 700 kroner i måneden. Det ble selvsagt dyrere enn det pc'en egentlig kostet, men jeg er faktisk litt stolt over at jeg betalte til punkt og prikke (noen ganger også mer enn jeg måtte), og bankdamen kikket faktisk på nedbetalingshistorikken da jeg var der for å spørre om boliglån noen år senere, og det virket positivt inn.

Gjest gjesta
Skrevet
Du går da ikke til banken og ber om et forbrukslån! Du ber om refinansiering av lånet du har på leiligheten/huset ditt for du skal jo pusse opp "badet- kjøkkenet". Når du får lånet SÅ kjøper du møbler, drar på ferie osv. Slik får du forbrukslån til 2,1%

Mange refinasierer, kjøper masse møbler og drar til syden - og syntes de har vært kjempelure som fikk alt til lav rente. Men så glemmer de gjerne at de har tatt lånet inn i boliglånet, 20 års nedbetalingstid, og dermed betaler for møblene lenge etter de er havnet hos Fretex.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Mange refinasierer, kjøper masse møbler og drar til syden - og syntes de har vært kjempelure som fikk alt til lav rente. Men så glemmer de gjerne at de har tatt lånet inn i boliglånet, 20 års nedbetalingstid, og dermed betaler for møblene lenge etter de er havnet hos Fretex.

:grine:

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Ser at jeg får på "kjeft" for mine forslag til forbrukslån. Saken er vel at man skal ALDRI ta opp forbrukslån i det hele tatt. Mitt syn - og det har jeg levd etter selv hele livet - er at jeg ikke skal bruke mer penger enn jeg har - bortsett fra til bolig.Til bolig og bil har også jeg lånt penger.

Newt:

Jeg har faktisk gått til min bank for å be om et forbrukslån. Jeg var datastudent, 19 år, gikk på skole der jeg betalte skolepenger, og hadde virkelig behov for en bærbar pc. Ikke hadde jeg noe oppspart, og ikke hadde jeg familie jeg kunne låne av.

Dette oppfatter jeg ikke som et forbrukslån slik det er definert i denne tråden.

Det virker jo som om flesteparten her i tråden har skjønt hva det dreier seg om - heldigvis (for dem)

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne tråden begynte jo med et spørsmål om hva et forbrukslån på 33000,- faktisk koster ("Er det noen som har regnestykket?"), så jeg tenkte jeg skulle svare på det :wink:

På www.handelsbanken.no finner du en flott lånekalkulator. Der kan du putte inn de aktuelle tallene, f.eks. tar 33000,- som lånebeløp, rente på 17,5% (tall som ble nevnt), etableringsgebyr på 1500,- og termingebyr på 30,- (etableringsgebyret er vel kanskje lavere og termingebyret høyere hos forbruksfinansbankene enn det er i vanlige banker? Jeg bruker Handelsbankens tall, jeg.)

Betaler man ned over fem år, vil man med dette regnestykket ha betalt 52977,- når man er ferdig med lånet. Ikke så dumt, kanskje, å tenke på dette før man låner - og prøve å finne ut om det finnes en måte å skaffe pengene på som ikke koster nesten tjue tusen ekstra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...