Gå til innhold

Noen som husker Bam?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

For ett år siden ble byen Bam i Iran mer eller mindre tilintetgjort etter et kraftig jordskjelv.

Over 30000 døde, hundretusener hjemløse. En ufattelig tragedie.

Men Hans Wilhelm Steinfeld var ikke på ferie der, og det var også smått med andre kjendiser som kunne klage over rusk i drinkene sine eller istykkerrevne cocktailparaplyer. Ergo forsvant denne katastrofen ut av medienes søkelys, og ut av vår hukommelse, etter noen få dager.

Hvor lenge huskes katastrofen i Sørøst-Asia, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn

Klart tragedien går jo mye mer innpå oss, siden det omhandler nordmenn også. Sånn er det vel med alle, uansett hvor vi kommer fra her i verden, selv om jeg syns reportasjen til VG om de norske kjendisene som måtte løpe var litt for dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Hans Wilhelm Steinfeld var ikke på ferie der, og det var også smått med andre kjendiser som kunne klage over rusk i drinkene sine eller istykkerrevne cocktailparaplyer.

Dette utsagnet synes jeg er svært lite gjennomtenkt med tanke på at det fortsatt sitter mange pårørende i Norge som ikke kjenner skjebnen til deres kjære. Dette er ikke tidspunktet for å sette ting på spissen.

Ikke for å sette en katastrofe opp mot en annen, men forøvrig det er vel klart at antall omkommende blir over 3 ganger så høyt etter denne flomkatastrofen enn etter tragedien i Bam? Og er det egentlig så forferdelig og unormalt at katastrofer der nordmenn er involvert får ekstra mye oppmerksomhet i norsk media?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er så rart..jeg oppleve det ganske ofte her inne, uansett problem. Alt skal generaliseres, og sees på under alle vinkler, ingen personlige følelser får lov til å utfolde seg. Dette er noe av det verste folk som er i kriser kan oppleve, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
er det egentlig så forferdelig og unormalt at katastrofer der nordmenn er involvert får ekstra mye oppmerksomhet i norsk media?

Unormalt er det ikke, det har de siste dager bevist. Om det er forferdelig er det nok mer delte meninger om, kanskje så spissformulerte meninger at vi må vente med den debatten til alle har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er forferdelig er det nok mer delte meninger om, kanskje så spissformulerte meninger at vi må vente med den debatten til alle har det bra.

Ja kanskje det til en forandring, istedet for for en hver pris å skulle harselere og skrive ironiske betraktninger, denne gangen om en stor tragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så rart..jeg oppleve det ganske ofte her inne, uansett problem. Alt skal generaliseres, og sees på under alle vinkler, ingen personlige følelser får lov til å utfolde seg. Dette er noe av det verste folk som er i kriser kan oppleve, tror jeg.

Dette er jo et diskusjonsforum.

Hva er poenget med et meningutveksling om det ikke

finnes motstridene/divergerende meninger? Et

samstemt "gråtekor" er ikke veldig interresant.

Personlig hadde jeg foretrukket mer verdighet og

mindre "hva-følte-du-da" innlegg. Det er bare å ta en

kikk på web-sidene til dagbladet og vg for å se noe jeg

ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Diskusjonsforum og diskusjonsforum.. Tror dette kan taes litt vel bokstavelig noen ganger. Synes det ofte vises liten evne til å skille mellom personlige saker og almenne saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Utrolig godt poeng - vi har hukommelse som noen meitemarker i sånne sammenhenger. Noen som husker togulykken i Tyrkia?

Betryggende at det er noen - i dette tilfellet endatil en utagerende journalist - som ganske enkelt tar poenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Det er så rart..jeg oppleve det ganske ofte her inne, uansett problem. Alt skal generaliseres, og sees på under alle vinkler, ingen personlige følelser får lov til å utfolde seg. Dette er noe av det verste folk som er i kriser kan oppleve, tror jeg.

Han snakket ikke om at folk i kriser ikke kune få utløp for følelsene. Men enkelt og greit hvordan vi driter langt i andre katastrofer i stort omfang som ikke omhandler nordmenn eller vestlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ikke for å sette en katastrofe opp mot en annen, men forøvrig det er vel klart at antall omkommende blir over 3 ganger så høyt etter denne flomkatastrofen enn etter tragedien i Bam?

Definitivt. På samme måte som at det i Bam døde over 10 ganger flere enn i og rundt WTC et par år tidligere. Så det er bra at vi ikke setter katastrofer opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Men Hans Wilhelm Steinfeld var ikke på ferie der, og det var også smått med andre kjendiser som kunne klage over rusk i drinkene sine eller istykkerrevne cocktailparaplyer.

:kvalm: Hva folk får seg til å si... :evil:

Foreslår at du tar en liten titt på noen av bildene fra denne katastrofen før du så mye som vurderer å ytre et ord til om "rusk i drinker eller istykkerrevne cocktailparaplyer." Det er en i beste fall fullstendig tåpelig ting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han snakket ikke om at folk i kriser ikke kune få utløp for følelsene. Men enkelt og greit hvordan vi driter langt i andre katastrofer i stort omfang som ikke omhandler nordmenn eller vestlige.

Da er da vel bare å ikke gi noe støtte nå heller, hverken økonomisk eller på andre måter om man absolutt føler for å sammenligne. Synes da ikke man kan be folk engasjere seg mindre nå, fordi man ikke har gjort mere før. Dessuten sånn generelt; så utelukker vel ikke det ene det andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rattlesnake skrev:

reportasjen til VG om de norske kjendisene som måtte løpe var litt for dum.

Men det var før man ante rekkevidden av denne katastrofen.

Akkurat nå synes jeg det er usmakelig å diskutere denne saken. Hvis man ikke ser nytten eller har forståelse for at norske medier dekker tettere saker som dette hvor kanskje flere hundre norske kvinner, menn og barn er savnet så har man et aldri så lite problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt. På samme måte som at det i Bam døde over 10 ganger flere enn i og rundt WTC et par år tidligere. Så det er bra at vi ikke setter katastrofer opp mot hverandre.

Ja la oss fokusere på det som er viktig akkurat nå! Når man får problemer med å forsvare bruken av usmakelig ironi og harselering rundt et tema som berører svært mange av oss dypt kan man jo selvfølgelig velge å vri diskusjonen over på andre detaljer istedet. Det er jo også sett før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har uttalt seg og mangt er blitt skrevet før man har ant rekkevidden av denne katastrofen.

Tap av menneskeliv er alltid tragisk, enkeltsjebnene er grusome uansett hvor mange liv som har gått tapt. Ord blir fattige, og å sette hendelser opp mot hverandre blir feil - uansett.

Vi må få lov å sørge over våre døde landsmenn. Vi må få lov å la dette gå mer personlig inn på oss når vi leser om savnede fra Norge og fra vår egen by. Og jeg innrømmer det gjerne - når jeg leser at barn på alder med mine barn, fra samme bydel som meg, er savnet - da går det ekstra inn på meg. Ikke for at sjebner i Iran eller Tyrkia er mindre verdt, overhodet ikke, men fordi dette blir noe jeg kan fatte omfanget av. Så enkel er altså jeg, at jeg reagerer litt annerledes når de rundt meg rammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det var også smått med andre kjendiser som kunne klage over rusk i drinkene sine eller istykkerrevne cocktailparaplyer.

Det passer rett og slett ikke å bagatellisere eller harselere over denne katastrofen akkurat nå! Og vet du hva? Det kommer faktisk ALDRI til å være passende!

Tre av de omkomne var mine venners venner; to av dem var barn.

Hvis man ikke har noe mer meningsfylt eller vettugt å bidra med, synes jeg faktisk man bør la det være. Helt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...