Gå til innhold

Feildiagnostisering? (ADHD)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er under utredning for ADHD, og nå ser det ut til at jeg får diagnosen, da psykiateren har sendt meg til legen for å ta all slags tester for å kunne bruke medisiner.. Men jeg er så utrolig redd for at jeg skal bli feildiagnostisert! På en måte hadde det vært veldig deilig å få et "svar" på hvorfor jeg er som jeg er, og få en diagnose som vil gi meg rett på mer tilrettelegging og hjelp i studiene, men jeg bare... Vet ikke-tenk om det er feil? Tenk om jeg bare trenger oppmerksomhet, eller har noe annet, eller ikke har noe i det hele tatt, at jeg bare suger i livet liksom? Jeg blir nok litt påvirket av venner og familie som sier sånn "alle har ADHD hvis man begynner å lete etter symptomer", og jeg har heller ikke de stereotypiske symptomene på ADHD, så jeg er vel litt redd for reaksjoner fra folk hvis de får vite at jeg har det.. At de ikke tror meg og bare tror jeg vil ha oppmerksomhet eller en unnskyldning for å være lat ellernoe... Ok, nå surrer jeg mye her, spørsmålet mitt var egentlig bare: 

Har noen av dere erfaring med feildiagnostisering av ADHD? (i voksen alder). Hvorfor fikk dere diagnosen, og hvordan fant dere eventuelt ut at det var feil diagnose? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke blitt feildiagnostisert, men følte det litt på samme måte som du, og derfor har jeg ikke oppsøkt diagnose, noe som egentlig er dumt for jeg sliter. Jeg tenker at det er fordommene i samfunnet og tanken om at folk får "motediagnoser" for oppmerksomhet som gjør at du blir usikker. Jeg vil tro psykiateren vet hva han snakker om, men du kan jo snakke med han om det? 

Kanskje NHD har tanker om dette 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring med det selv, men har en veninne som fikk ADHDdiagnose som 18-åring, men når hun startet på medisin reagerte hun så dårlig at psykiateren mente det ikke var adhd... Men tror egentlig ikke det er nok grunn til å si at det ikke er adhd. Men nå er hun 25 og har fått diagnosen bipolar, så forhåpentlivis er det rett. 

Men du må nesten bare stole på psykiateren? Eller få en annen til å utrede deg? men det tar jo sykt lang tid da

Anonymkode: 52f3e...0aa

Skrevet
På 25.5.2017 den 13.30, Tatertot skrev:

Jeg vil tro psykiateren vet hva han snakker om, men du kan jo snakke med han om det? 

På 26.5.2017 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Men du må nesten bare stole på psykiateren? Eller få en annen til å utrede deg? men det tar jo sykt lang tid da

Anonymkode: 52f3e...0aa

Takk for svar.

Er lenge til neste time med psykiater så får ikke snakket med han før ut på høsten... Vet ikke hvordan jeg skal klare å "tro" på at jeg har ADHD, måtte i såfal vært en hjernescan eller noe så jeg kunne "sett" det haha 

Er så redd for å bli feildiagnosert, hadde vært så flaut og masse tid hadde vært bortkastet:( Tenker så mye på dette, klarer ikke konsentrere meg om eksamenslesning i det hele tatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...