Gå til innhold

Hva er et normalt kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På sider på nettet hvor man leser om et normalt kosthold står det at man kan ha 4 måltider til dagen. Bestående av ca 2 brødskiver, 2 brødskiver, middag og 2 brødskiver. + litt frukt innimellom. Men jeg føler at alle andre spiser helt annerledes enn dette og kjøper store horn og slikt til lunsj. Tar seg sjokolade og chips her og der. Dette blir jo mye mer kalorier enn det som er anbefalt, men disse menneskene er jo helt normalvektige. Så jeg lurer på hvordan er deres forhold til mat? Er det bare tull med dette kalori opplegget man kan lese om på nett? Ut i fra dette og ting andre gomler i seg burde jo alle rullet rundt. Nå vet jo ikke jeg hva folk spiser hjemme, men regner med at de ikke akkurat sulter seg der heller.

Anonymkode: 2584d...f16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at du tror at alle mennesker skal spise dette du ramser opp med antall brødskiver og middag uansett høyde, vekt og aktivitetsnivå? Hvis noen jogger hver dag i tillegg til å være veldig aktive trenger man mer, og en mann på 180 cm og 90 kilo har høyere forbrenning enn en kvinne på 160 og 55 kilo.

Anonymkode: 286ef...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan spise et stort horn til lunsj, men det skjer aldri oftere enn en gang i uka. Jeg kan hoppe over frokost eller lunsj, det skjer flere ganger i uka. Kaloriinntaket mitt er samlet lite, men på enkeltdager kan det være svært høyt. Jeg er svært tynn og har fått kommentarer fra venner og kolleger hele livet om hvordan det er mulig å spise en stor porsjon varmmat til lunsj + enda mer til middag, spise kake på fredagskaffen  og samtidig holde seg så slank. En venninne jeg bodde sammen med i flere år sa at det var helt unaturlig det som skjedde, at vi spiste helt likt til alle måltider, og hun la på seg og jeg var så tynn. Det JEG så var at vi spiste det samme til frokost, så spiste hun opp en hel pose med boller + en sjokolade i løpet av dagen på lesesalen, mens jeg spiste to brødskiver til lunsj og litt suppe til middag på kvelden. Hun så at jeg en sjelden gang spiste én bolle jeg også (i stedet for lunsj kanskje), ergo, vi spiste det samme.... Du ser "folk" spise hele tiden, du ser ikke de samme folkene hver gang de ikke spiser, ikke en gang om du hadde bodd sammen med dem.

Anonymkode: 1cac5...e55

• Liker 14
Skrevet

Kalorier er ikke tull. Fysikkens lover gjelder for alle. Det du gjør feil, tror jeg, er at du betrakter kosthold som noe episodisk. Kosthold er et fenomen som strekker seg over tid. Kostholdet til overvektige fører over tid til at de legger på seg. Kostholdet til normalvektige fører over tid til at de holder vekta. Normalvektige anser anbefalinger som nettopp det, kjenner uansett etter hva de trenger selv, og bekymrer seg ikke over om de har spist nok/passe/i tråd med reglementet. eBkymring om kosthold, vekt og helse kan tragisk nok lede til overspising. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Et normalt kosthold for meg er 2 knekkebrød med magert pålegg til frokost og lunsj, middag med lite kjøtt, masse grønnsaker, grove karbohydrater og mager saus (hvis saus i det hele tatt), 2 knekkebrød eller naturell yoghurt med korn til kvelds + frukt og grønt til mellommåltider ved behov. På lørdager skeier jeg ut mer, spiser brød/rundstykker istedenfor knekkebrød, mer usunn middag, litt godteri/snacks/kake på kvelden.

Jeg har en bmi på 22, og har hatt kostholdet jeg skisserer over i ti år (etter at jeg slanket meg nesten 20 kg i 2007). Hvis jeg spiser mer enn det jeg skisserer over (oftere brød enn knekkebrød, mer kaloririkt pålegg, godteri flere dager i uken osv) går jeg opp i vekt nesten umiddelbart. Virker som at en del overvektige ikke forstår at de fleste av oss som er normalvektige faktisk også har et kosthold deretter- med langt færre kalorier enn hva de selv har.

Anonymkode: bee9e...90d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pringle skrev:

Kalorier er ikke tull. Fysikkens lover gjelder for alle. Det du gjør feil, tror jeg, er at du betrakter kosthold som noe episodisk. Kosthold er et fenomen som strekker seg over tid. Kostholdet til overvektige fører over tid til at de legger på seg. Kostholdet til normalvektige fører over tid til at de holder vekta. Normalvektige anser anbefalinger som nettopp det, kjenner uansett etter hva de trenger selv, og bekymrer seg ikke over om de har spist nok/passe/i tråd med reglementet. eBkymring om kosthold, vekt og helse kan tragisk nok lede til overspising. 

Hjernen regulerer behovet selv på kalorien. Bare noen få kalorier over hver dag fører til en vektoppgang på mange kilo på et år. Så hvis man stoler på hjernen går alt bra, så lenge man klarer å holde seg unna kaker og godterier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På sider på nettet hvor man leser om et normalt kosthold står det at man kan ha 4 måltider til dagen. Bestående av ca 2 brødskiver, 2 brødskiver, middag og 2 brødskiver. + litt frukt innimellom. Men jeg føler at alle andre spiser helt annerledes enn dette og kjøper store horn og slikt til lunsj. Tar seg sjokolade og chips her og der. Dette blir jo mye mer kalorier enn det som er anbefalt, men disse menneskene er jo helt normalvektige. Så jeg lurer på hvordan er deres forhold til mat? Er det bare tull med dette kalori opplegget man kan lese om på nett? Ut i fra dette og ting andre gomler i seg burde jo alle rullet rundt. Nå vet jo ikke jeg hva folk spiser hjemme, men regner med at de ikke akkurat sulter seg der heller.

Middag og 6 brødskiver per dag høres forferdelig stusselig ut.

De normalvektige som kjøper horn etc til lunsj har sikkert droppet frokost. Kjøper de sjokolade og chips spiser de sikkert ikke noe etter middag eller de er i stadig bevegelse. 

Vet ikke hva du tenker på med "Er det bare tull med dette kalori opplegget man kan lese om på nett" men ingen klarer å lure seg unna de fysiske lovene. Så lenge du ikke spiser mer energi enn du forbruker vil ikke vekten øke.

Anonymkode: bbe75...9ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et normalt kosthold for meg er 2 knekkebrød med magert pålegg til frokost og lunsj, middag med lite kjøtt, masse grønnsaker, grove karbohydrater og mager saus (hvis saus i det hele tatt), 2 knekkebrød eller naturell yoghurt med korn til kvelds + frukt og grønt til mellommåltider ved behov. På lørdager skeier jeg ut mer, spiser brød/rundstykker istedenfor knekkebrød, mer usunn middag, litt godteri/snacks/kake på kvelden.

Jeg har en bmi på 22, og har hatt kostholdet jeg skisserer over i ti år (etter at jeg slanket meg nesten 20 kg i 2007). Hvis jeg spiser mer enn det jeg skisserer over (oftere brød enn knekkebrød, mer kaloririkt pålegg, godteri flere dager i uken osv) går jeg opp i vekt nesten umiddelbart. Virker som at en del overvektige ikke forstår at de fleste av oss som er normalvektige faktisk også har et kosthold deretter- med langt færre kalorier enn hva de selv har.

Mens jeg spiser 4 brødskiver til frokost med ost eller smøreost, 2-3 skiver til lunsj med det samme, proteinshake og frukt mellom, ganske stor middagsporsjon med rømme eller saus og en stor porsjon havregrynsgrøt til kvelds og har ikke et gram ekstra fett på kroppen :) Man må se ting i sammenheng med aktivitetsnivå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, og en ting til: innimellom skeier jeg jo ut også på hverdager, tar et par glass vin med venninner etter jobb, spiser godteri på kino e.l. Da "kompenserer" jeg alltid ved å gå en lang tur den dagen, trene en gang ekstra den uken e.l. Det tipper jeg gjelder veldig mange andre normalvektige også.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mens jeg spiser 4 brødskiver til frokost med ost eller smøreost, 2-3 skiver til lunsj med det samme, proteinshake og frukt mellom, ganske stor middagsporsjon med rømme eller saus og en stor porsjon havregrynsgrøt til kvelds og har ikke et gram ekstra fett på kroppen :) Man må se ting i sammenheng med aktivitetsnivå. 

Ja det er klart :) Jeg trener ikke mer enn 2-3 ganger pr uke, og løper da stort sett ikke mer enn 8-10 km hver gang. Hadde jeg trent mer enn dette hadde jeg nok hatt behov for mer mat!

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er klart :) Jeg trener ikke mer enn 2-3 ganger pr uke, og løper da stort sett ikke mer enn 8-10 km hver gang. Hadde jeg trent mer enn dette hadde jeg nok hatt behov for mer mat!

Og hvis du bare jogger har du nok heller ikke spesielt mye muskulatur som trenger ekstra kalorier. Du hadde merka stor forskjell om du trente tung styrke i tillegg til jogging. Det er ikke noe god fremgang kondisjonsmessig å ha "langkjøring" 2-3 ganger i uka og heller ikke mtp fettforbrenning. Når jeg har langkjøring er fettforbrenningen på 10% av kalorier og når jeg har intervalltrening er den på 30%. Når man får mer muskler øker hvileforbrenningen og hvis du trener tungt slik at fibrene blir nedbrutt så vil du ha økt forbrenning i et til to døgn etterpå! 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis du bare jogger har du nok heller ikke spesielt mye muskulatur som trenger ekstra kalorier. Du hadde merka stor forskjell om du trente tung styrke i tillegg til jogging. Det er ikke noe god fremgang kondisjonsmessig å ha "langkjøring" 2-3 ganger i uka og heller ikke mtp fettforbrenning. Når jeg har langkjøring er fettforbrenningen på 10% av kalorier og når jeg har intervalltrening er den på 30%. Når man får mer muskler øker hvileforbrenningen og hvis du trener tungt slik at fibrene blir nedbrutt så vil du ha økt forbrenning i et til to døgn etterpå! 

Her jeg bor er det veldig kupert, så mange av løpeturene blir intervalltrening for meg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mente med om det er så strengt me kalorierne er om kroppen på en måte klarer å justere seg inn igjen om man spiser litt mer en dag, om den kansje øker forbrenningen litt hvis man spiser for mye? Den vil vell holde seg der den er.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mente med om det er så strengt me kalorierne er om kroppen på en måte klarer å justere seg inn igjen om man spiser litt mer en dag, om den kansje øker forbrenningen litt hvis man spiser for mye? Den vil vell holde seg der den er.

Jeg tror at kroppen ikke "vil" noe som helst, den reagerer bare på hva du gjør med den. Men hvis du har et avslappet forhold til mat, vil du ikke tenke "søren heller, alt er ødelagt, da kan jeg like gjerne spise opp den kaka og den posen med potetgull og oj, kanskje er det noe sjokolade i skapet også". Du vil kanskje heller tenke "æsj, jeg føler meg litt tung og daff, best å ta en tur og strekke på beina". Neste morgen vil du kanskje ikke ha lyst på frokost med en gang du våkner, kanskje blir det ikke "tid" for lunsj og du går rett på middag. Det er sånn kroppen/vekta "justerer seg".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kroppen vil, er å være på den høyeste vekta den har hatt, alså legger du på deg f.eks 5-10 kg, og tar av tilsvarende, så vil kroppen bestrebe på å komme tilbake til sitt høyeste igjen. Da vil du alltid gå sulten. 

Anonymkode: 25f4a...605

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kroppen vil, er å være på den høyeste vekta den har hatt, alså legger du på deg f.eks 5-10 kg, og tar av tilsvarende, så vil kroppen bestrebe på å komme tilbake til sitt høyeste igjen. Da vil du alltid gå sulten. 

Det er blant annet påstander som dette som gjør at folk sliter. Doom and gloom.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ført kaloridagbok og treningsdagbok i to år, hverdag og ferier, det som overrasker meg når man faktisk veier maten og fører dagbok slik som dette er hvor mange skjulte kalorier det er i det man putter i seg. Og ikke minst hvor ofte det viser seg at de som tror de vet hva de putter i seg overhode ikke har kontroll, og det er gjerne de som i tillegg klager på at de spiser lite, trener mye osv og ikke går ned i vekt.. Ett eksempel var en jente som drakk kaffe med sukker og melk - fire - seks kopper hver dag, fra en sånn automat - wienermelange kalte automaten det. Og klagde samtidig på at hun omtrent sultet seg uten å miste et gram vekt.. Når jeg ymtet frempå at det ble over 350 kalorier per dag i snitt bare på den kaffen ble hun skikkelig grinete og ba meg passe mine egne saker :fnise:

Sitat

Det koster din kaffe i kalorieregnskabet

Kaffe/espresso: 0 kalorier

Kaffe/espresso + fløde: 11 kalorier

Kaffe/espresso + sukker: 20 kalorier

Kaffe/espresso + sukker + fløde: 31 kalorier

Cafe au lait: 33 kalorier

Cappuccino: 41 kalorier

Espresso choko: 42 kalorier

Wiener Melange: 60 kalorier

Chokolade: 78 kalorier

Chokomilk: 81 kalorier

Udregningerne er et eksempel, som kan variere fra automat til automat

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Pringle skrev:

Det er blant annet påstander som dette som gjør at folk sliter. Doom and gloom.

Har ikke noe vitenskapelig rapport å vise til, men de tar opp nyeste forskning på BBC programmet "Trust me, I`m a doctor", og der viste de til nylig at kroppen/hjernen fungerer slik at den vil alltid bestrebe å komme seg tilbake til høyeste vekt, som da resulterer i at folk jojo slanker seg gjennom hele livet. Når man først har veid mer, men tatt av igjen, så koster det mer for den personen å holde vekta, da kroppen jobber mot en, enn en som er normalvektig og skal bare holde vekta

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært småspist, så for meg så trenger jeg ikke spise så mye for å bli mett, dog når det gjelder kaker og snop så er det nesten ikke stopp før jeg får sukkersjokk. Jeg spiser vanligvis et knekkebrød til frokost, av og til ingenting unntatt kaffe, middag med enten kjøtt eller fisk, grønnsaker, noe frukt og grønt og nøtter ved behov, til tider usunne middager og ganske mye is, sjokolade og direkte snop. Har holdt vekten nogenlunde stabilt på noen og femti kilo på 7 året. Hvis jeg spiser masse kaker, DA kan jeg komme opp 1-2kg. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe vitenskapelig rapport å vise til, men de tar opp nyeste forskning på BBC programmet "Trust me, I`m a doctor", og der viste de til nylig at kroppen/hjernen fungerer slik at den vil alltid bestrebe å komme seg tilbake til høyeste vekt, som da resulterer i at folk jojo slanker seg gjennom hele livet. Når man først har veid mer, men tatt av igjen, så koster det mer for den personen å holde vekta, da kroppen jobber mot en, enn en som er normalvektig og skal bare holde vekta

Vel, jeg gikk ned fra 67 til noen og femti i løpet av ett år, og har som sagt ikke gått opp igjen. Jeg tror det heller kommer av hvor lang tid man bruker for å gå ned. Folk som går fort ned har vel kanskje en større sannsynlighet for å gå fort opp igjen og. 

Anonymkode: f395d...74a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt det hundrevis av ganger, så en kilde fra eller til spiller ikke så stor rolle. Det høres veldig fint og vitenskapelig ut hvis man ikke er villig til å ta ansvar for eget matinntak. Men jeg er også klar over at som vanlig privatperson, som riktignok har vært overvektig mesteparten av de siste tjue årene, men nå er normalvektig på fjerde året, er jeg mye mindre troverdig og tillitvekkende enn en lege, og jeg har heller ingen økonomiske interesser i andres vektutvikling, så jeg trenger heller ikke godsnakke og jatte med, slik som mennesker som har desperate overvektige som sin kundegruppe.

Klart man kjenner på indre motstand. Mat smaker jo godt. Mat er overalt. Klart man vi ha det. Men hvis man kaller det at kroppen jobber imot en, da har man snublet på startstreken. Hvis man kaller det en kamp, har man allerede tapt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...