AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #21 Skrevet 26. mai 2017 Jeg synes det høres lite optimalt ut å la barnet leke med iPad under måltidene, og gi barnet is hvis det ikke vil ha middag, så ærlig skal jeg være. Men en sak for barnevernet er det ikke, slik du beskriver det. Anonymkode: 44c9c...126 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #22 Skrevet 27. mai 2017 Ts har forduftet visst? Hva ble det til ts? Skal hun avlaste søsteren sin og hjelpe til eller melde fra?? Jeg håper du velger å hjelpe. Anonymkode: c5191...b2d 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #23 Skrevet 27. mai 2017 De som mener dette ikke er noen form for omsorgssvikt kan umulig ha vokst opp med et slikt kosthold selv og erfart hvor vanskelig det kan være å komme ut av det. Mange kan tåle det som barn, men fortsetter man på samme måten som voksen så går det fort nedover med helsa og man eser ut etter hvert. Foreldrene har ansvar for å gi barna gode vaner. Anonymkode: 70502...777 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #24 Skrevet 27. mai 2017 Kresne barn? HA. Når jeg var yngre spiste det jeg ble servert eller gikk jeg sulten. Dere lurer hvorfor det er så mye fedme blant små barn og kaller det "amerikansk sykdom" men oppdrar barna som ts sitt tantebarn. Is til frokost, marshmallows til lunsj - dere som la barna styrer huset og bare ha brødskiver og is har bare seg selv å takke. Anonymkode: 7355e...39b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #25 Skrevet 27. mai 2017 På 23.5.2017 den 14.00, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke mor selv så jeg er redd for å blande meg, men jeg er dessverre bekymret for min søsters barn. Jeg har prøvd å snakket litt med henne før om maten, men det er som å snakke til en vegg. Barnet det er snakk om går i barnehage. Det jeg reagerer mest på er et dårlig kosthold. Barnet er nemlig veldig kresent og har en utrolig snever diett bestående av nesten bare pølser og brødskiver. Skal ikke gå inn på detaljer, men det er ingen grønnsaker, mest mat som inneholder mye raske karbohydrater, sukker, salt ol. Barnet spiser nesten ikke noe annet, bortsett fra søtsaker som barnet får ganske ofte. Det går veldig mye i is, ofte får barnet is når h*n ikke vil spise vanlig mat. Mor har vanskelig for å si nei, og far gir ofte barnet det h*n vil ha når mor allerede har sagt nei. Besteforeldrene fôrer også ungen mer enn gjerne med søtsaker. Jeg har prøvd å sagt i fra til besteforeldrene at barnet må få spise middag først, men det blir fnyst bort. Det må nevnes at i barnehagen spiser barnet vanlig mat, men hjemme vet barnet at h*n får hva han vil. Derfor vil h*n aldri smake på noe nytt og spiser bare noen få matsorter. (Ikke at h*n blir presentert for nye matretter så ofte...) I tillegg ser dette barnet på ipad flere timer om dagen - spesielt når barnet spiser. Da spiser h*n lite mat fordi h*n er så oppslukt i ipaden, og vil gjerne ha is etter bare litt mat. Barnet er ikke så ofte ute å leker. Barnet er ikke generelt sett så veldig bortskjemt, men det virker som h*n har helt styring over mat og ipad. Har prøvd å anonymisere dette etter beste evne, beklager om det gjorde det litt vanskelig og lese. Jeg er veldig rådløs og vet ikke helt hva jeg skal gjøre - om jeg kan gjøre noe i det hele tatt... Anonymkode: a0a61...ad3 Synes du anonymt bør melde dette med kosthold og iPad til Barnevernet. Anonymkode: 51970...92b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #26 Skrevet 27. mai 2017 Barnevernet tar ikke sånne saker. Dette blir henlagt etter en samtale med mor. Hun kommer sikkert til å få beskjed om å gå til helsesøster å få hjelp, det er ofte standardsvaret når det ikke er nok til at barnevernet går inn. Søsteren din vil få lest opp bekymringsmld og da er det ikke så vanskelig å legge sammen to og to og forstå at dette er deg. Da må du regne med at hun ikke vil snakke med deg mer. Og som sagt så er ikke dette noe barnevernet legger seg borti så da ble det tap-tap for din side. Da er det mye bedre at du på en god og forsiktig måte tar dette opp med søsteren din, si at du kan hjelpe. Anonymkode: e9259...181 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #27 Skrevet 27. mai 2017 Får barnet varmmat i barnehagen TS? Hvordan spiser barnet i barnehagen? Anonymkode: c5191...b2d
absinthia Skrevet 27. mai 2017 #28 Skrevet 27. mai 2017 (endret) Vel, mine to eldste barn spiste alt og elsket alskens grønnsaker og jeg trodde selvfølgelig at det var jeg som hadde vært flink og de med kresne barn som ikke prøvde nok., Tredjemann ga meg en overraskelse, da var noe mer skeptisk. Det fjerde av mine fem barn hadde noe i nærheten av et slikt kosthold, fra han var 2 til 4,5 år, bortsett fra at han heldigvis elsket knekkebrød. Pålegg var kun gomme, salami, baconost eller brunost. Han var ufattelig skeptisk til mat og hadde knapt spist en grønnsak som ikke var most og kamuflert i tomatsaus. For en tid tilbake tok han en mandeloparasjon og turte plutselig å smake på mer ny mat, etter at sårene hadde grodd. Det er ganske vanlig at noen barn er spesielt skeptisk til mat, spesielt fra to års alder og ut barnehagealder. så lenge foreldrene ikke begynner å legge om sitt kosthold til bare pølse med brød eller spaghetti, så går det seg som oftest til. Du kan inspirere dette barnet i matveien, med å introdusere ting som kan smakes på, uten å forvente for mye. For mye oppmerksomhet og press rundt mat, kan iblant gjøre ting værre.. For mye ipad er ikke bra, Det som skjer er at mens barnet er fordypet i brettet, går det glipp av kommunikasjon med levende mennesker og får mindre øving i kommunikasjon, som f.eks å tolke ansiktsuttrykk og til å lære å finne på andre ting. Dette gjør at hjernen ikke blir like rask til å sende signaler i områdene som omhandler dette. Det kan f.eks føre til lavere grad av empati o.l. fordi hjernen rett og slett ikke er trent nok på området. Det er ikke omsorgssvikt, selv om det ikke er optimalt. Skal lete opp en fantastisk serie som blant annet går på netflix om foreldreskap og oppdragelse, som er laget av en gjeng forskere, der noe av dette tas opp - selv om ikke dette er hovedtema, tas det opp. Fant den, den heter: The beginning of life - the series. Her er et utdrag Om en er interessert i å vite noe om hvor stor forskjell ordentlig mat kan gjøre, er det bare å se episoden som handler om barn som leer i stressende omgivelser/fattigdom osv Endret 27. mai 2017 av absinthia
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mai 2017 #29 Skrevet 27. mai 2017 Her er et forslag til deg TS. Du sier at barnet spiser normalt i barnehagen. Så hvorfor ikke ha barnet på overnatting der du serverer barnet normal mat, servert uten iPad og filmer det hele for så å vise mor og gjerne også besteforeldre at barnet faktisk spiser det som blir servert hvis det ikke først blir proppet med dårlige alternativer eller får grine seg til alternativ servering?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #30 Skrevet 27. mai 2017 På 5/23/2017 den 15.01, AnonymBruker skrev: Dette er ikke omsorgssvikt. Man kan gjerne mislike at foreldre oppdrar ungene til å bli små, ufordragelige, usunne, kresne, drittunger, men det er ikke omsorgssvikt. Anonymkode: 2df3e...c43 Du ser jo helt bort i fra helseeffekten og at barn faktisk trenger diverse vitaminer etc. Om barnet får mangelsykdommer eller -alvorlig problemer med tennene, er dette omsorgssvikt. (Og faktisk er det flere tilfeller av omsorgssvikt som avdekkes hos tannlegen først.) Anonymkode: cb31f...1c7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #31 Skrevet 27. mai 2017 På 5/25/2017 den 23.56, AnonymBruker skrev: Mitt fetter har vokst opp på joikaboller og pepsi max. Har jaggu blitt folk av han og, fasinerende hvor lite næring kroppen overlever på Anonymkode: 9bf9f...ee2 Men du vet ikke langtidskonsekvensene av dette. Han vil stå dårlig rustet om han får en alvorlig sykdom feks. Anonymkode: cb31f...1c7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #32 Skrevet 27. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du anonymt bør melde dette med kosthold og iPad til Barnevernet. Anonymkode: 51970...92b Barnevernet til dette også, ja? Det er pokker ikke rart at barnevernet ikke får gitt overgrepsofre og barn av rusmisbrukere rask nok hjelp... Anonymkode: 7bfab...f89 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #33 Skrevet 27. mai 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet tar ikke sånne saker. Dette blir henlagt etter en samtale med mor. Hun kommer sikkert til å få beskjed om å gå til helsesøster å få hjelp, det er ofte standardsvaret når det ikke er nok til at barnevernet går inn. Søsteren din vil få lest opp bekymringsmld og da er det ikke så vanskelig å legge sammen to og to og forstå at dette er deg. Da må du regne med at hun ikke vil snakke med deg mer. Og som sagt så er ikke dette noe barnevernet legger seg borti så da ble det tap-tap for din side. Da er det mye bedre at du på en god og forsiktig måte tar dette opp med søsteren din, si at du kan hjelpe. Anonymkode: e9259...181 Har hørt fra en venninne som er barnevernskonsulent i kommunen at de åpnet en undersøkelsessak fordi de fikk en anonym bekymringsmelding på to barn som "sterk mistanke om et svært dårlig kosthold". Saken ble visstnok henlagt grunnet at en større misforståelse. Anonymkode: 51970...92b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #34 Skrevet 28. mai 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Kresne barn? HA. Når jeg var yngre spiste det jeg ble servert eller gikk jeg sulten. Dere lurer hvorfor det er så mye fedme blant små barn og kaller det "amerikansk sykdom" men oppdrar barna som ts sitt tantebarn. Is til frokost, marshmallows til lunsj - dere som la barna styrer huset og bare ha brødskiver og is har bare seg selv å takke. Anonymkode: 7355e...39b Hadde eldstejenta mi fått bestemme, hadde hun levd på potetgull og sjokomelk Heldigvis klarer jeg å sette foten ned. MEN jeg skal fortelle dere at jeg vet om en familie som mistet omsorgen for barna sine fordi ungene gikk på selvstyr... Det var faktisk eldste datteren som hadde sagt fra på skolen, så kom de fra barnevernet og sjekket opp. Rot overalt, ungene satt på gulvet og så tv hele dagen, og de levde på kjeks og potetgull .Foreldrene lagde sjeldent middag til barna, var de sultne ga de dem en kjekspakke. Anonymkode: 871ab...ebf
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #35 Skrevet 28. mai 2017 På 25.5.2017 den 23.56, AnonymBruker skrev: Mitt fetter har vokst opp på joikaboller og pepsi max. Har jaggu blitt folk av han og, fasinerende hvor lite næring kroppen overlever på Anonymkode: 9bf9f...ee2 Min fetter vokste opp på loff og karbonader. Han spiste nesten ingenting annet gjennom oppveksten. Husker vi andre søskenbarn syntes det var helt håpløst at han ikke likte noen ting. Jeg syntes han var utrolig bortskjemt. Idag er han en høy, flott mann med meget god utdannelse. Ble jaggu folk av ham også! Jeg har forøvrig selv en sønn som ikke liker noe frukt og grønt. Han gjorde det frem til han var 2-3 år, så ble det verre og verre i matveien. Kan få i han bittelitt pære, appelsin og gulrot, men det stopper der. Ellers foretrekker han brødskive, knekkebrød, pølser og fiskepinner... Føles helt håpløst. Han er ekstremt kresen og redd for å prøve noe nytt. Mens storesøsteren spiser alt, og da mener jeg ALT. Hun elsker fisk og grønnsaker og liker ikke junkfood. Vet ikke hva vi har gjort galt med minstemann... Uansett synes jeg ikke dårlig kosthold er omsorgssvikt, men litt ernæringsveiledning til familien hadde kanskje vært greit, dersom kostholdet er dårlig for øvrige familiemedlemmer. Anonymkode: a3822...980 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #36 Skrevet 28. mai 2017 Dette hørtes ut som min søster. Barnet hennes er i tillegg veldig liten for alderen sin , dårlig språk og bruker enda bleier. Søsteren min er god til å bruke enkle utveier og jeg skjønner ikke hvordan det ikke kan ses på som mild omsorgssvikt. Som spedbarn fikk barnet kald mme fordi det var så mye styr med å varme melken.. Så at det vil endre seg, det tviler jeg på. Hvis noen påpeker noe av dette blir det ramaskrik. Hun er vandt til å få det som hun vil og har aldri måtte stå til ansvar for egne handlinger. Stakkars barn. Anonymkode: 9d2da...153
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå