Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta med hunden min fra Oslo til Bergen, og må ta tog siden han ikke takler lasterommet på fly så bra. Noen som har noen erfaringer med så lange togturer? Stopper toget lenge nok til at man kan lufte hunden litt? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Chloe12 skrev:

Stopper toget lenge nok til at man kan lufte hunden litt? 

Normalt sett, nei.

Anonymkode: 8729a...679

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det på nesten samme strekket, men det er lenge siden. Og det var nattoget, det er kanskje det du òg skal? Ingen problem for hunden, den sov i buret sitt, men vi fikk ikke sovekupé pga hunden og jeg SATT og "sov" hele turen. Mener de stoppet en lang nok stund i Kristiansand, så man fikk tid til en liten lufte/tissetur da. Jeg ville ringt NSB og hørt hvordan de gjør det nå til dags. Håper du får ta hunden inn i sovekupeen!

Anonymkode: c3383...954

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Bare hold den i et bur. Slik at andre passasjerer som enten er allergisk eller ikke ønsker kontakt med hunden. 

Skrevet
16 minutter siden, Chloe12 skrev:

Jeg skal ta med hunden min fra Oslo til Bergen, og må ta tog siden han ikke takler lasterommet på fly så bra. Noen som har noen erfaringer med så lange togturer? Stopper toget lenge nok til at man kan lufte hunden litt? 

Har hatt med hunden på bergensbanen men ikke hele strekningen. Hvis hunden er vant med å være inne så mange timer togturen varer går det nok bra. Det var veldig koselig i "hundevogna", masse hunder og hundeeiere!

• Liker 1
Skrevet
På 25.5.2017 den 19.42, Coolaid skrev:

Bare hold den i et bur. Slik at andre passasjerer som enten er allergisk eller ikke ønsker kontakt med hunden. 

NSB har egene vogner for dyr. Slik at de som er allergiske kan holde seg unna de vognene. TS, du trenger ikke bur på hunden din. Tok toget Oslo- Tr.heim og gikk kjempe fint uten en liten.

• Liker 9
Gjest Coolaid
Skrevet
2 timer siden, Ringblomsten skrev:

NSB har egene vogner for dyr. Slik at de som er allergiske kan holde seg unna de vognene. TS, du trenger ikke bur på hunden din. Tok toget Oslo- Tr.heim og gikk kjempe fint uten en liten.

Det er vel heller slik at NSB ønsker at hundefolkene holder seg unna oss andre :)  Uansett, så bra!

Skrevet
På 27.5.2017 den 8.44, Coolaid skrev:

Det er vel heller slik at NSB ønsker at hundefolkene holder seg unna oss andre :)  Uansett, så bra!

Vet, men liker å tenke andre veien 

• Liker 3
Skrevet
På 27.5.2017 den 8.44, Coolaid skrev:

NSB fyller nå opp dyrevognene med barnefamilier og alt mulig annet også, så dersom man ikke vil havne i samme vogn som en hund så man si fra om det ved bestilling.

Eg har tatt mye tog med hunden min mellom Bergen og Hokksund, og det går veldig fint. Nå har eg såpass stor hund (over 40cm mankehøyde) at han får eget sete da, og det er veldig greit. Eg mener det er ett sted på veien de stopper lenge nok til at hunden kan luftes, mener å huske at de annonserer det over høyttaler faktisk. Men eg har aldri giddet da, hunden min klarer seg veldig bra uten luftetur på de timene.

• Liker 2
Skrevet
På 25.5.2017 den 19.42, Coolaid skrev:

De fleste har hunden sovende i sete ved siden av seg. Jeg har aldri sett en hund på tog i bur

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Ruccula skrev:

De fleste har hunden sovende i sete ved siden av seg. Jeg har aldri sett en hund på tog i bur

Hundene skal vel strengt talt ikke opp i setene så det er rart om konduktøren (eller hva de som tar billetter heter) lar det gå. 

Anonymkode: 49c85...620

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hundene skal vel strengt talt ikke opp i setene så det er rart om konduktøren (eller hva de som tar billetter heter) lar det gå. 

Anonymkode: 49c85...620

Jeg har tatt tog ukentlig i mange år og ser alltid hundene i setet. De ligger gjerne oppå en jakke. Jeg tror det er helt lov.  Aldri noen som reagerer

Hunder har jo like stor rett til å ha det behagelig som oss

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dekker eieren til setet med teppe/jakke, og hunden er ren og tørr, vil jeg tenke det går greit å ha den i setet. 

Anonymkode: 95e6f...2e8

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
På 1.6.2017 den 22.36, Ruccula skrev:

Det er langt fra greit. Man har heller ikke skoene oppi setet, har man vel? Dyr skal være på gulvet. 

Gjest Coolaid
Skrevet

NSB sine rettningslinjer:

"Billetter og reise

Det er et begrenset antall plasser for kjæledyr på hver togreise. Plassene finnes i egne merkede områder og det kan derfor være flere dyr i området samtidig. Dersom du reiser i tog med plassreservering sammen med stor hund (skulderhøyde over 40 cm), betaler du hundebillett for den (50% av en ordinær voksenbillett). Sitteplassen inntil ditt sete vil da blir sperret av, slik at hunden kan ligge på gulvet foran dette setet.

Dersom du reiser med en liten hund (skulderhøyde under 40 cm), betaler du ikke for hunden. Den må da ligge på gulvet foran føttene dine. Dette gjelder både i tog med og uten plassreservering.

Hunder (unntatt førerhund/servicehund) og andre dyr kan ikke tas med på NSB Komfort, NSB Sove, NSB Kafé, rullestol-/handikapkupè eller barnekupé, eller Dyrefri sone."

Sånn. Da vet dere hvor pelsdotten skal være. God tur. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Coolaid skrev:

Det er langt fra greit. Man har heller ikke skoene oppi setet, har man vel? Dyr skal være på gulvet. 

Mennesker er også dyr

Anonymkode: bb654...372

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mennesker er også dyr

Ikke i følge NSB. Skal menneskene ligge på gulvet foran beina til hvem da? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Coolaid skrev:

Ikke i følge NSB. Skal menneskene ligge på gulvet foran beina til hvem da? 

Alle kan ligge på gulvet

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig glad i dyr, men har opplevd flere ganger på toget inn til Oslo at hensynsløse hundeiere lar hunden ligge mitt i gangen, slik at folk må skritte over hunden deres. Utrolig at det er mulig. 

Anonymkode: f528f...a0a

Skrevet
4 timer siden, Coolaid skrev:

Dyr skal ikke nødvendigvis være på gulv nei. De skal ha det godt og mykt akkurat som oss. Heldigvis synes konduktøren det er helt greit at hundene sitter i setet vedsiden av. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...