Gå til innhold

Hvor er USA oppi alt dette her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg lurer litt på hvor denne supermakten, verdens politi, befinner seg i denne krisen. Jeg har ikke lest et sted hvor de har uttalt seg om dette. Jo forresten, jeg leste at de registrerte skjelvet, men valgte å ikke si noe. De visste nemlig ikke hvordan de skulle kontakte Asia-landene som ble berørt.

Men er det ikke litt rart at dette landet som prøver å bevise at det er Faderen over alle verdens land, ikke løfter en finger? Er det fordi dette ikke er en konflikt? Eller ligger det noe mer politisk, eventuelt økonomisk bak det hele?

Jeg lurer litt... :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel med at det ikke er OLJE eller andre økonomiske interesser innvolvert i denne katastrofen. USA er jo kjent for å ikke løfte en finger så lenge det ikke er i landets egen interesse.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

De er vel med i hjelpeorgansiasjonene som "alle" andre?

Skrevet

Poenget er at USA har en tendens til å blande seg inn, elelr i det minste gi lyd fra seg med en gang noe skjer.. Merkelig at det ikke har skjedd nå.

Skrevet

Her i Norge har vi (Som vanlig...) vært rimelig navlebeskuende midt oppe i denne katastrofen, så i norske media har det vært heller lite om hvordan andre enn vi selv reagerer på dette...

Fra NY Times:

The Pentagon has set up a joint task force out of Okinawa, deploying forces to Thailand, Sri Lanka and Indonesia. Among the equipment sent are six C-130 transport planes, nine P-3 air surveillance and rescue planes, an aircraft carrier and several ships with the ability to produce hundreds of thousands of gallons of fresh water each day.

I tillegg har Bush signalisert at USA kommer til å bidra med langt mer enn de USD 35 mill. som ble signalisert at de ville bidra med før man kjente katastrofens omfang.

Resten av artikkelen her

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Poenget er at USA har en tendens til å blande seg inn, elelr i det minste gi lyd fra seg med en gang noe skjer.. Merkelig at det ikke har skjedd nå.

De er jo der, går jeg ut i fra. Hva ville du at se skulle gjøre? Stoppe bølgene med tanks? Fint at ikke USA skal rope høyest alltid, men la internasjonale krefter slippe til.

Skrevet

Takker Leo, da fikk man vite det man igrunn håpet på.

Og det jeg mente USA burde gjøre, Rattleshake, er nettopp det som står i innlegget til Leo.

godt å vite at USA bryr seg også, med tanke på at de kan mobilisere rimlig fort og effektivt og det faktum at teknologi kan hjelpe mange.

Gjest Anonymous
Skrevet

Føler du ike med? usa var tidlig ute. De var tidlig ute å kritiserte Norge også.

Skrevet

USA var vel aller først ute med hjelpestyrker, USA har hittil bidrat mest økonomisk for å hjelpe til med redningsarbeid, de er de ENESTE som har gitt midler øremerket oppbygging.

Det er kanskje på tide å kutte ut den evinnelige rasismen.

Skrevet
USA var vel aller først ute med hjelpestyrker, USA har hittil bidrat mest økonomisk for å hjelpe til med redningsarbeid, de er de ENESTE som har gitt midler øremerket oppbygging.  

Det er kanskje på tide å kutte ut den evinnelige rasismen.

hvis du mener det, hvorfor drar da DU inn rasisme i dette? jeg spurte på det grunnlaget av at USA er en supermakt, en av verdens ledende nasjoner, og derfor er det naturlig at de stiller opp. Reint politisk. Hvis du ikke klarer å forstå det, men prøver å skjule det bak den billigste og letteste unnskyldningen, rasisme, burde du kanskje holde deg unna politiske debatter?

Skrevet

Heh, det er så mange usaklige innspill i akkurat slike diskusjoner, og det der er min mening -.

Som nevnt, man er raskt ute og angriper USA som på tross av å dekke opp for store deler av verden, greier å være først ute for å ta hånd om problemet her.

Og hvor mange sjekket opp i det før de slengte ut sine beklagelser?

Skrevet

Jeg startet tråden for å få en saklig debatt ut av det, ikke rasismebeskyldninger mot innskrivere. Det er lavt. Jeg skrev også innlegget for å få svar på noe jeg lurte på.

Skrevet

Så var det vel ikke det jeg kommenterte, jeg synes selve kjernen i diskusjonen er helt ok - jeg kommenterte diverse innlegg.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Enig med Wodan. Når kritikk/spørsmålstegn til amerikansk nødhjelp kommer innunder rasismebegrepet, begynner det vel det begrepet å bli litt utvannet :ler:

Skrevet

Pfaffster, jeg ser faktisk ingen innlegg som er kritiske mot usa, bortsett fra linken om at sverige gav mer enn usa. Eneste som er kritisk er hovedinnlegget jeg startet, og jeg må poengtere at jeg la inn et innlegg hvor jeg uttrykte lettelse for at USA hjelper til. både økonomisk og med utstyr/teknologi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...