AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Hei Jeg opplever at jeg får kjempestor mage når jeg spiser brød (eller evt. boller). Har ikke smerter, ikke økt gassproduksjon eller avføring, men magen blir altså så oppblåst likevel. Jeg reagerer ikke på samme måte når jeg har en diett bestående av knekkebrød. Er det flere som har det slik? Det kan vel ikke kalles glutenallergi dette, ettersom jeg hverken har smerter eller avføring? Men hvorfor eser magen sånn ut? Kan det ha noe å gjøre med gjær? Anonymkode: 9fab5...60e 1
Lauge Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Jeg synes du bør lese deg opp på FODMAP og se om det er noe for deg. 1
Gorgonzola Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg opplever at jeg får kjempestor mage når jeg spiser brød Kutt ned/ut morrabrødet, da vokser ikke magen 2
Gjest Cicero Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 Det er mange som blir oppblåst av brød, meg selv inkludert. Jeg spiser bare brød en sjelden gang og nå er magen min flat selv på kvelden etter masse mat.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 Jeg blir også oppblåst av brød og boller osv. Jeg tror det er hvetemelet som gjør det, evt. i kombinasjon med gjær. Jeg er som Cicero - om jeg lar være å spise bakevarer så unngår jeg å få oppblåst mage og magen er fin selv om jeg har spist annen mat hele dagen. Anonymkode: 9da14...008
Gjest Overrasket Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 Du sier ikke om dette gjelder butikkkjøpte brød og boller eller hjemmelaget bakst. Jeg føler meg også uvel av næringsmiddelindustriens "brød" og "boller", men det jeg lager hjemme på kjøkkenbenken har jeg aldri hatt problemer med. Så for meg, og for mange andre jeg har møtt, er det ikke faktisk mel og gjær som egentlig er problemet. I butikkbaksten er det masse tilsetningsmidler for å 1) korte ned produksjonstiden og 2) lage er produkt som ser tiltalende ut. Det skal manipuleres på størrelse, konsistens og fiberinnhold bl.a. Men poenget med gjærbakst er at det skal ta tid, det er en tidkrevende prosess å lage mat av mel som ikke gjør en uvel. Det er jo ingen som hadde levd lenge på et kosthold bestående av hvetemel rørt ut i vann, men gi folket et skikkelig brød og man har faktisk livsgivende næring.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Er det hjemmelaget eller kjøpebrød? Kjøpebrød har betydelig mer gluten enn hjemmelagde brød. Man lage brød med ingen eller svært lite gluten eller spise knekkebrød, havregryn. Anonymkode: 3805f...501
Simbyxor Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 Ja, du tåler det vel ikke så godt. Jeg har god erfaring med rugsprø
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, Lauge skrev: Jeg synes du bør lese deg opp på FODMAP og se om det er noe for deg. Der var det mye begrensninger, både gluten- og laktoseprodukter. Det passer meg dårlig Kan klare meg med fravær av én av delene, men ikke begge. 11 minutter siden, Overrasket skrev: Du sier ikke om dette gjelder butikkkjøpte brød og boller eller hjemmelaget bakst. Jeg føler meg også uvel av næringsmiddelindustriens "brød" og "boller", men det jeg lager hjemme på kjøkkenbenken har jeg aldri hatt problemer med. Så for meg, og for mange andre jeg har møtt, er det ikke faktisk mel og gjær som egentlig er problemet. Jeg spiser sjelden brød, men når jeg først gjør det er det butikkjøpt. Så jeg vet ikke ang. hjemmelagde brød. Bollene er alltid hjemmelaget. 9 minutter siden, Simbyxor skrev: Ja, du tåler det vel ikke så godt. Jeg har god erfaring med rugsprø Rugsprø tåler jeg fint, men jeg blir ikke mett av disse. Spiser wasa havre som regel, de tåler jeg også fint. "Tåler" = får ikke bollemage. Anonymkode: 9fab5...60e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 er det gluten i knekkebrød? Anonymkode: b8b5e...697
Lauge Skrevet 24. mai 2017 #11 Skrevet 24. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der var det mye begrensninger, både gluten- og laktoseprodukter. Det passer meg dårlig Kan klare meg med fravær av én av delene, men ikke begge. Jeg spiser sjelden brød, men når jeg først gjør det er det butikkjøpt. Så jeg vet ikke ang. hjemmelagde brød. Bollene er alltid hjemmelaget. Rugsprø tåler jeg fint, men jeg blir ikke mett av disse. Spiser wasa havre som regel, de tåler jeg også fint. "Tåler" = får ikke bollemage. Anonymkode: 9fab5...60e Jeg sier overhodet ikke at du skal gå over til et merkelig kosthold uten laktose og en smørbrødliste av forskjellige matvarer. Ønsket bare at du skulle lese om det, og kanskje si om du kjente deg igjen i plagene mange andre som opplever, av de som får utnytte av fodmap? Mange sliter med både fordøyelse og det ene og andre av diverse varer, men så forstår de ikke hvorfor, fordi de vet jo at de ikke har cøliaki, så da vet de ikke hva som kan forårsake problemene.
Arabella Skrevet 24. mai 2017 #12 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, Gorgonzola skrev: Kutt ned/ut morrabrødet, da vokser ikke magen To sjeler, én tanke. Noe lignende hadde jeg tenkt å skrive, også.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #13 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har samme erfaring. En skive eller bolle går greit, men blir det mer, så blåses magen opp. En annen ting er at jeg faktisk har gått ned i vekt etter at jeg gikk over til knekkebrød. Spiser ellers det samme. Pussig, synes jeg. Anonymkode: b04d8...f58
Simbyxor Skrevet 24. mai 2017 #14 Skrevet 24. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Rugsprø tåler jeg fint, men jeg blir ikke mett av disse. Spiser wasa havre som regel, de tåler jeg også fint. "Tåler" = får ikke bollemage. Anonymkode: 9fab5...60e Trenger ikke å bli helt mett da.. hva hvis du spiser 3 stk?
Gorgonzola Skrevet 24. mai 2017 #15 Skrevet 24. mai 2017 3 timer siden, Arabella skrev: To sjeler, én tanke. Noe lignende hadde jeg tenkt å skrive, også.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #16 Skrevet 25. mai 2017 Hei, det høres ut som meg. Hva slags brød spiser du? Jeg kan bare spise rugbrød, og har ikke noe behov for noen annet heller. Er oppvokst i Norge, men i en tysk familie så vi har alltid hatt kjempemørke brød. Hver gang jeg spiser spelt eller grove hvetebrød for jeg DEN bollemagen og føler meg uvel. Prøv å spise en rugbrødskive til frokost! Dansk rugbrød fra rema 1000 smaker utrolig godt toasted! Man blir veldig mett, så trenger ikke mye. Evt. kan du spise en rugsprø ved siden av. Får du det hvis du spiser mye pasta også? Det kan høres ut som du har samme som meg, det er hvete jeg reagerer mest på, dvs bollemage haha. Litt whole wheat pasta osv går fint, men ikke en stor posjon. Anonymkode: e09c4...2e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå