AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #1 Skrevet 21. mai 2017 Forrige onsdag klarte jeg å vrikke ankelen da jeg var ute og gikk. Det var ganske vondt der og da, men jeg dro ikke til legen siden det verste ga seg etter en liten stund. Etter det hovnet ankelen voldsomt opp, og jeg har smerter når jeg går. Foten ser også ganske fæl ut, med blåmerker på begge sider. Jeg har fortsatt å gå på foten, men må stort sett ta smertestillende. Har rett og slett ikke noe annet valg enn å måtte gå. Bor alene og har ikke bil, men har unngått å gå lengre strekninger. Nå lurer jeg om det kan være brudd eller ei allikevel, men innbiller meg at jeg sikkert hadde hatt større smerter om det var brudd. Vet ikke om andre har erfaring med dette? Kan være en kraftig forstuelse, men synes det har blitt verre nå enn det var. Jeg spør her fordi jeg uansett ikke får time hos legen før neste uke og ser ikke vitsen med å dra på legevakta. Anonymkode: e920f...fbb
Miss.Wildfox Skrevet 21. mai 2017 #2 Skrevet 21. mai 2017 Hvis du legger ankelen helt inntil skjermen så kan jeg bruke røntgensynet mitt å sjekke. Men altså.. Hvis du har så vondt, blåmerker i området og må ta smertestillende på 2.uka- hvorfor skulle du ikke ta kontakt med legevakta? Du burde strengt tatt gjort det for lenge siden. Er det brudd er det på god vei til å gro etter så lang tid, i værste fall kan bruddet gro skjevt og du får plager med smerter og feilstillinger med påfølgende belastningsskader. Evt. operasjon som kunne vært unngått hvis du ble gipset tidlig nok. Og uansett om du ikke vil dra til legevakta, hvorfor ikke ta en telefon og beskrive skaden? Så får du en vurdering fra noen som kan svare deg ordentlig på om dette kan vente eller ikke. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #3 Skrevet 21. mai 2017 Akkurat nå, Miss.Whitefox skrev: Hvis du legger ankelen helt inntil skjermen så kan jeg bruke røntgensynet mitt å sjekke. Men altså.. Hvis du har så vondt, blåmerker i området og må ta smertestillende på 2.uka- hvorfor skulle du ikke ta kontakt med legevakta? Du burde strengt tatt gjort det for lenge siden. Er det brudd er det på god vei til å gro etter så lang tid, i værste fall kan bruddet gro skjevt og du får plager med smerter og feilstillinger med påfølgende belastningsskader. Evt. operasjon som kunne vært unngått hvis du ble gipset tidlig nok. Og uansett om du ikke vil dra til legevakta, hvorfor ikke ta en telefon og beskrive skaden? Så får du en vurdering fra noen som kan svare deg ordentlig på om dette kan vente eller ikke. Lykke til! Det er ikke gått en uke engang. Ser at det jeg skrev kunne misopfattes. Anonymkode: e920f...fbb
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #4 Skrevet 21. mai 2017 Jeg brakk ankelen etter et lite hopp hvor ankelen skle unna fordi jeg landa på is. Da jeg prøvde å stå på den foten svimte jeg av før jeg i det hele tatt fikk lagt halvparten av vekten ned på foten... Var en helt ubeskrivelig smerte, og hele kroppen skalv. Anonymkode: b45e4...585
Miss.Wildfox Skrevet 21. mai 2017 #5 Skrevet 21. mai 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke gått en uke engang. Ser at det jeg skrev kunne misopfattes. Anonymkode: e920f...fbb Trodde du hadde gått halvannen uke på måten du skrev. Men ring legevakten du!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 Jeg tviler sterkt på at det er brudd. Jeg har hatt samme type skade flere ganger - men du må avlaste benet bedre. Sov med det høyt hevet, sitt med det høyt hevet, og bruk gjerne krykker. Anonymkode: 14432...6d7 2
SweetM Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 Ring legevakten. Får du ikke time der, så ringer du fastlegen når kontoret åpner i morgen tidlig.
Honey Dew Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 Det trenger ikke nødvendigvis være en forstuing, men du kan ha en brist 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 Nøyaktig det samme skjedde med meg i vinter. Det var ikke brudd, men jeg måtte gå med skinne i seks uker for å stabilisere ankelen. Du burde gå til legen så snart som mulig. Jeg ventet en uke med å gå til legen når jeg skadet foten, og da fikk jeg mye kjeft fordi jeg burde ha gått dit den dagen det skjedde ettersom å gå med foten ubehandlet/uten skinne gjorde risikoen for at noe skulle gro feil (dvs. kreve operasjon senere) mye høyere. Jeg fikk også beskjed om å ikke bruke krykker til tross for smertene, fordi det var viktig å bruke foten som før for at ting skulle gro normalt. Anonymkode: 84551...60d 1
Vitenskapsmannen Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 Hei. Skyndt deg til legen du. Det kan være brudd, noe man kan utelukke ved et enkelt røntgenbilde, men det kan også være større rivningsskader i ligementer/sener som trenger behandlig da de ikke gror av seg selv. Jo lengre du venter jo dårligere prognose! Lykke til! Morten. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 Takk for svar. Jeg skal få meg time hos legen så fort som mulig. Har bare ikke gått fordi jeg tenkte at det ikke var så alvorlig, men greit å være på den sikre siden. Anonymkode: e920f...fbb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå