Gå til innhold

Tørst av lactulose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt lactulose i noen uker nå, er kronosk plaget med forstoppelse. Men jeg tørster helt sykt mye, hele tiden. Kan det ha en sammenheng med lactulosen?

Anonymkode: b4835...fcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Laktulose er et sukker (disakkarid) som består av et molekyl fruktose og et molekyl galaktose. Laktulose blir ikke tatt opp i blodet ditt fra tarmen din, med det resultat det kommer ut i samme form som det kom inn.

Grunnen til at det virker som mot forstoppelse er at sukker binder vann, og når dette sukkeret ikke blir tatt opp av tarmen vil det føre til at mer vann forblir i tarmen. På grunn av dette kalles slike preparater osmotiske avføringsmiddel.

Dette vil igjen påvirke vannbalansen i kroppen fordi mer vann forblir i tarmen, og mindre tas opp i blodet. Som igjen vil igjen føre til at du føler deg tørst, så ja, det har sammenheng med laktulosen.

Husk at målet med laktulose er å ha 2-3 myke avføringer daglig. Juster derfor dosen slik at du oppnår dette. Dersom du har skjelden og harde avføringer, spis mer, dersom du har veldig myke og ofte, spis mindre.

Lykke til!

Morten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for et veldig informativt svar😃 Da puster jeg lettet ut: begynte å tenke på diabetes her😳

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et veldig informativt svar😃 Da puster jeg lettet ut: begynte å tenke på diabetes her😳

Du tenkte på diabetes fordi du har vært tørst en uke? Snakk om å male fanden på veggen.

Anonymkode: 9eaec...444

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tenkte på diabetes fordi du har vært tørst en uke? Snakk om å male fanden på veggen.

Anonymkode: 9eaec...444

Vil du ha en klem? Regner med du ikke har det helt bra med deg selv når du spyr ut galle på et forum... God bedring, kommer en ny dag med blanke ark i morgen❤

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten; det står "noen uker", ikke en....🙄

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til at det er viktig å drikke masse når man tar lactulose :)

Anonymkode: 9c950...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...