Gå til innhold

Ærlig talt


tuva77

Anbefalte innlegg

Jeg følger med på katastrofen i Asia store deler av døgnet, og det som forundrer meg skuffer meg er hvordan folk reagerer, da spesielt de norske. hva får folk til å presse seg med på et svensk fly, late som dem er svensk for å komme segg hjem? Når dem er uskadd. ??? :evil:

Står på fjernsynet og klager iover at du har måttet vente i 2 timer på flyplassen i Bangkok, sammen med sine kjære uskadd? Hva får folk til å hamndle på denne måten, la seg intervjue av media og fortelle at det var så grusomt når de står der i sine klær med ryggsekk og taxfree poser med varer. :evil: Hva får mennesker til å tenke på å ta med seg nbillig sprit når den største naturkatastrofen har rammet 100000 av mennesker.

Jeg blir utrolig provosert, ja jeg skjønner at folk jkan få sjokk, men da klarer de ikke å handle sprit heller, eller lure seg på fly under annen identitet. jeg er sykepleier og kan litt om traumer, og vi som bor i trygge Norge er forferdelig naive, mange mener at vi til enhver tid skal være forbredt på en slik katastrofe., og klager over at fly blir sendt for seint, dem får for lite hjelp bla,bla. Ingen kan være forbredt på en slik katastrofe, det vil koste uendelig med skattepenger ,og til dere som klager så fælt ,er nok av de som egentelig ikke vil betale skatt også.

Ingen kan ha fly stående parat til å hente i hjem mennesker som er skadd til enhver tid. Med tanke på katastrofens omfang har de norske vært usedvanlig flinke til å stable personell på beina, fly blir sendt. Det er også viktig å tenke på at det må være planlagt det som skjer hvis ikke blir det bare kaos. Ingen vits å sende ned fly hvis pasienter ikke kommer frem til flyplassen o.l DET MÅ VÆRE ORGANISERT"!!!!!

Så til dere som surver, det er ikke noe synd på dere ikke det spor, for de det er virkelig synd på klarer ikke å surve dem går fortvilet rundt og leter etter sine elskede. Noen ligger hardt skadd men uendelig takknemlige over å være i live. Noen reiser hjem med bare 1 barn og vet ikke hvor barn nr 2 er.

Tenk på disse menneskene og de andre norske som ikke er hardt skadd og som er igjen fordi det er til stor nytte for alle.

Jeg mener at dere som kommer hjem og klager uten egentelig å ha noen grunn til det burde sendes tilbake for å bruke ressursene deres der. Men dere klarer kanskje ikke. Klarer bare å være utakknemlig.

SKJERP DERE!!!

Tenk på de som virkelig har det ille!

Håper dere som sitter hjemme og klager over bagateller leser dette og kanskje får dårlig samvittighet over at dere har stått fremme i media og klaget.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Kanskje det rett og slett er umulig for oss her hjemme, å forstå hvorfor enkelte handler som de gjør. For vi sitter trygt og godt her hjemme, og klager på de som ikke gjør så mye, men vi er trygge alle sammen. Det er helt umulig å forstå hvorfor folk handler som de gjør, og selv om du som sykepleier har litt peiling på sjokk, så har du faktisk ingen som helt kunnskap om hvordan folk opplevde det på stedet.

En sak er det ås itte her hjemme å se på det, og en helt annen å være tilstede. Tenk på det du, neste gang du bare må klage på folk som ikke tenker som deg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til dere som surver, det er ikke noe synd på dere ikke det spor, for de det er virkelig synd på klarer ikke å surve dem går fortvilet rundt og leter etter sine elskede.  Noen ligger hardt skadd men uendelig takknemlige over å være i live.  Noen reiser hjem med bare 1 barn og vet ikke hvor barn nr 2 er.

:(

Jeg er egentlig enig i det du sier, men det er så lett å si for oss som sitter tryggge og tørre her hjemme. Jeg tror også jeg ville dratt hjem så fort som overhodet mulig etter en slik katastrofe. Mange vil sikkert hjem til familien sin når de ser døden i hvitøyet på den måten.

Å vandre der nede, blandt lik og massegraver, mens en ikke kan gjøre stort annet enn å vente, ingen sted å slappe av, kose seg. Husk at mange av disse norske familiene har barn med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må på ingen måte klage, men synes det er riktig å sette fokus på at det faktisk er helt uvesentlig om noen har ventet på en flyplass i 2timer. Det blir faktisk for dumt. Nei jeg vet ikke noe momn hvordan mennesker reagerer under denne katastrofen, men jeg hadde min sykepleiepraksis i et u-land for 3 år siden og der var det mye elendighet/fattigdom som jeg så, så litt har jeg faktisk fått med meg. Selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes.

ja han blir vldig maktesløs av bare å sitte her og foreløbig er det eneste vi kan gjøre å gi penger og støtte de som kommer skadd hjem, som har mistet familiemedlemmer/venner hvis vi har noen av våre der.

og jeg mener selvfølgelig at alle skadde i sjokk etc må få komme hjem ,men det blir feil når noen sniker seg med for det går utover andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er helt betimelig at man klager, og jeg synes myndighetene har vist et slett ansvar.

Synes faktisk det er helt horribelt å reise kritikk mot disse som har opplevd dette. Synes også det er meget kritikkverdig at myndighetene nå liksom prøver å forsvare seg, synes de bare kunne ha tatt inn over seg kritikken, og vist litt "ærbødighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Klart det blir feil når noen sniker seg med, men det er nok lettere for oss her hjemme å se den siden. De som står med begge beina i det, tenker kanskje ikke på det på den måten.

Derfor er det så mye lettere for oss, som sitter her trygt og godt å si hva de bør og ikke bør gjøre. Forferdelig for alle som var der er det, enten de kom fra det uten en skramme eller verre. For det psykiske kan ha fått store sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Tuva, hvem er vi som har rett til og kritisere andre mennesker, hva de føler tenker og reagerer etter en slik opplevelse. Vi her hjemme kan/klarer ikke og sette oss inn i den traumatiske opplevelsen de har opplevd.

Jeg synes vi skal tenke oss godt om, før vi kritiserer andre mennesker sitt reaksjonsmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de jeg har lest om som har sagt de er svenske og han som ventet i 2 timer hadde barn. De andre jeg så på tv var også voksne og uten barn, når de har barn er selvfølgelig saken annerledes, og jeg skjønner at folk vil hjem, men synes det er vanskelig å akseptere at de tar seg hjem ved å lure folk, og ved å klage over litt ventetid. det er selvfølgelig fullt forstålig at de vil hjem når fly kommer som er ment for dem.

Og jeg skjønner veldig godt de som ikke klarer tanken på å reise hjem så lenge de ikke vet hvordan det går med sine.

Hjelp kan friske norske som er der gi ved å være på sykehus for det er barn som er skandinaviske og som ikke har noen av sine der. Bare ved å være norsk har du mulighet til å hjelpe og veldig mange blir igjen for å gjøre det. de fleste er jo takknemlige og handler rasjonelt i alt kaoset, og det jeg blir forbannet på er de sytepavene som mommer hjem friske og klager.

Men det er sikkert best dem kommer seg hjem for de som er så egosentriske er ikke til mye hjep heller! :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes vi skal tenke oss godt om, før vi kritiserer andre mennesker sitt reaksjonsmønster.

Enig - av den grunn at jeg virkelig håper at sjokk er forklaringen på denne tilsynelatende idiotiske og ufattelig egosentriske sutringen som eksponeres gjennom alle mulige medier.

Rart at ikke de mediene som formidler dette heller prøver å beskytte de mest hysteriske sutrerne mot seg selv - jeg tror for eksempel ikke at Oscar Ihlebæk om noen måneder vil være veldig stolt av det han presterte å si på TV i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er rett og rimelig å sette fokus på de som viser seg på denne måten jeg.

Mulig jeg er urimelig men dette er nå min mening og dere har deres mening. :roll:

og når du står stylet på håret mog med taxfree poser så tror jeg faktisk at de ikke har sett noe av elendigheten og heller ikke har forstått noe av det som egentelig har skjedd.

Og til du som mener at det er slett arbeide av norske myndigheter, det er faktisk ikke mulig å forutse en slik katastrofe og vi kan heller ikke til enhver tid være klare for å rykke ut. Synes dem har kommet seg på beina raskt jeg.

Men jeg skjønner fortvilelsen ved å sitte hjemme ikke få tak i sine kjære som er der og helle ikke komme igjennom til UD på flere timer. det er klart jeg forstår det, men vi må tenke på at en slik katastrofe jar ikke forekommet i nyere tid av slike dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke med meg hva oscar ihlebæøk sa i går, finnes det noen link?

Skulle gjerne hatt et utdrag hvis noen kan sitere han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stor forståelse av at dere vil diskutere ting rundt katastrofen, men vil bare minne dere om denne regelen. :wink:

Personangrep/persondebatter

Det er ikke tillatt å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent. Det er heller ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner.

Remyline Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Rart at ikke de mediene som formidler dette heller prøver å beskytte de mest hysteriske sutrerne mot seg selv - jeg tror for eksempel ikke at Oscar Ihlebæk om noen måneder vil være veldig stolt av det han presterte å si på TV i går...

Ja, det er vel viktig at man opptrer korrekt i alle sammenhenger, slik at man i ettertid kan være stolt av seg selv....Nei, det beste er nok å holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen andre svenske turister som sa at de bare kunne være svenske for noen timer... ikke de som sendte de på flyet etter det jeg forsto.

Men på den annen side er jeg jo imponert over hvor tolerange dere er for de som er i media og syter uten grunn. Jeg er ikke en så god person,men på den annren side har jeg heller ikke lyst til å være det i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk ikke med meg hva oscar ihlebæøk sa i går, finnes det noen link?

Skulle gjerne hatt et utdrag hvis noen kan sitere han

8)

Det gikk i vesentlig grad up på at Sverige som bare har gjeld kunne hjelpe effktivt mens Norge som er søkkrikt ikke fikk ut fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hvordan kan du si at de syter uten grunn? Snakker om å sitte der på sin høye hest, og bestemme hvordan alle andre skal reagere på det som hendte. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt betimelig at man klager, og jeg synes myndighetene har vist et slett ansvar.  

Synes faktisk det er helt horribelt å reise kritikk mot disse som har opplevd dette. Synes også det er meget kritikkverdig at myndighetene nå liksom prøver å forsvare seg, synes de bare kunne ha tatt inn over seg kritikken, og vist litt "ærbødighet".

Hvilke formelle plikter har egentlig norske myndigheter

ovenfor nordmenn som befinner seg i et annet land av

fri vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...