Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en person som sliter med spiseforstyrrelse. Er ikke undervektig lenger, men må hele tiden være bevisst på å ikke falle tilbake. Jeg har mange triggere som gjør at jeg begynner å kutte i matinntak og bli besatt av at jeg MÅ trene hver dag. Noe av det bevisst, men noe skjer veldig ubevisst fram til jeg plutselig innser at jeg har tilbakefall. 

Det jeg synes er synd med dette forumet er hvor mye fokus det er på kalorier, kropp, vekt ned på et detaljnivå omtrent. For en som meg er dette triggere i hverdagen og gjør at jeg i perioder ikke går inn på forumet i det hele tatt eller i perioder er selektiv med hvilke tråder jeg går inn og leser på. 

Jeg skulle ønske det var mer fokus på et sunt og normalt kosthold, trening og fokus på å være frisk og sterk. Ikke bare fokus på å være tynn nok osv. 

Man kan jo ikke styre hva andre vil poste på et slikt forum, men jeg synes det er synd at det er sånn. Da jeg var på mitt mest spiseforstyrrede så fikk jeg mye inspirasjon fra dette forumet faktisk. Nå unngår jeg det jeg oppsøkte da det trigger meg. 

Anonymkode: 0e7fc...221

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er veldig strenge regler for hva som kan skrives her av det du skisserer, kan ikke si meg enig i observasjonen din.

Endret av minister-mio
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke spiseforstyrret, og har aldri vært det, men jeg er enig, det er et veldig mye større fokus på tynnhet enn på sunnhet her.

Anonymkode: 8de7f...747

• Liker 4
Skrevet

Hvis det trigger deg, slutte å lese de trådene da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, minister-mio skrev:

Det er veldig strenge regler for hva som kan plages her av det du skisserer, kan ikke si meg enig i observasjonen din.

Kan være jeg er mer sensitiv på grunn av min problematikk, det skal jeg ikke utelukke, men slik oppleves det for meg i alle fall. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke spiseforstyrret, og har aldri vært det, men jeg er enig, det er et veldig mye større fokus på tynnhet enn på sunnhet her.

Absolutt. Det er synd. 

4 minutter siden, Outlander skrev:

Hvis det trigger deg, slutte å lese de trådene da. 

Ja, som jeg skrev i hovedinnlegget så gjør jeg jo det, men jeg synes det er synd at det er så mye fokus på slike ting for kosthold, trening osv. er et tema som interesserer meg. Da er det litt kjedelig at store deler av forumdelen må unngås for å ikke trigges. 

Jeg skulle bare ønske det var sunnhet, interessen for fysisk aktivitet og et godt sammensatt kosthold som var hovedfokuset. Det hadde blitt mye mer interessant. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg har ikke samme inntrykk som deg - men de fleste vil ned i vekt eller holder vekt i kontroll når de begynner å sette seg inn på kosthold, trening etc.  Du kan også starte din egne tråder som spesifisere at du vil snakke mer om kosthold og trening til å være sunt og at vekten og å slanke seg er u-interessant.  Mange ville nok ha bidratt. 

Endret av Outlander
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en person som sliter med spiseforstyrrelse. Er ikke undervektig lenger, men må hele tiden være bevisst på å ikke falle tilbake. Jeg har mange triggere som gjør at jeg begynner å kutte i matinntak og bli besatt av at jeg MÅ trene hver dag. Noe av det bevisst, men noe skjer veldig ubevisst fram til jeg plutselig innser at jeg har tilbakefall. 

Det jeg synes er synd med dette forumet er hvor mye fokus det er på kalorier, kropp, vekt ned på et detaljnivå omtrent. For en som meg er dette triggere i hverdagen og gjør at jeg i perioder ikke går inn på forumet i det hele tatt eller i perioder er selektiv med hvilke tråder jeg går inn og leser på. 

Jeg skulle ønske det var mer fokus på et sunt og normalt kosthold, trening og fokus på å være frisk og sterk. Ikke bare fokus på å være tynn nok osv. 

Man kan jo ikke styre hva andre vil poste på et slikt forum, men jeg synes det er synd at det er sånn. Da jeg var på mitt mest spiseforstyrrede så fikk jeg mye inspirasjon fra dette forumet faktisk. Nå unngår jeg det jeg oppsøkte da det trigger meg. 

Og andre mennesker har store problemer og plager med å gå ned i vekt. Disse trenger trådene som motivasjon og hjelp. Verden sentrerer ikke rundt deg, andre mennesker skal få lov til å håndtere sine problemer med overvekt på sin måte

Dette innlegget er så selvsentrert og egoistisk at jeg blir irritert. Det finnes faktisk andre mennesker der ute som har problemer også

Anonymkode: a740f...a3b

• Liker 4
Skrevet

Vi har alle våre personlige "lesebriller". Jeg var aktiv på KG i over et år før jeg ble oppmerksom på at det var et aktivt kostholds/helseforum her. Jeg opplever fokuset her inne som gjennomgående sunt. Jeg har fått uvurderlig hjelp med mine problemer (overspising og overvekt). Nå føler jeg at jeg av og til kan bidra med noe til gjengjeld. Alle må selv bestemme hva de skal ta imot eller ignorere. Hvis du ikke liker deg her, så er døra der ->

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Outlander skrev:

Jeg har ikke samme inntrykk som deg - men de fleste vil ned i vekt eller holder vekt i kontroll når de begynner å sette seg inn på kosthold, trening etc.  Du kan også starte din egne tråder som spesifisere at du vil snakke mer om kosthold og trening til å være sunt og at vekten og å slanke seg er u-interessant.  Mange ville nok ha bidratt. 

Det var et godt forslag, kanskje jeg gjør det. :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og andre mennesker har store problemer og plager med å gå ned i vekt. Disse trenger trådene som motivasjon og hjelp. Verden sentrerer ikke rundt deg, andre mennesker skal få lov til å håndtere sine problemer med overvekt på sin måte

Dette innlegget er så selvsentrert og egoistisk at jeg blir irritert. Det finnes faktisk andre mennesker der ute som har problemer også

Anonymkode: a740f...a3b

1 time siden, Pringle skrev:

Vi har alle våre personlige "lesebriller". Jeg var aktiv på KG i over et år før jeg ble oppmerksom på at det var et aktivt kostholds/helseforum her. Jeg opplever fokuset her inne som gjennomgående sunt. Jeg har fått uvurderlig hjelp med mine problemer (overspising og overvekt). Nå føler jeg at jeg av og til kan bidra med noe til gjengjeld. Alle må selv bestemme hva de skal ta imot eller ignorere. Hvis du ikke liker deg her, så er døra der ->

Dere to har missforstått budskapet mitt totalt. Ikke er jeg selvsentrert eller forventer at forumet skal tilpasses meg. Jeg skrev en refleksjon rundt hvordan jeg hadde ønsket at forumet var, ikke at folk skulle tilpasse seg meg på noen måte. Jeg sa jeg skulle ønsket at forumet hadde mer fokus på sunnhet, noe som da også innebærer at overvektige bruker forumet til råd, veiledning osv for å gå ned i vekt. Å endre livsstil for å gå ned i vekt når man er overvektig inngår jo i mitt ønske om at det var fokus på sunnhet her. Jeg synes det er mye fokus på å bli tynnest mulig framfor at fokuset er på å få/ha en sunn og sterk kropp. 

Synes godt man kan uttale seg på en litt mer hyggelig måte. Som sagt så unngår jeg se trådene som trigger meg, men det er jo typisk KG å lese mest mulig negativt ut av et innlegg framfor å faktisk få med seg poenget. 

Det var heller ikke en formaning om at her må folk skjerpe seg og følge det jeg sier. Jeg bare ytret noe som har frustrert meg litt og hva jeg skulle ønske var anderledes. 

Tror det er dødfødt å prøve å forklare hva jeg mener så sier meg ferdig med denne refleksjonen. 

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, Pringle skrev:

Alle må selv bestemme hva de skal ta imot eller ignorere. Hvis du ikke liker deg her, så er døra der ->

Denne kommentaren var unødvendig, synes jeg. Alle skjønner vel at det er frivillig å lese på et forum.

Til ts; jeg synes det var veldig interessant å lese innlegget ditt, og tenker at det bør være rom for å diskutere og dele på et diskusjonsforum   :smilbla:  jevnlig er det innlegg her på forumet skrevet av folk som ikke synes det er uproblematisk med kosthold langt under 1500 kalorier per dag...

• Liker 2
Skrevet

Men husk at innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.

sofie777, mod

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv sliter jeg også med spiseforstyrrelse, og jeg er veldig overvektig. Jeg har også funnet mye inspirasjon på dette forumet, på en positiv måte. Det er mange som har mye kunnskap om vektnedgang, og for mennesker som er overvektige er dette også et helseproblem som må tas tak i. Derfor synes jeg det er bra at man kan dele sine fremganger i vektnedgangsprosessen, og jeg synes selv at det virker som mange peker på at man må gjøre en endring i matvanene sine og lære seg å leve med det, ikke kurer, og sulting og alt sånt, men nettopp spise mat man liker, gjøre noe som kan opprettholdes i lengden. 

Jeg skulle selvsagt også ønske at mennesker som var slanke var mer opptatt av helsa si, enn å ha en perfekt kropp. Jeg også ser at trening kan gi mye positivt utover at det forbrenner kalorier, og jeg er spesielt opptatt av å se på den helhetlige helsa mi, ikke bare vekten, og det føler jeg absolutt at det er rom for her inne. Men sannheten er jo at for meg er den vekta jeg har et stort problem ved helsa mi. At skrives detaljert om kalorier og vekt handler nettopp om å jobbe mot en kropp som er frisk og sterk, for det er jeg ikke når jeg ikke vet at jeg må spise så og så mye og hvordan jeg finner det ut, og hva jeg kan spise for å klare det. For meg så er det helt essensielt å ha et fokus der, ikke for å være tynn nok som du skriver, men nettopp som du også skriver være frisk og sterk. 

Jeg skjønner at det kan oppleves sånn for deg, og det er leit, men fra mitt ståsted så er det mye til hjelp her. 

Anonymkode: 984d2...037

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dypt uenig med deg ts. Jeg tror du leter etter det du vil finne. Noen ganger startes det tråder av folk som virker å ha problemer med kosthold, av ulike grunner og mange flere enn bare pga spiseforstyrrelser, men svarene de får er overveiende sunne, jordnære og lite dømmende. 

Anonymkode: 3fd61...dcc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv sliter jeg også med spiseforstyrrelse, og jeg er veldig overvektig. Jeg har også funnet mye inspirasjon på dette forumet, på en positiv måte. Det er mange som har mye kunnskap om vektnedgang, og for mennesker som er overvektige er dette også et helseproblem som må tas tak i. Derfor synes jeg det er bra at man kan dele sine fremganger i vektnedgangsprosessen, og jeg synes selv at det virker som mange peker på at man må gjøre en endring i matvanene sine og lære seg å leve med det, ikke kurer, og sulting og alt sånt, men nettopp spise mat man liker, gjøre noe som kan opprettholdes i lengden. 

Jeg skulle selvsagt også ønske at mennesker som var slanke var mer opptatt av helsa si, enn å ha en perfekt kropp. Jeg også ser at trening kan gi mye positivt utover at det forbrenner kalorier, og jeg er spesielt opptatt av å se på den helhetlige helsa mi, ikke bare vekten, og det føler jeg absolutt at det er rom for her inne. Men sannheten er jo at for meg er den vekta jeg har et stort problem ved helsa mi. At skrives detaljert om kalorier og vekt handler nettopp om å jobbe mot en kropp som er frisk og sterk, for det er jeg ikke når jeg ikke vet at jeg må spise så og så mye og hvordan jeg finner det ut, og hva jeg kan spise for å klare det. For meg så er det helt essensielt å ha et fokus der, ikke for å være tynn nok som du skriver, men nettopp som du også skriver være frisk og sterk. 

Jeg skjønner at det kan oppleves sånn for deg, og det er leit, men fra mitt ståsted så er det mye til hjelp her. 

Ja, og hvis du leser mine neste svar i tråden her hvor jeg forklarte nærmere hva jeg mente så ser du jo at jeg et helt enig med deg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er interessant å lese svarene trådstarter får.

Jeg er som sagt enig med henne om at det i mange innlegg handler veldig mye om utseendet, og mye mindre om helse her inne.

Med jevne mellomrom blir det postet såkalte "motivasjonstråder" her inne, og motivasjonen er alltid "tynn", aldri "sunn".

Jeg fant frem en gammel motivasjonstråd der oppfordirngen var "Spis deg slank og fit, legg inn mer aktivitet", og i tråden ble det oppfordret til å bli den beste du kan være.

Der ble det lagt inn insirasjonsbilder og artikler, og i denne tråden handlet den opprinnelige artikkelen i utgangspunktet om en kvinne som hadde gått ned i vekt, og blitt fitnessmodell.

Veldig mange reagerte på at "den beste du kan være" var illustrert med å være "fit".

I den tråden skrev jeg følgende innlegg:

Sitat

Jeg er enig i budskapet, men blir demotivert av det som blir lagt fram som inspirasjon.

"Bli det beste du kan være" - og det beste vi kan være er alltid illustrert av en bikinimodell, eller fitnessmodell, eller lignende.

Sitat

Nei, jeg synes ikke poenget er det samme.

Jeg synes hun har gjort en god jobb, og at hun fortjener et klapp på skulderen for innsatsen, så langt er vi enige.

Men det er sjelden slike artikler handler om helse og sunnhet, som oftest handler det om utseende, og slik ser jeg også på denne artikkelen.

Du skal ikke bare være sunn og aktiv, men du skal også ha en fettprosent som viser hvor godt trent du er, og du skal se definert ut, det er dette som har blitt definisjonen på å "se bra ut".

For meg blir dette en form for kamuflert "thinspiration", og et fokus på kropp fremfor helse.

Som Anette i artikkelen selv sier:

Sitat

I dagens samfunn er det blitt utrolig mye press på utseendet forteller Anette. Vi sitter mye mer på internett og det er lett å bli manipulert av fine bilder, kropper og det folk skriver.

- Jeg personlig synes det er motiverende med folk som er opptatt av kropp og å se bra ut.

Og jeg personlig synes det er mer motiverende med folk som er opptatt av helse, og det å være sunn og aktiv i hverdagen, fremfor det å "se bra ut".

Man kan godt "se bra ut" uten å være definert, ha en fettprosent på 10, og bruke størrelse 34 i klær, men det kommer sjeldent fram i slike "motivasjonsinnlegg".

Dette er kun ett eksempel på motivasjonsinnlegg som jeg ser på som kamuflert "thinspiration" her inne, det finnes dusinvis av andre tilsvarende.

Så ja, jeg skjønner godt hva trådstarter mener.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hadde jeg hatt en psykisk lidelse som enkelt ble trigget, så ville jeg valgt å holde meg vekk fra triggere. Du kan ikke forvente at verden skal legge tilrette for at du ikke skal få ett tilbakefall. du får lese litt på treningsforum eller noe da vet du. Der spiser de grønnsaker og bulker. 

Kvinneguiden er ikke laget for å ta vare på syke mennesker, men for at vi som bruker forumet skal kunne snakke om akkurat hva vi ønsker.

Anonymkode: 440b7...684

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er interessant å lese svarene trådstarter får.

Jeg er som sagt enig med henne om at det i mange innlegg handler veldig mye om utseendet, og mye mindre om helse her inne.

Med jevne mellomrom blir det postet såkalte "motivasjonstråder" her inne, og motivasjonen er alltid "tynn", aldri "sunn".

Jeg fant frem en gammel motivasjonstråd der oppfordirngen var "Spis deg slank og fit, legg inn mer aktivitet", og i tråden ble det oppfordret til å bli den beste du kan være.

Der ble det lagt inn insirasjonsbilder og artikler, og i denne tråden handlet den opprinnelige artikkelen i utgangspunktet om en kvinne som hadde gått ned i vekt, og blitt fitnessmodell.

Veldig mange reagerte på at "den beste du kan være" var illustrert med å være "fit".

I den tråden skrev jeg følgende innlegg:

Dette er kun ett eksempel på motivasjonsinnlegg som jeg ser på som kamuflert "thinspiration" her inne, det finnes dusinvis av andre tilsvarende.

Så ja, jeg skjønner godt hva trådstarter mener.

Akkurat! :)

Jeg tenker at hadde jeg hatt en psykisk lidelse som enkelt ble trigget, så ville jeg valgt å holde meg vekk fra triggere. Du kan ikke forvente at verden skal legge tilrette for at du ikke skal få ett tilbakefall. du får lese litt på treningsforum eller noe da vet du. Der spiser de grønnsaker og bulker. 

Kvinneguiden er ikke laget for å ta vare på syke mennesker, men for at vi som bruker forumet skal kunne snakke om akkurat hva vi ønsker.

Anonymkode: 440b7...684

Nok en person som ikke har forstått budskapet mitt. Og som ikke leser skikkelig. Jeg holder meg som sagt unna triggere og jeg har aldri bedt om at verden skal tilrettelegge noe som helst for meg. Tvert imot er ett av mine store problemer at jeg alltid tilpasser meg andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje ønsker "sunnhetstråder" fordi du da kan du gå inn på dem med god samvittighet, dvs lure deg selv til å tro du tenker "sunt" framfor "tynn". Bare tull og en del av sykdommen, i så fall. Du bør sikkert unngå alt som har med kropp å gjøre. Ikke at det er lett, det skjønner jeg jo, men vær obs på grunnen til at du ønsker deg "sunnhetstråder".

Anonymkode: c91d2...caa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du kanskje ønsker "sunnhetstråder" fordi du da kan du gå inn på dem med god samvittighet, dvs lure deg selv til å tro du tenker "sunt" framfor "tynn". Bare tull og en del av sykdommen, i så fall. Du bør sikkert unngå alt som har med kropp å gjøre. Ikke at det er lett, det skjønner jeg jo, men vær obs på grunnen til at du ønsker deg "sunnhetstråder".

Anonymkode: c91d2...caa

For min del er ikke det tilfellet. Jeg skal ikke late som at jeg ikke periodevis blir i overkant opptatt av å utelukkende spise sunt slik at det blir en besettelse, men det er i forbindelse med tilbakefall på anoreksi/ortoreksi som jeg har regelmessig. Da spiser jeg også for lite i tillegg til fokuset på at det skal være sunt. Men det er ikke det jeg er ute etter. Akkurat som at tidligere overvektige som har slanket seg kan streve med å finne en passelig balanse mellom hva som er nok mat, sunn mat og kosemat så er dette noe jeg kan slite med og som jeg synes er nyttig å klar om/få råd og tips om. Med sunnhet så tenker jeg ikke bare det å få i seg næringsstoffer, men det å spise nok mat samtidig som at man kan kose seg av og til uten at det skal gi masse dårlig samvittighet. 

Jeg som alle andre ønsker et normalt og avslappet forhold til mat, men at jeg har lett for å overdrive er jeg klar over og noe jeg jobber for å unngå. Likevel, uavhengig av sykdommen min så er kosthold, kropp og helse et tema som alltid har interessert meg. Også før jeg utviklet spiseforstyrrelse. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og hvis du leser mine neste svar i tråden her hvor jeg forklarte nærmere hva jeg mente så ser du jo at jeg et helt enig med deg. :)

Ja, jeg så dem, men jeg så ikke på det at du er enig med meg som en grunn til at jeg ikke skulle svare. :P
Jeg tenkte at det kunne være nyttig med en som har litt motsatt perspektiv enn deg, eller vinkling på saken enn deg da. Jeg skriver jo også at jeg forstår deg. Men på dette siste høres det litt ut som at du er sånn "jeg er jo enig, hvorfor skriver du dette". Kanskje jeg bare misforstod. :P 

Nei, men altså, vi er nok enige. Helse først og fremst. Men jeg ser jo (som jeg skrev) også at mange folk er veldig opptatt av utseendet, og det virker som veldig mange har nettopp utseende som årsak til å ville ta tak i vekten sin. Klart jeg gleder meg til å passe inn i mindre klær og få mer å velge i! Men likevel er helsa mye viktigere, og gleden i trening mye viktigere enn kaloriene det forbrenner. Man får nok bare fortsette å fremme disse synspunktene og kanskje man vil klare å påvirke folk til å tenke litt mer sånn som meg og deg. :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...