AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Jeg er ei jente som sliter veldig med meg selv. Jeg utredes for bipolar. Jeg har vært i en periode som jeg har lest bibelen. Jeg ser ikke meg selv som kristen, men jeg ble helt opphengt i kristenting. Jeg hørte til og med på kristensanger. Jeg har aldri sett meg selv som kristen som sagt. Jeg har hatt mange andre perioder som jeg ikke husker konkret nå. Men hvordan vet man at man er manisk? Kan andre se at noen er manisk? Anonymkode: 0d380...e87
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Vil si de færreste er klar over at de er manisk selv mens de er det. Andre, spesielt psykologer og miljøterapeuter i psykiatrien kan nok observere at du er manisk eller har tegn på mani. Det er ikke gitt at "normale" mennesker uten utdanning eller erfaring innen det feltet kan se eller forstå hva det er som skjer. Det virker dog som om at du har en slags forståelse for at du kanskje kan ha hatt en manisk episode? De fleste klarer nok å se det i etterkant av episoden. Mennesker med bipolar lidelse er veldig forskjellige, sånn som alle andre mennesker. Noen er veldig dårlige og noen fungerer bra. Anonymkode: d662e...7d1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Jeg merker veldig godt når jeg blir manisk. Er som å nærme seg toppen på en berg-og-dalbane. Men i begynnelsen kan det være umulig å skille det fra normalt godt humør, så når jeg først er bevisst på det så er jeg allerede manisk, og dermed fullstendig ubekymret og full av selvtillit. Så da tenker jeg ikke lenger på det som en sykdom og synes bare det er flott at jeg føler meg så bra. Mine episoder er ikke så veldig ekstreme da, jeg har stort sett kontroll. Anonymkode: 8a871...228
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 Jeg merker det helt sykt godt hvertfall. Har ikke hatt en på lenge, heldigvis. Jeg vet at jeg er manisk ved at jeg får rare hang-ups. Jeg kan spise bare gulrøtter, for eksempel, i en hel måned, og syns det er helt fint. Jeg begynner også å le av omtrent ingenting, og ler da så jeg griner. Og jeg kan bryte ut i gråt, bare fordi jeg er så lykkelig og jeg klarer ikke å holde på alle disse intense følelsene jeg plutselig har. Jeg blir ekstreeemt kreativ, ekstremt selvsikker, og veldig utadvent (og jeg er sinnsykt innadvent i utgangspunktet). Og jeg kan finne på å kle av meg foran fremmede bare fordi, selv om jeg egentlig er ekstremt privat av meg. Jeg kan bruke 10.000 kr på en dag, ligge med folk jeg aldri ellers hadde ligget med, og drikke sinnsyke mengder alkohol. Så ja. Jeg merker det. Og det gjør folk rundt meg også Anonymkode: 545d5...33b
TinaChristina Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 Jeg merker det med at jeg sliter med å få sove, har "maur i kroppen", noe angst og får helt ville ideer og blir besatt av de. Sånn som å begynne på en lang utdannelse, kjøre trailer eller reise et sted. Eller noe jeg føler jeg må kjøpe. Som jeg ikke trenger. Men siden jeg selv ser dette, og mine nærmeste sier ifra til meg, så blir det svært lite av dette som blir satt ut i livet.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker det helt sykt godt hvertfall. Har ikke hatt en på lenge, heldigvis. Jeg vet at jeg er manisk ved at jeg får rare hang-ups. Jeg kan spise bare gulrøtter, for eksempel, i en hel måned, og syns det er helt fint. Jeg begynner også å le av omtrent ingenting, og ler da så jeg griner. Og jeg kan bryte ut i gråt, bare fordi jeg er så lykkelig og jeg klarer ikke å holde på alle disse intense følelsene jeg plutselig har. Jeg blir ekstreeemt kreativ, ekstremt selvsikker, og veldig utadvent (og jeg er sinnsykt innadvent i utgangspunktet). Og jeg kan finne på å kle av meg foran fremmede bare fordi, selv om jeg egentlig er ekstremt privat av meg. Jeg kan bruke 10.000 kr på en dag, ligge med folk jeg aldri ellers hadde ligget med, og drikke sinnsyke mengder alkohol. Så ja. Jeg merker det. Og det gjør folk rundt meg også Anonymkode: 545d5...33b Det er akkurat slik søsteren min blir i sine hypomaniske perioder. Hun er bipolar type 2. Men jeg tror hun merker godt når hun har disse periodene. Hun har som regel passe god kontroll også pga medisiner, det er bare så synd at depresjonen tar mer og mer overhånd. Selektive serotoninhemmere virker ikke like godt på alle. Anonymkode: 06731...8a7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå