Gå til innhold

Nei til konfirmasjon!

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvis man er døpt i kirken og velger å avstå fra konfirmasjon/ha borgerlig konf så betyr vel ikke det at man melder seg ut av kirken? Får de ekstra pr konfirmant? 

Anonymkode: c5210...5f4

Nei, da står man fortsatt som medlem i Kirken.  Det er faktisk ikke enkelt å melde seg ut av Kirken.  Selv sendte jeg utmeldelse for mange år siden, men fikk som tilsvar spørsmål om hvilket annet trossamfunn jeg ville inn i.  Jeg ville ikke inn i noe annet, men dette  var altså ikke et alternativ i brevet jeg fikk. 

Det krevde at jeg måtte skrive brev å fortelle at slik var det.  Hvor mange mennesker gidder så mye styr?  Hvor mange gidder ikke, rett og slett??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Jolene skrev:

Nettopp derfor konfirmerte jeg meg ikke. Synes det er latterlig å konfirmere seg så lenge man ikke er personlig kristen. Er man personlig kristen, og konfirmerer seg av den grunn - selvsagt full respekt. Humanetisk søppel skjønner jeg meg ikke på. Da viser man jo virkelig at man bare vil ha mest mulig penger. Derfor går jeg ikke i humanetiske "konfirmasjoner". Det blir for falskt for min del.

Jeg er kristen, og valgte å ikke konfirmere meg nettopp på grunn av alt fokuset på gaver.  Jeg orket rett og slett ikke tanken på å skulle bekjenne min tro sammen med folk som jeg visste at løy.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg konfirmerte meg og fikk 80.000 kr. Kjøpte speilrefleks der og da + en del vodka og solboller - men 50.000 kr av de hadde jeg da jeg flyttet for meg selv og brukte de på møbler.

Syns iallefall foreldre bør sperre beløpet "inne". Tenk at jeg kunne hatt 25.000 kr til hvis jeg ikke hadde kjøpt vodka og boller liksom... dumme fjortis.

Men ja, syns konfirmasjon er helt idiotisk konsept selv. 

Anonymkode: 22142...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Nei, da står man fortsatt som medlem i Kirken.  Det er faktisk ikke enkelt å melde seg ut av Kirken.  Selv sendte jeg utmeldelse for mange år siden, men fikk som tilsvar spørsmål om hvilket annet trossamfunn jeg ville inn i.  Jeg ville ikke inn i noe annet, men dette  var altså ikke et alternativ i brevet jeg fikk. 

Det krevde at jeg måtte skrive brev å fortelle at slik var det.  Hvor mange mennesker gidder så mye styr?  Hvor mange gidder ikke, rett og slett??

Jeg måtte melde meg ut av statskirken for å kunne konfirmere meg borgerlig 

Anonymkode: 22142...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle vært konfirmant i 2014, men valgte å ikke gjøre det. Jeg så ikke noe stor vits i det siden det ikke innebærer noe annet enn det å få penger nå. Fikk likevel ganske store pengesummer til 15-års-dagen min, men er glad jeg hoppet over konfirmasjon.

Anonymkode: b64ce...6cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Zienna skrev:

Det har blitt enklere nå, man kan melde seg ut med bank id. :)

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/inn--og-utmelding1/skjema-for-inn--og-utmelding/

Anonymkode: 9db69...583

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle vært konfirmant i 2014, men valgte å ikke gjøre det. Jeg så ikke noe stor vits i det siden det ikke innebærer noe annet enn det å få penger nå. Fikk likevel ganske store pengesummer til 15-års-dagen min, men er glad jeg hoppet over konfirmasjon.

Anonymkode: b64ce...6cd

Mitt barnebarn valgte det samme i år, å ikke konfirmere seg.  Hun er ikke troende, sa hun, og borgerlig konfirmasjon forsto hun ikke hensikten med.  Som den eneste i klassen valgte hun å ikke konfirmere seg.  Vi er alle veldig stolt av henne!  

Skrevet

Jeg tror det blir mer og mer vanlig å velge bort konfirmasjon og det synes jeg er veldig ok.

Det er tjue år siden jeg kunne ha konfirmert meg. Jeg var den eneste i mitt kull som ikke ble konfirmert. I likhet med andre som har svart opplevde jeg å få svært generøse gaver fra slekt samme år jeg skulle vært konfirmant.

AnonymBruker
Skrevet

Men konfirmasjon er jo kjempehyggelig! Samle familien og spise god mat og pynte seg! Jeg er godt voksen og også på i min ungdomstid var gavene viktige!! Hvis man ikke bryr seg som innbuden gjest, så takk for Guds skyld nei! Så slipper vi sure fjes på dagen!! Å komme med blomst er for dumt, jeg hadde tiltet om jeg hadde fått det som 15 åring! 

Jeg hyller også borgerlig konfirmasjon! Godt valg for mange ungdommer.

i forberedelsestiden før konfirmasjonen så er ungdommene med på samlinger og turer. Dette er jo gøy for dem, bedre enn å vandre kveld/ nattestid på byen bestandig.

heia konfen!! 

Anonymkode: 0133c...e2d

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor takker du ja til, går i og gir gave til konfirmanter du ikke er glad i, ikke unner gavene og omtaler som "disse fjortisene"? Bør ikke du framstå som voksen, ærlig og autentisk og bare si "nei, det gir meg en bismak, jeg syns det bør avskaffes, det er en irriterende tradisjon jeg ikke støtter". Eller som andre skriver, gi dem en billigere symbolsk eller nyttig gave?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er SÅ enig.. Stesønnen min var konfirmant i fjor.. Han kjedet seg sånn på undervisningene og sintest dette var dritt.. Men konfirmere seg skulle han.. I kirka.. Ett halvt år senere står han å sier at han ikke tror på gud, ikke er kristen og at eneste grunnen til konfirmasjonene var festen og pengene.. råttent..

Anonymkode: 5fdc0...752

Skrevet
21 timer siden, Kara W skrev:

Jeg er kristen, og valgte å ikke konfirmere meg nettopp på grunn av alt fokuset på gaver.  Jeg orket rett og slett ikke tanken på å skulle bekjenne min tro sammen med folk som jeg visste at løy.

Det står det respekt av. Synd at gavegriskhet skal ødelegge en fin markering for dem det faktisk betyr noe for :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...