Gå til innhold

Nei til konfirmasjon!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag var jeg i konfirmasjon og gav en pengegave. Med bismak i munnen. Konfirmasjon irriterer meg. Hvorfor skal disse fjortisene sope inn enorme summer bare fordi om noen år så er de myndige? Jeg klarer ikke forstå dette. Jeg leste gavelisten og de mest rause gav enorme beløp og totalen nærmet seg en årslønn! Og  man skal også gratulere, gratulere konfirmanten, foreldrene, besteforeldre osv osv. Gratulerer med hva? Gratulerer med formuen? Vi skal i enda en konfirmasjon før sommeren og neste år er det en og året etter fire til! Jeg får fnatt altså! Jeg syns konfirmasjon skal avskaffes! Er en ubrukelig tradisjon!

Anonymkode: b4497...d1b

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha! Jeg er egentlig enig! Selv komfimerte jeg meg ikke. Jeg hadde en større 16 års dag for å feire veien inn til voksenlivet. Jeg fikk mer penger da en til en vanlig bursdag, noe jeg syns er helt rart. Lillesøster nå skal ikke konfirmeres. 

Det som er dumt med hele greia er at folk som komfimerer seg kristelig ikke er det. Jeg er ikke deg, og dermed droppet det. Samme med lillesøster. Borgelikomfirmasjon er noe som er blitt funnet opp av noen folk som ikke ville ha barnet sitt i kirken men fremdeles ville at dem skulle få gavene! Jeg syns alt er tull hele greia! Litt som valentinsdagen, Halloween osv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så enig, så enig! Heldigvis har jeg fornuftige barn som valgte å ikke konfirmere seg. De er heller ikke døpt. Jeg er i mot begge deler. Med mindre man er troende. Men det er de fleste ikke...

Anonymkode: 73381...23c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du ikke vil dra, og du ikke vil gi gave, hvorfor gjør du det da?

Konfirmasjon er en helt grei ting i mine øyne. Barnet blir gratulert for å snart være en ordentlig voksen. Han/hun nærmer seg voksenlivet, og penger til førerkort, bil og kanskje en dag en liten leilighet kommer nok godt med for de aller fleste. En stor dag med all oppmerksomhet på den snart voksne personen er stas for de aller fleste "fjortiser".

Men hvis du ikke bryr deg noe om å hjelpe konfirmanten økonomisk, så gjør du ikke det. Kjøp et fint kort og noen blomster istedet. Dette er nok en enklere ting å gjennomføre hvis du ikke er veldig nære konfirmanten, som i tantebarn eller søskenbarn. Men er det mange slektsledd mellom dere, og familien er såppass stor at konfirmanten nærmer seg en årslønn i konfirmasjonspenger, så holder det nok med blomster og kort. Alle oppegående foreldre vil skjønne det. Og de som ikke skjønner det får sitte å sutre for seg selv.

Anonymkode: 51ea3...b33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo gitt gave istedenfor penger. Bibel, album med bilder av konfirmanten, smykker, og masse annet. 

Gavelister er bare en oppfordring. 

Anonymkode: 21c9e...a2b

• Liker 2
Gjest Athleisure
Skrevet

Jeg droppet konfirmasjon, det er helt unødvendig

AnonymBruker
Skrevet

Du står vel fritt til å gi noe annet enn penger?

Anonymkode: 0dc43...5e6

Skrevet

Jeg mener at Kirken burde gå ut offentlig å forsøke å stoppe denne "dansen rundt gullkalven".  For det er nettopp hva konfirmasjonen er blitt, en higen etter penger og materielle verdier.  I Bibelen beskrives dette "å tilbe Mammon". 

Mitt barnebarn fortalte meg at "alle" ungdommene satt med nesa i mobilen under første konfirmasjonsundervisningstime.  Presten så det, men reagerte ikke.  

Jeg tror Kirken er redd for konsekvensen om de tok temaet opp og henstilte folk til IKKE å gi gaver/penger.  De vet nok at svært få da vil konfirmere seg.     

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er helt frivillig om man vil være med eller ikke er det kanskje en tanke å bare la andre gjøre som de vil :) Dette skader ingen. Det er frivillig å være med.

Anonymkode: d022a...4fb

• Liker 1
Skrevet

Nettopp derfor konfirmerte jeg meg ikke. Synes det er latterlig å konfirmere seg så lenge man ikke er personlig kristen. Er man personlig kristen, og konfirmerer seg av den grunn - selvsagt full respekt. Humanetisk søppel skjønner jeg meg ikke på. Da viser man jo virkelig at man bare vil ha mest mulig penger. Derfor går jeg ikke i humanetiske "konfirmasjoner". Det blir for falskt for min del.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veldig enig. Jeg konfirmerte meg selv borgerlig, og fikk slengt i trynet at jeg kun gjorde det for pengene. Dette kom da fra en person som konfirmerte seg i kirken. Da jeg spurte hvorfor hun konfirmerte seg i kirken når hun ikke var kristen, var svaret "på grunn av tradisjon vel". Altså, alle skjønte jo at det dreide seg om pengene. Det gjør det for alle 14 og 15 åringer. Er bare litt ekstra gøy å kunne hevde seg.

Personlig tror jeg at det er gavene som fortsatt holder liv i denne tradisjonen. Om det var en liten beskjeden fest så hadde det ikke vært noe alle skulle feiret. Er litt kjipt å være den ene ungdommen som ikke får noe. Det samme (ikke drep meg nå) kan jo sies om julefeiringen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Jeg gir alltid en salmebok eller lignende. 

Anonymkode: 37c39...dea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Zienna skrev:

Jeg mener at Kirken burde gå ut offentlig å forsøke å stoppe denne "dansen rundt gullkalven".  For det er nettopp hva konfirmasjonen er blitt, en higen etter penger og materielle verdier.  I Bibelen beskrives dette "å tilbe Mammon". 

Mitt barnebarn fortalte meg at "alle" ungdommene satt med nesa i mobilen under første konfirmasjonsundervisningstime.  Presten så det, men reagerte ikke.  

Jeg tror Kirken er redd for konsekvensen om de tok temaet opp og henstilte folk til IKKE å gi gaver/penger.  De vet nok at svært få da vil konfirmere seg.     

Unnskyld hvis spørsmålet er dumt - jeg spør av uvitenhet rundt temaet; men hvilken rolle spiller det for kirken om svært få velger å konfirmere seg?

Anonymkode: c5210...5f4

Skrevet

Jeg tenker at mange ser på konfirmasjonsgaven som en fin mulighet til å bidra til å gi den håpefulle økonmisk starthjelp.

Er for øvrig helt enig at hele konfirmasjonsgreien har tatt helt av. Dog konfirmerte jeg meg kristelig fordi jeg var kristen, og hadde en veldig fin konfirmasjonstid. Lite Gud og Jesus, men vi lærte mye om samhold, ha gode verdier osv.

Borgerlig konfirmasjon derimot, det er kun et tiggeparty for å få penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, men det som irriterer enda mer er de som ikke har kristelig konfirmasjon, men likebelnskal konfirmeres for å sope inn gaver. Da sier jeg nei takk 😡😡

Anonymkode: 6f456...588

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld hvis spørsmålet er dumt - jeg spør av uvitenhet rundt temaet; men hvilken rolle spiller det for kirken om svært få velger å konfirmere seg?

Helt i orden :)  Kirken får tilskudd etter hvor mange medlemmer de har.  Hvis antall konfirmanter reduseres, altså at tilslutningen minskes, vil over tid medlemsantallet også minskes.  Ikke minst vil Kirken få en mindre samfunnsrolle. 

Skrevet
40 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Jeg tenker at mange ser på konfirmasjonsgaven som en fin mulighet til å bidra til å gi den håpefulle økonmisk starthjelp.

Er for øvrig helt enig at hele konfirmasjonsgreien har tatt helt av. Dog konfirmerte jeg meg kristelig fordi jeg var kristen, og hadde en veldig fin konfirmasjonstid. Lite Gud og Jesus, men vi lærte mye om samhold, ha gode verdier osv.

Borgerlig konfirmasjon derimot, det er kun et tiggeparty for å få penger. 

Økonomisk starthjelp?  Her jeg bor går konfirmasjonspengene til moped og nye klær! 

Ser ingen forskjell på kirkelig eller borgerlig konfirmasjon.  Begge fokuserer på gode verdier etc.   Må si som mitt barnebarn, hva ER egentlig borgerlig konfirmasjon? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Zienna skrev:

Økonomisk starthjelp?  Her jeg bor går konfirmasjonspengene til moped og nye klær! 

Ser ingen forskjell på kirkelig eller borgerlig konfirmasjon.  Begge fokuserer på gode verdier etc.   Må si som mitt barnebarn, hva ER egentlig borgerlig konfirmasjon? 

I min omgangskrets var normalen at man sparte ca. halvparten, og fikk bruke resten. 

Kirstelig konfirmasjon er et religiøst riutal og en lang tradisjon, mens borgerlig konfirmasjon i bunn og grunn kun er en adaptsjon av konseptet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Zienna skrev:

Helt i orden :)  Kirken får tilskudd etter hvor mange medlemmer de har.  Hvis antall konfirmanter reduseres, altså at tilslutningen minskes, vil over tid medlemsantallet også minskes.  Ikke minst vil Kirken få en mindre samfunnsrolle. 

Takk for svar. Hvis man er døpt i kirken og velger å avstå fra konfirmasjon/ha borgerlig konf så betyr vel ikke det at man melder seg ut av kirken? Får de ekstra pr konfirmant? 

Skrevet
2 minutter siden, bobleplast_ skrev:

I min omgangskrets var normalen at man sparte ca. halvparten, og fikk bruke resten. 

Kirstelig konfirmasjon er et religiøst riutal og en lang tradisjon, mens borgerlig konfirmasjon i bunn og grunn kun er en adaptsjon av konseptet. 

Jeg tror borgerlig konfirmasjon ble innført som en erstatning, ja. Slik kan de som ikke har en religiøst forhold likevel feire dagen og motta gaver. 
Som 14-15-åring har man oftest ikke klare tanker om tro, og da velges ofte tradisjon.  Greit nok, og forståelig. 

Men hvorfor har gaver og penger fått så stor betydning? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...