Gå til innhold

Vegetarmiddag uten bønner og linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å kutte ned på kjøttforbruket. Problemet er at jeg ikke er særlig glad i verken bønner, linser eller kjøtterstatningsprodukter. Er det noen som har tips til oppskrifter som kunne passe meg? Jeg er glad i og ganske flink til å lage mat, så det kan være hva som helst. Jeg har prøvd vegetarlasagne og squashlapper tidligere, og det var godt! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ingen tips til oppskrifter, men det er protein i korn, nøtter og frø, endel grønnsaker, melkeprodukter, egg, skalldyr og fisk. Det blir jo da ikke vegetar hvis du spiser skalldyr og fisk, men hvis du bare ønsker å kutte ned på kjøttforbruket, er fisk og skalldyr en grei erstatning. Hvis du liker det. Og så kan du rett og slett kutte ned på mengdene kjøtt og heller spise mer av andre ting.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Spiser taco uten kjøtt. Må kanskje spise en lefse mer, men blir god og mett. Ellers kan du lage pizza uten kjøtt. Supper er også godt. Spaghetti med grønnsaker og tomatsaus. Egentlig er det et tips å bare kutte kjøttet fra alle matretter som det er mulig å kutte det fra. 

Anonymkode: 3f954...8ef

• Liker 2
Skrevet

For proteinkilder kan du jo bruke fisk, oster (smøreost, faste oster) , meieriprodukter som kesam o. L, tofu, skalldyr og reker og egg

Prøvd Quinoa?? :-) smaker ikke  så mye men tar til seg smaken av det rundt, og kan F. Eks kokes sammen med buljong eller tilsettes soyasaus o. L

Prøvd kikerter? Kan tilberedes med godt krydder, godt sammen med egg og laks, kan også lages som hummus som kan brukes som saus, siderett eller pålegg 

Linser, bønner, sopp, erter, rødbeter osv kan du også lage meget gode burgere og "kjøtt"boller av. Bare å google så finner du mye bra. Ofte rulles Denne" kjøttdeigen "i knuste nøtter e.l før steking for da blir konsistensen nye mer crunchy 

Ellers finnes det ørten varianter av proteinrike pannekaker, paier og eggeretter 

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men det fins jo noen veggis snacks som er så godt at jeg lager det alene, bare fordi det er nam!

Asparges er digg. Kanskje i en slags dipp eller saus? Eller ovnsbakt med hvitløk, olivenolje og salt?

Ovnsbakte tomater og paprika med hvitløk og olivenolje, spises med godt brød. Sykt godt! Kan brukes med pasta i stedet for brød også.

Blomkål synes jeg er super digg også. Jeg kunne spist kokt blomkål med bernaisesaus hver dag om jeg kunne!

Og ikke glem potet. Potet kan brukes til det meste. Kokt, stekt eller ovnsbakt. Passer til masse sauser, dip, krydder, osv!

Og hva med grønne bønner? Aspargesbønner? Har ingen spesiell smak. Kan brukes til alt mulig! Stekte eggnudler med Sichuanpepper, chiliolje og grønne bønner (og andre grønnsaker og/eller kjøtt) og soyasaus er en av mine personlige retter som alle som tåler krydder elsker. Autentisk Sichuan-rett. 

Skaff deg noen kokebøker, eller let online! Indisk mat har masse veggismat! Og fins utallige asiatiske oppskrifter. Lån bøker på biblioteket! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å spise mindre kjøtt, og lager bare de vanlige rettene uten kjøtt. Lasagne og pastasauser kan lages uten kjøtt, det finnes mange gode gryter med tomat som er godt, pannekaker, taco uten kjøtt ++ 

Anonymkode: 97555...ad4

Skrevet

Vegetar risotto er kjempe godt. 

Skrevet

Grønnsakssuppe! :) Med sellerirot, kålrot, potet, gulrot og purre. Og melboller? 

Liker du kikerter? (Smaker potetaktig). Det er godt i mat. 

Ellers er halloumi veldig godt! Du kan grille det, og ha salat (eller pommes frites?) til :)

Halloumi /həˈluːmi or Hellim (Turkish) is a Cypriot semi-hard, unripened brined cheese made from a mixture of goat's and sheep's milk,

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser taco uten kjøtt. 

Anonymkode: 3f954...8ef

Hva har du i stekepanna? 

Skrevet

Og tomatsuppe med egg er en schlager. Og aspargessuppe. Og blomkålsuppe. Eller pannekaker? 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Simbyxor skrev:

Hva har du i stekepanna? 

Jeg er ikke personen du quotet, men når jeg spiser taco uten kjøtt så skjærer jeg bare opp salaten og spiser det i tacolompe med litt rømme. Altså bare dropper kjøttdeig og bytter det ikke ut med noe...

Anonymkode: 6ec51...10c

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Simbyxor skrev:

Hva har du i stekepanna? 

Jeg steker løk og paprika

Anonymkode: 97555...ad4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det kun går på å kutte ut kjøtt pga miljøet, så kan man vel bruke vegetarerstatning istedenfor? Oumph er veldig godt og naturtro 

Anonymkode: 10bf6...db3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

pannekaker, grøt, pizza, taco, salat i pita, lapskaus, wok, spagetti carbonara,bakt potet,

Anonymkode: 29d12...128

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Egg, pai med egg, omelett, steikt egg ost osv. Grove pannekaker, tomatsuppe med egg. Steikte nudlet med egg, Indisk med blomkål og kikerter. Chilli con carne (dog mes bønner, men nam nam)

Anonymkode: bf5cb...13f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte noen vegetar burgere på kiwi i dag, de lå i kjøledisken med grillmaten. Var laget av sopp, persille og hvitløk. Tror de het "dagens burger", synes de var gode. 

Anonymkode: dbba6...6a8

Skrevet

Kanskje en god meksikansk gryte med quinoa? Eller hva med chana masala med indisk ost? Kjempelett å lage! Eller for eksempel falafler i rull. Eller erter og stekt ris? Hva med en couscoussalat hvor deler er byttet ut med quinoa, og så ha i proteinrike grønnsaker + erter? Kanskje en god omelett? Eller nøtter? Nøtter er proteinrikt og kjempegodt. Lag en wok, putt litt cashewnøtter, hvitløk og vann i en blender, så har du en nydelig og proteinrik saus. 

Det er så mye du kan spise som ikke involverer bønner eller linser, du må bare finne en annen proteinkilde og bruke fantasien. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...