Gå til innhold

"Beste" innboforsikring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken innboforsikring har du og hva dekker den? 

Vi ønsker en forsikring som dekker boligen i en evt krise, typ vannskade, brann o.l.

Hvor leser jeg best informasjon om dette? Ønsker ikke å betale for noe vi ikke trenger

Anonymkode: ff79c...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver innboforsikring, men det er jo ikke det du beskriver. Boligforsikring eller husforsikring er noe annet, og forsikrer selve boligen din mot brann og vannskader. Altså selve bygningen. Ikke det som er inni.

Innboforsikringen er noe helt annet, og forsikrer kun løsøre, dvs møbler og løst inventar som klær, porselen, sofaen, skapene, alt du eier og kan bære ut, altså.

Hvilken er det du mener? Eller trenger du begge typer?

http://www.smartepenger.no/skadeforsikring/581-boligforsikring

Min innboforsikring er kjøpt hos Dnb og skal være en av de beste. Koster 163,- i mnd. De skriver:

" Det garanteres at ingen andre forsikringsselskaper gir bedre dekning enn oss. "

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Million skrev:

Du skriver innboforsikring, men det er jo ikke det du beskriver. Boligforsikring eller husforsikring er noe annet, og forsikrer selve boligen din mot brann og vannskader. Altså selve bygningen. Ikke det som er inni.

Innboforsikringen er noe helt annet, og forsikrer kun løsøre, dvs møbler og løst inventar som klær, porselen, sofaen, skapene, alt du eier og kan bære ut, altså.

Hvilken er det du mener? Eller trenger du begge typer?

http://www.smartepenger.no/skadeforsikring/581-boligforsikring

Min innboforsikring er kjøpt hos Dnb og skal være en av de beste. Koster 163,- i mnd. De skriver:

" Det garanteres at ingen andre forsikringsselskaper gir bedre dekning enn oss. "

Looool, mener selvsagt boligforsikring 😅 Takk for oppklaringen! Bor forsåvidt i blokk så kanskje jeg blandet 🙊 

Anonymkode: ff79c...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skriver feil igjen, jeg :fnise:. Nå svarer du at du mener "boligforsikring", men samtidig sier du at du bor i blokk. Da skal du ikke ha boligforsikring, for borettslaget eller sameiet forsikrer bygget. Det gjør ikke hver enkelt beboer.

Du skal nok bare ha innboforsikring.

Ta en kikk på linken jeg ga ovenfor til innboforsikring hos Dnb - de garanterer jo at de er den beste på markedet, så les litt mer om den.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million skrev:

Tror du skriver feil igjen, jeg :fnise:. Nå svarer du at du mener "boligforsikring", men samtidig sier du at du bor i blokk. Da skal du ikke ha boligforsikring, for borettslaget eller sameiet forsikrer bygget. Det gjør ikke hver enkelt beboer.

Du skal nok bare ha innboforsikring.

Ta en kikk på linken jeg ga ovenfor til innboforsikring hos Dnb - de garanterer jo at de er den beste på markedet, så les litt mer om den.

 Hahaha! Asså dette var ikke lett 😂 Så, siden jeg bor i blokk trenger jeg ikke boligforsikring, da innboforsikring? 😂😅 jeg vil jo forsikre mot de "store" skadene som kan skje mugg, sopp, vannlekkasje o.l. 

DnB skal ringe meg når ds får tid :) takk for link og oppklaringen! 😅 

Anonymkode: ff79c...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannlekkasjer og slikt dekkes som regel av boligforsikringen til borettslaget/sameiet. Du kan jo spørre styreformannen e.l. om hvilken bolig/byggforsikring de har, og litt mer om hva den dekker, dersom du er interessert og vil vite mer.

Jeg bor selv i blokk, har derfor ikke boligforsikring siden borettslaget tar seg av den biten. Jeg har kun innboforsikring. Den dekker alle eiendelene jeg har i leiligheten min. Alt som ikke er en del av bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken innboforsikring har du og hva dekker den? 

Vi ønsker en forsikring som dekker boligen i en evt krise, typ vannskade, brann o.l.

Hvor leser jeg best informasjon om dette? Ønsker ikke å betale for noe vi ikke trenger

Anonymkode: ff79c...b8a

Det beste for meg er ikke nødvendigvis det beste for deg. Det er forskjell på innboforsikring og husforsikring. Bor du i enebolig må du ha begge deler.

Ingen forsikring dekker vannskader med mindre det er naturfenomen eller plutselig og uforutsatt utstrømming av vann fra vannrør. Ingen forsikring dekker heller manglende vedlikehold og følgeskader av manglende vedlikehold. 

Husk og på at forsikring har to priser en når du betaler premien og en helt annen den dagen du får bruk for forsikringen. Der er jeg mer enn enig med Halgeir i Luksusfellen, IF imponerer ikke. 

Vi har fordeler gjennom andre medlemskap og har nå Tryg på alle forsikringer og føler oss trygg på selskapet etter meget negativ erfaring med IF i forbindelse med skadesak. 

Det hele koker ned til om du skal ha lavest mulig premie eller vil betale litt meg og få gode betingelser og finner et selskap som også vil ha deg som kunde.

Anonymkode: 1fd71...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Looool, mener selvsagt boligforsikring 😅 Takk for oppklaringen! Bor forsåvidt i blokk så kanskje jeg blandet 🙊 

Anonymkode: ff79c...b8a

Bor du i blokk skal du ha forsikring på alle løse deler inne i boligen. Fastmonterte ting og selve huset er vanligvis forsikret av brl/sameiet. Innboforsikring heter forsikringen.

Anonymkode: 1fd71...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste for meg er ikke nødvendigvis det beste for deg. Det er forskjell på innboforsikring og husforsikring. Bor du i enebolig må du ha begge deler.

Ingen forsikring dekker vannskader med mindre det er naturfenomen eller plutselig og uforutsatt utstrømming av vann fra vannrør. Ingen forsikring dekker heller manglende vedlikehold og følgeskader av manglende vedlikehold. 

Husk og på at forsikring har to priser en når du betaler premien og en helt annen den dagen du får bruk for forsikringen. Der er jeg mer enn enig med Halgeir i Luksusfellen, IF imponerer ikke. 

Vi har fordeler gjennom andre medlemskap og har nå Tryg på alle forsikringer og føler oss trygg på selskapet etter meget negativ erfaring med IF i forbindelse med skadesak. 

Det hele koker ned til om du skal ha lavest mulig premie eller vil betale litt meg og få gode betingelser og finner et selskap som også vil ha deg som kunde.

Anonymkode: 1fd71...50d

Det punktet om vannskade stemmer ikke helt. Vår husforsikring dekker følgeskader av vannskader. Altså, hvis vi får en taklekkasje vil forsikringen sannsynligvis ikke dekke utbedringen av taket, men den vil dekke vannskaden som oppstår i andre bygningsdeler enn taket når vannet trenger nedover.

Anonymkode: 7c183...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det punktet om vannskade stemmer ikke helt. Vår husforsikring dekker følgeskader av vannskader. Altså, hvis vi får en taklekkasje vil forsikringen sannsynligvis ikke dekke utbedringen av taket, men den vil dekke vannskaden som oppstår i andre bygningsdeler enn taket når vannet trenger nedover.

Anonymkode: 7c183...c6b

Her må være snill og opplyse om hvilket selskap du henviser til. Dette har min ektefelle undersøkt nøye før vi reforhandlet forsikringene våre. Så jeg betviler at det stemmer, men vil gjerne vite hvilket selskap du hevder har dekning her. 

Anonymkode: 1fd71...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat å studerte mine forsikringsvilkår, innboforsikring hos gjensidige via Nito.

Er forsikret for 2.750.000kr, betaler 1200 kr i året. I tillegg til "vanlig innbo" er sykler forsikret mot tyveri til inntil 30.000 innenfor Norden, ombygging av bolig pga oppstått handikapp dekkes med inntil 250.000, utestående leie fra leietaker dekkes med inntil 60.000 pr leietaker, 20.000 for utgifter i forbindelse med utkastelse av leietaker, veskenapping inntil 30.000, knust skjerm på mobiltelefon byttes mot egenandel på kr 500, samt forsikring ved ID-tyveri.

Anonymkode: 7c183...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må være snill og opplyse om hvilket selskap du henviser til. Dette har min ektefelle undersøkt nøye før vi reforhandlet forsikringene våre. Så jeg betviler at det stemmer, men vil gjerne vite hvilket selskap du hevder har dekning her. 

Anonymkode: 1fd71...50d

Gjensidige hus pluss. Følgende står i forsikringsdokumneter under hva som dekkes: 

  •   Vannskade som følge av vanninntrengning gjennom utett bygning over bakkeplan, men ikke utbedring av selve feilen/mangelen

utdypet med hva som ikke dekkes:

  • Ved vanninntrenging gjennom utett bygning dekkes ikke skade på selve taket/veggen. Med dette menes alle sjikt inntil takstol-/sperre eller stenderverk/bærende konstruksjoner 

Anonymkode: 7c183...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må være snill og opplyse om hvilket selskap du henviser til. Dette har min ektefelle undersøkt nøye før vi reforhandlet forsikringene våre. Så jeg betviler at det stemmer, men vil gjerne vite hvilket selskap du hevder har dekning her. 

Anonymkode: 1fd71...50d

Mamma og pappa fikk dekket senskadene fra vannlekkasje gjennom if.

Anonymkode: 63527...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er medlem av en fagforening så kan det hende du kan bestille innboforsikring gjennom forbundet. Slike forsikringer er ofte gunstige. 

Innboforsikring gjelder som regel opp til en gitt verdi på innboet. De kollektive innboforsikringene har ofte høy gorsikringsverdi.

Det kan også være lurt å sjekke hvilken verdi selskapet setter på innbo som er noen år gammelt. Hvis du feks har 7 år gamle hvitevarer kan ett selskap si at erstatningen er nærmest symbolsk, siden selskapet regner hvitevarene som utslitt. Andre selskap tar hensyn til bruksverdien og gir en erstatning som gjør det mulig å erstatte hvitevarene. 

Endret av petterm
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...