AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Jeg lurer på hvor intelligent jeg er. Jeg er god på "akademisk lignende" ting, som matematikk, men når det er snakk om praktiske ting som skal ordnes så henger jeg nok etter, det merket jeg godt her om dagen da jeg var med naboene for å fikse noe her. Jeg følte meg klønete og kort-tenkt. De er håndverkere, men det vi skulle fikse involverte ikke noen spesiell kompetanse. Jeg henger etter på kommunikasjon og sosialt samspill også. Leter ofte etter ordene, og mange kan sikkert tenke at da er man "dum". Jeg har tatt test hos nevropsykolog som tyder på at jeg er intelligent. Men jeg føler meg dum. Tenker at akademisk lignende ferdigheter handler mer om noe som er tillært enn intelligens. Mens en som er intellient ikke surrer og roter med banale oppgaver. Jaja, spiller egentlig ingen rolle, da jeg er trygdet og ikke i arbeid eller utdannelse. Jeg bare lurer, har sikkert noe med selvbildet å gjøre. Dere kan såklart ikke vite hvor intellient jeg er, men dere har kanskje noen kommentarer til mine betraktninger. Anonymkode: 181aa...964
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #2 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har blitt testet som intelligent hos psykolog. Jeg er veldig surrete og sliter med mange hverdagslige oppgaver til tross for at jeg er god i mønstergjenkjenning og andre slike ting. Akkurat som deg er jeg ikke alltid så flink på å uttrykke meg eller kommunisere med andre. Det betyr absolutt ikke at man er dum. Det er nemlig slik at vi mennesker ofte har et bredt spekter av evner. Noen ting er vi gode i, mens på andre felt kan vi ha manglende ferdigheter. Selv har jeg Aspergers syndrom. Ut i fra det jeg har hørt, er det vanlig å ha en sprikende evneprofil med en slik diagnose. Jeg vet ikke om du har noen form for diagnose, men det kan jo uansett alltid være lurt å snakke med noen, enten det er en psykolog eller noen du stoler godt på, dersom disse tankene plager deg. Anonymkode: 1e17b...dae
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #3 Skrevet 21. mai 2017 Du kan jo ta denne: http://test.mensa.no/ for å få et pekepinn. Anonymkode: ac0bc...b45
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #4 Skrevet 21. mai 2017 Jeg har det litt som TS. Jeg har fått bekreftet at jeg er intelligent, både i form av medlemskap i mensa at folk omtaler meg med adjektivene skarp, smart og intelligent når de beskriver meg. Og ofte får jeg høre at jeg overrasker mennesker rundt meg når jeg kommer med svar. Setter pris på dette. Men føler også det ødelegger litt for meg. Føler at jeg er pliktet til å si "noe smart" når jeg først sier noe. Dette har ført til at jeg sjelden tar ordet og har mistet litt av omgjengeligheten min. Sliter med å "tenke raskt nok" i sosiale sammenhenger. Og fremstår derfor dum og usikker, ifølge meg selv. Kjæresten min sier at han ser på meg som svært intelligent, men som sosialt usikker. Dette er noe jeg prøver å jobbe med, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak. Anonymkode: 957ae...d81
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #5 Skrevet 21. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt testet som intelligent hos psykolog. Jeg er veldig surrete og sliter med mange hverdagslige oppgaver til tross for at jeg er god i mønstergjenkjenning og andre slike ting. Akkurat som deg er jeg ikke alltid så flink på å uttrykke meg eller kommunisere med andre. Det betyr absolutt ikke at man er dum. Det er nemlig slik at vi mennesker ofte har et bredt spekter av evner. Noen ting er vi gode i, mens på andre felt kan vi ha manglende ferdigheter. Selv har jeg Aspergers syndrom. Ut i fra det jeg har hørt, er det vanlig å ha en sprikende evneprofil med en slik diagnose. Jeg vet ikke om du har noen form for diagnose, men det kan jo uansett alltid være lurt å snakke med noen, enten det er en psykolog eller noen du stoler godt på, dersom disse tankene plager deg. Anonymkode: 1e17b...dae Jeg har blitt intelligenstestet hos nevropsykolog, og testen tydet på at jeg var intelligent. Jeg føler likevel at jeg kommer til kort når det gjelder praktiske ting. Som f.eks. gressklipperen ikke virker, så kan jeg si den ikke virker, mens andre sier "har du sjekket bryteren", og så var det nettopp hovedbryteren på kursen som var problemet. Da føler man seg dum. Jeg er flink til å utrykke meg i perioder, i alle fall skriftlig. Jeg har gode verbale evner, ifølge testen, og jeg tenker at jeg er god til å lese og skrive selv. Men i perioder er det som det stopper opp. Jeg glemmer ord, og bruker "alternative" ord (som er mindre presise), eller jeg famler etter ordene. Jeg har visst ikke asperger, men noe annet psykiatrisk. Ifølge "ekspertene" i alle fall. Jeg har spurt "ekspertene" om dette, og overlegen svarte at de som jobbet innen dette yrket og har snakket med så mange mennesker, skjønner fort hvor intelligente noen er. Og jeg var visst over normalt intelligent. Jeg syns det er å overdrive. Hvor "smart" jeg føler meg varierer. Da jeg skrev åpningsinnlegget følte jeg meg veldig dum, pga. mine prestasjoner. Anonymkode: 181aa...964
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det litt som TS. Jeg har fått bekreftet at jeg er intelligent, både i form av medlemskap i mensa at folk omtaler meg med adjektivene skarp, smart og intelligent når de beskriver meg. Og ofte får jeg høre at jeg overrasker mennesker rundt meg når jeg kommer med svar. Setter pris på dette. Men føler også det ødelegger litt for meg. Føler at jeg er pliktet til å si "noe smart" når jeg først sier noe. Dette har ført til at jeg sjelden tar ordet og har mistet litt av omgjengeligheten min. Sliter med å "tenke raskt nok" i sosiale sammenhenger. Og fremstår derfor dum og usikker, ifølge meg selv. Kjæresten min sier at han ser på meg som svært intelligent, men som sosialt usikker. Dette er noe jeg prøver å jobbe med, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak. Anonymkode: 957ae...d81 Jeg vet ikke om noen som ser på meg som intelligent. Jeg opplever det som alle mener jeg er en sinke. Anonymkode: 181aa...964
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 Jeg er litt som deg, TS. Tok Mensatest og fikk høyeste score og har også fått "uvanlig intelligent" når jeg testet hos nevropsykolog (de sa ikke noe tall da, bare at jeg hadde evner over normalen på alle områdene av testen). Men jeg føler meg også dum. Anonymkode: 0f90a...fc9
Stiani Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 IQ er avleggs, intelligens handler om fart. Hvis du greier å telle raskere enn noen så er du mer intelligent.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 3 minutter siden, Stiani skrev: IQ er avleggs, intelligens handler om fart. Hvis du greier å telle raskere enn noen så er du mer intelligent. Tar poenget. Det betyr at jeg har IQ > 85 i alle fall. Anonymkode: 181aa...964
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt som deg, TS. Tok Mensatest og fikk høyeste score og har også fått "uvanlig intelligent" når jeg testet hos nevropsykolog (de sa ikke noe tall da, bare at jeg hadde evner over normalen på alle områdene av testen). Men jeg føler meg også dum. Anonymkode: 0f90a...fc9 Jeg føler meg stort sett ikke dum. Det er det andre som tenker om meg. Jeg har lært meg ting som mange ville slitt veldig med å lære seg. Men når det kommer til gressklippere og alle andre ting man "gjør", så er jeg en sinke. Anonymkode: 181aa...964
Djungelvrål Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo ta denne: http://test.mensa.no/ for å få et pekepinn. Anonymkode: ac0bc...b45 Nei, den bør ingen ta. Jeg gikk lei og gjettet halvparten av svarene. Fikk likevel over 100 i score.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler meg stort sett ikke dum. Det er det andre som tenker om meg. Jeg har lært meg ting som mange ville slitt veldig med å lære seg. Men når det kommer til gressklippere og alle andre ting man "gjør", så er jeg en sinke. Anonymkode: 181aa...964 Jeg fremstår nok også som dum. Kan ikke alt om politikk og verdenshistorie, men ingen som slår meg i sånne logiske greier Anonymkode: 0f90a...fc9
Sillyline Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 Hva vil det tjene å finne ut hvor intelligent du er?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fremstår nok også som dum. Kan ikke alt om politikk og verdenshistorie, men ingen som slår meg i sånne logiske greier Anonymkode: 0f90a...fc9 Skulle ønske jeg fikk "vist" at jeg var intelligent på noe vis. Ikke at jeg trenger å "være best / vinner", men jeg skulle ønske jeg fikk litt anerkjennelse. Men med den livsstilen jeg har så skjer ikke det. Anonymkode: 181aa...964
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 2 minutter siden, Silje Lien skrev: Hva vil det tjene å finne ut hvor intelligent du er? Jeg mener det ikke finnes noe entydig mål på det. Hjernefunksjonen består av mange egenskaper, og noen av dem utgjør tilsammen det jeg tenker på som intelligens. Arbeidsminne er f.eks. noe annet enn verbal resonnering. Jeg er ikke så opptatt av det. Skulle bare ønske ikke alle tenker jeg er sinke. Anonymkode: 181aa...964
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 16 minutter siden, Mystix skrev: Nei, den bør ingen ta. Jeg gikk lei og gjettet halvparten av svarene. Fikk likevel over 100 i score. Jeg gikk også lei og gjettet på nesten alt, men fikk likevel høy score. Anonymkode: a35c0...4cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå