Gå til innhold

Symaskinen vil ikke sy!


Qvelle

Anbefalte innlegg

Har en bernina symaskin som jeg er super fornøyd med! Den er helt fantastisk. Nå har jeg holdt på å sy dukkeklær i Jersey med tvillingnål, og helt plutselig vil den ikke sy mer. Når jeg trør ned pedalen stopper den opp. Nåla går ikke ned i det hele tatt. Har prøvd og skru på hjulet, men det sitter på en måte fast. Noen som vet hva det kommer av? Har tatt vekk alle trådene mine, men det er som om maskinen ikke får til å ta ned nåla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nåla knekt? 

Anonymkode: c5eab...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Problemet er at nåla ikke går ned. Jeg får ikke til å skru ned nåla, den sitter fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med positiv forsterkelse? Altså feks å gi den en godbit eller noe slik de gangene den vil sy, samt å ikke gi den oppmerksomhet de gangene den ikke vil?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut undertrådsspolen og trekk ut overtråden. Så trer du symaskinen på nytt oppe og setter inn undertrådsspolen. Bytt nålen til singelnår og sy,på en prøvelapp, fungerer maskinen da? 

Du kan ha fått en diger trådknute under stoffet som sitter fast i undertrådsspolen. Da må du forsiktig lirke og klippe dette løst. 

Anonymkode: a816e...db1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Qvelle skrev:

Nei. Problemet er at nåla ikke går ned. Jeg får ikke til å skru ned nåla, den sitter fast. 

Da ligger det en trådknute under, slik beskrevet av meg over. Du må ikke trø mer på pedalen før du har fått alt løst.

Anonymkode: a816e...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta ut undertrådsspolen og trekk ut overtråden. Så trer du symaskinen på nytt oppe og setter inn undertrådsspolen. Bytt nålen til singelnår og sy,på en prøvelapp, fungerer maskinen da? 

Du kan ha fått en diger trådknute under stoffet som sitter fast i undertrådsspolen. Da må du forsiktig lirke og klippe dette løst. 

Anonymkode: a816e...db1

Det er ingen problemer med tråden. Jeg har fjernet alle trådene så maskinen er uten noen. Men jeg får ikke deeid på hjulet. Når jeg trykker på pedalen hører jeg at maskinen jobber men den har på en måte hengt seg opp. Det er ingen tråd som nåla kan sitte fast i.  Nåla står oppe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da ligger det en trådknute under, slik beskrevet av meg over. Du må ikke trø mer på pedalen før du har fått alt løst.

Anonymkode: a816e...db1

Er ingen trådknute under. Ingen tråd på maskinen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsner du det store hjulet på høyre siden for å spole på undertråd?

I så fall må du sjekke at hjulet er helt skrudd fast igjen. Om dette hjulet er litt løst så vil ikke maskinen sy i det hele tatt. Det kan også være lurt å smøre maskinen med symaskinolje. Gjør det jevnlig. 

Anonymkode: fb4ea...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte smører du maskinen og rengjør den? Det er utrolig hvor mye enkelte stoffer kan loe og den loen kan bli veldig tettpakket og tørker/suger ut oljen.

Smøring er viktig og renhold. Har opplevd å finne en liten bit av en nål nedi spolesystemet som laget lignende problem..men jeg tenker at du skal smøre og lirkr med hjulet....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 25.5.2017 den 12.51, Qvelle skrev:

Har en bernina symaskin som jeg er super fornøyd med! Den er helt fantastisk. Nå har jeg holdt på å sy dukkeklær i Jersey med tvillingnål, og helt plutselig vil den ikke sy mer. Når jeg trør ned pedalen stopper den opp. Nåla går ikke ned i det hele tatt. Har prøvd og skru på hjulet, men det sitter på en måte fast. Noen som vet hva det kommer av? Har tatt vekk alle trådene mine, men det er som om maskinen ikke får til å ta ned nåla. 

Vet at det har gått gode 3 år, men om du noen gang fant ut hva problemet var så hadde jeg satt pris på å vite det! Jeg tror jeg har samme problemet med min symaskin, hverken nålen, undertrådspolen eller håndhjulet rikker seg, som om noe står fast. Lurer på om problemet har å gjøre med undertrådspolen men har tatt den fra hverandre og renset så er for øyeblikket et mysterium://

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2020 den 0.30, Madelenhow skrev:

Vet at det har gått gode 3 år, men om du noen gang fant ut hva problemet var så hadde jeg satt pris på å vite det! Jeg tror jeg har samme problemet med min symaskin, hverken nålen, undertrådspolen eller håndhjulet rikker seg, som om noe står fast. Lurer på om problemet har å gjøre med undertrådspolen men har tatt den fra hverandre og renset så er for øyeblikket et mysterium://

Arghh jeg og, fant du ut av det ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg hadde samme problemet. Hos meg var det den du spoler undertråd på som hadde vippet seg i feil stilling. 😄

Anonymkode: 5a367...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 1.7.2020 den 19.33):

Jeg hadde samme problemet. Hos meg var det den du spoler undertråd på som hadde vippet seg i feil stilling. 😄

Anonymkode: 5a367...e96

Hvordan fikset du det da? Har samme problemet hehe men får ikke vridd den tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta maskina på service når slike ting skjer, er det enkleste svaret. Det finnes symaskinreperatører i de fleste byer.

Anonymkode: 1669c...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min er det en stor "knapp" inni  dreiehjulet som kneppes inn når det skal spoles på tråd. 

Når den er inne beveger ikke nålen seg.

Anonymkode: 97f39...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...