AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #1 Skrevet 21. mai 2017 Ble diagnostisert med astma for over et år siden. Det er egentlig de siste månedene jeg har merket at jeg får mye slim i lungene etter jeg har spist. Det er ikke sånn at jeg sliter med å puste, men irriterende å kremte i en halvtime etter hvert måltid. Bruker fast langtidsvirkende beta 2-agonister og glukokortikoid. Hvis jeg er slimete når jeg legger meg tar jeg bare en dose ventoline og så går det over, men kan ikke ta det i hytt og pine på dagtid fordi jeg bruker noen doser når jeg trener og sånn, så maksdose er vel 4 doser i døgnet bare (eller 1-2 doser x4). Føler kanskje at en kopp te etter måltidene kan hjelpe litt faktisk. Noen som kjenner seg igjen og har tips? Anonymkode: 0649f...608
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #2 Skrevet 21. mai 2017 Noen typer mat gir mer slim enn annen type mat. Melk og melkeprodukter er typisk gjenganger. Når du må bruke akuttsprayen ofte, så har du ikke kontroll på din astma og bør kontakte lege for å vurdere om du trenger andre eller flere astmamedisiner. Finner gjerne fortsatt astmakontrolltester du kan ta på nettet for å se hvordan du og din astma har det. Se på naaf.no Anonymkode: b310c...57a
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #3 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen typer mat gir mer slim enn annen type mat. Melk og melkeprodukter er typisk gjenganger. Når du må bruke akuttsprayen ofte, så har du ikke kontroll på din astma og bør kontakte lege for å vurdere om du trenger andre eller flere astmamedisiner. Finner gjerne fortsatt astmakontrolltester du kan ta på nettet for å se hvordan du og din astma har det. Se på naaf.no Anonymkode: b310c...57a Selvfølgelig har jeg kontroll på astmaen, men man må i grunn ta ventoline når man jogger når man har anstrengelserutløst astma. Jeg har PEF-måler med helt perfekt resultat. Det er ikke mulig å ta flere astmamedisiner som du sier fordi jeg allerede tar det man kan ta fast og jeg allerede har høyeste dose og jeg ikke kan bruke noen annen glukokortikoidinhalasjon enn den jeg bruker nå pga allergi. Melkeprodukter er vist å ikke gi mer slim om man ikke har problem med melk, og jeg får slim uansett hva jeg spiser. Anonymkode: 0649f...608
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #4 Skrevet 21. mai 2017 Jeg er også sånn som får mye slim på stemmebåndene etter mat, uansett hva jeg spiser. Men jeg har ikke astma. Fastlegen sier at det ikke er noe å gjøre noe med, noen folk bare har det sånn. Anonymkode: 528f6...b82
Vitenskapsmannen Skrevet 21. mai 2017 #5 Skrevet 21. mai 2017 Hei. Astma er som du sikkert vet en allergisk reaskjon. Dersom du etter et måltid har mer slim enn ellers, kan det være noe du reagerer på i maten du får i deg. Har du fått utredet hva du er allergisk mot? Kan du be om en utvidet allergi test? Dersom du går på maks dose av beta2 agonister og glukokortikoid, kan du spørre legen din om omalizumab, en anti-IgE medisin som kan hjelpe for tunge tilfeller. Lykke til! Morten.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, Vitenskapsmannen skrev: Hei. Astma er som du sikkert vet en allergisk reaskjon. Dersom du etter et måltid har mer slim enn ellers, kan det være noe du reagerer på i maten du får i deg. Har du fått utredet hva du er allergisk mot? Kan du be om en utvidet allergi test? Dersom du går på maks dose av beta2 agonister og glukokortikoid, kan du spørre legen din om omalizumab, en anti-IgE medisin som kan hjelpe for tunge tilfeller. Lykke til! Morten. Astma er ikke en allergisk reaksjon og jeg anbefaler at du ikke svarer når du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: 0649f...608 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også sånn som får mye slim på stemmebåndene etter mat, uansett hva jeg spiser. Men jeg har ikke astma. Fastlegen sier at det ikke er noe å gjøre noe med, noen folk bare har det sånn. Anonymkode: 528f6...b82 Takk for at du svarte skikkelig Anonymkode: 0649f...608
Vitenskapsmannen Skrevet 22. mai 2017 #8 Skrevet 22. mai 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Astma er ikke en allergisk reaksjon og jeg anbefaler at du ikke svarer når du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: 0649f...608 http://ginasthma.org/gina-teaching-slide-set/ Morten.
Carrot Skrevet 22. mai 2017 #9 Skrevet 22. mai 2017 Hei TS, har du forsøkt Bronkyl? https://www.apotek1.no/produkter/bronkyl-200mg-brusetabletter-25stk-477121p Når det gjelder svaret til Morten og linken, så fint at en link kan understøtte en så fullstendig fundamental feil når man leser det som står der for å understøtte egen oppfatning Astma er ikke en allergisk reaskjon men en kronisk betennelsessykdom, men mange astmatikere har også allergier og motsatt.. https://www.naaf.no/fokusomrader/astma/fakta-om-astma/
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #10 Skrevet 22. mai 2017 Barnet mitt har astma og sliter ofte med å svelge mat pga slim i halsen og føler hn ikke får puste. Anonymkode: e29eb...299
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #11 Skrevet 22. mai 2017 På Sunday, May 21, 2017 den 12.57, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig har jeg kontroll på astmaen, men man må i grunn ta ventoline når man jogger når man har anstrengelserutløst astma. Jeg har PEF-måler med helt perfekt resultat. Det er ikke mulig å ta flere astmamedisiner som du sier fordi jeg allerede tar det man kan ta fast og jeg allerede har høyeste dose og jeg ikke kan bruke noen annen glukokortikoidinhalasjon enn den jeg bruker nå pga allergi. Melkeprodukter er vist å ikke gi mer slim om man ikke har problem med melk, og jeg får slim uansett hva jeg spiser. Anonymkode: 0649f...608 Du ser ut til å vite alt om både astma og medisiner. Så da er det i grunnen unødvendig både å svare deg og at du spør her inne. Men en samtale og påfølgende undersøkelse hos lungespesialist vil nok være på sin plass. Anonymkode: b310c...57a 2
Vitenskapsmannen Skrevet 22. mai 2017 #12 Skrevet 22. mai 2017 6 minutter siden, Carrot skrev: Hei TS, har du forsøkt Bronkyl? https://www.apotek1.no/produkter/bronkyl-200mg-brusetabletter-25stk-477121p Når det gjelder svaret til Morten og linken, så fint at en link kan understøtte en så fullstendig fundamental feil når man leser det som står der for å understøtte egen oppfatning Astma er ikke en allergisk reaskjon men en kronisk betennelsessykdom, men mange astmatikere har også allergier og motsatt.. https://www.naaf.no/fokusomrader/astma/fakta-om-astma/ Fra siden du linket til: Hvorfor blir man tett? Astmaanfall utløses av en eller flere av følgende faktorer: allergifremkallende stoffer som pollen, muggsopp og hustøvmidd, tobakksrøk, støv, forurensing, tåke, kulde, ulike gasser, sterke lukter, stress, medisiner, fysisk aktivitet, virusinfeksjoner og noen medikamenter. Hvordan troddu du betennelsen oppsto? Helt av seg selv? Forvørig henter astma og allergiforbundet alle sine data fra GINA som er den internasjonale anerkjente autoriteten på astma. Hva med å lese deg opp på biokjemi, patofysiologi og immunologi? Da får du forutsetninger for å forstå hva som står i linken jeg postet. Så slipper du å poste smileyer som ler av din egen uvitenhet. Morten. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå